متن دفتر بله برون، در دفتر بله برون چه چیز هایی نوشته می شود؟

متن دفتر بله برون

3.3/5 - (12 امتیاز)

متن دفتر بله برون ، مراسم بله برون یکی از رسومی است که در کشور ما ایران برگزار می گردد. در واقع مراسمی برای آشنایی بیشتر خانواده داماد و عروس انجام می شود. مراسم بله‌برون یک دورهمی رسمی می‌باشد که بعد از مراسم خواستگاری و قبل از نامزدی در جهت آشنایی بیشتر اقوام درجه یک خوانواده عروس و داماد و همینطور صحبت در خصوص مسائل مهمی همانند صورت مهریه، شیربها، تاریخ عروسی و… برگزار می‌شود.

در این مراسم، بزرگان مجلس در خصوص تعیین شروط ضمن عقد گفتگو می‌کنند و بعد از نهایی شدن تصمیمات در دفتر بله برون تمامی شروط را به صورت رسمی به ثبت می‌رسانند، نگارش متن زیبا برای نوشتن صورت مهریه در مراسم بله‌برون یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در جهت برگزاری بی‌نقص این مراسم می‌باشد. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره با ما همراه باشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

دفتر بله برون چیست؟

دفتر بله برون جیست؟ دفتر بله برون امروزه به عنوان یکی از رکن های مهم در مراسم بله برون شناخته شده است.  بعد از آنکه مراسم خواستگاری به پایان رسید و دو خانواده با همدیگر آشنا شدند، در مورد سازش آنها در مورد مقدار مهریه، شیربها و … حرف خواهند زد. در گذشته این توافقات بر روی کاغذی ساده نیز نوشته می شد ولی امروزه این شرایط در دفتر بله برون نوشته می شود که به جز زیبا و شکیل بودن، برای عروس و داماد هم به عنوان یادگاری خواهد ماند.

 

دفتر بله برون چیست؟

 

چه چیزهایی باید در دفتر بله برون آورده شود؟

متن زیبا برای دفتر بله برون حاوی موارد زیر می باشد که اغلب با یک بسم الله الرحمن الرحیم و یک ایه قرآن یا یک بیت شعر معنوی آغاز می شود. این فهرست چیزهایی است که در بله برون در باره اش حرف زده می شود:
 
– مهریه : مهم ترین مسئله بحث در جلسه بله برون مهریه است که بعد از سازش در این دفتر می نویسند .

– جهیزیه عروس : مقدار تقریبی جهیزیه از سوی عروس خانم و چند وسیله ای در بعضی جاها بر عهده داماد است به طور یک فهرست کلی با یک حدود قیمت کلی می تواند در دفتر نوشته شود.

– شرایط مسکن داماد : برنامه داماد برای خرید یا اجاره خانه در دفتر نوشته می شود
این که آیا عروس خانم اجازه ادامه کار یا ادامه تحصیل بعد از ازدواج دارند میتواند در دفتر عنوان شود که با امضای دو طرف رسمیت پیدا کند .

– تقاضای حق انتخاب مسکن، طلاق و کار برای دختر و هر شرط مخصوصی که بین عروس خانم و آقا داماد ذکر و بر سر آن سازش شده علاوه بر عقدنامه میتواند در صورتجلسه بله برون نیز عنوان شود که بزرگان خانواده در جریان قرار بگیرند .

– برای کاهش حاشیه های بعدی مثل اختلافات در رسم و رسوم دو خانواده ذکر کردن آداب خانوادگی و مطرح کردن آن در دفتر میتواند موثر باشد.

– زمان مراسم نامزدی ، عقد و ازدواج و همین گونه شیوه برگزاری آن به صورت کلی مثلا این که عقد و عروسی در تالار اجرا گردد یا منزل یا هر کدام از خانواده چه سهمی در اجرای مراسم خواهند داشت.

 

چه چیزهایی باید در دفتر بله برون آورده شود؟
 

مهریه، عبارت است از مالی که به موجب عقد نکاح دایم یا موقت، به ملکیت زن در  آمده و او می تواند، در آن تصرف نموده و یا هر زمان که بخواهد، آن را مطالبه کند. مهریه، می تواند عند المطالبه و حال باشد. در این صورت، باید، به محض تقاضای زوجه، پرداخت شود؛ یا عندالاستطاعه بوده و پرداخت آن، منوط به توانایی مالی زوج باشد. مهر المسمی، مهر المثل ، مهر السنه و مهر المتعه، انواع مهر، بر اساس قانون مدنی می باشند.


نحوه نوشتن مهریه در دفتر بله برون
 

نمونه متن دفتر بله برون

بسم الله الرحمن الرحیم
ستایش پروردگای را سزاست که هستی و بقای بشر را به ازدواج محکم ساخت و درود بی کران برحضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) که این سنت پسندیده و الهی را تشویق و توصیه فرمود.
 
درتاریخ …………مراسم خواستگاری/بله برون از دوشیزه …………… فرزند ……………..شماره شناسنامه …………متولد …………….. به طرفیت آقای ……………….فرزند …………شماره شناسنامه ……………..متولد سال ………… بعمل آمد
 
و پس از بحث و تبادل نظر بحمدالله و به مبارکی و میمنت گفتگو به نتیجه مثبت رسید
و میزان مهریه و شیربها و سایر شرائط بشرح ذیل تعیین و مقبول طرفین واقع شد
 
الف میزان مهریه ) یک جلو کلام الله مجید و یک شاخه نبات واینه شمعدان مهرالسنه حضرت فاطمه زهرا(س) بانضمام تعداد…………سکه بهار آزادی ومبلغ ……………تومان ………….. و…..دانگ ازساختمان ابتیاعی داماد
 
ب میزان جهیزیه ) وسایل کلی از قبیل……………………………………………………………………………………………………………..بر عهده خانواده عروس خانم و چند تکه از وسایل جهیزیه شامل …………… و ……………… و ………………. و …………….. بر عهده آقا داماد است .
 
ج مبلغ شیربها) مبلغ ……………..تومان بانضمام سایر زیورآلات شامل ……………. طلا و سایر البسه طبق عرف و توافق
 
د تهیه مسکن ) تهیه مسکنی به متراژ تقریبی …………….. به صورت اجاره / ملکی ………… به عهده آقا داماد با این این توضیح ……………………………………………… می باشد.

ه سایر شرایط در بند های بعد به ترتیب ذکر شود
و به امضای عروس ، داماد و بزرگان دو خانواده برسد.
 
نمونه متن دفتر بله برون:

بسم الله الرحمن الرحیم مورخه:( تاریخ روز )

هوالمئلف بین القلوب بین الذی بحق محمدا واله طاهرین

انکاح به اذن و رضا عالیشائن هو الجناب (داماد) …..ابن … المتولد…. بشماره شناسنامه…… المقیم مدینه…….

والمنکوحه به اذنها ورضائتها وعصمتها وعفوتها وپناها بالغا وحی المسات بانوی باکره رشیده …… …. بنت

صدق….. المتولد….. به شماره شناسنامه……المقیم مدینه … به مهریه المعلوم القدر وصداق ……..سکه مبارکه

جمهوری اسلامی ایران رایج درخزانه کشور یک جلد کلام الله مجید به منزله صداقت زندگی یک شاخه نبات

سبز به منزله خرمی زندگی یک عدد آینه روشن به منزله روشنی زندگی که زوجه ازمال زوج خود عندالمطالبه

دریافت بنماید . الوکیل فی مجانب طرفین زوج و زوجه مقدس القاب و فهام جناب اخوند عاقل وعاقد وفصیح الکلام

درکلام اله مجید درهر بلادی از مسلمین که بوده باشد . ازن صحیح وشرعی اززبان طرفین به عرصه ظهور

رسیده را جمع دارد صیغه دائمی وقائمی مهر مذکور موافق شریعت غراء مصطفوی و ملت بیضاء مرتضوی با

لفظ گهر بار خود جاری فرموده.

 

نمونه متن بله برون

 

نحوه نوشتن مهریه در دفتر بله برون در ابتدا آیات مبارکی از قرآن کریم مانند :

وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً
و از جمله نشانه هاى او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت تا نسل بشر را تداوم بخشد.ظ
( آیه ۲۱-سوره روم)

نوشته می شود و سپس صورت جلسه اصلی دفتر بله برون نوشته شده که به شرح زیر است :

 

متن ادبی دفتر به برون متن زیبا دفتر بله برون

نحوه نوشتن مهریه در دفتر بله برون ، به نام آن که میثاق را آفرید ؛ و نهال عشق و محبت را در وجود انسان ها کاشت؛  و آن را از دریای رحمت و لطف و مهربانی خود سیراب نمود خدایا ما را یاری ده تا آغاز کنیم زندگی را و با هم یکی شدن را، و پرواز دهیم پیوستگی را همچون پروانه در پیله ؛ پیله ای به نام زندگی . از این رهگذر شرایط پیوند و شکوفایی غنچه های گلستان زندگیمان:

آقای……………………..

و دوشیزه…………………

را در بوستان حضرت احدیت بدین قرار مقرر میداریم:

۱- یک جلد کلام الله مجید

۲- چند شاخه نبات و آینه و شمعدان و …

۳- (تمامی توافق های صورت گرفته بین دو خانواده)

امضاء داماد

امضاء عروس

گواهان خانواده داماد

گواهان خانواده عروس

سپس در پایان این بند ها متن زیر در انتهای آن نوشته می شود:

خدایا ما را یاری ده تا در زیباترین روز هستی آغاز کنیم یکی شدن را و پرواز دهیم پیوستگی را همچون دو پروانه در یک پیله

اینک مقدمات پیوند مقدس آقای … و دوشیزه …که تبسـم گلها و لحظه های روییدن را نوید می دهد مقدر می داریم،با استعانت از درگاه الهی و با آرزوی بهتـرین ها برای عزیزانمان؛

مِهـر را ممهور می کنیم به یک جلد کلام حق،تجلی مهرشان در یک جام آینـه و گواه روشن زندگیشان یک جفت شمعدان.

شیرینی زندگیشان مطعم به (تعداد مشخص شده ) شاخه نبـات و گلستان زندگیشان مـزین به (تعداد مشخص شده ) شاخه گل مریم به رسم روزگار یک سرویس طلا و جواهـر،به خواست ماه داماد  ( تعداد مشخص شده ) شاخه گل لاله و یک سفرحج و به مهـر سنت نبوی (تعداد مشخص شده ) عدد سکه طلا تمام بهار.

نمونه متن دفتر بله برون

این متن و پاراگراف هایی که گفته شد بند و صورت جلسه اصلی بله برون می باشد که تمامی توافق های لازم در آن نوشته شده و همچنین جهیزیه و دیگر موارد نیز در آن ذکر می شود و به امضای طرفین می رسد و عاقد آن را جاری می کند .

البته با ممکن است بخشی از این متن نیز با توجه به سلیقه دو خانواده نوشته شود اما به صورت کلی این متن تمام صورت جلسه بله برون را شامل می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *