شام عقد محضری به عهده کیست؟

شام عقد محضری به عهده کیست


5/5 - (4 امتیاز)

یکی از موضوعات مهمی که شاهد آن هستیم و از مسائل مورد بحث قبل از هر مراسم عقد و ازدواجی می باشد این است که برخی هزینه ها بر عهده کیست ؟ یکی از این هزینه ها  ، هزینه شام عقد است و اینکه شام عقد محضری به عهده کیست ؟ به عهده ی داماد است یا عروس ؟

بسیاری از زوج ‌هایی که قصد دارند در آینده ای نزدیک مراسم عقد خود را برگزار کنند ، به ویژه عروس و داماد های جوان و با سن کمتر به طبع تجربه‌ ای از این قبیل موضوعات ندارند و این این سوال ذهنشان را درگیر کرده است . قصد داریم در این مقاله به این سوالات  پاسخ دهیم پس اگر این سوال که شام عقد محضری به عهده کیست؟ و هزینه های مراسم را چه کسی باید تقبل کند ذهنتان را درگیر خود کرده است تا انتهای مقاله سالن عقد نقره در کرج با ما همراه باشید .

شام عقد محضری به عهده کیست ؟

برای پرداخت هزینه‌ های جاری در برگزاری مراسم‌ های پیش از عروسی ، همیشه حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد زیرا عموما این مراسم ها با توجه به رسم و رسومات هر شهر و منطقه برگزار می‌شود و قانون ثابتی برای آن وجود ندارد . بعضی از خانواده‌ها تاکید دارند حتما مطابق آداب و رسوم پیش روند ، آگاهی داشتن نسبت به مسائلی از جمله پذیرایی جشن عقد و پرداخت هزینه‌های مربوط به شام بر عهده چه کسی است ، می‌تواند از مانع از بروز دلخوری و سوتفاهم برای خانواده‌ها گردد . همانطور که پیش از این گفتیم پذیرایی مراسم عقد و پرداخت هزینه ‌های شام در هر منطقه با توجه به رسم و رسوم آن منطقه صورت می گیرد . به عنوان مثال هزینه ‌های مربوط به مراسم عقد و شام در بیشتر شهر ها مانند تهران را خانواده عروس پرداخت می‌ کنند . اما در بخش هایی از شمال خراسان تمامی هزینه ‌های مربوط به مراسم عقد و عروسی بر عهده خانواده داماد است .

شام عقد محضری به عهده کیست

 

مراسم عقد بر عهده چه کسی است؟

یکی  از بزرگ‌ترین سوال های عروس و داماد ها این است که مراسم عقد بر عهده چه کسی است .هر چه به روزاهای عقد نزدیک می شوند این سوال برای آن ها پررنگ تر می شود و قطعا دوست ندارند در روز های منتهی به مراسم به دلایلی بیهوده کامشان تلخ گردد . پس بهتر است پیش از مراسم خانواده هر دو طرف بر سر مسائل مالی مشورت کرده و به توافق برسند . همان‌طور که پیش  از این به آن اشاره کردیم قانون از پیش تعریف شده‌ای برای این مسئله وجود ندارد تا برای ما مشخص کند هزینه های عقد بر عهده ی چه کسی باید باشد.

زیرا معمولا بسیاری از افراد طبق رسم و رسوم خود این مراسم را برگزار می ‌کنند . در حال حاضر در اکثر مناطق کشور رسم بر این است که هزینه شام مراسم عقد را پدر عروس می پردازد و هزینه‌ های برگزاری عروسی نیز بر عهده داماد و خانواده اش است . ولی اگر شما تصمیم داشته باشید مراسم عقد در سالن عقد کرج و عروسی را یکی کنید و فقط یک مراسم داشته باشید ، تکلیف چیست ؟ در این مواقع  معمولا چالش ‌ها و اختلاف نظر ها بین خانواده‌ها شدت پیدا می کند . در این شرایط بهترین تصمیم این است که به توافق برسید تا هزینه‌ های مراسم را میان خود تقسیم کنید .

راه حل دیگری که برخی از خانواده‌ها به آن عمل می کنند این است که هر خانواده وظیفه ی شام دادن به مهمانان دعوتی خود را بر عهده می‌ گیرد . به عنوان مثال اگر خانواده داماد 200 نفر و خانواده عروس 100 نفر را برای مراسم دعوت کرده باشند ، هر کدام فقط هزینه شام و پذیرایی مهمانان خود را پرداخت خواهد کرد .

هزینه ‌های تالار مراسم عقد بر عهده ی کیست ؟

یکی دیگر از دغدغه های زوج ها و خانواده های آن ها این است که هزینه جشن عقد در تالار بر عهده ی کیست ؟ هر چند این روز ها به علت شرایط نابسمان اقتصادی بسیاری از زوج ها تصمیم می‌ گیرند تنها مراسم عروسی داشته باشند و از گرفتن جشن عقد در تالار صرف نظر می‌کنند ، ولی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد دارید مراسم عقد خود را در تالار جشن بگیرید ، حتما دوست دارید بدانید چه کسی باید هزینه‌ های تالار و مراسم عقد در محضر عقد کرج را بپردازد .

این مورد هم مانند موارد دیگر در بسیاری از خانواده‌ها توافقی است . اما با توجه به پرس‌ و جو های صورت گرفته متوجه شدیم در اکثر از شهر ها رسم بر این است که هزینه رزرو تالار ، گل آرایی، سفره عقد و… بر عهده ی داماد است و هزینه شام ، میوه و شیرینی را خانواده عروس بر عهده می گیرد . تجه داشته باشید که همه چیز به وضع مالی خانواده‌ها بستگی دارد . امکان دارد پدر عروس بخواهد تمام هزینه‌ های مربوط به مراسم عقد را پرداخت کند و یا طبق توافقاتی که با هم داشته‌ اند تصمیم بگیرند بخشی از هزینه‌ها را میان خود تقسیم کنند تا هیچ یک از خانواده‌ها تحت فشار قرار نگیرند .

ولی اگر قرار نباشد مراسم در تالار برگزار نشود و فقط بخواهید یک عقد محضری بگیرید چه کسی باید هزینه‌ های مربوط به دفترخانه و محضر را پرداخت کند ؟ از گذشته رسم بر این بوده است که معمولا هزینه‌ های مربوط به رزرو محضر و پذیرایی را که به صورت شیرینی و شربت است ، داماد پرداخت کند . ولی باز هم امکان دارد برخی تصمیم بگیرند این هزینه را نیز به صورت شراکتی پرداخت کنند .

هزینه ‌های تالار مراسم عقد بر عهده ی کیست ؟

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم به طور دقیق نمی‌توان به این سوال که هزینه عقد با کیست و  شام عقد محضری به عهده کیست پاسخ داد به این دلیل که این امر ارتباط مستقیم با فرهنگ و آداب و مرسوم هر منطقه دارد و در مورد این موضوع خانواده‌ها می‌ توانند به توافق برسند .امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شود و مراسم خوبی را پیش رو داشته باشید . ممنون که تا پایان این مقاله با ما همرا بودید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *