در دوران نامزدی در مورد چه مسائلی باید صحبت کنیم ؟

در دوران نامزدی در مورد چه مسائلی باید صحبت کنیم ؟

Rate this post

هیچ شکی در این نیست که حرف‌های دوران نامزدی لذت‌بخش و فراموش‌ناشدنی هستند. هر سخن معشوق می‌تواند تیری در قلب او باشد! اما به شرطی که بدانیم باید در مورد چه موضوعاتی با او سخن بگوییم و مهم ترین سوالات دوران نامزدی را بدانیم. اینکه بتوان ساعت‌ها با عشق خود گفتگو کرد، به این معنا است که شما به جزئیات بیش از کلیات اهمیت می‌دهید.

دوران نامزدی بهترین زمان برای این است که طرف مقابلتان را بهتر بشناسید و بدانید در آینده چه مسیری را با او در پیش خواهید گرفت. صحبت‌های دوران نامزدی زمانی عالی برای ساختن، آماده کردن و برنامه‌ریزی برای زندگی مشترک است؛ فرصتی شایسته برای ارتباط قلبی و روانی با کسی است که دوستش دارید.

 

در دوران عقد و نامزدی بهتر است در چه مورد حرف بزنیم؟

در دوران عقد و نامزدی آنچه مهم است و توسط محققین مورد بررسی قرارگرفته است، این مسئله می‌باشد که صحبت های زوجین در این دوران حول چه محورهایی می‌چرخد؟ اگر زوجینی در مورد موضوعات پر محتوا و با مفهوم صحبت کرده باشند، رضایت مندی بیشتری از هم دارند تا افرادی که از مسائل پیش افتاده روزانه صحبت نموده‌اند، و از اینرو این تحقیقات همواره ادامه دارد که چنانچه این مباحث باعث افزایش رضایت مندی آنها شده است دلیلش چه می‌تواند باشد؟ درکل قدرت بیان و تحلیل خوبی در ارائه مباحث دارند یا نه چون افراد شادی هستند این قدر عمقی به مسائل نگاه می‌کنند.

 

در دوران عقد و نامزدی بهتر است در چه مورد حرف بزنیم؟

آیا در دوران نامزدی باید در مورد مسائل جنسی صحبت کرد؟

بسیاری از زوجهای جوان به دلیل عدم آشنایی و در پاره ای از موارد نبود آگاهی کافی درباره نحوه برخورد با روابط عاطفی و زناشویی بین همسران ، با مشکلاتی مواجه هستند، که متاسفانه این مشکلات در برخی از موارد تبدیل به بحران های خانوادگی می گرد که آثار آن در معضلاتی همچون افزایش آمار طلاق در جامعه ، تنوع طلبی جنسی و…. قابل مشاهده می باشد . سیمرغ با هدف پیش گیری از ایجاد این گونه مشکلات و با احترام به حریم خانواده ، جهت افزایش دانایی زوجهای جوان و کمک به بهبود واستحکام روابط همسران میشود.

 

نحوه پرسیدن سوالات جنسی در دوران نامزدی

صحبت درباره مسائل جنسی باید در زمان مناسبی باشد و بهترین زمان برای صحبت درباره این مسئله جلسه نهایی خواستگاری پس از انجام تحقیقات و رضایت طرفین برای ازدواج است. اگر چه در این زمان قصد شما ازدواج است اما بهتر است تصمیم نهایی خود را به بعد از مطرح کردن این پرسش ها موکول کنید . برای پرسیدن سوالات جنسی خود ابتدا شان و منزلت طرف مقابل خود را حفظ کنید و اشاره کوچکی به مطرح کردن این سوالات کنید و دقت داشته باشید که در مواقع پاسخگویی واکنش طرف مقابلتان چگونه است . زیرا واکنش او مانند (شرم و حیا، سر به پایین انداختن، سرخ شدن، نگاه های تیز، خیره و…) نشان دهنده بسیاری از مسائل ناملموس برای شماست.

 

سوالات کلیدی و مهم دوران نامزدی

بله صحبت از احساسات و عواطف شیرین‌ترین قسمت این دوران است اما از یاد نبرید که می‌خواهید یک عمر با طرف مقابلتان زندگی کنید پس بهتر است در صحبت‌ها و پرسش‌هایتان عقل و منطق را نیز نادیده نگیرید.

 

  • در ابراز احساساتت راحت هستی؟ چه احساسی رو به سختی ابراز می کنی؟ چه احساسی رو در خودت به سختی کنترل می کنی؟
  • وقتی در یه وضعیت بحرانی گرفتار می‌شوی خودت و شرایط را چگونه مدیریت می کنی؟
  • فکر می کنی بزرگ‌ترین عیب تو چیست؟ برای رفع آن چه کاری باید بکنی؟
  • چه چیزهایی می‌توانند تو را عصبانی کنند؟ معمولا در زمان عصبانیت چه واکنش‌هایی از خودت نشان می‌دهی؟ تا حالا واکنش فیزیکی هم داشته‌ای؟
  • اگر همسرت کار اشتباهی انجام دهد، چه عکس العملی نشان می دهی؟ آیا حاضری او را ببخشی؟
  • از چه چیزی خیلی می ترسی؟ آیا این ترس تا به حال باعث شده نتوانی کاری را که می‌خواهی انجام دهی؟
  • وقتی غمگینی، چه واکنش‌ها و حرف‌هایی از سوی دیگران تو را آرام می‌کند؟
  • آیا آدمی هستی که برای انجام کارهای خود برنامه‌ریزی می‌کند؟ برای چندسال آینده زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌ای؟
  • معمولا از دیگران درخواست کمک یا حمایت می کنی یا ترجیح می دهی همه کارها رو خودت انجام دهی؟
  • تا حالا تنهایی زندگی کرده‌ای؟ از تنهایی لذت می بری؟ چقدر می‌توانی تنها بودن را تحمل کنی؟
  • آیا آدم وقت شناسی هستی و یا معمولاً دیر سرقرار حاضر می شوی؟
  • آیا ممکن است شما به خاطر نگرانی از بالا رفتن سن ازدواج کنید؟
  • خصوصیات فردی مانند چاقی، لاغری، زیبایی (جذابیت صورت وکلام و تناسب اندام) قد، وزن و تیپ داشتن چقدر برای شما مهمند؟

سوالات کلیدی و مهم دوران نامزدی

  • سابقه سلامت و بیماری از گذشته تا به حال چه بوده است؟ اگر مورد خاصی وجود دارد ذکر کنید.
  • اگر خواستگاری رفته ویا خواستگار داشته‌اید؛ دلیل رد آنها چه بوده است؟
  • آرزو دارید که چه چیزهایی در زندگی شما اتفاق بیفتد؟
  • چه آرزوهایی دارید؟ از چه چیزهایی خوشتان می‌آید؟ چه چیزهایی را دوست دارید که داشته باشید؟
  • آیا فکر می‌کنید که یک ازدواج ارزش این همه گفتگو و توافق را دارد؟
  • تا به حال عشق را تجربه کردی؟
  • نظرت در باره ی عشق چیه؟
  • چه ویژگی در باهم بودن است که به ازدواج جلبت کرده؟
  • چه ویژگی زن و شوهرها را دوست داری؟
  • در مورد من چه چیزی را می‌خواهی بدانی؟
  • مهمترین موضوع در زندگی زناشویی برای تو چیست؟
  • بزرگترین درسی که از زندگی گرفتی؟
  • درست و غلط زندگیتو با چی میسنجی؟
  • اگر زمانی از چیزی عصبانی بشی چجوری عصبانیتت رو خالی میکنی؟

 

مسائل مهم در دوران نامزدی

واقع‌بین باشید

نسبت به کل ماجرای آشنایی‌تان واقع نگر باشید. تا حد امکان، تابع احساسات و هیجانات موقت و گذرای خود نباشید و به شکلی کاملا منطقی با این دوران مواجه شوید و همه جانبه فرد مورد نظرتان را مورد سنجش و شناخت قرار دهید. عشق و دوست داشتن اگر چه برای ازدواج لازم است، اما شرط کافی و تضمین‌کننده زندگی مشترک موفق نیست. خیالپردازی و رویابافی را به زمانی دیگر موکول کنید، هم‌اکنون وقت آن است که چشمان را بیناتر و گوش‌هایتان را شنواتر کنید و به مسائل مهمی از زندگی که گاه فراتر از عشق آتشین است، توجه داشته باشید.

 

تعیین تکلیف کنید

قبل از ازدواج از موضوعات مهم زندگی‌تان با هم حرف بزنید. شما باید بدانید همسر آینده شما چه انتظاراتی از خود و شما در طول زندگی دارد، در مورد مسائل مهم زندگی به توافق برسید و براحتی از کنار آنها نگذرید. مثلا باید به توافق برسید که قرار است در کدام شهر، خانه یا محله زندگی مشترک خود را آغاز کنید؟ زندگی مستقلی خواهید داشت یا این که با یکی از خانواده‌ها باید زندگی کنید؟ زمان بچه‌دار شدنتان چه مدت پس از ازدواج است؟ معاشرت‌های فامیلی و دوستانه به چه شکل باید باشد؟ و… به شوخی گرفتن یا طفره رفتن از موضوع یا جواب ندادن به سوالات احتمالی خود را جدی بگیرید.

 

به احساسات و عواطف خود توجه کنید

با خود و احساسات‌تان رودربایستی نداشته باشید. اختلاف و بگومگو، دلخوری و ناراحتی بسیار، خشم و عصبانیت، نداشتن تمایل مثبت یا داشتن حس منفی نسبت به یکدیگر، بهانه‌تراشی‌ها و… علائم هشداردهنده‌ای است که هیچ گاه گذشت زمان ترمیم‌کننده آنها نخواهد بود و در ادامه آن مسائل و مشکلات در زندگی مشترک با شدت بیشتری بروز خواهد یافت. فراز و نشیب‌های بسیار دوران نامزدی، پیش مقدمه و نشانه آشکاری است که به شما هشدار می‌دهد‌ قطعا در زندگی مشترک، زمانی که زیر یک سقف قرار گرفتید، مشکلات شما تشدید خواهد شد. بپذیرید اینجا همان جایی است که باید بایستید، اوضاع و شرایط خود و نامزدتان را دوباره بسنجید و محک بزنید.

 

مسائل مهم در دوران نامزدی

خطوط قرمز رابطه را مشخص کنید

به هوای غرق شدن در عشق و عاشقی، سکوت پیشه نکنید و از مطالبه حقوق‌تان صرف‌نظر ننمایید. زندگی آینده‌تان را به بهانه کوتاه آمدن و نگفتن خواسته‌ها، به نازل‌ترین قیمت به فروش نگذارید. شما و نامزدتان با هم هستید تا دریابید‌ آیا می‌توانید زندگی سالم و موفقی را با هم رقم بزنید یا خیر؟! پس باید صفات قابل تحمل و غیرقابل تحمل یکدیگر را بشناسید. برای کسب این نوع شناخت لازم است خود را برای همدیگر افشا سازید، بی‌هیچ تعارف و رودربایستی بگویید از چه چیز خوشتان می‌آید و چه چیز ناخوشایندتان است.

چه رفتارهایی را می‌پسندید و از چه رفتارهایی دوری می‌کنید؛ تمایل دارید همسرتان در زندگی چگونه رفتاری داشته باشد؛ چه رفتارهایی را هرگز در همسرتان نمی‌پذیرید، میزان و محدوده سازگاری و انطباق خود در زندگی را مشخص کنید و… . محدوده‌ها و خط‌قرمز‌های غیرقابل مذاکره یا حتی غیرقابل چانه‌زنی را مشخص کنید و به اطلاع فرد مقابل برسانید و تفهیم کنید که اینها خواسته‌های مهم و غیرقابل اغماض‌تان در زندگی است.

 

حواستان به آزارهای روانی باشد

اگر در دوره نامزدی حس می‌کنید افکار و احساساتتان سرکوب می‌شود و آن طور که باید و شاید در مقابل نامزدتان مجال بروز ندارید، اگر نامزدتان همیشه به فکر تحمیل احساسات و افکار خود به شماست و مدام از شما به طور موجه یا غیرموجه ایرادهای بنی‌اسرائیلی می‌گیرد یا شما را آن گونه که هستید، فکر می‌کنید و رفتار دارید، قبول ندارد و دائما به این فکر است که شما را تغییر داده و مطابق میل خود سازد، بهتر است در مورد ادامه این رابطه، با احتیاط بیشتر گام بردارید.

اولویت‌های زندگی اش را بشناسید

در دوره نامزدی، اولویت‌های زندگی نامزدتان را مشخص کنید. شما و زندگی مشترک‌تان در اولویت اول قرار دارید یا حرفه و شغل، خانواده، دوستان، تفریحات و… بلوغ یا عدم بلوغ فکری، عاطفی و اجتماعی ازجمله مولفه‌هایی است که توجه به آن الزامی و ضروری است، شما باید بدانید نامزدتان آنقدر به تکامل و بلوغ رسیده که بتواند همه زندگی‌اش را کار نداند، رابطه عاطفی بین خود، خانواده و همسرش را مدیریت کند، ارتباطات اجتماعی و معاشرت‌های خود را بهینه و متعادل سازد؛ اینجاست که می‌توان گفت فرد به بلوغ زندگی مشترک رسیده یا خیر.

 

تعهد نامزدتان به شما چقدر است؟

مسئولیت‌پذیری و پذیرش تعهد در قبال زندگی خود و دیگری ازجمله مولفه‌های اساسی و مهم در زندگی همسران است. اگر زن و مرد نسبت به یکدیگر متعهد باشند با تمام وجود سعی می‌کنند در ایفای وظایف خود کمترین قصور و کوتاهی را داشته و به نیازهای جسمی، روحی و عاطفی همسر خود توجه کرده و پاسخگوی آنها باشند.

اگر نامزدتان نسبت به تعهدات مردانه یا زنانه خویش چندان پایبند نیست و هر بار با توسل به طرقی یا بهانه‌ای از آن سرباز می‌زند، لازم است مجددا با اتخاذ تدابیری جدید، او را به دعوت به تعهدات نموده، چه‌بسا برخی از تخلفات از سر ناآگاهی و عدم شناخت است، اما اگر این خصیصه عادت رفتاری نامزدتان باشد بهتر است در مورد ادامه رابطه با نگاهی روشن‌تر و واقع‌بینانه‌تر پیش بروید.

 

همه معیارها را بررسی کنید.

بعضی خانواده‌های مذهبی فکر می‌کنند اگر هر دو خانواده به مذهب معتقد باشند، نیازی به بررسی دیگر نکته‌های مهم زندگی نیست اما سایر عوامل اثرگذار در ازدواج (مثل اشتغال و استقلال فکری) هم باید بررسی شوند. نکته دیگر اینکه اگر کسی ادعا کند به دین معتقد است، این لزوما به معنای عمل کردن او به دستورات دین نیست و چه‌بسا تلقی او از دینداری با تلقی شما کاملا متفاوت باشد. بنابراین ضرورت دارد در همه موارد خصوصا مواردی که جزو اولویت های اصلی شماست همچون صداقت، اعتماد، درک متقابل و … مطمین باشید که به معنای مشترک رسیده اید.

 

سخن پایانی

دوران عقد بهترین دوران برای شناخت یکدیگر است، پس در این دوران تمامی مسائل را بررسی کنید و عاقلانه تصمیم بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *