زیر لفظی چیست ؟ برای زیر لفظی چه هدیه ای بدیم مناسب است؟

زیر لفظی چیست ؟

5/5 - (13 امتیاز)

زیر لفظی چیست؟ یکی از آداب و رسومات سر عقد زیر لفظی به عروس خانم است. عروس هنگام بله گفتن به داماد، از او زیر لفظی و هدیه می خواهد و داماد هم کادویی را که از پیش آماده نموده به او می دهد. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره می خواهیم اطلاعای در خصوص زیر لفظی، برای زیر لفظی چی هدیه بدهیم؟ چه کسی زیر لفظی می دهد و … به شما توضیحاتی را ارائه دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

زیر لفظی چیست؟

زیر لفظی چیست ؟ همان گونه که همه ما می دانیم هنگام خطبه عقد، عاقد 3 بار خطبه را خوانده تا عروس خانم بله را بگوید. رسم است که عروس خانم تا زیرلفظی از داماد و خانواده اش نگیرد، به اصطلاح جواب مثبت را به داماد نمی دهد. در حقیقت زیر لفظی یک هدیه است که از پیش برای عروس خانم از طرف داماد و یا پدر و مادر او تهیه شده و بار سوم که عاقد از عروس جواب می خواهد، آن را به عروس می دهند.

زیر لفظی یعنی چه ؟ اغلب پس از سوال سوم عاقد، یکی از دختران مجرد و اقوام یا دوستان نزدیک عروس می گوید که “عروس خانم زیر لفظی میخواد” پس از آن کادو به عروس داده شده و سپس عروس، بله را می گوید.

 

زیر لفظی چیست؟

هویت زیر لفظی

زیرلفظی یعنی چی ؟ هنگام جاری شدن خطبه عقد، عاقد برای سه مرتبه خطبه را تکرار می کند تا بله عروس را بشنود؛ زیر لفظی دقیقا در همین زمان شکل می گیرد. اغلب پس از بار سوم خواندن خطبه ی عقد و پرسیدن عاقد از عروس خانم مبنی بر رضایت داشتن عروس و شنیدن جواب بله؛ یک نفر از میان دخترهای ازدواج نکرده و یا فامیل و اطرافیان عروس خانم بیان می کند: که عروس زیر لفظی می خواهد و آقا داماد زیر لفظی تهیه شده را به او می دهد.

البته در مورد اینکه چه کسی باید زیر لفظی را بدهد نیز چندگانگی وجود دارد؛ بر خلاف باور اغلب مردم بر اینکه والدین داماد این کار را انجام می دهند، دادن زیر لفظی به عروس در آن لحظه بر عهده ی آقا داماد است به این صورت که عروس خانم از وی زیر لفظی برای گفتن بله می خواهد و او هم هدیه ای که از قبل آماده کرده است را به وی تقدیم می کند به خصوص اگر زیر لفظی زیورآلاتی مانند گردنبند، دستبند، النگو و یا انگشتر می باشد خود شازده داماد آنها را بر دست و گردن عروس می اندازند.

 

زیر لفظی کادو چه بدهیم و چه ندهیم؟

زیر لفظی چیست ؟ خوب احتمالا برای شما این سوال پیش بیاید که بهترین و مناسب ترین کادو برای زیرلفظی چیست؟ اگر به دنبال یک انتخاب مناسب و به یاد ماندنی هستید، بهتر است یک طلای سبک مانند یک دستبند، انگشتر و یا گوشواره انتخاب کنید. در صورتی که توانایی خرید یک طلای سبک را ندارید، می توانید یک زیورآلات زیبای نقره نیز انتخاب کنید.

اگر در مورد خرید طلا نیز محدودیتی ندارید، می توانید یک سکه کامل، نیم و یا ربع را از طلا فروشی خریداری کرده و آن را به عروس هدیه دهید.

بسیاری از افراد پول نقد و یا کارت هدیه را به عنوان زیر لفظی انتخاب می کنند که اصلا در مراسم عقد پسندیده و جالب نیست! درست است که هدیه نقدی می تواند یک انتخاب مناسب برای کادوی عقد باشد، اما به عنوان زیر لفظی چندان انتخاب مناسبی نخواهد بود. اگر انتخاب شما کارت هدیه است، حتما از بانک مربوطه بخواهید جمله ای زیبا به عروس و داماد گفته و روی آن تبریک بنویسند.

انتخاب شما هر کدام از موارد بالا باشد، بهتر است قبل از خرید نظر عروس خانم را نیز بپرسید تا بتوانید مطابق با سلیقه خودش کادوی مورد نظرش را خریداری کنید. همچنین بهتر است عروس خانم ها قبل از مراسم عقد، خرید زیر لفظی را به داماد یادآوری کنند، زیرا ممکن است هم به دلیل مشغله زیاد روزهای قبل از عقد و هم به دلیل رسم نبودن در خانواده او، داماد از قبل زیر لفظی آماده نکرده باشد و زمانی که شما از او زیرلفظی بخواهید غافلگیر شود!

 

زیر لفظی کادو چه بدهیم و چه ندهیم؟

کادوی زیر لفظی خوب برای عروس

زیر لفظی چیست ؟ پرسشی که معمولا توسط خانواده داماد پرسیده می شود این است که برای زیر لفظی چه هدایایی مناسب هستند؟ در ادامه به بهترین و مناسب ترین کادوی زیرلفظی عروس اشاره خواهیم کرد:

سکه: سکه یکی از بهترین کادوی زیر لفظی عروس است که آقای داماد می تواند برای عروس خانم تهیه کند. بسیاری از داماد هایی که محدودیت مالی ندارند سکه را به عنوان زیر لفظی انتخاب می کنند. آن ها بنابر وسع خود تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه را برای هدیه به عروس تهیه می کنند.

طلا سبک: از دیگر هدایای که بسیار مورد استقبال زیرلفظی عروس و زیرلفظی داماد است طلا های سبک است چرا که هدیه ای به یاد ماندنی است و از طرفی دیگر نیز داماد ها محدودیت چندانی در خرید آن ندارند. طلای سبک شامل هدایایی مانند گوشواره، دستبند و یا انگشتر است.

البته برخی گمان می کنند که انگشتر نمی تواند هدیه مناسبی برای زیر لفظی باشد زیرا در این مراسم عروس و داماد ها حلقه ازدواجشان را دستشان می کنند اما لازم به ذکر است که انگشتر زیر لفظی عروس با حلقه ازدواج او تفاوت دارد و همانطور که گفته شد این هدیه به یکی از به یادماندنی ترین هدایای عمرش تبدیل خواهد شد.

نیم ست طلا: نیم ست طلا نیز مانند دیگر هدایایی که در فوق ذکر شد هدیه ای شایسته و در خور است که توسط داماد برای عروس خریداری می شود.

زمین، اتومبیل و…: گاهی مشاهده شده است که سند زمین و… به عنوان زیر لفظی به عروس داده می شود.

بلیط تورهای مسافرتی: این هدیه یکی از انتخاب های مناسب و فوق العاده محسوب می گردد که باعث ایجاد و صمیمیت بیشتر و ثبت خاطراتی به یاد ماندنی در لحظه های آغاز زندگی گردد.

گل های نقره و یا گلهای زینتی: یکی دیگر از هدایایی که می توانید به زوج های جوان در سر سفره ی عقد تقدیم کنید؛ گل های نقره و یا گل های زینتی است که دارای زیبایی خاصی بوده و احساس خوبی را در آنان به وجود می آورد.

کارت هدیه: مانند زیر لفظی برای کادوی سر سفره ی عقد نیز می توانید میزان مورد نظر پول برای اهدا را در قالب یک کارت هدیه به زوج جوان پیشکش کنید، قطعا این کارت های هدیه علاوه بر احساس خوبی که در آنها ایجاد می کنند؛ کمک های مالی خوبی برای آغاز زندگی عزیزان خواهد بود.

لوازم شیک از جمله ساعت و …: در صورتی که بودجه مالی شما بیشتر از خرید لوازم را کفاف نمی دهد، و در صورتی که اطلاع یافته اید زیر لفظی عروس و داماد با خرید انگشتری و یا نیم ست برای عروس و ساعت و دستبند برای داماد، می توانید از این هدایا نیز بهره ببرید.

نکته ۱: برای خرید زیر لفظی داماد حتما سلیقه و نظر عروس را در نظر بگیرید زیرا با این کار شما به عروس و نظر او اهمیت قائل شده اید. برخی از عروس و داماد ها نیز با یکدیگر هدیه زیر لفظی را انتخاب می کنند.

نکته ۲: اگر بخواهیم نامناسب ترین هدیه را به عنوان کادوی زیر لفظی عروس نام ببریم، پول نقد است.

 

کادوی زیر لفظی خوب برای عروس

چه زمانی باید زیرلفظی را داد؟

زیر لفظی چیست ؟ در این رسم قدیمی زمانی که عروس و زیر لفظی داماد در جایگاه مخصوص خود بالای سفره عقد نشسته‌اند و تمام مهمان‌ها که معمولاً فهرست آن‌ها را بزرگان فامیل هر دو طرف و نزدیک‌ترین دوستان و اقوام تشکیل می‌دهند، در اطراف آنها ایستاده‌اند تا عاقد خطبه عقد را جاری کند، سفره مخصوص ساییدن قند توسط زنان فامیل که از خوش‌بخت‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین‌ها انتخاب می‌شوند، بالای سر عروس و داماد پهن شده و هر کدام شروع به ساییدن قند می‌کنند و زیر لب دعای خیر برای خوشبختی این دو عزیز می‌خوانند.

 

زیرلفظی را چه کسی به عروس می‌دهد؟

رسم بر این است که تا از طرف داماد و خانواده‌اش زیرلفظی به عروس داده نشود، عروس خانم بله را نگوید. درست در همین لحظه است که شما همیشه سر مراسم می‌بینید که معمولاً مادر داماد هدیه‌ای را که از قبل خریداری شده و برای این منظور در نظر گرفته شده از کیف خود در می‌آورد و آن را به داماد می‌دهد تا توسط داماد به عروس داده شود. به خاطر همین اکثر افراد فکر می‌کنند که زیرلفظی باید هدیه‌ای باشد که حتماً توسط مادر داماد به عروس داده شود. اما واقعیت این است که انجام این وظیفه به عهده داماد است.

زیر لفظی چی میدن؟

5/5 - (13 امتیاز)

شما می توانید یک انگشتر، دستبند، گردنبند، سکه کامل یا ربع سکه و سکه پارسیان انتخاب کنید. انتخاب هدایایی مانند روسری و یا دیگر پوشیدنی ها چندان برای زیر لفظی رایج نیست.

زیرلفظی عروس چیست ؟

5/5 - (13 امتیاز)

زیرلفظی عروس همان طور که در بالا نیز اشاره شد، هدیه است که از طرف داماد برای بله گفتن به عروس داده می شود و هیچ ارتباطی با هدیه عقدی که خانواده ها و دوستان به عروس و داماد خواهند داد، ندارد.

زیر لفظی یعنی چی ؟

5/5 - (13 امتیاز)

زیر لفظی همان طور که در بالا نیز اشاره شد، هدیه است که از طرف داماد برای بله گفتن به عروس داده می شود و هیچ ارتباطی با هدیه عقدی که خانواده ها و دوستان به عروس و داماد خواهند داد، ندارد.

زیر لفظی یعنی چی ؟

5/5 - (13 امتیاز)

زیر لفظی همان طور که در بالا نیز اشاره شد، هدیه است که از طرف داماد برای بله گفتن به عروس داده می شود و هیچ ارتباطی با هدیه عقدی که خانواده ها و دوستان به عروس و داماد خواهند داد، ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *