برای حنابندان چه کنیم؟ چگونه جشن حنابندان خود را به شکل امروزی برگزار کنیم؟

جشن حنابندان امروزی


Rate this post

مراسم حنابندان مراسمی است که در شرق آسيا مخصوصاً در كشور هاي پاكستان ، هندوستان بنگلاديش و افغانستان از جايگاه ويژه ای برخوردار است . در واقع جشن حنابندان مراسم خداحافظی عروس است و در آخرین شب اقامت عروس به‌طور رسمی در خانه پدری برگزار می ‌شود . در این مقاله به جشن حنابندان و نحوه  برگزاری جشن حنابندان امروزی را در کنار هم بررسی می کنیم با ما همراه باشید .

مراسم حنابندان

جشن حنابندان ، در میان ایرانیان رسمی قدیمی به شمار می رود . ایرانیان در گذشته و در دوران باستان حنا را نشانه‌ ای از مهر و نیکبختی و شادی می‌ دانستند . برگزاری مراسم حنابندان مانند رسوم دیگر طی گذشت زمان کمرنگ شده و یا با تغییراتی همراه بوده است . برخی خانواده‌ ها به‌ علت هزینه ‌های زیاد ازدواج اصولا از برگزاری مراسم حنابندان چشم پوشی می‌ کنند ، هر چند  هنوز در اکثر روستا ها و اللخصوص شهر های جنوبی ایران مراسم حنابندان ، جزء جدا نشدنی از مراسم عروسی می ‌باشد . تمامی آیین های حنابندان دارای ريشه هاي مشترک و شيوه هاي اجرایی يكسانی هستند و بعضی ديگر از این آئین ها با وجود ريشه هاي مشترک ، با شيوه هاي متفاوتی برگزار مي شوند .

 

جشن حنابندان امروزی

نحوه برگزاری مراسم حنابندان از گذشته

در گذشته از رسم های برگزار شده در حنابندان این بود که حنا را در خانه داماد تهیه و سپس آن را در ظرف زیبایی که داشتند ریخته و تزیین می‌ کردند و همراه با هدایا با ساز و آواز به منزل عروس می ‌آوردند . از دیگر رسومات حنابندان این بود که ظرف حنا را در تمام مجلس می ‌گرداندند و زنان دست‌ های خود را حنا می گذاشتند ، خواهر عروس یا یکی از نزدیکانش دستان عروس و برادر داماد هم دستان داماد را را حنا می‌ گذاشتند .

بعضی ها رسم داشتند در ابتدا داماد هدیه ‌ای مانند پول یا طلا به عروس می ‌داد تا عروس اجازه دهد کف دستش حنا بگذارند و پس از گذاشتن حنا هدایایی که از طرف خانواده داماد بود به مهمانان نشان می ‌دادند .

 

لباس حنابندان

از گذشته تا امروز تم این مراسم رنگ قرمز بوده به این صورت که معمولا عروس لباس قرمز به تن می کرد و داماد هم می‌ توانست از کروات و یا پیراهن قرمز استفاده کند و محل برگزاری مراسم هم با وسایلی مانند تور و گل و تزیینات قرمز آماده می‌ شد .

 

جشن حنابندان امروزی

 

مراسم حنابندان امروزی

برگزاری مراسم حنابندان امروزه ، با تشریفاتی کامل انجام می شود . سینی‌ های تزیین شده حنا که عموما سفارشی تهیه می ‌شوند بسیار چشم‌ نواز هستند .

امروزه مراسم حنابندان با رعایت نکات کلی قدیمی اما به شیوه مدرن ‌تر برگزار می ‌شود . برای مثال به علت های مختلف مانند کوچک‌ تر بودن منازل و آپارتمان نشینی مراسم حنابندان در مکان هایی مانند باغ یا تالار برگزار می ‌شود . امروزه تالارهایی هستند که برای برگزاری مراسم حنابندان سالن‌ های مخصوص دارند که با تزیینات متناسب برای مراسم حنابندان آماده برگزاری جشن و رسومات حنابندان هستند.

در گذشته جشن حنابندان دقیقاً شب قبل از عروسی برگزار می ‌شد ، اما امروزه برای آمادگی بیشتر برای شب عروسی معمولاً دو شب قبل از عروسی این مراسم برگزار می‌ شود مخصوصاً اینکه مراسم حنابندان تا بامداد ادامه پیدا می ‌کند و عروس برای داشتن آرایش متفاوت در شب عروسی نیاز به یک روز استراحت دارد .

 

جشن حنابندان امروزی

چگونه جشن حنابندان خود را به شکل امروزی برگزار کنیم ؟

امروزه مراسم حنابندان جای خود  را به پارتی‌ های گودبای مجردی داده است ، اما کسانی هم هستند که دوست دارند در مراسم ازدواج خود سنت‌های قدیمی را نیز به جا بیاورند .

اولین قدم برای مدرن کردن مراسم حنابندان این است که به جای خانه‌ی پدری ، یک مکان جالب‌ تر و حتی ویژه برای مراسم حنابندان بیابید . اگر نمی توانید این کار را انجام دهید ، حداقل سعی کنید برای برگزاری مراسم حنابندان خانه‌ی خود را تزیین کنید . همانطور که می‌دانید رنگ قرمز عضو جدانشدنی مراسم حنابندان است از این رنگ حتما در تم مراسم خود استفاده کنید .

حنا گذاشتن دستان عروس رسم زیبا و جدا نشدنی از این مراسم است برای این کار ایده های زیبایی را به کار ببرید .

در طراحی با حنا سه سبک عربی ، هندی و ساده وجود دارد که می‌ توانید از این مدل‌ ها برای زیباتر شدن دستانتان استفاده کنید . این نقش ‌ها علاوه بر اینکه تصویر مدرنی از شما را در ذهن مهمانان ایجاد می ‌کنند ، سنت حنا گذاشتن مراسم حنابندان را هم زیبا تر خواهد کرد .

 

گیفت حنا

یکی دیگر از ایده های شیک  در جشن حنابندان امروزی دادن گیفت حنا به جای رسم قدیمی که پیش تر راجب آن صحبت کردیم است . بعضی از عروس ها دوست دارند یادگاری های زیبایی متناسب با مراسم حنابندان تهیه کنند و در اختیار مهمان ها قرار دهند تا به عنوان یادگاری به آن ها بدهند .

 

جشن حنابندان امروزی گیفت حنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *