لیست وسایل بله برون برای عروس (الزامات مراسم بله برون)

لیست وسایل بله برون برای عروس

5/5 - (6 امتیاز)

لیست وسایل بله برون برای عروس ، بله برون یکی از مراسم‌های پرهیجان و جذابی است که بعد از گذراندن روزهای پر استرس خواستگاری به آن می‌رسید. در این مطلب، به تمامی ابعاد این مراسم هیجان‌انگیز می‌پردازیم. به مراسم بعد ازخواستگاری و قبل ازجشن نامزدی، مراسم بله‌برون می‌گویند. وظایف خانواده عروس در بله‌برون چنین است که به عنوان میزبان در این مراسم شیرین و رویایی، پذیرای خانواده محترم داماد باشند. خانواده داماد نیز، هدایایی برای عروس تهیه می‌کنند که به همراه تزیین آن را به خانه عروس می‌آورند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

مراسم بله برون چیست؟

مراسم بله برون مراسمی است که بعد از جلسات خواستگاری و آشنایی دو خانواده برگزار می‌شود، در یک شب خانواده عروس و داماد به همراه بزرگتر‌ها در منزل عروس جمع می‌شوند و ضمن آشنایی بیشتر، به صحبت در خصوص مسائلی مثل مهریه، شیربها، تاریخ عروسی و… می‌پردازند.

البته که امروزه در بسیاری خانواده‌ها این مراسم به صورت کاملا تشریفاتی و بیشتر به منظور آشنایی و حفظ احترام بزرگتر‌های فامیل انجام می‌شود و پیش‌تر عروس و داماد آینده و خانواده‌ها در جلسات خصوصی‌تر خانوادگی‌شان بر سر این مسائل توافق کرده‌اند.

 

لیست وسایل بله برون

وسایل بله برون چیست ؟

همانطور که گفته شد در برگزاری و الزامات مراسم بله برون، هر دو خانواده نقش دارند، تدارک جشن و پذیرایی از مهمان بر عهده خانواده عروس و خرید و تزیین وسایل و هدایا بله برون برعهده خانواده داماد است. در این بخش ابتدا توضیخ خواهیم داد که لوازم بله برون چیست و در بخش بعدی به سراغ هدایای بله برون خواهیم رفت.

 

لیست وسایل بله برون برای عروس

  • یک جلد قرآن کریم
  • یک عدد کله قند به همراه قند شکن آن
  • تعدادی شاخه نبات
  • دفتر بله برون
  • جای حلقه
  • شمع جهت تزیین
  • چاقو مخصوص برای برش کیک
  • آینه و شمعدادن کوچک (در صورت تمایل)

این وسایل در سالن عقد در کرج که معمولا با نام ست بله برون شناخته می‌شوند را می‌توانید از مغازه‌های مخصوص تشریفات عقد و بله برون تهیه فرمایید. خوشبختانه در این مغازه‌ها تزیین کامل وسایل انجام می‌شود و شما می‌توانید زیباترین وسایل را با تزیینی شکیل از آن‌ها خریداری کنید.

پیشنهاد: از آنجایی که در مراسم بعدی که پس از بله برون برگزار می‌شود، مراسم عقد (چه به صورت عقد محضری، چه به صورت جشن عقدکنان) است و خرید وسایل عقد نیز بر عهده خانواده داماد است؛ شما عزیزان می‌توانید همزمان با خرید وسایل بله برون، لوازم مربوط به عقد را هم خریداری فرمایید. لوازم عقد هم عبارت است از: یک جفت قند ساب، جام عسل و سفره بالا سر عروس و داماد.

 

تزیین خنچه عقد در خانه چگونه است؟

لیست وسایل بله برون برای داماد

لیست وسایل بله برون برای داماد بر عهده عروس می‌باشد که وسایل عقد برای داماد است بدین شرح می‌باشد:

  • جا نماز
  • کت و شلوار
  • ست کمربند و کیف و کراوات
  • پیراهن دامادی
  • کفش
  • حلقه داماد
  • ساعت
  • ست لباس دامادی

البته باید اضافه کنیم که لیست خرید عقد با گذشت زمان با تغییر و تحولات زیادی مواجه شده است. این فهرست بیشتر با توجه به نیازهای عروس و داماد تهیه می‌شود و رسم و عادات خانواده‌ها و منطقه زندگی آنان نیز در مقدار و میزان و نوع آنها دخیل است.

لازم به یادآوری است تهیه لیست خرید عقد ربطی به مکان برگزاری بهترین محضر عقد کرج  آن ندارد و عقدکنان در سالن عقد باشد یا در خانه، در هر صورت فهرست خرید عقد باید تهیه شود.

 

لیست خرید و هدایای بله برون

برای مراسم بله برون چی ببریم ؟ در این مراسم هدایای بله برون که به آن خلعتی هم گفته می‌شود از سمت خانواده داماد به نو عروس خود جهت شادی و میمنت داده می‌شود. این هدایا با تزئینات خاصی بر روی طبق ها یا سینی‌های بزرگی تهیه شده تا زیبایی خوبی داشته باشد، بهتر است یک لیست کامل از وسایل بله برون تهیه کنید تا در هنگام خرید به دلیل مشغله فکری زیاد از معیاری غافل نشوید تا به روند برگزاری مراسم بله برون شما لطمه بزند، در ادامه قصد داریم در جهت تسهیل در کار شما لیستی کامل از وسایل بله برون را برای شما تهیه کردیم، اگر سؤال‌هایی اعم از بله برون چی ببرم؟ و یا وسایل بله برون را از کجا بخرم؟ و … در ذهن خود دارید حتماً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

لیست خرید بله برون و هدایای لازم در این مراسم زیبا و سنتی

قرآن کریم:  وجود قرآن در هر محفلی باعث نورانی شدن مجلس و وجود برکت در آن مجلس می‌شود، عموم مردم در اکثر مراسم‌های خود در روند برگزاری مراسم عروسی از قرآن کریم برای برکت آن استفاده می‌کنند، مراسم بله برون هم از این قاعده مستثنا نیست، بهتر است وسایل بله برون عروس در مراسم عقد برای هدیه عروس خانم از قرآن کریم که نشانه زندگی‌ای پر خیر و برکت است استفاده کنید.

 

انگشتر نشان

تفاوت مراسم بله برون و نامزدی ، اصلی ترین آیتم بله برون انگشتر نشانی است که به عروس خانم هدیه داده می شود. در زمان های قدیم برای نشان، دستبند یا گردنبند هم هدیه می شود اما امروزه بیشتر همان انگشتر به عنوان نشان به عروس هدیه داده می شود. این انگشتر نشان دهنده تعهد دختر و پسر به هم است تا قبل از رسمی شدن آن در محضرخانه شناخت بهتری نسبت به هم پیدا کنند.

 

حلقه نامزدی با تراش ماکیز

دقت داشته باشید که انتخاب حلقه نامزدی باید ظریف باشد و از خرید انگشتر های بزرگ که بیشتر مناسب حلقه ازدواج هستند خودداری کنید به خاطر اینکه مناسب این مراسم به هیچ وجه نیستند، بهتر است برای انتخاب انگشتر نشان حساسیت زیادی به خرج دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. مهم‌ترین معیاری که می‌تواند شما را کمک کند تا به گزینه مناسب برسید سلیقه‌ی شما است، بنابراین بهتر است با تحقیق زیاد مدل‌های مختلف انگشتر نشان را زیر ذره بین سلیقه‌ی خود ببرید تا در نهایت بهترین انتخاب را برای انگشتر نشان انتخاب کنید.

 

چادر

چادر سفید یا رنگ روشن عضوی جدا نشدنی از هدایای بله برون  در سالن عقد مجلل در کرج از که مادر داماد به عروس خانم خود هدیه می کند. امکان دارد برای این منظور پارچه چادری هدیه کنند یا نه خود چادر را هدیه کنند، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از خود چادر برای این کار استفاده کنید به دلیل اینکه از جلوه‌ی زیباتری برای هدیه دادن برخوردار می‌باشد.

 

کله قند بله برون

در بعضی از خانواده‌های ایرانی رسم بر این است که کله قندی به عنوان اولین شیرینی زندگی مشترک زوج تازه شکل گرفته در بین مراسم تشریفات عقد محضری و پس از موافقت کامل خانواده عروس توسط ریش سفیدی از سمت خانواده داماد در ابتدا برای خوشبختی دو زوج دعا و سپس کله قند را می شکند. کله قند تزئین شده در بازار موجود است اما اگر می‌خواهید دیزاین خاصی داشته باشد خودتان می‌توانید با روبان و تور آن را انجام دهید.

 

دفتر بله برون

از آنجایی که در این مراسم به صورت رسمی بین بزرگان در مورد تعداد مهریه، میزان شیربها، شرایط ضمن عقد، نکات مربوط به جهیزیه، جزئیات مراسم های دیگر مثل عروسی و عقد و… صحبت می شود متن دفتر بله برون که تهیه شده و در آن تمام موارد ذکر می شود. در گذشته این موارد را در کاغذی می نوشتند اما امروزه دفتر هایی آماده برای این کار موجود است که خانواده داماد می تواند از آن استفاده کند. البته باید توجه داشت که بعضی از خانواده ها روند این نوشتن دفتر و امضا زدن را توهین قلمداد می کنند پس بهتر است قبل از خرید آن از خانواده مقابل مطمئن شوید تا دچار دلخوری نشود.

 

کیک بله برون

وجود کیک و شیرینی برای هر مراسمی که در آن شادی برپا است لازم و ضروری می‌باشد، همچنین از پایه های اصلی پذیرایی مراسم بله برون کیک است که یا خانواده داماد همراه با هدایا تهیه کرده و به منزل عروس خانم می رود یا خانواده عروس خود آن را تهیه می کند. بیشتر بخوانید: تشریفات عقد در کرج 

 

کیک بله برون

دسته گل بله برون

عضو جدانشدنی مراسمات مربوط به عروسی گل است حتماً برای خرید آن و همچنین دیزاین آن فکر ها و ایده هایی از قبل داشته باشید، وجود گل در مراسم بله برون باعث وجود طراوت و زیبایی در آن مجلس می‌باشد، دسته گل هم یکی از آن وسایل بله برون می‌باشد که شما می‌بایست در انتخاب آن حساسیت زیادی به خرج دهید.

 

دسته گل خواستگاری لیلیوم اورینتال:

هدایای دیگر

هر خانواده با توجه به رسم و رسومات خود هدایای دیگری مثل لباس، خنچه بله برون، ست بله برون، تکه‌های پارچه و گردن‌بند و… اهدا می کنند. یکی از عمده هدایایی که داده می شود پارچه لباس نامزدی است که از سمت خانواده داماد هدیه شده تا عروس با آن پارچه لباس برای مراسم نامزدی خود را حاضر کند.

 

دفتر بله برون چیست ؟

شاید تا به حال اسم دفتر بله برون به گوشتان خورده باشد اما دقیقا نمی‌دانید که این دفتر چیست و داخل آن چه مواردی نوشته می‌شود. دفتر بله برون هم یکی از لوازم بله برون است که زحمت خرید آن بر عهده خانواده داماد است. در صفحه اول این دفتر نام عروس داماد و در صفحه دوم آن توافقاتی که بین دو خانواده صورت گرفته شده است نوشته می‌شود.

برای مثال مقدارمهریه، شرایط ضمن عقد و … از مواردی است که در این دفتر ذکر خواهد شد. در نهایت عروس و داماد به نشانه تعهد و پذیرفتن تمامی موارد ذکر شده در این صفحه، پایین آن را امضا می‌کنند. علاوه بر عروس و داماد حداقل دو نفر از بزرگان جمع (به عنوان شاهد) هم باید این دفتر را امضا ‌کنند.

می‌توان گفت که دفتر بله برون نمونه ساده  شده و کوچک شده قباله ازدواج است اما به این نکته باید توجه کرد که امضا این دفتر صرفا نمادین بوده و ارزش قانونی ندارد. بیشتر بخوانید: برگزاری مراسم سالگرد ازدواج در کرج

 

چه متن‌های در دفتر بله برون نوشته می‌شود؟

سبد بله برون شامل چیست ؟

خب حالا که با وسایل و لوازم بله برون آشنا شدید، نوبت آن است که در مورد سبد بله برون صحبت کنیم. همانطور که متوجه شده‌اید وسایل و هدایایی زیادی وجود دارد که خانواده داماد باید آن را به مراسم بله برون ببرند. در گذشته این هدایای را داخل سینه‌‌های بزرگ می‌گذاشتند و معمولا با تور و پارچه مخمل تزیین می‌کردند و با رقص و پای کوبی آن‌ها را به خانه پدری عروس می‌بردند. اما اکنون برای بردن هدایای عروس از سبد‌ها و یا باکس‌های مخصوص استفاده می‌کنند. بنابراین سبد بله برون شامل لوازم بله برون و هدایایی می‌شود (بجز کیک و گل) که برای عروس خانم خریداری شده است.

تنوع سبد بله برون بسیار زیادی است و شما می‌توانید با هر سلیقه‌ای که دارید، سبد مورد علاقه خود را انتخاب کنید. برای تزیین سبد و یا باکس بله برون از گل طبیعی، مروارید و مجسمه استفاده می‌شود که می‌توانید خودتان آن‌ها را تزیین کنید اما اگر وقت و یا مهارت کافی برای تزیین کردن باکس‌های بله برون را ندارید، می‌توانید انجام این کار را به گل فروشی‌ها بسپارید. نمونه‌هایی از سبد بله برون را در ذیل همین متن خدمتتان ارائه کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید. بیشتر بخوانید: سالن عقد همراه با پذیرایی

ضرورت تزیین وسایل بله برون

تزیین وسایل بله برون خانواده داماد بنا بر رسم ورسوم ما ایرانی‌ها که از سالیان قبل وجود داشته است، هدایایی به عروس خانم تقدیم می‌کنند. در زمان‌های قدیم، هدایا را در طبق می‌چیدند و با ربان و تور به زیبایی تزیین می‌کردند. ولی در سال‌های اخیر، بیشتر خانواده‌ها بعد از خرید هدایا، آن‌ها را برای گل‌‌آرایی و تزیین، به گل فروشی‌ها می‌سپارند. بعضی از خانواده‌ها نیز، خوش ذوق و با سلیقه هستند و از خودشان خلاقیت به خرج می‌دهند و هدایا را به زیبایی تزیین می کنند تا از جانب همگان مورد تعریف و تمجید قراربگیرند.

 

3 دیدگاه

  • از ریز تا درشتشو می خوام بدونم

    مثلا خونه رو گل آرایی باید بکنیم ؟ چیا باید بگیریم

    دوماد چیا باید بگیره ؟

    ما چه کارایی باید انجام بدیم ؟

    چند نفر دعوت می کنن معمولا

    همه چی خلاصه

    یه سری چیزا تو ذهنم هست ولی میترسم چیزیو از قلم بندازم

    نمی خوام خیلی شلوغش کنیم

    از کی باید کاراشو شروع کنم ؟

  • بزرگترهای فامیل کفایت میکنن گل و میوه و شیرینی رو خاتواده داماد میارن، خودتون هم میتونید آماده کنید ، دفتر بله برون بگیرید، لباس شیک که می تونه با داماد ست باشه ، وضعیت نشستن معلوم باشه اگر مبل و صندلی به تعداد نیست کرایه کنید و چیدمان انجام بدید میزی که قراره وسایل پذیرایی روش قرار بگیره می تونید تزیین کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *