در سفره عقد و عروسی چه وسایلی میگذارند دلیل آن چیست؟

در سفره عقد و عروسی چه وسایلی میگذارند دلیل آن چیست؟

5/5 - (6 امتیاز)

در سفره عقد و عروسی چه وسایلی میگذارند برگذاری مراسم عقد و نامزدی ایرانی تاریخچه‌ی بلندی دارد و به ایران باستان و آئین زرتشت بوده است که معمولاً بعد از مراسم بله برون و آشنای دو خانواده انجام می‌شود. در بیشتر اقوام و شهرهای ایرانی مراسم نامزدی یا عقد را خانواده دخترخانم در سالن عقد در کرج و یا منزل برگزارمی‌کنند و تمام مخارج مراسم را هم بر عهده‌دارند و آقا داماد و خانواده با کیک و گل به مراسم می‌روند.

در برخی شهرها مراسم عقدکنان در خانه عروس برگزار می‌شود اما میوه و شام مراسم را خانواده داماد تهیه می‌کنند و به خانه عروس تحویل می‌دهند. بعضی اقوام هم رسم دارند که خانواده عروس و داماد هرکدام برای فامیل خودشان یک مراسم نامزدی یا عقد به‌صورت جد ا گونه برگزار کنند در مورد تمام این موارد باید در مجلس بله برون در موردش صحبت و گفت‌وگو کنید و مسئولیت‌های توافقی را به گردن بگیرید. که هر خانواده از عروس و داماد هرکدام به مراسم را به عهده بگیرند تا دچار مشکل خاصی نشوند.

برای رزور سالن و کسب اطلاعات بیشتر با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

سفره عقد چیست؟

پهن کردن سفره عقد یک رسم پرمعنا و سنتی ایرانی‌ها بوده است که از پیشینیان ما به یادگار مانده است. همچنان در اکثر شهرهای ایران هنگام جاری شدن خطبه عقد این سفره زیبا و باشکوه پهن می‌شود. سفره سنتی عقد حاوی شش ظرف گوناگون بوده است که هرکدام دارای وسیله‌ای که مخصوص عروس بوده در داخلش قرار دارد.

این وسایل اغلب به‌منظور  آرزوی سعادت و نیکبختی برای زوج جوان در سفره قرارمی‌گیرد. ترکیبات یا وسایلی که در این سفره می‌گذارند هرکدام نشان‌گر مطالبی هستند و هرکدام از آن وسیله‌های که در داخل ظرف مخصوص خودشان هست حکمتی دارد که به‌مرورزمان تغییرات بسیار کمی در آن ایجادشده.

اما اصل اجزا سفره عقد به همان شکل حفظ‌شده است. کمتر کسی از حکمت این وسایل در سفره عقد گذاشته‌شده اطلاع دارد. درواقع پهن کردن سفره‌ی عقد به‌نوعی تبریک ویژه و آرزوی نیکبختی برای عروس و داماد است که البته از این مراسم پرمعنا تنها بخش ظاهری آن حفظ‌ شده است.

 

 

در سفره عقد و عروسی چه وسایلی میگذارند می‌شود؟

قرآن در سفره عقد

قرآن مجید کتاب خدا به نشانه‌ی مورد تائید قرار داشتن وصلت از سوی خداوند و طلب یمن و برکات الهی بوده است. قرآن در سفره عقد سمبل ایمان و عقیده زوج و تائید شدن از سوی خداوند و درخواست برکت بو. ده است. معمولاً قرآن را در سفره عقد بالای جانماز و رو به روی آینه‌شمعدان قرار می‌دهند البته کتاب قرآن هم تزیین می‌کنند تا کتاب آسمانی بسیار شیک جلوه کند.

قرآن مجید در سفره عقد

 

آینه‌شمعدان در سفره عقد

آینه‌شمعدان یکی از مهم‌ترین وسایل سفره عقد بوده است و پای ثابت در تمام سفره‌های عقد قرار گذاشته‌شده و معمولاً در بالای سفره عقد قرار می‌دهند و به‌طوری قرار می‌دهند که رو به روی عروس و داماد باشد و عروس و داماد تصویر خود را در آن آینه ببینند که این عمل به این دلیل است که عروس و داماد با دیدن هم در آینه دل‌هایشان نسبت به هم صاف و زلال مثل آینه خواهد بود. در دو طرف آینه‌شمعدان‌هایی با شمع‌های روشن قرار داده‌شده که نماد آرزوی گرمی و روشنی برای پیوند عروس و دامادها بوده است.

 

اجزا سفره عقد

جانماز در سفره عقد عروس

جانماز علاوه بر اینکه برای خواندن نماز استفاده می‌شود بلکه برای تزیین سفره عقد نیز استفاده می‌شود. جانماز نماد پای بندی عروس و داماد نسبت به اصول دینی و مذهبی قرار گذاشته‌شده.

جانمازهایی که بر سر سفره عقد قرار می‌دهند معمولاً از جنس ترمه و آستر ساتن یا پارچه مخمل در طرف دیگرش مدنظر قرارگرفته شده. بر سفره عقد جانمازی از جنس ترمه با آستر ساتن خوش‌رنگ یا مخمل سفید قرار می‌دهند و روی آن را با نخ‌های براق سوزن‌دوزی می‌کنند تا نمای شیک در سفره عقد ایجاد کند.

 

تخم‌مرغ در سفره عقد

در تشریفات مراسم عقد و عروسی چه وسایلی میگذارند تخم‌مرغ از زمان‌های گذشته تا الآن در سفره عقد قرار داده‌شده است. تعداد تخم‌مرغ‌ها به نیت پنج‌تن، دوازده امام (ع) و چهارده معصوم (ع) معمولاً بین پنج، دوازده یا چهارده عدد هست. جالب است بدانید تخم‌مرغ نماد تولد و استمرار نسل هست و به نیت ادامه حیات زن و مرد و بچه‌دار شدن آن‌ها در سفره عقد گذاشته می‌شود؛ و یکی دیگر از تخم‌مرغ نماد سمبل در سفره عقد قرار داده می‌شود.

 

 

نان پنیر و سبزی در سفره عقد

یکی از سنت‌های بسیار قدیمی ایرانیان بوده است که پیش روی عروس و داماد هنگام خواندن خطبه عقد بین آن‌ها پهن می‌گردد. در سفره عقد نان پنیر و سبزی را در ظرفی تزئین شده می‌گذارند. نان نماد برکت الهی و رزق و روزی بوده و پنیر نشانگر وسعت روزی و بخت سفید است.

سبزی نمایان گر سر سبزی، سلامتی و خرمی بوده. سبزی که در سفره عقد می‌گزارند سبزی‌خوردن است و شامل نعناع، تره، شاهی، ریحان، ترب و پیازچه هست. بعد مراسم خنچه برون وعقد این نان و پنیر و سبزی بین مهمان‌ها پخش می‌شود.

 

نان و پنیر و سبزی در سفره‌ی عقد

 

گردو فندق و بادام در سفره عقد

گردو، بادام و فندق به‌عنوان از اجزای سفره عقد ایرانی‌ها هستند و تزیین آن‌ها نقش مهمی در زیبایی سفره عقد ایفا می‌کند و دیده‌اید که در سفره عقد ظرفی حاوی گردو، بادام و فندق گذاشته‌اند. جالب است بدانید که فلسفه گذاشتن این آجیل‌ها در سفره عقد ازاین‌قرار است، درخت گردو از طول عمر زیادی برخوردار بوده است. گردو نیز نماد طول عمر عروس و داماد است و نشانه گسترده بودن و توانمندی سفره عروس و داماد هست. 

 

شب یلدا برای عروس چی میبرن

 

آب در سفره عقد

بعضی‌ها در سفره عقد آب قرار می‌دادند و معتقد بودند که چون آب نماد پاکی و حیات دوباره بوده است. کاسه آب را در قسمتی از سفره قرار می‌دهند و گاهی دو ماهی قرمز در آن قرار می‌دهند که نماد زندگی و حیات است. آب نشانه روشنی دل‌ها بوده و به همین دلایل بعضی‌ها در سفره عقد آب می‌گذارند.

 

آب در سفره عقد

 

عسل در سفره عقد

از بخش‌های حائز اهمیت این مراسم عسل دردهان گذاشتن عروس و داماد که نماد شیرین‌کامی وزندگی شیرین عروس و داماد بوده است چیدمان و دکوراسیون و تزئین عسل سفره عقد در سفره عقد باید باغ سلیقه صورت بگیرد. پس‌ازاین که خطبه عقد جاری شد و عروس و داماد به هم محرم شدند رسم است که عروس و داماد دردهان هم عسل بگذارند. این رسم بسیار جالب بوده است.

 

عسل در سفره عقد

کله‌قند و ساییدن کله‌قند در سفره عقد

حکمت ساییدن کله‌قند روی سر عروس و داماد به نیت بارش شیرینی و شادکامی به زندگی مشترک است و اینکه کله‌قند باید یک اندازه و یک‌شکل باشد و این عمر به این دلیل است که عروس و دامادها هردو به یک اندازه و هم شونه هم وظیفه شیرین کردن زندگی و شادکامی یکدیگر را به عهده‌دارند.

در رسوم ایرانی دو نفر در اطراف پارچه حریری را روی سر عروس و داماد می‌گیرند و یک نفر دیگر برای اینکه عروس و داماد همیشه در زندگی شیرینی و شادی را تجربه کنند دوکله قند یکسان و هم‌اندازه را روی سر آن‌ها می‌سابد. این رسم قدیمی بسیار جذاب بوده است.

 

نقل و سکه در سفره عقد

برخی از مردم نقل سه مروارید، سکه و پولک را دربسته بندی‌های زیبا می‌گذارند و در سفره عقد قرار می‌دهند. نقل در سفره عقد خانگی نماد شیرین‌کامی بوده و سکه‌های کوچک طلایی که روی آن‌ها اسم حضرت مهدی (عج) یا مبارک باد حک‌شده است. برای اینکه روزی عروس و داماد افزایش یابد را در سفره می‌گذارند. این عمر نماد رزق و روزی عروس و داماد بوده است.

 

کاسه شیرینی و نبات در سفره عقد

از دیگر اجزای مهم سفره عقد که می‌توان به آن اشاره کرد نبات زعفرانی اعلا بوده. نبات نماد آرزوی شیرینی در پیوند عروس و داماد هست و معمولاً آن را در بالای سفره قرار می‌دهند. امروزه تزئینات بسیار زیبایی روی شاخه‌های نبات انجام می‌شود تا شکل زیبای را به خود بگیرد و در سفره عقد قرار می‌دهند.

 

میوه برای شب یلدا

 

گل در سفره عقد

در سفره عقد و عروسی چه وسایلی میگذارند گل نماد طراوت و شادابی است و به نیت زیبایی پیوند بین عروس و داماد در سفره گذاشته می‌شود. همچنین برای تزئین و زیباتر شدن سفره عقد از گل استفاده می‌کنند؛ و این کار استفاده از گل در سفره عقد و ویژگی‌های تشریفات نامزدی خوب بسیار سفره را زیباتر جلوه می‌دهد.

 

دسته گل برای مراسم عقد

قو در سفره عقد

 همیشه دو قو بر سر سفره عقد ایرانیان دیده‌شده. دلیل وجود این پرنده بر سر سفره عقد این است که قو تنها حیوانی است که پس از مرگ جفتش با جفت دیگری هم‌نشین نمی‌شود. به همین دلیل زیبا قو را در کنار سفره عقد قرار می‌دهند.

 

کلام آخر

خلاصه در تشریفات عقد در کرج یک سفره عقد هست و چندین حرف‌وحدیث که البته بهتر است بگوییم اعتقادات زیبایی که پشت پرده هر یک از اجزای سفره پنهان‌شده‌اند. خطبه عقد در حضور بزرگان خانواده خوانده خواهد شد، بر روی سر عروس و داماد در حین خواندن خطبه قند سابیده می‌شود. بعدازآن حلقه‌ها ردوبدل می‌کنند.

در سفره عقد و عروسی چه وسایلی میگذارند عروس و داماد با انگشت دردهان یکدیگر عسل قرار می‌دهند. بعدازآن مهمانان نزدیک خانواده به عروس و داماد جواهرات و سکه‌های طلا هدیه می‌دهند. در آخر عروس و داماد به‌رسم یادگاری مقداری نقل رنگی، سکه طلایی‌رنگ و حتی قندهای مخروطی شکل داخل بسته‌های کوچک که با تورها و شکوفه‌های زیبای که تزیین کرده‌اند به شما هدیه می‌دهند.

سفره عقد تمام نکات لازم در مورد جشن نامزدی عضوی جدایی‌ناپذیر از مراسم ازدواج است، حتی کسانی که دوست دارند مراسم ساده‌ای داشته باشند، برای جاری شدن صیغه عقد، پشت این سفره می‌نشینند؛ چراکه در سنت ما این سفره برکت آور بوده است. برای اینکه مراسم بدون عیبی و نقصی برگزار کنید باید به‌تمامی نکات دقت کامل را داشته باشید در ضمن قبل از هر مراسمی چک فهرستی که از قبل تهیه کردید به‌طور کامل چک کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *