آشنایی با برگزاری جشن نامزدی + مراسم نامزدی چیست؟


5/5 - (4 امتیاز)

آشنایی با برگزاری جشن نامزدی از نخستین و بهترین مراسم هایی است که زوج های جوان پس از به هم رسیدن تجربه می کنند. این مراسم که ریشه ای دیرینه در آداب و سنن ما دارد، با کیفیت های مختلف در سرتاسر جهان برگزار می شود. ما در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره در کرج می خواهیم درباره مراسم نامزدی و تمامی رسم و رسومات آن و هر آنچه که باید بدانبد توضیح دهیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

برگزاری مراسم و جشن نامزدی

آشنایی با برگزاری جشن نامزدی بازه زمانی بین آشنایی یک زوج و عقدکنان آنها، دوران نامزدی نامیده می شود. این مراسم در هر شهر و کشوری، به گونه ای متفاوت برگزار خواهد شد. همانطور که در ابتدای این گزارش هم به این موضوع اشاره کردیم، جشن نامزدی از اولین مراسم های است که زوج های جوان قبل از پیوند با یکدیگر، برگزار می کنند. ایرانیان از قدیم برای جشن های هفت شبانه روز شان، شهرت زیادی داشتند.

جشن نامزدی یکی از شیرین ترین جشن هایی است که هر زوجی در زندگی خود تجربه می کند. به نوعی این جشن آغاز با هم بودن است و این می تواند برای یک زوج بسیار لذت بخش و پراهمیت باشد. این جشن در بین ما ایرانیان سابقه ای طولانی دارد و البته در کل دنیا نیز یکی از مهم ترین جشن هایی است که در زندگی هر  فردی اتفاق می افتد.

اولین جشن نامزدی برای اولین بار در یونان برگزار شد و به تدریج به کل دنیا رسید و این روزها در هر کشوری نحوه برگزاری این مراسم به شکل خاص آن کشور می باشد. اگر چه برگزاری مراسم نامزدی در مقایسه با جشن ازدواج با تشریفات کمتری است اما بسیاری از زوج ها و خانواده های آن ها ترجیح می دهند این مراسم را نیز با شکوه هر چه تمام تر برگزار کنند.

 

انگشتر طلای زرد برای نامزدی

برگذاری مراسم نامزدی به عهده کیست؟

بهتر است از همان ابتدا، چه خانواده عروس هستید، چه خانواده داماد، دوستانه با هم وارد مذاکره شوید و از همان روزهای نخستین، سنگ های خود را بی رو دربایستی وا بکنید و با توجه به شرایط و امکانات مالی و علائقی که دارید به نقطه نظری مشترک و روشن برسید.

معمولا قانون مشخص و صد درصدی برای برگزاری مراسم نامزدی وجود ندارد بلکه همانطور که گفته شد، همه چیز بستگی به توافق طرفین دارد. اما اگر بخواهیم نگاهی به عرف جا افتاده در جامعه ی خود و سنت های پیشینیان خود داشته باشیم، هزینه های مراسم نامزدی به عهده خانواده عروس می باشد و معمولا خانواده داماد کیک نامزدی و سبد گل را تهیه می کنند.

در بعضی از خانواده ها هم،  اگر مکان و جای  جشن نامزدی از طرف خانواده عروس باشد ( چه خانه یا سالن و باغ اجاره ای ) خانواده داماد هزینه ی میوه و شام را تقبل می کنند.

 

آداب و رسوم برگذاری مراسم نامزدی

طبق آداب و رسوم ایران در مراسم نامزدي همیشه خانواده عروس خانوم میزبان خانواده آقا داماد هستند به این ترتیب که با تهیه میوه و شیرینی و دعوت از بزرگتر های فامیل منتظر خانواده آقا داماد می‌شوند.

عروس خانم هم معمولا لباس نامزدی متفاوت و شیکی را براي این مراسم انتخاب می‌کند.با توجه به این که در این مراسم معمولا علاوه بر خانواده‌ ها بزرگترهای فامیل هم حضور دارند بنابراین بهتر است که لباس عروس خانم پوشیده و شیک باشد.

در صورتی که مراسم نامزدی مفصل برگزار شود. عروس خانم با مراجعه به آرایشگاه آرایش و مدل موی متفاوت و خاصی را نیز برای خود انتخاب می‌کند ، .با توجه به این‌که خانواده عروس خانم میزبان این جشن است معمولا هدایایی از طرف خانواده آقا داماد به عروس خانم پیشکش می‌شود.

این هدایا شامل پیش حلقه‌ی نامزدی، دسته گل، میوه، شیرینی و یا کیک نامزدی است.البته توجه داشته باشید که در صورتی که تعداد مهمانان زیاد باشد معمولا کیک نامزدی سفارش داده می‌شود. در غیر این صورت تهیه یک جعبه شیرینی نیز کافی خواهد بود.

 

ایده عکس با حلقه نامزدی

مهمترین نکات در خریدهای جشن نامزدی

برگزاری جشن نامزدی هم مانند جشم عقد و عروسی آداب و رسوم خاص مربوط به خود را دارد. کارهایی که شما نیاز است برای برگزاری جشن نامزدی خود انجام دهید پیچیدگی های جشن عروسی را ندارند  و نوع برگزاری آن به آداب و رسوم هر دو خانواده بستگی دارد.

مهم ترین کارهایی که نیاز است شما برای برگزاری مراسم نامزدی انجام دهید مواردی هستند که در ادامه به آن ها اشاره کرده و هریک را به اختصار برایتان شرح داده ایم.

  • خرید حلقه
  • میرآرایی نامزدی
  • خرید لباس نامزدی و آرایش نامزدی
  • خرید حلقه

اولین و مهم ترین مسئله که میخواهیم درباره تشریفات مراسم نامزدی شامل چه بخش هایی است به آن اشاره داشته باشیم خرید حلقه می باشد.

البته انتخاب حلقه نامزدی و خرید بر عهده خانواده داماد می باشند. ناگفته نماند که برخی از خانواده ها برای احترام به سلیقه و نظر عروس خانم در زمان خرید ایشان را هم با خود به همراه می برند.

 

ایده عکس با حلقه نامزدی

میز آرایی میز نامزدی و وسایل جشن نامزدی

چیدمان میز نامزدی از قسمت های مهم است که خانواده عروس باید سلیقه خود را در این امر نشان دهند. خوب بسیاری از خانواده ها برای اینکه بتوانند زمان کافی برای سایر کارهای مربوط به جشن را داشته باشند این بخش از مراسم را به عهده موسسات تشریفات عروسی می سپارند و از آن ها می خواهند که در این امر آن ها را یاری کنند.

شما می توانید برای عروس و داماد یک جایگاه مشخصی را در نظر گرفته و با توجه به جایگاه عروس و داماد قسمتی را برای چیدمان وسایل عروس خانم اختصاص دهید

برای این کار می توانید از میزهایی با ارتفاع های مختلف از کوتاه تا بلند استفاده کنید که نمای بسیار زیبایی به فضای شما می دهند.

بهتر است رنگ روی میزی های خود را با پارچه های نباتی و تورهای اکلیلی ست کنید برای زیبایی بهتر میز از گلبرگ های پرپر شده استفاده کنید. از شمع های گوناگون نیز می توانید برای زیباتر شدن میز استفاده کنید.

 

وسایل موردنیاز بله برون چیست؟

 انتخاب لباس و آرایش نامزدی

حلقه را انتخاب کردید و دانستید که فضای برگزاری جشن نامزدی را چگونه طراحی و دیزاین کنید. حال با آسودگی خاطر به سراغ لباس نامزدی برای عروس خانم و آرایشگاه باشید.

معمولا دختر خانم ها دوست دارند برای جشن نامزدی کاملا آرایش ساده ای داشته باشند این امر کاملا سلیقه ای می باشد. با توجه به این مسئله که در روز جشن نامزدی اولین بار است که فامیل داماد و عروس می خواهند این دو زوج را در کنار هم ببینند بنابراین هم عروس و هم داماد باید ظاهری کاملا آراسته داشته باشند.

پس با تمام این اوصاف انتخاب لباس عقد محضری یکی دیگر از بخش های مهم برگزاری مراسم نامزدی می باشد. برای انتخاب لباس نامزدی بهتر است به سراغ رنگ های روشن بروید مثلا: نباتی، صورتی، گلبهی، هلویی،آبی آسمانی و ..

خب اکثریت دختر خانم ها دوست دارند که از رنگ سفید برای لباس نامزدی خود استفاده کنند اما پیشنهاد ما به شما دوستان این است که چون رنگ لباس عروس هم سفید می باشد پس بهتر است یک رنگ دیگر مانند: رنگ نباتی یا گلبهی را برای لباس جشن نامزدی خود انتخاب کنید. سپس کفشی متناسب با لباستان نیز انتخاب کنید که بهتر است از کفش های بلند و پاشنه دار استفاده نمایید.

 

تعیین محل برگزاری مراسم نامزدی

محل برگزاری مراسم نامزدی در بهترین سالن عقد در کرج و تم جشن نامزدی نیز از دیگر گزینه هایی است که باید در تشریفات مراسم نامزدی به آن توجه شود. برای جشن نامزدی باید محلی متناسب با تعداد مهمانان برگزار کرد. طبیعی است که در منزل نمی توان یک جشن بزرگ و با تعداد زیادی مهمان برپا نمود. برای داشتن یک مراسم بزرگ و لاکچری رزرو یک باغ تالار شیک می تواند بهترین انتخاب باشد. در یک باغ تالار به روز و خاص می توان یک جشن رویایی و فراموش نشدنی برگزار کرد.

 

وسایل و اجزای سفره عقد اصیل و سنتی ایرانی کدامند؟

دکوراسیون جشن نامزدی لاکچری

برای جشن نامزدی همچنین باید دکوراسیون مناسبی را در نظر گرفت. طبیعی است که هر زوجی دوست داشته باشد محل برگزاری مراسم نامزدی آن ها از بهترین دکوراسیون برخوردار باشد. دکوراسیونی که زیبایی مراسم آن ها را دو چندان کرده و از نظر همه فوق العاده باشد. در این زمینه برای زیبایی هر چه بیشتر مراسم می توان دکوراسیون را متناسب با تم لباس عروس و داماد در نظر گرفت. استفاده از گل آرایی در دیزاین دکوراسیون فضا می تواند یک انتخاب بی نظیر باشد. طراوت گل ها زیبایی خاصی به جشن شما خواهد بخشید.

 

نوع پذیرایی جشن نامزدی

برای برگزاری هر مراسمی باید پذیرایی مناسب آن را در نظر گرفت. اگر قصد داشته مراسم خود را به صورت بزرگ و باشکوه برگزار کنید احتمالاً باید وعده شام را نیز در پذیرایی خود بگنجانید. برای پذیرایی از مهمانان در سالن عقد با پذیرایی شام می توان مواردی چون غذای اصلی، فینگرفودها، دسر، پیش غذا و… را در نظر گرفت.

علاوه بر آن نوشیدنی های مختلف، میوه، شیرینی و کیک نامزدی نیز از مواردی هستند که برای پذیرایی از مهمانان در جشن نامزدی کاربرد دارند. برای همین شما باید از قبل برای تمامی این موارد برنامه ریزی کرده و برای مهمانان این اقلام را با کیفیتی عالی تدارک ببینید.

 

انتخاب دسته گل و دیزاین ماشین

برای جشن نامزدی یک دسته گل عقد محضری ظریف و خاص می تواند یک انتخاب بسیار مناسب به شمار آید. عروس خانم می تواند با انتخاب یک دسته گل زیبا و متناسب با لباس و آرایش خود، شکوه بیشتری به استایل خود ببخشد. برای دیزاین ماشین نامزدی نیز یک طراحی و گل آرایی ظریف فوق العاده خواهد بود. برای همین پیش از برگزاری جشن نامزدی برای این مورد نیز برنامه ریزی داشته باشید و از قبل دسته گل و دیزاین ماشین را رزرو کنید.

 

انتخاب گروه فیلمبرداری و عکس جشن نامزدی

قطعاً همه زوج ها دوست دارند مراسم نامزدی آن ها با عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای به ثبت برسد. برای همین نیاز است که از قبل به خوبی در این زمینه تحقیق کنند، بهترین سناریو را برای فیلمبرداری از مراسم خود انتخاب کنند و این کار را به یک تیم حرفه ای در سالن عقد مجلل در کرج بسپارند. این روزها با توجه به تعداد بالای گروه های فیلمبرداری انتخاب یک تیم قوی کمی مشکل شده است. لذا انتخاب تیم فیلمبرداری را به لحظات آخر موکول نکنید.

 

تشریفات برگزاری جشن نامزدی

در هر کشور، شهری و منطقه ای با توجه به فرهنگ و آداب رسوم خاص تشریفات جشن نامزدی و عروس مختص خود را دارا می باشند. برخی از افراد با شنیدن کلمه تشریفات عقد محضری و عروسی، تجمل گرایی و تجمل پرستی را تصور می کنند در حالی که چنین نمی باشد و زوجین می توانند با کمترین هزینه از بهترین خدمات و تشریفات جشن نامزدی و عروسی برخوردار باشند. در سال های اخیر مؤسسات بسیاری در زمینه ی ارائه خدمات و تشریفات عروسی فعالیت های پیوسته ای را داشته و دارند و به بهترین شکل ممکن برترین جشن نامزدی را برای زوجین برگزار می کنند.

 

مخارج جشن نامزدی به چه شکل است؟

در تشریفات مراسم عقد معمولا خانواده عروس، میزبان هستند و خانواده داماد به عنوان مهمان، به خانه پدر عروس می آیند. مخارج جشن نامزدی بنابر رسومات هر شهر و هر خانواده، متفاوت است. رسم بعضی خانواده ها به این صورت است که تمامی مخارج بر عهده خانواده عروس است و در بعضی خانواده ها، هر دو طرف عروس و داماد، برای این کار شریک هستند. در برخی از فرهنگ های ایران، خانواده عروس تنها باید مکانی برای برگزاری مراسم تهیه نمایند و خانواده داماد میوه و شام مراسم را متحمل می شوند.

 

انتخاب بهترین مکان برای برگزاری جشن نامزدی و ایده برای جشن نامزدی

شما با توجه به اینکه می خواهید جشن نامزدی خود را معمولی یا مفصل برگزار کنید، باید محل آن را انتخاب کنید. اگر تعداد مهمانان شما محدود می باشد و جشن شما ساده است، می توانید مراسم خود را در خانه برگزار نمایید ولی اگر تعداد مهمانان شما زیاد است و می خواهید یک مراسم مفصل و تجملاتی داشته باشید می توانید مراسم خود را در تالار یا باغ تالار برگزار نمایید.

در فصول بهار و تابستان، انتخاب باغ عروسی زیبا می تواند بهترین گزینه انتخابی جهت برگزاری مراسم نامزدی شما عزیزان باشد. یکی از مهم ترین نکات برای برگزاری مراسم عروسی، انتخاب مکان عروسی می باشد که گاهی عروس داماد ها می مانند که تالار، باغ تالار، هتل و باغ برای برگزاری مراسم عروسی خود انتخاب کند.

البته هر کدام از این انتخاب ها دارای مزیت های فراوانی می باشد و انتخاب مکان برگزاری به عوامل مختلفی چون تعداد مهمانان، میزان هزینه های در نظر گرفته شده، امکانات پذیرایی و سایر موارد بستگی دارد.

 

تفاوت هدایای بله برون و نامزدی

یکی از تفاوت های مراسم نامزدی و بله برون از لحاظ هدایای اهدایی می باشد. در زمان برگزاری بله برون خانواده داماد هدایایی به عروس اهدا می کنند که در مورد آن توضیح داده شد. معمولا مرسوم است که بعد از بله برون تا زمان عقد هدیه ای اهدا نمی شود. ولی اگر مراسم به شکل همزمان انجام شد و پسر و دختر با هم نامزد شوند، معمولا رسم بر این است که تا زمان مراسم عقد و عروسی به مناسبت های مختف به آنها هدایایی اهدا می شود. این مناسبت ها می تواند شامل اعیاد مذهبی مثل عید قربان و غدیر، اعیاد ماه شعبان و… و همچنین عید نوروز باشد. مقاله های برای مراسم بله برون چی ببریم ؟ و برای مراسم نامزدی چی میبرن را برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مطالعه نمایید.

 

جشن نامزدی در خانه

در حقیقت زمانی که دو نفر قصد داشته باشند که باهم ازدواج کنند در ابتدا فقط خانواده‌های خود را در جریان خواهند گذاشت و مراسم نامزدی به منظور اعلان رسمی این اتفاق به تمامی آشناها خواهد بود و برگزاری مراسم نامزدی به منزله شروع روابط فردی و خانوادگی زوج‌ها خواهد بود.

مراسم نامزدی در نقاط مختلف جهان متفاوت است و در کشور ایران نیز به اشکال مختلفی برگزار می‌شود به‌گونه‌ای که در بعضی از مناطق کشور نامزدی از زمان عقد رسمی تا زمان عروسی خواهد بود درحالی‌که در بعضی از مناطق از زمان بله برون تا زمان عقد خواهد بود. به‌صورت کلی اهمیت و ارزش مراسم نامزدی مشخص شدن روابط رسمی زوج‌ها می‌باشد و برای برگزاری این مراسم همانند عروسی می‌توان از تالار، باغ تالار و … استفاده کرد اما معمولاً در منزل برگزار می‌شود.

 

وسایل سفره عقد

ایده‌های برگزاری نامزدی در منزل

برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های نامزدی، عقد، عروسی و… در خانه می‌تواند چالش‌ها و مشکلات متعدد و بیشتری نسبت به برگزاری مراسم در تالارها، باغ تالارها و … داشته باشد چرا که افراد ناچار خواهند بود تمامی امور را شخصاً مدیریت کرده و انجام دهند. از جمله ایده‌ها و کارهایی که می‌توانند باعث کاهش استرس و اضطراب افراد در برگزاری جشن نامزدی در خانه شوند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

کرایه کردن سفره عقد

سفره عقد خانگی از جمله مهم‌ترین ارکان برگزاری مراسم نامزدی است و با توجه به آنکه آماده کردن و چینش آن می‌تواند زمان‌بر باشد و به ‌دقت و توجه زیادی نیاز دارد می‌توان اقدام به کرایه آن کرد. امروزه انواع مختلفی سفره‌های عقد وجود دارند که هرکدام می‌توانند جذابیت‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند.

افراد می‌توانند چند روز قبل از تاریخ مراسم خود اقدام به انتخاب و اجاره سفره عقد موردعلاقه خود بکنند. سفره‌های عقد می‌توانند انواع مختلفی همچون سفره‌های ساده، سفره‌های مدرن، سفره‌های فانتزی، سفره‌های روستیک و … داشته باشند و زوج‌ها می‌توانند حق انتخاب‌های زیادی داشته باشند.

 

ویژگی‌های تشریفات عروسی خوب چیست؟

طراحی و دکوراسیون خانه برای جشن

دکوراسیون، دیزاین و گل‌آرایی منازل نیز از جمله نکات پراهمیت در برگزاری مراسم نامزدی در خانه است و معمولاً نمی‌تواند چالش و مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند چرا که می‌تواند کاملاً سلیقه‌ای باشد. برای این کار افراد می‌توانند شخصاً اقدام به تزئین منزل کرده و یا از تیم‌های حرفه‌ای دیزاینر کمک بگیرند. با استفاده از لوازمی همچون گل‌های مصنوعی و طبیعی، بادکنک‌های کروم، شب‌تاب و براق، شمع و … می‌توان فضای خانه را به شکل جذاب و زیبایی تزئین کرد.

 

کیک نامزدی

یکی دیگر از مهم‌ترین المان‌هایی که در مراسم‌های مختلفی همچون نامزدی، عقد، عروسی و … جایگاه ویژه‌ای دارد کیک است. برای برگزاری مراسم نامزدی در خانه می‌توان کیک‌هایی انتخاب کرد که با سفره عقد، رنگ لباس عروس و … تناسب داشته باشد. برای تزئین کیک برای مراسم عروسی و نامزدی می‌توان از ایده‌های مختلفی همچون تزئین با میوه‌ها و … استفاده کرد اما می‌توان کیک نامزدی را همانند سفره عقد به‌صورت آماده سفارش داد.

 

لباس نامزدی

برخلاف لباس عروسی می‌توان در مراسم نامزدی از لباس‌های متنوع و مختلفی استفاده کرد. در هرکدام از مناطق مختلف کشور برای برگزاری مراسم نامزدی از لباس‌های مختلفی استفاده می‌شود. اگرچه می‌توان مدل لباس عقد  را به‌صورت آماده تهیه کرد اما معمولاً دوختن آن می‌تواند به‌صرفه‌تر و زیباتر باشد. برای دوختن لباس نامزدی نیز لازم است که حتماً از قبل اقدام کرد و حداقل 1 هفته قبل از تاریخ مراسم دوخت آن به اتمام رسیده باشد.

 

مدل لباس عقد

مهمانان کمتر

هرچند که حضور آشنایان و فامیل‌ها می‌تواند باعث لذت‌بخش‌تر شدن و هیجان بیشتر مراسم شود اما برای برگزاری جشن نامزدی در خانه بهتر است که مهمانان کمتری دعوت شوند. هرچه تعداد مهمانان کمتر باشد پذیرایی از آنها راحت‌تر خواهد بود و در نتیجه لحظات هیجان‌انگیز و جذاب‌تری رقم خواهد خورد. به‌صورت کلی نیازی نیست در مراسم عروسی همه آشنایان و فامیل حضور داشته باشند و حضور اقوام درجه‌یک کافی خواهد بود.

 

ایده عکس با حلقه نامزدی

امکان ارسال نظر وجود ندارد.