وظایف خانواده داماد در عقد محضری چیست؟

5/5 - (7 امتیاز)

از دیرباز تا کنون مراسم هایی هم چون مراسم بله برون، عقد و عروسی را خانواده عروس و بخشی از آن را نیز خانواده داماد برگزار می کرده است. شاید هر خانواده به تنهایی نتواند تمامی این مراسم را برپا نماید، بنابراین هر کدام باید بخشی از هزینه ها را متقبل شوند و مراسم ها را اجرا نمایند. هر منطقه ای از کشور ما دارای مراسم های متفاوتی هستند، ولی به طور متداول مراسم عقد را خانواده عروس برگزار می کند و جشن عروسی به عهده خانواده داماد است. با این حال اجرای هر کدام از آن ها کاملا توافقی و با توجه به صلاح خانواده ها صورت می گیرد.

قبل از شروع جشن و اجرای مراسم عقد و عروسی خانواده ها در جلسه ای دور یکدیگر جمع می شوند و در رابطه با نحوه برگزاری مراسم و تقسیم وظایف با یکدیگر صحبت می کنند. وظایف خانواده داماد در مراسم عقد شامل خرید حلقه نامزدی، خرید هدیه از طرف داماد و خانواده داماد، خرید سرویس طلا و لباس عقد و نامزدی، هزینه های محضر و شام عقد می شود، که باز این وظایف نیز می تواند با توجه به صحبت دو خانواده و رسم و رسومات دچار تغییر شود.

 

وظایف خانواده داماد در عقد محضری و مراسم عقد

امروزه با گذر زمان، رسم و رسومات سنتی و قدیمی بیشتر و بیشتر فراموش می‌شوند؛ زیرا سختی انجام دادن تمام رسومات گذشتگان از یک سو و همچنین دردسرها و هزینه‌های هنگفت امروزی آنها از سویی دیگر باعث شده خانواده‌ها کمتر از پیش به این نوع مسائل بپردازند. این امر در تقسیم وظایف خانواده‌ها در انجام امور برگزاری جشن هم به صراحت دیده می‌شود.

در گذشته موضوعاتی که باید خانواده ها و عروس و داماد به آنها می‌پرداختند و انجام می‌دادند، بیشتر شکل قراردادی داشت و از پیش تعیین شده بود. اما در زمان حال خانواده‌ها بیش از پیش به دنبال راحتی و سرعت انجام کارها هستند. به همین منظور قبل از شروع جشن و همچنین مراسم عقد عروس و داماد در مراسم خواستگاری و یا در جلسه های دیگری که خانواده‌ها برای آشنایی گرد هم جمع می‌شوند، ضمن برنامه ریزی برای تاریخ مراسم‌ها و در نهایت برگزاری جشن، به تقسیم وظایف قابل انجام بین خود می‌پردازند.

همانطور که گفته شد در گذشته  این وظایف طبق رسم و رسومات تا جزئی ترین چیزها کاملا از پیش مشخص بود اما امروزه بیشتر وظایف و انجام آنها به نوعی بین خانواده‌ها شخصی سازی شده و خود اعضای خانواده با هم به این مسائل می‌پردازند و با در نظر گرفتن توانایی‌های خود، انجام اموری را به دلخواه به عهده میگیرند.

 

خرید حلقه نامزدی

خرید انگشتر و انتخاب حلقه نامزدی از دیرباز تا کنون نماد نشان دادن عشق ابدی و ازدواج بوده است و می تواند لحظاتی زیبا را برای افراد به ارمغان بیاورد، خرید حلقه نامزدی و یا ازدواج پیوند میان زوجین را محکم تر می نماید. بنابراین خرید این حلقه ها علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند با خود زیبایی معنوی نیز به همراه می آورند و حس وفاداری میان آن ها را بیان می کنند. در خرید حقه نامزدی باید به فلز به کار رفته در آن، طرح و مدل حلقه توجه نمود.

خرید حلقه نشان در کشور ما  از جمله هدیه هایی محسب می شود که خانواده داماد جهت بله گرفتن از عروس خانم با خود به همراه می آورند و به این ترتیب مجلس نامزدی شکلی رسمی تری به خود می گیرد و بعد از ازدواج رسمی عروس و داماد به انتخاب خود حلقه ازدواجشان را تهیه می کنند. تهیه حلقه نامزدی برای مراسم عقد صورت می گیرد، معمولا حلقه نامزدی نسبت به سایر حلقه ها دارای زرق و برق و جلوه بیشتری است و می تواند از جنس طلای زرد، طلای سفید و یا پلاتین باشد. انواع حلقه نامزدی و نشان به دو صورت حلقه طرح دار و حلقه نگین دار هستند. بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انگشتر طلای زرد برای نامزدی

 

خرید هدیه از طرف داماد و خانواده داماد

رسومات برای خانواده های ایرانی به تعدادی بی شمار میرسد البته این امر متاسفانه برای مردم تمام کشور های جهان صادق است. اما یکی از موضوعاتی که در برگزاری جشن عروسی و عقد عروس و داماد تقریبا در تمام کشورها و همچنین در طول تاریخ بدان پرداخته شده تدارک دیدن هدیه ای برای عروس بوده است. بیشتر بخوانید: لیست وسایل بله برون

این امر رسمی بایدی و حتمی نیست اما خیلی از خانواده‌ها برای اینکه جشن عروسی به یادماندنی و خاطره انگیز را برای فرزندانشان (عروس و داماد) رقم بزنند هدیه‌ای ویژه را برای عروس در نظر می‌گیرند که یا در جشن عروسی و در حضور همه میهمانان به او پیش کش می‌کنند و یا در مراسم عقد و داخل محضر به او می‌دهند.

 

تهیه دسته گل عروس و آراستن ماشین عروس

چون از ماشین عروس جهت گرداندن عروس و داماد در شهر استفاده می شود و وسیله رساندن آن ها به تالار عروسی است، بنابراین باید دارای طراحی جذاب و زیبایی باشد. روش های زیادی برای تهیه دسته گل و آراستن ماشین عروس وجود دارد اما توجه نمودن به قانون های رنگ بندی از موارد مهم در گل آرایی محسوب می شود تا بتواند پیام آور ازدواج و نماد شادی باشد. ماشین عروس و دسته گل او از نماد های مهم ازدواج محسوب می شوند که با توجه به سلیقه خود افراد طرح مورد نظر انتخاب می شود.

از جمله موارد مهمی که در تزیین ماشین عروس تاثیر گذارند عبارتند از وضعیت آب و هوایی، هزینه ای که باید برای آن پرداخت گردد و نوع گل آرایی ماشین عروس ( نکات مهم در انتخاب دسته گل عروس ). بهتر است در این زمینه از ایده ها و ترفندهای جذابی برای آراستن ماشین عروس استفاده کرد تا دکور خودرو بیشتر به چشم بیاید. چرا که ماشین عروس در عکس های عروسی و هنگامی که عروس از آرایشگاه بیرون می آید در عکس های او ثبت می شود و می توان با یک گل آرایی زیبا و بهره گیری از تجارب دیگران در زمینه خدمات و تالار عروسی از روش های مناسبی برای آن استفاده کرد.

 

انتخاب سالن عقد

انتخاب سالن برای مراسم عقد یکی از مهمترین قسمت های این مراسم می باشد با توجه به اینکه این مراسم باید به شکل خاطره انگیز و رمانتیک برگزار شود و سال ها در ذهن عروس و داماد و خانواده ها بماند باید سالن عقد کرج را متناسب با تعداد مهمان ها و همچنین دسترسی راحت با امکانات مجلل انتخاب کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *