انتخاب حلقه نامزدی; چه نوع حلقه ای برای نامزدی و عروسی مناسب است؟

انتخاب حلقه نامزدی

5/5 - (4 امتیاز)

انتخاب حلقه نامزدی و خرید آن برای زوج‌های مختلف، متفاوت است و انتخاب حلقه نامزدی یکی از چالش های اساسی برای زوج ها است. ما در این مقاله از سالن عقد نقره قصد داریم تا زیباترین مدل های حلقه نامزدی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید زیباترین مدل را برای مراسم خود تهیه کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

رسم و رسومات برای حلقه نامزدی و ازدواج

از زمان های قدیم در زمان ازدواج رسم بر این بود که خانواده داماد برای این که از خانواده عروس قول ازدواج بگیرند و یا به قول امروزی عروس خانوم را نشان کنند برای عروس یک حلقه به عنوان هدیه می دادند و بر این باور بودند که نشان دهنده علاقه زیاد داماد به عروس خانوم بوده و امروزه نیز این رسم و سنت همچنان پا برجاست.

رسم و رسومات برای حلقه نامزدی و ازدواج

تاریخچه حلقه نامزدی و عروسی

در ایران بر اساس سنت، همیشه زمانی که داماد برای خواستگاری دختر می‌رود، حلقه‌ای با خود می‌برد تا به وسیله آن از عروس قول ازدواج گرفته و یا او را نشان کند. این حلقه در اصل برای نشان دادن علاقه‌ی زیاد داماد به عروس بوده و این سنت تا به امروز همچنان باقی مانده است. برای این کار حلقه‌های نامزدی متفاوتی وجود دارد. بعضی‌ها از حلقه استیل و نقره استفاده می‌کنند و برخی دیگر حلقه طلا را می‌پسندند. تفاوت اصلی حلقه‌ی نامزدی و عروسی تنها یک مورد است، حلقه نامزدی به عنوان پیشنهاد به عروس داده شده و معمولاً خود داماد آن را انتخاب می‌کند. ولی در حلقه‌ی عروسی این موضوع دوطرفه است.

در زمان مراسم عقد در دفتر عقد کرج، عروس و داماد حلقه‌ای به یکدیگر می‌دهند و این حلقه‌ها به عنوان کادو در نظر گرفته شده و با استفاده از آن، در اصل تعهد به یکدیگر را زنده نگه می‌دارند. حلقه‌های نامزدی، ساده‌تر از حلقه‌های عروسی انتخاب و خریداری می‌شوند. معمولاً در زمان خرید هر دو طرف با هم می‌روند تا انواع حلقه‌ی نامزدی را ببینند و با مشورت، حلقه‌ی موردعلاقه‌ی همدیگر را خریداری کنند.

 

چرا مردان در گذشته حلقه به دست نمی کردند ؟

تا میانه قرن 20 بیشتر زنان بودند که حلقه در دست می کردند زیرا در گذشته زنان جزئی از املاک و دارایی های همسرشان محسوب می شدند، به همین خاطر حلقه به دست می کردند.

مصریان اولین مردمی بودند که در تاریخ، حلقه ازدواج را به کار بردند و حلقه، از نظر آنان علامت ابدیت بود و حلقه به دست می کردند تا ازدواجشان پایدار و ابدی بماند. پس از مصریان، مسیحیان شروع به دست کردن و استفاده انگشتر و حلقه در مراسم ازدواج خود کردند. در یونان باستان برای اولین بار(( ویدون )) یک حلقه را بعنوان مظهر وفاداری نسبت به شوهرش (( پسیسه )) همیشه با خود داشت.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته فقط خانم ها بودند که حلقه به دست می کردند و بعد از جنگ جهانی دوم، بسیاری از مردان به دلیل جدایی های طولانی مدت از همسران خود شروع به استفاده از حلقه به عنوان نشانه ای از تاهل خود کردند که همیشه به یاد همسران خود باشند.

 

معرفی انواع حلقه

حلقه نشان

از قدیم الایام رسم بر این بوده که خانواده آقا داماد، برای اینکه از خانواده عروس قول ازدواج بگیرند، برای عروس آینده شان یک حلقه می بردند. و این حلقه معمولا نشان دهنده خواستن بسیار، سلیقه و دست و دلبازی خانواده داماد بود. امروزه نیز همچنان بسیاری از عروس خانم ها حلقه نشان دریافت می کنند و آن را در انگشت چهارم دست راست قرار می دهند.

حلقه نشان

حلقه نامزدی

بعد از قول و قرار ازدواج، اگر بعد از دریافت حلقه نشان بازهم مراسم نامزدی در پیش باشد، حلقه دیگری از طرف خانواده داماد به عروس خانم پیشکش می شود که معمولا مجلل تر و دارای نگین الماس است که به عنوان حلقه نامزدی تلقی می شود. حلقه نامزدی معمولا در کنار حلقه نشان قرار می گیرد.

حلقه نامزدی

حلقه عروسی

چیزی که مشخص است این است که حلقه عروسی را هم آقای داماد و هم عروس خانم در دست می کنند. اما اینکه این حلقه ها ست و جفت باشند یا اینکه نگین دار یا طرحدار باشند، کاملا به سلیقه خودشان بستگی دارد. حلقه داماد را عروس و حلقه عروس را داماد هدیه می کند.

حلقه عروسی

حلقه نامزدی و حلقه ازدواج چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

آیا حلقه ازدواج و حلقه نامزدی یکی هستند؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوئیم خیر! حلقه نامزدی یک هدیه است که در مراسم نامزدی تنها به عروس داده می شود. حلقه ازدواج، حلقه دیگری است که هنگام مراسم عقد و عروسی هم برای عروس و هم برای داماد گرفته می شود. حلقه عروسی معمولا از حلقه نامزدی گران قیمت تر و تجملاتی تر هستند.  حلقه نامزدی میتوانید دارای سنگ های رنگی و یا قیمتی باشد.

انواع الماس برای نگین حلقه‌ها

برلیان: الماس برلیان یکی از نگین‌های بسیار محبوب است و این سنگ درخشش بیشتری نسبت به بقیه‌ی نگین‌ها دارد.

رادیان: این سنگ به شکل مربع بوده و درخشنده‌ترین مدل در بین سنگ‌های مربعی است.

گلابی: همان‌طور که از اسمش معلوم است، این سنگ به شکل گلابی تراش خورده می‌شود.

پرنسس: این نوع سنگ نیز به شکل مربع دیده می‌شود و جلوه‌ی بسیار زیبایی روی حلقه‌ی نامزدی ایجاد می‌کند.

مارکیز: سنگ مارکیز که معروف به سنگ لویی است، اولین بار توسط لویی شانزدهم استفاده شد.

زمرد: این سنگ به شکل مستطیل تراش می‌خورد و به الماس وضوح بالایی می‌دهد.

سنگ آسچر: این الماس به شکل هشت‌ضلعی تراش می‌خورد و معمولاً یکی از سنگ‌هایی است که جوانان آن را می‌پسندند.

قلب: شکل قلب روی بسیاری از حلقه‌ها زیبا است و جلوه‌ی خاصی به انگشتان شما می‌دهد.

 

حلقه مناسب برای نامزدی یا عروسی

حلقه نامزدی کلاسیک با سنگ زینتی

شما برای انتخاب حلقه مناسب نامزدی خود می توانید از نوع حلقه های کلاسیک با سنگ زینتی مثل سنگ های یاقوت و یشم و عقیق یا زمرد انتخاب کنید که این مدل از حلقه ها ظریف بوده و مناسب افرادی است که چندان علاقه ای به پر نگین بودن حلقه خود ندارند .

حلقه نامزدی کلاسیک با سنگ زینتی

حلقه نامزدی ساده با نوار الماس

مدل جدید از حلقه ها برای حلقه ی ازدواج انگشتری ساده حاوی یک نگین است که جنس هر کدام از نگین این حلقه ها متفاوت است .این نوع  حلقه ها نه بسیار ساده اند و نه بسیار تجملاتی ، بلکه یک نوار باریک از الماس را روی آن ساخته اند که مناسب افرادی است که حلقه های شلوغ مورد پسند آنان نیست . اگر جزو افرادی هستید که نوار الماس روی انگشتر را دوست دارید اما از حلقه های پر نگین یا پر زرق و برق و شلوغ فراری هستید می توانید جزو گزینه هایتان باشد .

حلقه نامزدی ساده با نوار الماس

حلقه نامزدی رینگ ساده

نوع دیگر از حلقه ها با رینگ های ساده برای افرادی که بسیار ساده و سبک کلاسیک و مینیمال می پسندند هستند که طرفداران زیادی دارد . معمولا بر روی این نوع حلقه ها ، به خواست زوجین یادگاری هایی مثل تاریخ روز ازدواج یا نام یکدیگر داخل حلقه حک می شود .

این نوع حلقه ها همواره جزو ترند های بازار بوده و هیچ وقت قدیمی نمی شود و اگر با انتخاب حلقه ی ساده مشکلی ندارید ، می تواند جزو بهترین انتخاب ها برای شما باشد و تا سالیان سال نگران قدیمی شدن حلقه و یا شکستن و با افتادن نگین آن نخواهید بود . این حلقه مناسب ازدواج و نامزدی بوده و بسیار عامه پسند است .

حلقه نامزدی رینگ ساده

حلقه نامزدی زینتی با الماس

و اما نوع دیگر از حلقه ها حلقه ی تجملاتی و پر زرق و برق با نگین الماس یا سایر یاقوت هاست که مناسب بانوانی است که جواهرات درشت یا پر نگین و تجملاتی پسند هستند . سنگ این جلثه ها معمولا برلیان می باشد که بسیا عامه پسند می باشد . این حلقه ها از لحاظ قیمت گران بها بوده و برای خرید آن باید بیشتر هزینه کنید . اگر جزو افرادی هستید که در انتخاب انگشتر اهمیتی به مد روز نمی دهید و این نوع حلقه را برای حلقه ازدواج می پسندید ، در خرید این نوع از انگشتر دریق نکنید .

حلقه نامزدی زینتی با الماس

حلقه نامزدی با تراش ماکیز

نوع دیگر از حلقه های ازدواج که بسیار گران قیمت بوده و ارزش بسیار زیادی دارد سنگ الماس با تراش مارکیز می باشد . در این نوع تراش 59 سطح هندسی بر روی الماس کار می شود تا درخسندگی آن به حد نهایی خود برسد . از طرفی تراش مارکیز از نوع برش هایی است که بسیار ظریف بر روی حلقه کار شده و باعث زیبا تر شدن آن شده است .

حلقه نامزدی با تراش ماکیز

حلقه الماس با جواهرات بزرگ در مرکز

مدل دیگر برای خرید و انتخاب حلقه نامزدی و حلقه ازدواج، حلقه هایی تجملاتی و زیبا از الماس و جواهرات بزرگ در مرکز است. این حلقه مناسب خانم هایی است که سبک های تجملاتی و لاکچری را می پسندند. جواهراتی که مرکز توجه این حلقه ها هست، می تواند در اشکال گوناگون باشد. این حلقه ها جز حلقه های گران قیمت بوده و برای خرید آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

حلقه الماس با جواهرات بزرگ در مرکز

حلقه برای نامزدی، پشت حلقه

و اما نوع دیگر نوع حلقه برای نامزدی یا عروسی که ئشت حلقه نامیده میشود از جمله جواهراتی است که امروزه یکی از پر فروش ترین و ترندهای بازار جواهرات می باشد به نوعی فقط برای حلقه های نامزدی یا ازدواج برای نو عروسان است . این حلقه شامل یک حلقه تک نگین و یک حلقه با رینگ ساده و بدون نگین می باشد که در طرح های مختلف ساخته می شود .

اگر جزو افرادی به روز و پیگیر ترند بازار در خرید انگشتر و دیگر زیورآلات هستید این مدل را برایتان پیشنهاد می کنیم البته در نظر داشته باشید ک قیمت آن نسبت به حلقه ساده و حلقه تک نگین کمی بالاست .

حلقه برای نامزدی، پشت حلقه

حلقه برای نامزدی پرنسسی لاکچری

حلقه ی پرنسسی با رینگی ساده و کار شده از یک نگین ظریف مربع یا دایره ای شکل ، بر روی رینگ حلقه است که هیچ گونه تراش یا برشی روی آن انجام نشده و غالبا برای پیشنهاد ازدواج یا نامزدی آن را خریداری می کنند . حلقه ی پرنسسی لاکچری همانند حلقه پرنسسی است با این تفاوت که روی رینگ آن از نگین الماس یا برلیان تزئین شده است و اگر می خواهید حلقه ازدواج خاصی داشته باشید بهترین انتخاب حلقه ازدواج پرنسسی است .

حلقه برای نامزدی پرنسسی لاکچری

انتخاب حلقه نامزدی مدرن و معاصر

آیا شریک و محبوب شما قدر اشیا مدرن و مدل های به روز و مد را می داند؟ به حلقه های تندیسی و مجسمه ای فکر کنید، حلقه هایی که که با اشکال غیر سنتی تجربه متفاوتی را به او می دهند. حلقه های گود را انتخاب کنید که الماس آن توسط یک نوار باریک فلزی نازک نگه داشته شده است. اگر او بخواهد کلا الماس مرکزی که مرسوم است را نادیده بگیرید می توانید حلقه ای با نوار پهن تر انتخاب کنید که با جزئیات زیبا تزئین شده است. می توانید زرق و برق بیشتری با اضافه کردن الماس و سنگ های قیمتی به حلقه خود بدهید.

حلقه نامزدی مدرن و معاصر

انتخاب حلقه نامزدی مدل فانتزی

حلقه های فانتری یکی از ترندهای جدید می باشد که جای نگین انگشتر از طر های کانند گل ، مارپیج و … استفاده می شود این نوع انگشتر از طلا و یا نقره خالص بوده و بدون نگین و یا نگین کوچک می باشد البته این جلقه ها بیشتر استفاده عموم دارد ولی اگر فردی هستید که  همواره دوست دارید گزینه های جدید را انتخاب کنید و جسارت انتخاب گزینه های خاص و تک را دارید حلقه های فانتزی مناسب شماست . در این حلقه ها از طرح های انواع حلقه با شکل های هندسس ،  چند بعدی ، طرح برگ ، طرح مارپیچ و طرح بی نهایت و … استفاده می شود .

حلقه برای نامزدی مدل فانتزی

ترتیب حلقه ی عروسی و حلقه ی نامزدی

اگر دوست دارید حلقه ی ازدواج و انگشتر نامزدی هر دو در یک انگشت باشند، اول حلقه ی ازدواج و سپس حلقه ی نامزدی را بیاندازید. اما در کل بهتر است حلقه ی نامزدی در دست راست و حلقه ی عروسی در دست چپ باشند. به این ترتیب وقتی در مراسم عقد همسرتان حلقه ی عروسی را به دست شما اندازد، انگشتر نامزدی مانع نخواهد بود.حتی بعضی از خانم ها تصمیم میگیرند حلقه ی عروسی را انتخاب کنند که به حلقه ی نامزدی جوش خورده و متصل است. امروزه این مدل حلقه ی ازدواج در میان عروس و دامادها طرفداران بسیاری دارد.

ترتیب حلقه ی عروسی و حلقه ی نامزدی

حلقه نامزدی باید در کدام دست باشد؟

این حلقه در دست چپ و انگشت چهارم انداخته می‌شود که این موضوع فلسفه‌ی خاص خود را دارد. یونانیان معتقد بودند که در این انگشت یک رگ خاص وجود دارد که مستقیم وارد قلب می‌شود و به آن رگ عشق می‌گفتند. بعضی دیگر از افراد بر این باورند که انداختن حلقه‌ی نامزدی در انگشت چهارم به خاطر کم بودن عملکرد این انگشت است که در نتیجه باعث ثابت ماندن اندازه انگشت می‌شود.

چینی‌ها هم که فلسفه‌ی خودشان را دارند و معتقدند اگر کف دست‌ها را به هم بچسبانید، درحالی‌که بقیه انگشتان بهم وصل هستند، نمی‌توانید انگشت چهارم را از هم جدا کنید و این یعنی عشق ابدی! امروزه باور بر این است که این حلقه نماد تعهد بوده و با تماشای این حلقه فرد به یاد همسر خود خواهد افتاد، حتی اگر مدت طولانی در کنار همدیگر نباشند.

چرا حلقه ازدواج را در انگشت چهارم قرار مي دهيم؟

مراحل زير را به ترتيب انجام بدهيد تا متوجه شويد:

1- ابتدا کف دو دستتان را روبروي هم قرار دهيد و دو انگشت مياني دست هاي چپ و راست را پشت به پشت هم بچسبانيد.

2- چهار انگشت باقي مانده را از نوک آنها به هم متصل کنيد.

3- به اين ترتيب تمامي پنج انگشت به قرينه شان در دست ديگر متصل هستند

4- سعي کنيد انگشتان شست را از هم جدا کنيد. انگشت شست نمايانگر والدين است. انگشت هاي شست مي توانند از هم جدا شوند زيرا تمام انسان ها روزي مي ميرند . به اين صورت والدين ما روزي ما را ترک خواهند کرد.

5- لطفا مجددا انگشت هاي شست را به هم متصل کنيد . سپس سعي کنيد انگشت هاي دوم را از هم جدا نمائيد. انگشت دوم (انگشت اشاره ) نمايانگر خواهران و برادران هستند. آنها هم براي خودشان همسر و فرزنداني دارند. اين هم علتی است که آنها ما را ترک کنند.

6- اکنون انگشت هاي اشاره را روي هم بگذاريد و انگشت هاي کوچک را از هم جدا کنيد. انگشت کوچک نماد فرزندان شما است. دير يا زود آنها ما را ترک مي کنند تا به دنبال زندگي خودشان بروند.

7- انگشت هاي کوچک را هم به روي هم بگذاريد. سعي کنيد انگشت هاي چهارم (همان ها که در آن حلقه ازدواج را قرار مي دهيم) را از هم باز کنيد. احتمالا متعجب خواهيد شد که مي بينيد به هيچ عنوان نمي توانيد آنها را از هم باز کنيد. به اين دليل که آنها نماد زن و شوهري هستند که براي تمام عمر به هم متصل باقي مي مانند.

چه میزان هزینه برای خرید حلقه نامزدی بیش از حد تلقی می‌شود؟

قیمت مشخصی برای خرید انگشتر نامزدی وجود ندارد. اما اگر نگران این موضوع هستید که مبادا نامزد شما انگشتر خیلی گرانی را انتخاب کند بهتر است به صورت بی پرده و صمیمی در این مورد با او گفتگو کنید و حداکثر بودجه‌ای را که می‌توانید به این کار اختصاص دهید را مشخص نمایید. مثلا می‌توانید داستانی در مورد دوستان نزدیک خود برای نامزدتان تعریف کنید و به او بگویید یکی از دوستانم دیروز به من ‌گفت سال‌ها قبل تمایل داشت شوهرش برای خرید حلقه نامزدی کم‌تر هزینه کند تا بتوانند بودجه‌ی بیشتری برای برگزاری عروسی بهتری اختصاص دهند.

 

چه میزان هزینه برای خرید حلقه نامزدی بیش از حد تلقی می‌شود؟

چگونه هزینه‌های خرید حلقه نامزدی را کاهش دهیم؟

امروزه ترفندهای زیادی برای خرید حلقه نامزدی به وجود آمده‌اند. اگر بودجه‌ی معینی برای خرید دارید نگران نباشید شما همچنان می‌توانید حلقه‌ی رویایی برای نامزد خود تهیه کنید.

الماس را حذف کنید

گران‌ترین انگشترهای نامزدی انگشتر‌هایی هستند که در ساخت آن‌ها از الماس استفاده شده است. پس با جایگزین کردن سنگی دیگر به عنوان سنگ اصلی به جای الماس می‌توانید به میزان قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش دهید.

جنیفر گاندیا مدیر Greenwich St. Jewelers در نیویورک سیتی می‌گوید:” یاقوت سفید، رنگی همچون الماس دارد و از مقاومت بالاتری برای استفاده روزانه انگشتر برخوردار است، می‌توانید یاقوت سفید را جایگزین الماس کنید و هزینه‌ خرید حلقه نامزدی را تا حد ممکن کاهش دهید.

به نگین‌کاری روی حلقه توجه کنید

برخی از انواع نگین‌کاری ممکن است منجر به گران‌تر شدن حلقه ازدواج شما شوند. ممکن است همسر آینده شما تحت تاثیر حلقه‌ نامزدی مکان مارکل که سه سنگ دارد قرار بگیرد اما این نوع نگین‌کاری همچون حلقه‌هایی که سه ردیف نگین‌کاری دارند ممکن است بسیار گران باشند و بر روی اندازه سنگ اصلی موجود در وسط کار نیز تاثیر گذار باشد. اما اگر می‌خواهید عمده تمرکز و بودجه‌ی خود را بر روی سنگ اصلی که در مرکز انگشتر قرار می‌گیرد، بگذارید از انگشتر نامزدی تک‌ نگین استفاده کنید زیرا این مدل حلقه نامزدی سنگ قرار گرفته شده در مرکز انگشتر را بیشتر و بهتر نمایش می‌دهد.

به نگین‌کاری روی حلقه توجه کنید

لازم نیست سنگ حلقه نامزدی از همه نظر درجه یک باشد

طبق گفته‌ی لانور اگر تمرکز خود را بر روی رنگ و شفافیت یک سنگ با کیفیت بگذارید، هزینه‌های حلقه نامزدی شما تا حد زیادی کاهش می‌آید. لانور می‌گوید:” تا زمانی که دیدن تراش سنگ با چشم غیرمسلح ممکن نیست یعنی سنگ از کیفیت خوبی برخوردار است.

از الماس‌های عتیقه استفاده کنید

لونار تاکید می‌کند:” الماس‌های عتیقه بسیار شگفت‌انگیز هستند چون رنگ حقیقی خود را نشان نمی‌دهند و 3-2 درجه روشن‌تر از رنگی هستند که باید در اصل نشان دهند. این الماس‌ها واقعا رومانتیک هستند.”

 

تفاوت بین حلقه ازدواج و حلقه نامزدی

در میان حلقه‌های ازدواج و حلقه‌ی نامزدی یک تفاوت کلی وجود دارد. حلقه نامزدی در واقع به عنوان یک پیشنهاد به عروس و یا به عنوان نشان کردن عروس به عنوان هدیه داده می‌شود ولی حلقه ازدواج در طول مراسم عروسی بین عروس و داماد رد و بدل می‌شود و یا بهتر است بگوییم به عنوان کادو به یکدیگر می‌دهند و همچنین معمولاً حلقه‌های نامزدی ساده‌تر از حلقه‌های عروسی هستند.

 

جنس حلقه‌ها و چند نکته کوچک

نکته مهم بعدی اینکه جنس حلقه خود را از یک متریال مرغوب و خوب انتخاب کنید. نقره با گذشت زمان درخشش و زیبایی خود را از دست می‌دهد و در برخورد کردن با مواد مختلف ممکن است تغییر رنگ داشته باشد. پلاتین نیز با اینکه فلزی جهانی، شناخته شده و با ارزش محسوب می‌شود نسبت به بقیه فلزات کشف شده واکنش‌پذیری کمتری را از خود نشان می‌دهد. اما قیمت بسیار بالایی دارد که امکان خرید و تهیه آن برای تمام افراد مقدور نخواهد بود.

در این بین طلا واکنش‌پذیری پایین، درخشش و زیبایی خاصی دارد که از گذشته‌های دور تا امروز در دسته رایج‌ترین فلزات در صنعت جواهرسازی قرار داشته و به دلیل بالا بودن ماندگاری آن، بهترین انتخاب از نظر جنس حلقه نامزدی و ازدواج محسوب می‌شود. طلا مانند نقره تغییر رنگ نخواهد داد و از قیمت پایین‌تری نسبت به پلاتین برخوردار است که امکان تهیه آن برای تمام افراد وجود دارد. جنس حلقه تأثیر فراوانی در تفاوت میان حلقه نامزدی و حلقه ازدواج ندارد اما می‌توان حلقه نامزدی را از جنس نقره نیز انتخاب کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *