تفاوت مراسم بله برون و نامزدی ، هدایای مراسم بله برون و نامزد

چگونگی برگزاری عقد آریایی

5/5 - (8 امتیاز)

تفاوت مراسم بله برون و نامزدی، یکی از مواردی است که شاید اکثر افراد دقیقا تفاوت آن را ندانند. مراسم ازدواج در ایران با خواستگاری شروع می شود، بله برون، آزمایش، نامزدی و عقد مراحل بعدی آن هستند و جشن عروسی مرحله پایانی از مراحل ازدواج و قدم اول شروع یک زندگی مشترک است.

با تمام تفاوت هایی که اقوام مختلف ایرانی به واسطه فرهنگ های مختلف در برگزاری مراسم ازدواج دارند، می توان به صورت کلی یک چارچوبی را برای این مراحل تعریف کرد. در این مقاله از سالن عقد نقره در کرج از تفاوت مراسم بله برون و نامزدی صحبت خواهیم کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

مراسم بله برون چیست؟

همه چیز از خواستگاری شروع می شود. بعد از به توافق رسیدن دختر و پسر بر سر مسایل اساس زندگی خود، نوبت به مراسم بله برون می رسد. این مراسم به شکلی است که خانواده ی پسر به علاوه ی بزرگان فامیل خود به خانه ی دختر می روند تا قول و قرارهایی را با هم بر سر ازدواج زوج مشخص کنند. بله برون با عنوان های مختلفی در هر بخش از ایران شناخته می شود اما بیشتر با عناوینی چون مهر برون، مراسم بله برون و خرج برون شناخته می شود. در این مراسم بزرگان خانواده عروس و خانواده داماد بر سر مهریه، شیربها، جهیزیه، تاریخ مراسم عقد و جشن عروسی و… با یکدیگر صحبت کرده تا به توافقاتی دست پیدا کنند.

دیزاین خنچه عروس در منزل

این توافقات معمولا در دفتر بله برون ثبت می شود و به امضای دو طرف و بزرگان فامیل به عنوان شاهد می رسد تا کسی زیر قول و قرارهای مشخص شده نزند. در این مراسم هدایایی از طرف خانواده داماد به عروس اهدا می شود. از جمه این هدایای معروف می توان به قرآن، چادر نماز، انگشتر، کیف، کفش و… اشاره کرد. خانواده عروس به پذیرایی مهمانان می پردازند و بعضا شام را نیز برای آنها تهیه می کنند. فرقی نمی کند که مراسم در خانه برگزار می شود یا در سالن ها؛ هر چه هست باید مراسم مختصر و مفید باشد.

در مراسم بله برون در مورد چه مسائلی صحبت می شود؟

اینکه در این مراسم درباره ی چه چیز هایی صحبت می شود باید گفت مسائل مهمی از قبیل مهریه، شیر بها، تاریخ عقد و عروسی مورد بحث خانواده های عروس و داماد می باشد و در ارتباط با آن ها با یکدیگر صحبت می کنند تا به یک نتیجه مشترک برسند و دو جوان را راهی خانه ی بخت نمایند. البته  می توانید از آفر تور استانبول نیز صحبت کنید و در صورت توافق به ترکیه نیز سفر نمائید.

حلقه نامزدی

آداب و رسوم مراسم بله برون

این مراسمات در هر گوشه ی ایران تفاوت دارد اما معمولا خانواده ی داماد برای عروس هدایایی را در نظر می گیرند که به طور رایج شامل چادر سفید، انگشتر و پارچه می باشد. در کنار این هدایا بعضی خانواده ها برای عروس یک جلد قرآن، کله قند، کیف، کفش و یا مانتو می برند و در جعبه ها و تزئیناتی زیبا و شیک قرار می دهند  و با ذوق و شوق به عروس اهدا می نمایند.

هدایای خانواده داماد به عروس در بله برون

وظايف خانواده داماد در بله برون چیست؟ طبق سنت های قدیمی، هدایایی از طرف خانواده داماد برای جلب رضایت عروس و خانواده او در نظر گرفته می شود. این هدایا شامل یک قواره پارچه مجلسی، انگشتر نشان، یک قواره پارچه چادری، قرآن و دفتر مخصوص جشن بله برون، سبد گل و شیرینی می باشد که از طرف خانواده داماد تقدیم عروس و خانواده محترم او می شود.

 تزیینات خنچه مراسم بله برون عروس

مراسم خنچه برون یکی از رسومات زیبا در مراسم ایرانی است. خانواده داماد تمام هدایایی را که برای عروس تهیه کرده اند را، تزیین می کنند. وسایل و لوازم بله برون می تواند موارد مختلفی را شامل شود. همان طور که گفتیم این هدایا شامل:

  • گل و شیرینی
  • انگشتر نشان
  • قواره چادر
  • قواره پارچه مجلسی
  • کله قند
  • قرآن
  • دفترچه بله برون

چه نکاتی را برای چیدمان خنچه عقد را باید در نظر داشته باشیم؟ این هدایا از قدیم جز هدایای بله برون می باشد. البته امروزه موارد دیگری به این هدایا اضافه شده است ولی این ها مهم ترین هدایا می باشند که برای عروس تهیه می شود. تک تک این وسایل باید با ایده های جدید و جذاب تزیین شوند. در گذشته این هدایا با تزیین ساده و ابتدایی داخل سینی گذاشته می شد ولی امروزه این هدایا را داخل باکس، جعبه یا سبد قرار می دهند و برای تزیین آن از گل طبیعی، مصنوعی و دیگر ملزومات استفاده می کنند. همچنین بهتر است از یک تم خاص برای تزیین همه استفاده کنید. شما می توانید جدیدترین مدل خنچه نامزدی 1401  را در این مقاله مطالعه کنید.

 تزیینات خنچه مراسم بله برون عروس 

محل برگزاری مراسم بله برون

یکی از الزامات مراسم بله برون برگزاری آن در خانه ی پدر عروس می باشد. البته این موضوع صرفا یک عرف پذیرفته شده است. بنابراین می توان این جلسه را در خانه پدر داماد نیز برگزار کرد. هر چند امروزه به دلیل کمبود فضا و پذیرایی بهتر بعضی از خانواده ها تصمیم می گیرند که مراسم بله برون را در تالار ها و باغ ها میزبانی کنند.

مراسم نامزدی چیست؟

ویژگی‌های تشریفات نامزدی خوب ، گر چه این دو رسم با هم تفاوت دارند اما گاهی از لحاظ زمانی ممکن است طرفین تصمیم بگیرند تا آنها را همزمان برگزار کنند. در این وضعیت هر دو مراسم در یک شب برگزار می شود. به این شکل که ابتدا توافقات صورت گرفت و بعد صیغه محرمیت بین دو نفر جاری می شود. این صیغه از شب بله برون تا روز عقد اعتبار دارد. ممکن است توافق به این شکل باشد که در یک روز توافقات مربوط به بله برون انجام شده و همان شب سالنی تدارک دیده شود و صیغه ی محرمیت خوانده شود. بعضی افراد نیز ترجیح می دهند تا خطبه عقد در مراسم نامزدی خوانده شود.

تفاوت مراسم بله برون و نامزدی می تواند بر سر خواندن خطبه ی عقد یا صیغه محرمیت باشد. در این بین همه چیز به شناخت دو خانواده از یکدیگر، اولویت های آنان و قول و قرار ها مربوط می شود. می توان این دو مراسم را با هم نیز برگزار کرد تا هم هزینه ها کاهش یابد و هم عروس و داماد زودتر به هم برسند و درگیر مراسم مختلف در تاریخ های متفاوت نباشند.

آداب و رسوم مراسم نامزدی

مراسم جشن نامزدی نیز مثل تمام مراسم ها نیاز به برنامه ریزی دارد، مانند تعیین زمان برگزاری مراسم و نحوه پذیرایی و غیره را در بر دارد. به عنوان مثال تعیین زمان مراسم نامزدی رسم و رسوم خود را دارد و بستگی به نوع سنت و تصمیم افراد یا خانواده ها وجود دارد. شما می توانید تمام نکات لازم در مورد جشن نامزدی را نیاز به دانستن آن هستید را در این مقاله مطالعه کنید.

بعضی از خانواده تمایل دارند که پس از آشنایی دختر و پسر مراسم نامزدی را برگزار کنند و خانواده های دو طرف باهم بیشتر آشنا بشوند و بیشتر رفت و آمد کنند، اما بعضی دیگر از خانواده ها دوست دارند که دخترو پسر بعد از مدتی که کار های خود را کردند مانند تهیه مسکن و درس خواندن، مراسم نامزدی را برگزار کنند.

برای مراسم نامزدی چی میبرن ، تعیین مراسم نامزدی در کشورهای مختلف متفاوت است بخصوص در کشورهای مذهبی بسیار رایج شده است که در عید های مذهبی این مراسم برگزار شود به این دلیل که افراد اعتقاد دارند این روزها خوش یمن می باشند. حتی در شهرهای ایران نیز متفاوت است.

انگشتر نشان بله برون

تشریفات برگزاری جشن نامزدی چیست؟

تشریفات جشن نامزدی از جمله مواردی می باشد که برای تمامی عروس و دامادها از حساسیت ویژه ای برخوردار است. تشریفات جشن نامزدی شامل مواردی مانند انتخاب لباس عروس، انتخاب مکان مناسب برای برگزاری جشن نامزدی و انتخاب طراحی و دکوراسیون مناسب می باشد.

دکوراسیون جشن نامزدی

در برگذاری جشن نامزدی در بهترین سالن عقد کرج از دیگر نکاتی که بسیار مدنظر و مورد توجه افراد واقع می شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است، دکوراسیون مراسم نامزدی می باشد. عروس و دامادها بهترین جشن نامزدی را در طراحی و دکوراسیون مکانی که می خواهند در آن مراسم برگزار شود را خواهان هستند. زوجین می توانند با انتخاب بهترین و شیک ترین مکان برای برگزار کردن مراسم خود تحسین مهمانان خود را برانگیزند.

وسایل و اجزای سفره عقد اصیل و سنتی ایرانی کدامند؟

هم چنین می توانند ایده های خاص و ویژه ای را در دکوراسیون جشن نامزدی خود اجرا کنند. برای مثال با انتخاب تم لباس یا طراحی هایی مدرن و گیرا هماهنگی بسیار زیبایی را در مراسم جشن نامزدی خود به وجود آورید. امروزه موسسات تشریفات عقد در کرج تمام سعی خود را برای مهیا کردن بهترین خدمات و امکانات برای عروس و دامادها به کار می برند که این امر سبب شده است زوجین بدون فکر و خیال و نگرانی در مورد چگونگی برگزاری و تشریفات جشن نامزدی خود، به بقیه کارهای مهم خود برسند.

مراسم نامزدی چیست؟

5/5 - (8 امتیاز)

جشن نامزدی جشنی است که پس از نامزد شدن برای اعلام نامزدی و آشنا شدن با بستگان یکدیگر برگزار می‌شود. معمولاً دو یا سه ماه یا ۵ یا ۶ ماه بعد از بله برون یا همان عقد خصوصی اقدام به برگزاری جشن نامزدی می‌کنند امروزه بعضی از خانواده‌ها مایل هستند که پیوند دختر و پسرشان را با برگزاری جشن نامزدی به شکل رسمی‌تری اعلام کنند.

مراسم بله برون چیست؟

5/5 - (8 امتیاز)

بله برون با عنوان های مختلفی در هر بخش از ایران شناخته می شود اما بیشتر با عناوینی چون مهر برون، بله برون و خرج برون شناخته می شود. در این مراسم بزرگان خانواده عروس و خانواده داماد بر سر مهریه، شیربها، جهیزیه، تاریخ مراسم عقد و جشن عروسی و… با یکدیگر صحبت کرده تا به توافقاتی دست پیدا کنند.

آیا در مراسم بله برون شام میدهند؟

5/5 - (8 امتیاز)

هدیه دادن به داماد در مراسم بله برون معمولا بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت است ولی از آنجایی که صفر تا صد مراسم بله برون از جمله پذیرایی ، شام، میوه و شیرینی و برگزاری مراسم در تالار و یا باغ و سالن به عهده عروس است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *