مراسم بله برون چیست؟ نکات مهم برای برگذاری مراسم بله برون

مراسم بله برون چیست؟

4/5 - (5 امتیاز)

 

مراسم بله برون چیست؟ بله برون یکی از پراسترس‌ترین مراسم‌ها برای هر دختر و پسری است که قصد دارند تمام سال‌های باقی عمرشان را باهم تقسیم کنند، مراسم بله برون به‌منظور گرفتن بله رسمی از عروس، آشنایی بیشتر بزرگ‌ترهای فامیل عروس و داماد با یکدیگر و همچنین گذاشتن قول و قرارهای ازدواج، برگزار می‌شود.

مراسم بله برون بعد از جلسات خواستگاری و آشنایی دو خانواده برگزار می‌شود، در یک‌شب خانواده عروس و داماد به همراه بزرگ‌ترها در منزل عروس جمع می‌شوند و ضمن آشنایی بیشتر، به صحبت در خصوص مسائلی مثل مهریه، شیربها، تاریخ عروسی و… می‌پردازند.

 البته که امروزه در بسیاری خانواده‌ها این مراسم به‌صورت کاملاً تشریفاتی و بیشتر به‌منظور آشنایی و حفظ احترام بزرگ‌ترهای فامیل انجام می‌گردد و پیش‌تر عروس و داماد آینده و خانواده‌ها در جلسات خصوصی‌تر خانوادگی‌شان بر سر این مسائل توافق کرده‌اند. در ادامه این مقاله سالن عقد نقره با ما همراه باشید.

 

در مورد چه مواردی صحبت می‌شود در مراسم بله برون؟

همان‌طور که گفته شد، مراسم بله برون در هر خانواده مختلف است و بستگی به سطح فرهنگ و آداب‌و‌رسوم آن خانواده دارد. به‌ همین دلیل، برای اطلاع از تمام موضوعاتی که گفته می‌شود، رسوم خانوادگی خودتان را بررسی کنید.

در این مراسم، میزان مهریه مشخص خواهد شد. صحبت در مورد میزان جهیزیه عروس نیز بخشی از صحبت‌های شب بله برون در میان عده‌ای از مردم است. معمولاً وضعیت شغلی آقای داماد و وضعیت مالی داماد صحبت می‌شود. درنهایت اگر رسم شیربها وجود داشته، میزان آن‌ را اعلام می‌کنند و خانواده‌ها باهم موافقت می‌کنند. در این مراسم، اگر شروط ضمن عقد مدنظر عروس و داماد باشد، عنوان می‌شود تا در مورد آن صحبت شود.

مشخص کردن زمان عقد، عروسی و همچنین سبک برگزاری عروسی و مراسم‌ها، ازجمله موضوعاتی است که در بله برون انجام می‌شود. هریک از خانواده‌ها، رسوم خاصشان را با خانواده مقابل بیان می‌کنند. دقت کنید که تمام مراحل بعدی ازدواج، تحت شعاع همین مراسم است؛ پس با شفافیت و صداقت، تمام نیازها، اهداف، مشکلات و محدودیت‌هایتان را بیان کنید.

 

در مراسم بله برون چه کسانی را باید دعوت کنیم؟

 این تشریفات مراسم عقد نسبت به مراسم خواستگاری و آشنایی‌های اولیه رسمی‌تر است. پس انتظار می‌رود که افراد بزرگ خانواده و ریش‌سفیدها در مراسم بله برون حاضر داشته باشند. اما به‌طورکلی این مراسم را تنها با حضور چند فرد بزرگ از هر دو خانواده عروس و داماد برگزار می‌شود و از  شلوغ کردن مراسم خودداری می‌کنند.

 

در مراسم بله برون چه کسانی را باید دعوت کنیم؟

 

مراسم بله برون چیست و چگونه برگزار کنیم؟

مراسمی است که معمولاً بعد از خواستگاری و زمانی که عروس خانم جواب بله را داده باشد، برگزار می‌شود. این مراسم مفصل‌تر و پر سر و صداتر از خواستگاری است.  بله‌بران اصول اولیه‌ی خودش را دارد و آینده‌ی تمام مراسم‌ها و قول و قرارها در آن مشخص خواهد شد.

 

مراسم بله برون برای خانواده داماد

اگر بخواهیم در خصوص رسومات و وسایل موردنیاز بله برون این جشن صحبت کنیم، باید سری به فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون بزنیم، چراکه هریک آداب و رسومات خاص خود رادارند، اما ازآنجایی‌که این کار ممکن نیست؛ در ادامه به رایج‌ترین و عمومی‌ترین رسومات مراسم بله برون که باید خانواده داماد بدانند می‌پردازیم.

یکی از رسومات مراسم بله برون، بردن هدیه به خانه خانواده عروس است، هدیه بله برون اغلب شامل یک قواره پارچه پیراهن مجلسی برای عروس بنا بر تمایل عروس و داماد، می‌توان به‌جای پارچه، لباس آماده مجلسی نیز هدیه داد، چادر عروس، یک جلد قرآن مجید، انگشتر نشان بله برون و کله‌قند است؛ اگر دلتان خواست می‌توانید در کنار دیگر هدایا کیف، کفش و یا مانتو نیز قرار دهید.

هدیه مراسم بله برون باید باسلیقه خاصی تزئین شده باشد، شما می‌توانید تزئین آن را به گل‌فروشی که از آن گل بله برون را می‌خرید بسپارید و یا اگر در منزل و اطرافیانتان، فرد خوش‌ذوقی وجود دارد که دستی هم در هنر دارد، تزئین هدایا را به او بسپارید تا بتواند به شیک‌ترین شکت ممکن آن را تزئین کند.

 

فراموش‌شدن بعضی از صحبت‌های بله برون

گاهی به دلیل تمرکزی که روی مسائل مالی ایجاد می‌شود، نکات مهم دیگر، از یاد می‌رود. نکاتی که ممکن است در آینده، به دلیل عدم توافق بر سر آن‌ها، زندگی خراب شود. یکی از این موضوعات مهم، ادامه تحصیل است. سعی کنید در این جلسه، حتماً بر سر مسائلی مانند ادامه تحصیل پس از ازدواج، انتخاب محل زندگی مشترک شهر موردنظر جهت زندگی، رسم و رسوم، میزان توقعات مالی و… صحبت کنید. گاهی همین مسائل ریز، مشکلات بزرگی در زندگی ایجاد می‌کنند. بس سعی کنید قبل از هرگونه مراسمی در مورد این مسائل باهم صحبت کنید.

 

مراسم بله برون و هدایای خانواده داماد

مراسم بله برون چیست؟ از قدیم مرسوم بوده که در مراسم بله برون، خانواده داماد با گل، شیرینی و هدیه به خانه عروس می‌رود. این رسوم تا حد زیادی این روزها نیز رایج است. خانواده داماد، هدایایی مثل چادر عروس، لباس، کفش و کیف، قرآن و حلقه نامزدی یا همان حلقه نشان را، با خود به مراسم بله برون می‌آورند. در قدیم، این هدایا روی سینی‌های بزرگی به منزل پدر عروس می‌آمد، اما این روز‌ها برای تزیین هدایا، از باکس و سبد گل استفاده می‌کنند. اگر تاریخ مراسم بله برونتان نزدیک است و به چیدمان و تزیینات اهمیت می‌دهید، می‌توانید ایده‌های بسیاری از تزیین هدیه‌ بله برون پیدا کنید تا بتوانید زیباترین تزئینات را داشته باشید.

 

گل و شیرینی و نشان در مراسم بله برون

برای بله برون خانواده‌ی داماد باید گل، شیرینی، پارچه چادری و انگشتری به‌عنوان نشان» بخرند. البته تعداد زیادی از خانواده‌ها که قصد عروس گرفتن دارند وسایلی مانند مانتو، پیراهن، روسری و کیف هم برای عروسشان به‌عنوان هدیه می‌برند که البته جز رسم اصلی نیست.

اگر عروس خانم با میزان مهریه، شیربهایی که با توافق طرفین صحبت شده موافق باشد، جواب بله را می‌دهد و در این زمان است که می‌توانید جعبه‌ی شیرینی که آقا داماد و خانواده‌اش آورده‌اند را بازکنید و بچرخانید. بعد مادر داماد می‌تواند انگشتر نشان را دست عروس خانم کند و پارچه‌ی چادری که برای او آورده‌اند را روی سرش بیندازد. 

 

گل و شیرینی و نشان در مراسم بله برون

 

گل بله برون در مراسم بله برون

یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر این جشن، گل بله برون است، شما باید یکی از زیباترین سبد گل‌ها را انتخاب کنید و برای این مراسم به خانه عروس ببرید، قطعاً تا به امروز،  بیشتر باسلیقه یکدیگر آشنا شده‌اید و این اولین مراسمی است که می‌توانید سبد گل دسته گل پاییزی عروس را باسلیقه خود و عروستان انتخاب کنید. سبد گل را به‌گونه‌ای تزئین کنید که بتوان حلقه بله برون را میان گل‌ها جاسازی کرد.

 

گل بله برون در مراسم بله برون

 

کیک برای مراسم بله برون

در این مراسم اغلب به‌جای شیرینی، سفارش کیک است؛ کیک بله برون بهتر است نشانه‌هایی از این مراسم خاطره‌انگیز داشته باشد. سعی کنید کید مراسم بله برون شما متناسب با تزیین نامزدی باشد در انتخاب خود دقت کنید.

 

کیک برای مراسم بله برون

 

حلقه مراسم بله برون

همان‌طور که می‌دانید، در مراسم بله‌ برون بعد از موافقت و گرفتن بله از عروس خانم، باید با اجازه از پدر عروس، حلقه نشان یا حلقه نامزدی را به دست عروستان کنید. حلقه نشان اغلب دخترانه و ظریف است؛ بهتر است این حلقه به سلیقه داماد تهیه‌شده باشد و عروس قبل از مراسم آن را ندیده باشد. سعی کنید انگشتر ظریف انتخاب کنید چون انگشتر خیلی بزرگ اصلاً زیبای ندارد.

 

حلقه مراسم بله برون

 

لباس مراسم بله برون عروس

بله برون، اولین مراسمی است که با اقوام درجه‌یک آقای داماد روبه‌رو می‌شوید. در این مراسم، لازم است زیبا و باوقار باشید. انتخاب صحیح لباس، کمک بسیار زیادی به زیبایتان می‌کند. لباسی انتخاب کنید که دخترانه باشد، پیراهن یا بلوز‌ و‌ دامن، ترکیب مناسبی برای لباس بله برون خواهد بود. در این مراسم می‌توانید رنگ لباستان را بارنگ لباس آقای داماد هماهنگ کنید تا عکس‌های زیباتری از این مراسم خاطره‌انگیز ثبت کنید. استفاده از رنگ‌های تیره و مشکی توصیه نمی‌شود در این مراسم باید بدرخشید بس سعی کنید لباس مناسب هیکل شما باشد و سعی کنید که رنگ مناسبی را انتخاب کنید.

 

مراسم بله برون برای خانواده عروس و رسومات

مراسم بله برون چیست اگر خانواده عروس هستید، میزبان این جشن شمایید پس باید به‌خوبی بدانید که باید چه چیزهایی تدارک ببینید؛ در ادامه مهم‌ترین رسومی که باید به‌عنوان خانواده عروس برای برگزاری مراسم بله برون و دفتر بله برون بدانید را می‌خوانید. تعداد مهمان را سؤال کنید؟

همان‌طور که میدانید در این مراسم بزرگ‌ترهای عروس و داماد حضور دارند، پس بناتر احترام باید از خانواده داماد در خصوص تعداد مهمان‌ها سؤال کنید تا اسباب پذیرایی بی کم‌وکاست فراهم باشد.

 

مراسم بله برون برای خانواده عروس و رسومات

 

محل برگزاری مراسم بله برون

مراسم بله برون چیست رسم است این جشن در منزل دختر برگزار شود، اما اگر منزل کوچکی دارید و تعداد مهمان‌ها بالا هست، هیچ‌های نگرانی نیست. شما می‌توانید این مراسم را به میزبانی خود، اما در یک سالن پذیرایی کوچک برگزار کنید تا فضای کافی برای مهمان‌ها فراهم‌شده باشد. در اجاره سالن برای مراسم بله برون، بهتر است مکانی را انتخاب کنید که دسترسی سختی برای مهمانان نداشته باشد. تا یک‌شب به‌یادماندنی برجا بگذارید.

 

پذیرایی در مراسم بله برون چگونه است؟

پذیرایی مراسم بله برون اغلب ساده است، پذیرایی اصلی این مراسم با نوشیدنی بر اساس فصل چای، قهوه، آبمیوه، میوه، شیرینی و کیک است، تهیه نوشیدنی، میوه و شیرینی به عهده خانواده عروس و کیک بله برون به عهده خانواده داماد است در این روزبه یادماندنی باید از مهمان‌ها به‌خوبی پذیراdی کنید.

 

آداب و رسوم بله برون چیست؟

برای پاسخ دقیق به سوال “آداب و رسوم بله برون چیست؟” باید به فرهنگ و آداب و رسوم هر قوم توجه کرد اما در این مقاله به طور کلی به بررسی رایج ترین و عمومی ترین آداب مرسوم در مراسم بله برون می پردازیم.

تقدیم هدایا به عروس: در مراسم بله برون مرسوم است که خانواده داماد هدایایی از قبیل یک قواره پارچه، پیراهن مجلسی، چادر، کیف، کفش و… که به شکل خاصی تزیین شده اند را به عروس تقدیم کنند. تعداد هدایا و یا نوع هدایایی که به عروس داده می شود در فرهنگ های مختلف متفاوت است.

حلقه بله برون یا نشان: حلقه نشان یکی از مهم ترین هدایایی است که از طرف داماد به عروس هدیه داده می شود. در خرید و انتخاب حلقه نشان حتما سلیقه عروس را در نظر بگیرید. نکته دیگر درباره حلقه نشان این است که معمولا این حلقه بسیار ظریف و دخترانه است.

گل و کیک بله برون: خرید گل توسط داماد یکی از ارکان جدایی ناپذیر مراسم بله برون است. در مراسم بله برون معمولا به جای شیرینی کیک تهیه می شود و نکته جالب این است کیکی که سفارش داده می شود دارای نشانه هایی از مراسم بله برون است.

برخی از وظایفی که  خانواده عروس در مراسم بله برون بر عهده دارند به شرح زیر است:

انتخاب و آماده سازی محل برگزاری مراسم: مراسم بله برون در منزل عروس برگزار می شود اما امروزه خانواده های بسیاری مراسم را در بله برون برگزار می کنند.

پذیرایی در مراسم بله برون: در مراسم بله برون با میوه، شیرینی و کیک، نوشیدنی مناسب فصل از مهمان ها پذیرایی می شود که همگی آن بر عهده خانواده عروس است اما همانطور که در فوق اشاره شد تهیه کیک بله برون بر عهده خانواده داماد است.

دیزاین میز بله برون

 

نکات مهم در مراسم بله بران

مراسم بله برون چیستر اصولا توی سنت ما ایرانی ها نامزدی رسمی با بله بران شروع می شود اما این مراسم هم مثل بقیه دنگ و فنگ های ازدواج آداب و رسوم و نکته هایی دارد که باید رعایت کنید.

1.خرید گل و شیرینی از طرف خانواده داماد ، برای حضور در این مراسم ضروری است. حتی بعضی خانواده ها رسم دارند که یک انگشتر به عنوان «نشان» برای عروس می آورند.

2.توی این مراسم درباره میزان مهریه ، شیر بها ، وضعیت شغل داماد ، مسکن و تاریخ عقد و عروسی و جزییات این برنامه ها بحث خواهد شد. از قبل خودتان را آماده کنید.

3.خوب نیست که پدر و مادرتان یک چیز بگویند و شما یک چیز دیگر. قبل از این که مراسم شروع شود ، حرف تان را با بزرگ تر ها یکی کنید.

4.برای تاریخ عقد و عروسی ، یک زمان بندی داشته باشید. ماه های عزا و مناسبت های دینی را در نظر بگیرید. سعی کنید همه برنامه ها را در همین شب قطعی کنید؛ این که دوست دارید مراسم تان چگونه باشد مهمان ها چه کسانی باشند پذیرایی چه طور باشد تقسیم کار هم مال شب بله بران است طبیعتا یک قسمت کار را خانواده عروس باید انجام بدهند و یک قسمت دیگر را خانواده داماد. راجع به جزییات این کارها صحبت کنید تا بعدا خدای نکرده همه چیز قاطی نشود.

 

 

سخن پایانی

به‌عنوان سخن آخر باید بگویم که هر منطقه و هر شهر مراسم خاص خود را دارد. برخی پرزرق برق و برخی دیگر ساده و آرام؛ اما هر رسمی که دارید می‌توانید طبق آن رفتار کنید؛ اما برخی از مواردی که در اینجا بیان شد تقریباً در تمام مناطق ایران مشترک بوده و می‌توانید به‌عنوان راهنمای خوبی از آن استفاده کنید.

بسیاری از عروس و دامادها و زوج‌های جوان به علت گذشت زمان و نبود منابع معتبر نمی‌توانند به‌درستی و به‌صورت کامل درباره برخی از رسم و رسومات رایج در ایران به‌خوبی اطلاعات به دست بیاورند و همین موضوع باعث شده است تا در سال‌های اخیر به‌خصوص تعداد زیادی از مراسم‌های عقد و جشن عروسی در ایران بدون هیچ‌کدام از این رسم و رسومات برگزار شوند.

شاید در نگاه اول خیلی ساده به نظر برسد اما باید توجه داشت که بسیاری از برگذاری عقد و نامزدی و عروسی‌هایی که در حال حاضر در تهران و حتی دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شوند دیگر مانند گذشته نگاهی به مراسم‌ها و رسم و رسومات اصیل ایرانی نظیر مراسم بله برون ندارند و به‌جای آن‌ها برخی از فرهنگ‌های دور غربی و اشتباه جایگزین شده‌اند.

مراسم بله برون چیست؟ عروس و دامادها و زوج‌های جوان باید در نظر داشته باشند که می‌توانند در هنگام برنامه‌ریزی‌های خود برای برگزاری مراسم دفتر عقد کرج و جشن عروسی می‌توانند زمان هرچند اندکی را به تحقیق راجع به برخی از رسم و رسومات خاطره‌انگیز ایرانی بدهند و درباره برخی از مهم‌ترین‌های آن‌ها نظیر بله برون و مثال‌های آن بیشتر مطالعه کنند تا بتوانند یک مراسم خوبی و به‌یادماندنی را داشته باشند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *