هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون


5/5 - (3 امتیاز)

هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون ،وقتی جلسات کافی خواستگاری انجام شد و هر دو خانواده و زوج از این به وصلت رضایت دادند و تمام صحبت‌ها انجام شد، برای بله برون قرار تعیین می‌کنند. در این مراسم خانواده‌های عروس و داماد به عضو جدید خانواده‌شان هدیه‌هایی می‌دهند.

بله برون مراسمی است که در خانه عروس برگزار می‌شود و تنها از اقوام نزدیک دعوت می‌شود و ازدواج عروس و داماد جوان رسماً اعلام می‌شود. در این مرحله این زوج به این نتیجه رسیده‌اند که می‌خواهند ازدواج کنند. وظايف خانواده داماد در بله برون با هدایایی مانند پارچه‌های شیک، روسری ابریشمی، چادر سفید، کیک و البته حلقه نامزدی به خانه عروس می‌آیند و خانواده عروس هم هدایایی برای داماد آماده می‌کنند.

هدیه‌ای که خانواده عروس به داماد در بله برون می‌دهد در طول این سال‌ها تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند در گذشته رایج بود که هدیه خانواده عروس به داماد، کت و شلوار بود اما امروزه هدایای دیگری اعم از ساعت مچی، حلقه نامزدی و مانند آن‌ها را در مراسم بله برون به داماد هدیه می‌کنند.

 

تشریفات بله برون

الزامات مراسم بله برون در واقع برای “بله” گرفتن از عروس به صورت رسمی برگزار می‌شود. این مراسم باید به بهترین صورت انجام بگیرد. اغلب این مراسم به صرف شیرینی و شربت است؛ اما ممکن است برخی از خانواده‌ها برای میهمانان خود و میهمانان داماد شام نیز تهیه ببینند.

تهیه کردن میوه، شیرینی، انواع شربت و چای بر عهده خانواده عروس است. خانواده داماد باید برای عروس هدایایی از قبیل سبد گل شیک، پارچه مجلسی پیراهنی، پارچه سفید چادری، روسری، کیک و انگشتر نشان برای عروس تدارک ببیند. این‌ها مواردی بود که اکثرا با آن آشنا هستید.

 

تشریفات بله برون

مراسم بله برون چیست؟

مراسم بله برون مراسمی است که بعد از جلسات خواستگاری و آشنایی دو خانواده برگزار می‌شود، در یک شب خانواده عروس و داماد به همراه بزرگتر‌ها در منزل عروس جمع می‌شوند و ضمن آشنایی بیشتر، به صحبت در خصوص مسائلی مثل مهریه، شیربها، تاریخ عروسی و… می‌پردازند.

 البته که امروزه در بسیاری خانواده‌ها این مراسم به صورت کاملا تشریفاتی و بیشتر به منظور آشنایی و حفظ احترام بزرگتر‌های فامیل انجام می‌شود و پیش‌تر عروس و داماد آینده و خانواده‌ها در جلسات خصوصی‌تر خانوادگی‌شان بر سر این مسائل توافق کرده‌اند.

 

هدیه خانواده عروس به داماد

هدیه ای که خانواده عروس به داماد در بله برون می دهند، باید چیزی متفاوت از هدیه اصلی عروسی و حتی نامزدی باشد. بهترین هدیه و رایج ترین آن ها، یک دست کت و شلوار است که در مراسم بله برون از سوی خانواده عروس به داماد داده می شود.

البته در سال های اخیر این رسم تا حدودی تغییر کرده و بسیاری از خانواده ها، هدایای دیگری از جمله ساعت مچی، حلقه نامزدی و مانند آن ها را در مراسم بله برون به داماد هدیه می دهند.

 

هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون

البته به نظر می رسد که خرید کت و شلوار به عنوان هدیه ای که از پیش هماهنگی بابت آن با شخص آقای داماد انجام نشده باشد، تا حدود زیادی مشکل خواهد بود. شما احتمالا نمی توانید به راحتی سایز داماد را انتخاب کرده و کمی بزرگ یا کوچک بودن کت و شلوار مساله ساز خواهد شد. شاید همین موضوع سبب شده که طی سال های اخیر، بیشتر خانواده ها علاقه مند به خرید دیگر هدیه ها چون ساعت مچی، زنجیر طلا و مانند آن ها هستند.

شما می توانید یک ساعت برای این مراسم به داماد هدیه دهید که در رده قیمتی مناسب تری قرار داشته و برای خرید ساعت عروسی، بودجه بیشتری در نظر بگیرید.

 

سخن پایانی

برای همه مردم این گونه جا افتاده است که در تمام مراسمات از قبیل بله برون، نامزدی، عقد، حنابندان، عید نوروز و شب یلدا این خانوده داماد است که باید برای عروس کادو ببرد. اما در این مقاله مشاهده کردید که در بله برون، خانواده عروس نیز باید به داماد هدیه پیشکش نماید. رایج‌ترین کادویی که خانواده عروس در بله برون به داماد هدیه می‌کند، کت و شلوار است.

8 دیدگاه

  • کی گفته به داماد هدیه نمیدن؟؟؟ والا از وقتی یادمه خانواده ما هدیه دادن اصن رسمه هدیه ندیم خیلی بده

  • من دو هفته دیگه مراسم‌قباله بروان یا همون بله برونم هست …میخواستم‌بدونم خانواده عروسی باید چیکارای کنن تو این روز ؟پذیرایی چی باشه بهتره؟واسه خانواده داماد باید چیزی هدیه بزاریم ؟نبات را روز عقد باید داد یا روز قباله برون ؟ چند کیلو نبات واسه تزئین باید بگیرین به نظرتون ؟لطفا اگه کسی اطلاع داره راهنمایی کنه خیلی استرس دارم

  • ما بله برون نداریم از اول عقد میگیریم و روز عقد کادو به دوماد نمیدیم و مخارج لباس عروس و ارایشگاه عروس و پذیرایی با خانواده عروس هست و عکاس و سفره عقد با داماد و کادو هم سرعقد به عروس میدن.حلقه هم هردو بهم میدن

  • روز بله برون خانواده داماد نشون میارن. قران میارن و چادر نماز و هدایایی که خریدن.
    خانواده عروس هیچی نمیده.
    نبات ما ندادیم! پذیرایی و کل هزینه با خانواده عروسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *