لیست خرید مراسم عقد | برای مراسم عقد چه چیزهایی باید خرید؟

لیست خرید مراسم عقد

4/5 - (4 امتیاز)

یکی از رویایی ترین روزهایی که هر فردی در زندگی خود انتظار آن را می کشد و دوست دارد به بهترین شکل برنامه ریزی شود، عقد محضری می باشد. به این ترتیب برای آنکه بتوان یک عقد بی عیب و نقص را برگزار کرد که خاطره ساز شود، باید یکسری لوازم و تجهیزات را آماده نمود. به این ترتیب بهتر است با لیست خرید مراسم عقد آشنا شوید. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره در کرج همراه ما باشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

تاریخچه خرید مراسم عقد

در گذشته، بسیاری از مردم ما، جزو طبقات متوسط و پایین جامعه به شمار می رفتند. رفاه نسبی برای مردم، در توانایی خرید اقلام ضروری تعریف می شد و  برای خرید بسیاری از لوازم، اصلا حس نیازی وجود نداشت. لباس های نو برای اعضای خانواده، سالی یک بار خریداری می شد، لوازم لوکس، لوازم آرایشی و بهداشتی، صرفا مخصوص تازه عروس ها بود.

بنابراین، رسم بر این قرار بود که لوازم آرایشی، لباس های لوکس و مجلسی، طلاجات و بسیاری از اقلام دیگر، در موقع عقد و عروسی از جانب خانواده ی داماد برای عروس خریداری شود. پس خرید این لوازم، صرفا هدیه ای بود برای نوعروس تا در منزل خود از این وسایل استفاده کند.

 

تاریخچه خرید مراسم عقد

خرید مراسم عقد به دو روش انجام می شود ، زیرا دو نوع مراسم عقد وجود دارد:

در منزل نیز شما می توانید دو نوع سفره عقد سنتی و مدرن پهن کنید (بیشتر بخوانید: وسایل و اجزای سفره عقد اصیل و سنتی ایرانی کدامند؟) که این کاملا به خود شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید. سفره عقد نیز برای شما هزینه هایی در پی خواهد داشت که قاعدتاً سفره عقد سنتی، هزینه های کمتری دارد.

همچنین ممکن است لازم باشد برای مراسم عقد لیست خرید مراسم عقد در خانه شام ​​را برای میهمانان تهیه کنید ، بنابراین هزینه های شام و تشریفات مراسم عقد به عهده شما خواهد بود. اگر قرار است روز دیگر قبل از مراسم عروسی به محضر بروید باید حلقه ازدواج، کت‌ و دامن و یا هر لباس دیگری که برای مراسم عقد خود در محضر می‌خواهید به تن کنید را تهیه نمایید.

خرید محضری نسبت به لیست خرید مراسم عقدهزینه کمتری دارد و به‌ صرفه‌ تر است. اما اگر می‌ خواهید که همه‌ چیز خیلی عالی برگزار شود می‌ توانید مراسم بگیرید.خرید مراسم عقد به عروس و داماد می فهماند، که برای شروع زندگی مشترک باید عهده دار برخی از مسئولیت ها بشوند و باید بخشی از زندگی را بر عهده بگیرند.

 

لیست خرید مراسم عقد

همان‌طور که مطلع هستید، جشن عقد بدون تشریفات و آداب برگزار نمی‌شود. حتی اگر بخواهید به طور ساده آن را برگزار کنید. برای تهیه لیست خرید عقد و نامزدی؛ فهرست از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد که بیشتر با توجه به همان فهرست، خریدهای عقد انجام می‌شود. این فهرست شامل اقلامی می‌باشد که هر دو خانواده عروس و داماد باید نسبت به تهیه و خریداری آنها اقدام کنند.

لیست خرید عقد برای عروس که بر عهده داماد است و  اقلام ذکر شده در آن متداول و وسایل عقد عروس می‌باشد به شرح زیر است:

  • قرآن و جانماز
  • سرویس طلا برای عروس
  • حلقه
  • ساعت
  • آینه و شمعدان
  • لباس عقد محضری
  • لوازم آرایشی مورد استفاده
  • عطر و ادکلن
  • لباس مجلسی یا پارچه
  • مانتو و روسری
  • کفش و کبف
  • چادر مشکی و مجلسی

 

بیشتر بخوانید: وظایف خانواده عروس در بله برون

 

لیست خرید عقد برای عروس

البته موارد مذکور برای لیست خرید مراسم عقد برای عروس با توجه به وسع مالی و رسومات خانواده‌ها تهیه خواهند شد.

لیست خرید عقد برای داماد بر عهده عروس می‌باشد که وسایل عقد برای داماد است بدین شرح می‌باشد:

  • جا نماز
  • کت و شلوار
  • ست کمربند و کیف و کراوات
  • پیراهن دامادی
  • کفش
  • حلقه داماد
  • ساعت
  • ست لباس دامادی

البته باید اضافه کنیم که لیست خرید عقد با گذشت زمان با تغییر و تحولات زیادی مواجه شده است. این فهرست بیشتر با توجه به نیازهای عروس و داماد تهیه می‌شود و رسم و عادات خانواده‌ها و منطقه زندگی آنان نیز در مقدار و میزان و نوع آنها دخیل است.

لازم به یادآوری است تهیه لیست خرید عقد ربطی به مکان برگزاری آن ندارد و عقدکنان در سالن عقد باشد یا در خانه، در هر صورت فهرست خرید عقد باید تهیه شود.

لیست خرید عقد برای داماد

نکات مهم در تهیه وسایل عقد برای عروس و داماد

ما رایج ترین وسایل در لیست خرید مراسم عقد محضری برای عروس و وسایل عقد برای داماد را در اختیار شما قرار دادیم، اما این لیست در هر شهر می تواند با شهر دیگر کمی متفاوت باشد. برای آن که از همان ابتدای مراسم همه چیز طبق برنامه پیش برود، بهتر است خودتان همراه با نامزدتان یک لیست تهیه کنید. برای تهیه لیست با یکدیگر صادق باشید و راجع به بودجه ای که در نظر گرفته اید با یکدیگر به تفاهم برسید. می توانید بسیاری از وسایل را حذف کرده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

برای خرید وسایل عقد عروس و داماد حتما چند روز را در نظر گرفته و از چند فروشگاه و مرکز خرید قیمت بگیرید. با کمی تحقیق و پرس و جو می توانید وسایل خود را با بهترین هزینه ممکن تهیه کنید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خرید عقد و روزهایی که با نامزدتان می گذرانید نیز می تواند به شما کمک کند که شناخت بهتری از طرف مقابلتان پیدا کنید. می توانید از شیوه خرید کردن و خرج کردن طرف مقابلتان راجع به برخی از ویژگی های او شناختتان کامل تر شود. بیشتر بخوانید: دفتر ازدواج با سفره عقد در کرج

نکات مهم در تهیه وسایل عقد برای عروس و داماد

داشتن تفاهم در خرید مراسم عقد

مهمترین اصل در لیست خرید مراسم عقد داشتن تفاهم بین عروس و داماد و خانواده های آن هاست. آن ها باید به تفاهم برسند که در این خرید چه چیزهایی را تهیه کنند و نیاز به خرید چه چیزهایی ندارند.

اگر این تفاهم وجود نداشته باشد، قطعا روی دست خانواده عروس و داماد هزینه های زیادی گذاشته می شود! پس با در نظر گرفتن این موضوع، اقدام به خرید برای مراسم عقدتان نمایید.

خیلی از وسایل و مواردی که خرید آن ها به عنوان رسم شناخته شده است برای عروس و داماد بی فایده هستند یا صرفا جهت چشم و هم چشمی با دیگران خریداری می شوند! این کار درستی نیست و اگر شما دوست دارید که خرید مناسبی داشته باشید، می بایست از این مسئله دست بکشید.

بهتر است از یک ماه قبل مراسم عقد با خانواده طرف مقابل، قول و قرار های خود را بگذارید و مواردی که نیاز است در مراسم عقد خریداری شود را ذکر کنید، تا مبادا در روز خرید مشکلی برای شما یا آن ها به وجود بیاید. بیشتر بخوانید: بهترین سالن عقد در کرج

در خرید مراسم عقد خیلی مسائل برای شما روشن می شود و شما به شناخت بهتری از طرف مقابل خود می رسید. اگر می خواهید این شناخت را خیلی قبل تر از مراسم عقد و خرید آن به دست آورید، پس با شخصی که قرار است با او ازدواج کنید قبل از تمام این ها، یک بار به خرید بروید و شیوه ی خرید کردن او را مشاهده کنید.

عروس خانم ها باید توجه کنند که آقا داماد چه میزان صرفه جویی در هزینه ها دارد و از خرید کالاهای غیر ضروری تا چه میزان چشم پوشی می کند. آقا داماد نیز باید توجه کنند که عروس خانم تا چه حد به فکر هزینه هاست و اقلامی که درخواست خریدش را از داماد دارد تا چه حد معقول و منطقی است!

 

لیست خرید مراسم عقد محضری

در ابتدا لیست خرید عقد ، به سراغ وسایلی می‌رویم که وجود آن‌ها در مراسم عقد محضری ضروری است. همانطور که اشاره شد خرید عروسی و عقد شامل وسایل متعددی می‌شود و بهتر است که در چند مرحله انجام شود. اولین مرحله از این خرید مربوط به وسایلی است که شما در عقد محضری به آن نیاز دارید. پس لازم است چند روز قبل از مراسم نسبت به خرید موارد ذیل اقدام کنید.

وسایلی که خانواده داماد باید پیش از عقد محضری برای عروس خانم تهیه کنند عبارت است از:

  • ساعت عروس
  • حلقه عروس
  • سرویس طلا
  • جام عسل
  • سفره بالا سر عروس و داماد
  • قند ساب
  • دسته گل عروس
  • لباس عقد عروس

کادوهای تقدیمی به عروس و داماد از طرف خانواده داماد

نکته: خرید آینه و شمعدان در گذشته قبل از مراسم عقد خریداری می‌شد اما اکنون خرید آن بسته به توافق افراد می‌تواند قبل از بردن جهیزیه به منزل عروس و داماد انجام شود.

نکته: خرید قرآن مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین وسیله به هنگام عقد یک زوج می‌باشد، که قبل از عقد و  برای مراسم بله برون توسط خانواد داماد خریداری می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *