تاریخچه و فلسفه پرت کردن دسته گل عروس

پرت کردن دسته گل عروس

Rate this post

همه ما در مراسمات عروسی زیادی شرکت کرده ایم و در هر کدام از‌ آنها دسته گل های زیبا با ظاهر و شکل متفاوت در دستان عروس دیده ایم . دسته گل عروس پای ثابت و همیشگی مراسمات عروسی است . دسته گل نه تنها موجب افزایش زیبایی و شکوه عروس می‌شود بلکه فضای مراسم را در زیباترین شکل ممکن تزیین می‌ نماید . اما اینکه تاریخچه دسته گل عروس و یا حتی پرت کردن آن در بعضی فرهنگ ها از کجا شروع شده ، شاید موضوع جالبی برای شما باشد ، در این مقاله از سالن عقد نقره در کرج به تاریخچه دسته گل عروس و تاریخچه و فلسفه پرت کردن دسته گل عروس خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

تاریخچه دسته گل عروس

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه دسته گل عروس بیندازیم باید به زمان‌‌‌‌ های خیلی دور یعنی یونان باستان برگردیم . زمانی که مراسمات عروسی کاملاً متفاوت تر از عروسی های امروزی اجرا می‌ شدند . در آن زمان دسته گل عروس وجود نداشت ، بلکه گل ها و برگ هایی را تزئین می‌ کردند و به دست عروس می‌ دادند و یا به لباسش آویزان می‌ کردند .

اعتقادات مردم آن زمان بر این بود که با ترکیب و چیدمان گل های متنوع ، عروس را از شیاطین دور کرده و فرشته ها را به دور او جمع می شوند . چندین قرن این رسومات ادامه داشت تا اینکه به مرور زمان ، مزون های لباس عروسی و دسته گل عروس به وجود آمدند . در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا این سنت و آداب و رسوم ، با اضافه کردن گل های زیباتری مانند گیلاس ، رز و گل هایی با بوی شیرین تحولات عظیمی پیدا کرد .

در این دوران دسته گل عروس و قرار دادن آن در دستان عروس به معنای کامیابی و خوش یمنی عروس در آینده است و رسم بر این بود که دختران مجرد و ازدواج نکرده ، قسمتی از دسته گل عروس را بردارند تا به این شیوه ، بخشی از بخت و اقبال عروسی به‌ آنها نیز انتقال یابد . در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا ، انتخاب دسته گل عروس برای برگذاری مراسم در دفتر عقد کرج به دستور و سلیقه او صورت می‌ گرفت . اما امروزه این رسوم از بین رفته و معمولاً دسته گل عروسی با توجه به سلیقه شخصی عروس خانم ها انتخاب می‌ شود .

 

تاریخچه دسته گل عروس

 

دسته گل در دست عروس نماد چیست ؟

دسته گل در دست عروس نشانه ای از زیبایی و انتقال عشق و محبت است . علامت خوش اقبالی و خوش یمنی که برای تمامی عروس خانم ها آرزو می شود . انتخاب دسته گل عروسی و هماهنگ کردن آن با دیگر وسایل مرتبط با مراسم عروسی ، برای عروس خانم ها خیلی مهم می باشد . مقاله 8 ایده برای نگهداری از دسته گل طبیعی عروسی را بخوانید.

 

تاریخچه و فلسفه پرت کردن دسته گل عروس

برای خیلی ها پرت کردن دسته گل عروس بخش هیجان انگیز عروسی است که معمولا این رسم آخر عروسی انجام می شود .

تاریخچه و فلسفه پرت کردن دسته گل عروس به سوی مهمانان مجرد حاضر در جمع ، رسم و آئینی است که از کشور انگلستان وارد فرهنگ و سنت ایرانی شده است . در بسیاری فرهنگ های دیگر به ویژه کشورهای اروپایی برداشتن و بردن تکه ای از لباس عروس به عنوان خوش یمنی و یادگاری یکی از رسومات قدیمی است . طبیعتاً هیچ عروسی دوست ندارد لباس شیک و مجللش را در شب عروسی تکه پاره کنند . به همین علت رسم پرتاب کردن گل عروسی برای تمامی مهمانان مجرد ابداع شد تا به این شیوه جلوی پاره پاره شدن لباس زیبای عروس خانم ها را بگیرند . سال های بسیار طولانی است که در فرهنگ ایرانی ، از این رسم رسوم زیبا و هیجان انگیز در مراسمات عروسی استفاده می‌ شود .

 

آیا کسی که دسته گل را می گیرد آن را نگه می دارد ؟

این یک امر سلیقه ای است . اگر شخصی که دسته گل را می گیرد بخواهد آن را نگه دارد و عروس بخواهد آن را رها کند کاملاً می تواند . در غیر این صورت بسیاری از تازه عروس ها ترجیح می‌دهند یا گیفت‌ های خود را به مهمانان هدیه دهند یا روز بعد گل‌ها را به یک موسسه خیریه اهدا کنند و یا حتی به نگهداشتن دسته گل خود بپردازند . مقاله نکات مهم در انتخاب دسته گل عروس را مطالعه کنید.

پرت کردن دسته گل عروس

اگر مردی دسته گل را بگیرد چه؟

در حقیقت فقط زنان مجرد می توانند در مراسم پرتاب دسته گل عروس اروپایی شرکت کنند ، اما با توجه به تفسیرهای مدرن و برابری جنسیتی این رسم را به میزبانان واگذار می کنیم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *