برگذاری جشن عقد با کدام خانواده است؟ هزینه جشن عقد به عهده کیست؟


5/5 - (1 امتیاز)

شاید برای بسیاری از زوج های جوان این سوال به وجود آمده باشد که جشن عقد با کدام خانواده است ؟ ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع و مسائل پیرامون آن بپردازیم . افراد برای برگزاری این مراسم پیشنهاد های متفاوتی پیش رو دارند . بسیاری از افراد در شرایط اقتصادی حال حاضر یک مراسم ساده را انتخاب می‌ کنند و آن را با خواندن خطبه عقد در یک دفتر عقد در کرج و ازدواج انجام می دهند و زندگی پر از آرامش خود را شروع می کنند . افراد می توانند یک مراسم بسیار پر هزینه برگزار کنند و یا مراسم عروسی خود را در یک خانه عقد ساده و بسیار زیبا اجرا کنند. این تصمیم بر عهده عروس و داماد می باشد که نوع عقد خود را به چه صورتی انجام دهند. در نظر بگیرید هزینه عقد در دفاتر عقد نسبت به باغ و سالن های لاکچری متفاوت است . 

 

هزینه جشن عقد

همان طور که در ابتدا گفتیم از زمان خواستگاری تا عقد مراحلی وجود داشته که با صرف هزینه همراه می باشد و هر یک از این هزینه ها بر عهده یکی از طرفین ازدواج می باشد . رسم و رسومات شهرهای مختلف و خانواده ها اولین قانونی است که پرداخت کننده این هزینه ها را مشخص می کند . اینکه برگزاری جشن عقد و هزینه آن با کدام خانواده است کاملا به توافق 2 طرف بستگی دارد .

بعد از رسومات و فرهنگ در مراسم بله برون خانواده ها می توانند این رسومات را تعدیل کرده و طبق خواسته خودشان به توافق خاصی برسند . با توجه به اوضاع اقتصادی و بالا رفتن هزینه های زندگی عروس و داماد و خانواده ها از برخی مراسم و خرج  و مخارج کم کرده و مابقی را بین هم تقسیم می کنند . این تقسیم می تواند کاملا مساوی انجام شود یا هر کس هزینه های مهمان خود و مخارج خرید برای فرد مقابل ، یعنی خانواده عروس هزینه مهمان خود و خرید وسایل برای داماد را متقبل می شوند . 

مراسم خواستگاری و بله برون معمولا تمام و کمال بر عهده خانواده عروس بوده مگر اینکه در مورد بله برون خانواده داماد تصمیم دیگری نیز داشته باشند . اگر خانواده داماد تصمیم داشته باشند مهمانان را به شام دعوت کنند هزینه شام و پذیرایی را برعهده می گیرند و البته هر دو خانواده می توانند مهمانشان را به شام دعوت کرده و هر خانواده هزینه تعداد مهمان خود را پرداخت کند .

بعد از مراسم بله برون عروس و داماد باید برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج به مراکزی مراجعه کرده که این کار نیز هزینه های خود را دارد. معمولا این بخش از مراسم قبل از عقد بر عهده داماد و خانواده اش می باشد ولی با توجه به فشار اقتصادی که بر روی درصد بالایی از افراد جامعه می باشد ممکن است خانواده ها این هزینه را به مساوی تقسیم کنند تا به قول معروف این وصلت سرگرفته و دختر و پسر زندگی مشترک خود را آغاز کنند .

 

جشن عقد با کدام خانواده

در مراسم های ازدواج و عروسی و جهیزیه چه مخارجی با داماد و چه مخارجی با عروس است؟

پروسه ازدواج یک پروسه طولانی در ایران محسوب می‌شود که شامل چندین مراسم از شروع آشنایی تا به خانه رفتن عروس داماد است مثل خواستگاری ، مراسم بله برون عقد حنابندان عروسی پاتختی بر غیره خیلی از خانواده ها نمی دانند که کدام یک از هزینه‌ها به عهده خانواده عروس است و کدام از اینها به عهده خانواده داماد است بنابراین ما طبق عرف و سنت تمام ایران به شما می‌گوییم که چه هزینه هایی به عهده عروس و چه هزینه هایی به عهده دار است اما در بعضی از شهرها و استانهای کشور و همینطور رسول سوم های مناطق قم مختلف ایران این فرهنگ کاوری رسم راس آنها با هم فرق دارد بنابراین اگر رسم و رسوم خاص ندارید می توانید از این راهنما استفاده کنید اولین مرحله در هر ازدواج خواستگاری است .

 

هزینه های خواستگاری:

پذیرایی جلسات خواستگاری به عهده ی خانواده ی عروس میباشد و خانواده ی داماد نیز به رسم ادب و احترام در هربار قرار ملاقاتی که برای خواستگاری دارند، سبد گل و شیرینی برای خانواده ی عروس هدیه میبرند.

 

هزینه های بله برون :

بله برون مراسمی است که پس از بله گرفتن از خانواده عروس برگزار میشود و بزرگان فامیل جمع میشوند و شرایط ازدواج و مهریه را در دفتر بله برون مینویسند و انگشتر نشون به دستان عروس میکنند.

در بله برون هزینه هایی که به عهده آقا داماد است شامل: انگشتر نشان، گل ، شیرینی ، کله قند، کیک بله برون، پارچه چادری یا شال سفید، دفتر بله برون و کلیه خرید هایی که تمایل دارید برای عروس خانوم خرید کنید. ( در بعضی اقوام رسم است که مانتو و شلوار و کفش و کیف و یا النگو و دستبند نیز میبرند )

در بله برون هزینه هایی که به عهده عروس خانوم است شامل : لباس بله برون عروس، پذیرایی،  فیلم بردار یا عکاس ( در صورت تمایل) ،دیزاین و گل آرایی منزل عروس ( در صورت تمایل )

 

هزینه های جشن عقد

جشن عقد نیز پس از بله برون انجام میشود که میتواند در خانه و یا در محضر و یا در تالار برگزار شود، طبق توافق طرفین. هزینه هایی که در عقدکنان بر عهده عروس است شامل : ساعت داماد و حلقه ی داماد

در جشن عقد هزینه هایی که بر عهده آقا داماد است شامل: هزینه های آزمایشگاه ، سالن عقد و دفتر ثبت ازدواج، شیرینی ، زیرلفظی عروس، لباس عقد عروس، آرایشگاه عروس، ساعت عروس، حلقه ی عروس، کیک عقد، سرویس عروس، لوازم آرایش ، چمدان ، عطر ، لباس راحتی خانگی ، سشوار، بابلیس و اتو مو ، لباس مجلسی و پیراهن

هزینه های جشن عقد

هزینه های حنابندان

در گذشته یکی از رسوم قبل از شب عروسی ، حنابندان بود که عروس داماد در دستان یکدیگر حنا میگزاشتند و مراسم شادی و رقص برقرار بود. اما امرزه برای کم کردن هزینه های مراسم عروسی ، حنابندان نیز کمرنگ شده است. هزینه های به عهده ی داماد: ظرف حنا و تزییناتش، لباس حنابندان عروس، ارایشگاه عروس، خرید های عروسی و تزیینات آنها، هدیه های حنابندان.

 

هزینه های به عهده عروس :

پذیرایی جشن حنابندان، شام جشن در صورت تمایل دکوراسیون و تزیین محل جشن یا تالار

هزینه ها و مخارج جشن عروسی

در جشن عروسی که اصلی ترین مراسم هر ازدواجی است ، اکثر هزینه ها بر عهده داماد است اما عروس نیز هزینه هایی دارد.

 

هزینه های به عهده ی عروس در عروسی :

عروس نیز در مراسم عروسی برای داماد خرید میکند. که این خرید شامل: لباس خواب، لباس راحتی ، ادکلن، ست بهداشتی، مانند فوم و خمیر ریش تراش، افترشیو، ژل مو… کت و شلوار یا پارچه کت و شلواری، کفش و کمربند، ست حوله به عهده ی عروس خانوم میباشد. همچنین بعضیا رسم سینی نون و پنیر دارن برای ورود عروس داماد به منزل مشترکشان که آن نیز به عهده ی خانواده عروس میباشد.

جشن عروسی هزینه های به عهده ی داماد :

جشن عروسی غالبا پر هزینه ترین جشن ازدواج میباشد که کلیه ی هزینه ها شامل: کلیه هزینه های تالار و پذیرایی از مهمانان ، لباس عروس، آرایشگاه عروس، آتلیه، دسته گل و ماشین عروس، تزیینات و دکوراسیون اعم از گل آرایی، شمع آرایی و تشریفات و… خرید های عروسی برای عروس سرویس طلا، کیک عروسی، هزينه گروه موسیقی ،گیفت های عروسی و …. به عهده ی داماد می باشد .

نکته : تمامی موارد گفته شد با توافق طرفین می تواند حذف شود و شما باید بنابر بودجه خود و رسم و رسوم خود عمل کنید .

اگر در منطقه یا شهر شما رسم و سنت خاصی وجود دارد اولویت با آن است و چیزهایی که در این پست گفته شد بنابر رسم کلی ایرانیان است .

 

هزینه عروسی

 

هزینه‌های مراسم عقد شامل چه چیزهایی است؟

برگزاری جشن عقد تقریبا جزو واجبات است و اکثر خانواده‌ها آن را برپا می‌کنند . حال ممکن است بنا بر توافقات طرفین این جشن کوچک یا بزرگ برگزار شود . برخی هستند که تنها به مراجعه به محضر و خواندن خطبه عقد بسنده می‌کنند . برخی دیگر مراسم را در خانه خود گرفته و تعدادی از بزرگان خانواده خود را نیز در این جشن دعوت می‌نمایند . برخی ممکن است که دوست داشته باشند مراسم و جشنی بزرگ و مجلل بگیرند .  در این مراسم، از میهمانان خود به خوبی پذیرایی کرده و با آهنگ و تشریفات شام، مجلس را به اتمام می‌رسانند. حال می‌خواهیم ببینیم که در کل خرید‌هایی که به جشن عقد مربوط می‌شود شامل چه چیزهایی بوده و هزینه مراسم عقد با کیست . پس با ما همراه باشید.

اینکه جشن عقد با کدام خانواده است و برای برگزاری آن باید ابتدا خانواده‌ها با هم به گفت و گو بپردازند و به توافق برسند که مراسم را کجا و چگونه برگزار نمایند. در کل هزینه‌هایی که باید برای عقد صورت بگیرد شامل 2 دسته هستند؛

1- هزینه‌های مربوط به عروس و داماد

2- هزینه‌های مربوط به مراسم و میهمانان.

هزینه‌های مربوط به زوج جوان شامل خرید حلقه، خرید ساعت ست، زیر لفظی، مراجعه به آرایشگاه، تهیه لباس و کفش برای عروس خانم و آقا داماد و تهیه انواع اکسسوری برای آنها خواهد بود.

هزینه‌های مربوط به میهمانان نیز شامل تهیه شیرینی، نوشیدنی مناسب، میوه، شام، انواع دسر، قرارداد با سالن تشریفات و اجاره پارکینگ می‌باشد. برخی از این مواردی که نام برده شد را خانواده عروس و برخی را خانواده داماد باید متقبل شوند. حال در قسمت‌های پایین‌تر بیشتر راجع به این موضوعات صحبت خواهیم کرد و در ادامه نیز خواهیم گفت که هر کدام از هزینه عقد با کیست.

امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما  در زمینه اینکه جشن عقد با کدام خانواده است پاسخ داده باشیم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *