موقع قند ساییدن چی باید گفت؟ آداب و رسوم قند ساییدن روی سر عروس داما

موقع قند ساییدن چی باید گفت؟

4.6/5 - (9 امتیاز)

موقع قند ساییدن چی باید گفت ؟ مراسم عقد یکی از مراحل ازدواج است که پس از خواستگاری رسمی و بله برون اجرا می‌شود. این مراسم برای زوجین بسیار خاطره انگیز می‌ شود. جشن عقد هم مثل همه جشن‌ها و دیگر مراسمات عروسی، دارای رسم و رسومات مخصوص است که باید خانواده‌ها به آن دقت کنند. یکی از این مراسم ها ساییدن قند بر روی سر عروس و داماد هنگام خواندن خطبه قد است. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره در کرج آداب و رسوم قند ساییدن روی سر عروس داما را به شما می گوییم.

 

آداب و رسوم قند ساییدن روی سر عروس داماد

در حضور بزرگان و خانواده‌ها زمان خواندن صیغه عقد در سالن عقد در کرج، روی سر عروس و داماد قند‌های از قبل تزیین شده ساییده می‌شود. ساییدن دو کله قند کوچک و هم اندازه به روی تور قند که در بالای سر عروس و داماد گرفته شده نشانگر باریدن شادی و شیرینی بر سر آنها است.

تور قند ساییدن حریر تور با پارچه نازک سپید رنگی را به شکل مربع یا مستطیل تهیه می‌کنند تا کله قندها روی آن بر سر عروس و داماد ساییده شود. برای سفره ی قند می توان از پارچه ی ساتن یا حریر به رنگ های سفید، نباتی یا سبز استفاده نمود. قند را معمولا دختران دم بخت یا زن های تازه عروس شده روی سر عروس و داماد می سابند. این سفره باید هنگام خواندن خطبه ی عقد روی سر عروس و داماد قرار بگیرد و قند های تزئین شده بالای سر آن ها سابیده شود.

 

آداب و رسوم قند ساییدن روی سر عروس داماد

نکات و رسومات مهم قند ساییدن سر عروس

برای انجام این کار به صورت اصولی از سه زن که نزدیک به عروس هستند استفاده می‌شوند که این رسم از ایرانیان باستان تا به امروز زنده نگه داشته شده و همچنان آن را رعایت می‌کنند.

اینکه این کار در تشریفات عقد کرج توسط سه زن انجام می‌شود ریشه در باور های ایرانیان باستان و زرتشتیان دارد که بر این موضوع باور داشتند که در هنگام جاری شدن عقد بین عروس و داماد، سه الهه‌ی بزرگ کائنات که عبارتند از الهه‌ی مادر زمین، الهه‌ی آب و نعمت و الهه‌ی عشق،مهر و دوستی حضور دارند و به همین دلیل از سه خانم برای این کار به نیابت از این سه الهه برای این رسم استفاده می‌شود.

در کنار این رسوم به برخی دیگر از نکات مهم برای سابیدن قند روی سر عروس و داماد و اینکه در هنگام ساییدن عقد چی باید گفت اشاره می‌کنیم تا بتوانید در انجام بدون مشکل و بی‌نقص این رسم شیرین موفق باشید.

 

وسایل مورد نیاز را تهیه کنید

جدا از دو کله قند هم اندازه و تزئین شده که برای ساییدن سر عروس باید آن را فراهم کنید وسایل دیگری برای انجام این رسم مورد نیاز است. یکی از مهم‌ترین این وسایل پارچه‌ای است که هنگام ساییدن قند باید روی سر عروس و داماد قرار بگیرد.

برای این پارچه عموما از حریر طوری سفید رنگی که غالباً به صورت مربع یا مستطیل است استفاده می‌شود که هنگام ساییدن کله قند ها به هم، ذرات قند به آرامی روی سر عروس و داماد ریخته و این رسم زیبا اجرا شود. برای این پارچه می‌توانید از پارچه‌ای با جنس ساتن نازک نیز استفاده کنید و همچنین اگر رنگ سفید را نیز مد نظر ندارید از رنگ های نباتی یا سبز، بسته به سلیقه و حتی دکوراسیون سفره عقد خود استفاده کنید.

این پارچه توسط دو خانم که یکی از سمت خانواده عروس و دیگری از طرف خانواده داماد می‌باشد روی سر زوجین گرفته شده که تا شرایط برای ساییدن عقد روی سر عروس و داماد فراهم شود. بیشتر بخوانید:  وظايف خانواده داماد در بله برون

 

نکات و رسومات مهم قند ساییدن سر عروس

شعر قند سابیدن سر عروس

موقع قند ساییدن چی باید گفت یکی دیگر از رسومات این کار خواندن شعر در هنگام ساییدن قند است که توسط کسی که قند را میسابد خوانده می‌شود. برای این کار شعر های مختلف و گوناگونی وجود دارد که هر کسی می‌تواند طبق سلیقه‌ی خود آن را انتخاب کرده و بخواند اما این شعر باید در باب عروسی بوده و طنزی کنایه آمیز داشته باشد تا فضای شادی و شوخی این لحظه مهم را فراهم کند.

معروف ترین شعر هنگام سابیدن عقد نیز متعلق به شیرازی ها است که شعری زیبا و جالب را برای این کار دارند که عموماً از آن در هنگام ساییدن قند استفاده می‌کنند و نه تنها در شیراز بلکه در اکثر شهر ها و در بین مردم شهرت بالایی دارد که به صورت زیر است:

موقع قند ساییدن چی باید گفت

جینگ و جینگه ساز میاد از بالای شیراز میاد
شازده دوماد غم نخور نومزدت با ناز میاد
یار مبارک بادا ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ایشالله مبارک بادا
کی به حجله؟ کی به حجله؟ شازده دوماد با زنش
کی بگرده دور حجله؟ خواهره کوچیکترش
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک باد
سر کوچه ی عروس خانوم شاخه گل کردند سوار
سر کوچه ی شازده دوماد صد شتر کردند قطار
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
من منم و من منم و کاکوی دوماد منم
دست بدید دستبند ببندم کاکوی دوماد منم
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا

این اثر زیبا متعلق به استاد محمد نوری است که از موسیقی دانان به نام ایرانی است و این اثر زیبای ایشان برای همیشه در یاد ها مانده و در مصارف این چنینی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به جز این شعر شیرازی، شعر قند ساییدن سر عروس ترکی نیز از جمله شعر های زیبا و پر مفهوم است که می‌توانید برای این امر از آن نیز استفاده کنید.

 

چرا حتما باید این کار به وسیله خانم ها انجام شود؟

موقع قند ساییدن چی باید گفت تا به حال به این مسئله فکر کردید که چرا آقایون سر سفره عقد قند نمی سایند؟؟ همان گونه که میدانیم مراسم عقد سنتی ایرانی و ریشه در آیین زرتشتی(دین ایرانیان باستان) دارد،زرتشتیان اعتقاد داشتند که موقع اجرای مراسم پیوند عقد میان عروس و داماد، سه الهه بزرگ کائنات حضور دارند.

سپندارمذ (الهه مادرزمین)، آناهیتا(الهه آب ونعمت) و میترا(الهه عشق،مهرودوستی)، به همین دلیل از بین جمع سه بانوی جوان را به نیابت از این سه الهه،بالای سر عروس و داماد قرار می دهیم تا با ساییدن قند، شیرینی رو به زندگی زوج های جوان هدیه دهند.

اموزش قند ساییدن سر عروس

4.6/5 - (9 امتیاز)

ساییدن دو کله قند کوچک و هم اندازه به روی تور قند که در بالای سر عروس و داماد گرفته شده نشانگر باریدن شادی و شیرینی بر سر آنها است. تور قند ساییدن حریر تور با پارچه نازک سپید رنگی را به شکل مربع یا مستطیل تهیه می‌کنند تا کله قندها روی آن بر سر عروس و داماد ساییده شود.

سر سفره عقد چی میگن؟

4.6/5 - (9 امتیاز)

برای اولین و آخرین بار و از اعماق قلبم “بله” با تصمیم عقل و امضای قلب برای همیشه “بله” به امید ساختن یک زندگی پر از عشق، آرامش و آسایش “بله” به نام نامی خدا و با توکل بر نام اعظمش “بله”

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *