8 ایده برای نگهداری از دسته گل طبیعی عروسی

8 ایده برای نگهداری از دسته گل طبیعی عروسی

5/5 - (1 امتیاز)

نگهداری از دسته گل طبیعی عروسی یکی از مواردی ست که از مراسم عروسی برایتان باقی می ماند. اگر لباس عروس خود را کرایه کرده باشید بعد از جشن عروسی آن را به مزون پس می دهید. حتی عکس ها و فیلم های مراسمتان با اینکه یادگاری های ارزشمندی از جشن عروسی هستند اما قابل لمس و زنده نیستند. اما دسته گل یادگار کوچک و زنده از مراسم عروسی شماست.

شاید به فکرتان برسد از مدل های دسته گل عقد مصنوعی استفاده کنید تا نگران خراب شدن گل های آن نشوید. اما زیبایی و طراوت گل های طبیعی با هیچ چیز دیگر جایگزین نمی شود. خشک کردن دسته گل عروس با روش های جدید باعث می شود دسته گل عروسی خود را برای همیشه ماندگار کنید. نگهداری دسته گل عروس برای حفظ تازگی و زیبایی گل‌ها بسیار مهم است. در ادامه به برخی از نکات مهم در مورد نگهداری دسته گل عروسی می‌پردازیم:

 

۱. نگهداری دسته گل عروسی پس از عروسی:

در صورتی که می‌خواهید دسته گل خود را برای مدت طولانی زمان نگه دارید، بهتر است در ظرفی با آب قرار دهید. بهترین روش نگهداری، قرار دادن دسته گل در ظرف با آب در یخچال است. دستیابی به دمای کم، تخت، خشک، نور کم و در شرایطی که دسته گل‌ها از یکدیگر جدا شده و روی کاغذ روغنی پهن شده‌اند، باعث می‌شود که زنده‌ای گل‌ها طولانی تر بماند.

در صورتی که خواسته‌ی شما این است که دسته گل بیشتری زنده بماند، بهتر است مراقب باشید که دسته گل در مناطق خشک و کم نور قرار نگیرد. درمان و تغذیه همدم، بریدگی با استفاده از یک چاقوی تیز (مانند یک بریدن) و تغییر آب گل در مناطق گرم، هوای بسیار خشک و یا نور بسیار خورشیدی می‌توانند در نگهداری گل‌ها موثر باشند.

 

نگهداری دسته گل عروسی پس از عروسی:

۲. نگهداری دسته گل عروسی پیش از عروسی:

در زمان خرید گل های برای دسته گل، باید مطمئن شوید که گل‌ها تازه و سالم هستند، شکستگی و گلهای دچار بیماری را انتخاب نکنید. جایی که گل‌های بدون آب هستند و یا باعث نچرب شدن ساقه رنگ آن‌ها شود را از گل های قابل توجهی کنار بگذارید.

دسته گل در دمای خنک تر و قبل از عروسی در آب نگه داری شود. هرگز قطعه ساقه به ظرفیت آن نیاز ندارد، بلکه به اندازه ای که گل‌ها زنده بمانند کافیست.

 

نگهداری دسته گل عروسی پیش از عروسی:

روش های مختلف خشک کردن دسته گل عروسی

دسته گل را برعکس آویزان کنید

 اگر میخواهید  گل های دسته گل عروسی تان عکس عقد محضری را خشک کنید تا یادگاری بماند ، بهتر است همان روزهای اولین که گل ها هنوز نرم و انعطاف پذیر و لطیف هستند این کار را کنید. به چند روش می توانید گل های دسته گل را خشک کنید. روش اول به این صورت است  که شاخه های گل را از داخل دسته گل عروسی بیرون بیاورید و ساقه های آن را تمیز کنید، سپس آن ها را در جایی ثابت قرار دهید تا به مرور خشک شوند .

نکته مهم این است که؛ اگر تمایل دارید شکل اصلی گلبرگ ها در زمان خشک شدن به حالت طبیعی خود حفظ شوندو به همان شکل خشک شوند، شاخه گل را به صورت وارونه آویزان کنید. در غیر این صورت گل برگ ها ابتدا پژمرده می شوند و بعد چروک شده و حالت تاخوردگی به خود می گیرند و شکل دسته گل عوض میشود. برای این کار می توانید یک نخ را به انتهای دسته گل ببندید و آن ها را از جایی آویزان کنید تا چند روز کاملا خشک  شوند.

 

دسته گل را برعکس آویزان کنید

خشک کردن گل های دسته گل عروس با کتاب

در این روش باید گل ها را از حالت دسته جدا کنید و تک تک آنها را خشک کنید. برای این کار می توانید از یک کتاب قطور استفاده کنید یک صفحه از آن کتاب را باز کنید. روی صفحه کتاب یک کاغذ سفید تمیز بگذارید تا به گل رنگ پس ندهد. سپس گل را روی کاغذ تمیز بگذارید و کتاب را ببندید.

باید روی کتاب وسایل یا کتاب های سنگین دیگر را قرار دهید تا گل ها تحت فشار بهتر خشک شوند. برای این روش شاید نتوانید تمام گل های دسته گل عروسی را خشک کنید و به تعداد زیادی کتاب احتیاج داشته باشید. با اینکه در این حالت گلها صاف می شوند و برجستگی طبیعی خود را از دست می دهند اما بازهم زیبایی خود را دارند. عموما دو تا سه هفته زمان برای این روش خشک کردن گل نیاز دارید.

 

خشک کردن گل ها با کمک اتو کردن

شما می توانید جهت تسریع در خشک شدن گل ها آنها را اتو کنید. برای این کار گل ها را بین دستمال کاغذی قرار دهید و چند روزنامه در زیر و روی گل ها قرار دهید سپس با کمک اتو اقدام به خشک کردن گل ها نمایید. این روش خشک کردن گل زیاد جالب نیست. چراکه باعث تغییر رنگ گل ها بخصوص گلهایی مانند گل نرگس و گل رس شکل و رنگ آنها را تغییر می دهد. این روش خشک کردن گل می تواند مناسب گل هایی مانند بنفشه و یاس مناسب باشد.

 

خشک کردن گل ها با کمک مواد شیمیایی

بعضی از گیاهان را با کمک مواد شیمیایی جاذب رطوبت می توان خشک کشد. گیاهانی که حساس هستند مانند ارکیده و لیلیوم. این گیاهان در مواد شیمیایی بهتر خشک شده و ماندگاری بهتری دارند. موادی مانند سیلیكا ژل، بُراز، نمك، زاج، اسید بوریك، آرد ذرت، شن . بهترین و مناسب‌ترین ماده شیمیایی برای اینکار براز است كه جهت كارهای هنری و خشك كردن گل‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده در داروخانه‌ها موجود است. جهت خشك كردن گل توسط براز، نخست مقداری از ماده را داخل یک ظرف می‌ریزیم و گل را به آهستگی در روی آن قرار می‌دهیم. بعد از آن مقداری براز را روی گل می‌پاشیم و هر چند لحظه یکبار ظرف را تكان می‌دهیم تا ماده براز كاملاً روی کلیه گلبرگ‌ها را بپوشاند. در صورتی که براز حالت چسبندگی داشت می توانید كمی آرد ذرت را در آن مخلوط می‌كنیم تا از حالت مواد از حالت چسبندگی خارج شوند.

 

خشک کردن گل‌ها با سیلیکا ژل

بعضی از گل‌ها را با کمک مواد جاذب رطوبت می‌توان خشک کرد مثل گیاهانی که حساس هستند مانند ارکیده و لیلیوم. این گیاهان در مواد شیمیایی بهتر خشک شده و ماندگاری بهتری دارند. موادی مانند سیلیكا ژل، بوراکس، نمك، زاج، آرد ذرت و شن. بهترین و مناسب‌ترین ماده شیمیایی برای اینکار سیلیکا ژل است كه جهت كارهای هنری و خشك‌كردن گل‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده را قطعا در جعبه‌های کفش یا کیف‌هایی که به تازگی خریداری کرده‌اید، در بسته‌های کوچک دیده‌اید؛ می‌توانید آن را از برخی داروخانه‌ها و یا دیجی‌کالا تهیه کنید. سیلیکا ژل ماده‌ای شیمیایی است كه رطوبت را به خود جذب می‌کند و می‌توان بارها از آن استفاده نمود. به این صورت که آن را برای دقایقی در فر می‌گذاریم تا کاملا خشك شود.

جهت خشك‌كردن گل توسط سیلیکا ژل، نخست مقداری از ماده را داخل یک ظرف می‌ریزیم و گل را به آهستگی روی آن قرار می‌دهیم. بعد از آن مقداری از سیلیکا ژل را روی گل می‌پاشیم و هر چند لحظه یکبار ظرف را تكان می‌دهیم تا ماده روی کلیه گلبرگ‌ها را بپوشاند. ماده سیلیكا ژل رطوبت را کامل از گل گرفته و همچنین باعث می‌شود كه بعدا هم گل رطوبت را به خود نگیرد. دانه‌های سیلیكا ژل مقداری درشت هستند، به همین جهت بهتر است آن‌ها را بوسیله آسیاب و یا دیگر وسایل خُرد نماییم و به کمک صافی آن را بر روی گل بپاشیم تا دانه‌های درشت سیلیكا ژل در لای گلبرگ‌ها فرو نرود.

 

قراردادن دسته گل خشک درون قاب

یک قاب بزرگ می تواند برای خشک کردن گل های دسته گل عروسی مناسب باشد اگر قصد دارید گل های دسته گل عروسی خود را به عنوان زیباترین خاطره در زندگی خود نگهداری کنید، استفاده از یک قاب متوسط یا بزرگ را به شما پیشنهاد می کنیم. یک قاب چوبی یا پلی استری با مدل شیک و رنگ مورد نظر خود از بازار خریداری کنید. دسته گل عروسی را درون قاب نصب کنید و اجازه دهید گل ها به مرور زمان خشک شوند. برای نمای بهتر و زیباتر قاب می توانید از مواد تزئینی موجود در بازار مانند انواع سنگ های رنگی، روبان ها یا تورهای متنوع استفاده کنید. این روش را به صورت مجزا برای هر یک از شاخه های گل دسته گل عروس نیز می توانید اجرا کنید.

 

استفاده از رزین

یکی از جذاب‌ترین روش های خشک کردن دسته گل عروس، استفاده از رزین است. برای این کار باید سری به فروشگاه لوازم هنری بزنید و مقداری رزین و یک قالب مربعی، مستطیلی یا هر شکل دلخواهی را که مد نظرتان است بخرید. سپس نیمی از قالب را با رزین پر کنید. در مرحله بعدی، گل‌ها را بادقت روی رزین بچینید؛ مهم‌ترین قسمت کار همین‌جاست، خیلی دقت کنید!

در مرحله بعدی، رزین را روی گل‌ها بریزید و اجازه دهید تا خشک شود. ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان لازم است خشک شود. سپس قالب را جدا کنید و از اثر هنری که خلق کرده‌اید نهایت لذت را ببرید.

 

استفاده از پارافین

استفاده از پارافین را نمی‌توان در دسته روش های خشک کردن دسته گل عروس به‌صورت دائمی قرارداد. با این روش تا ۶ ماه می‌توانید دسته‌گل‌ها را حفظ کنید. اگر دسته‌گلتان را با پارافین خشک کنید، ظاهرش آن‌قدر تازه می‌ماند که تا کسی آن را لمس نکند متوجه نخواهد شد که این گل‌ها برای ۶ ماه پیش هستند!

در این روش به پارافین و یک قابلمه نیاز دارید. پارافین را روی آب جوش قرار دهید تا ذوب و یک‌دست شود. سپس شعله را کم کنید تا پارافین از داغی بیفتد؛ اما همچنان گرم باشد. در این مرحله باید گل‌ها را درون پارافین فرو و بلافاصله خارج کنید (فقط باید از گل‌های سالم و بدون پژمردگی استفاده کنید). سپس باید آن‌ها را آویزان کنید تا خشک شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *