الزامات مراسم بله برون، موارد مهمی که نباید فراموش کنید

وسایل بله برون چیست ؟

5/5 - (5 امتیاز)

الزامات مراسم بله برون ، بله برون مراسمی است که بعد از جلسات خواستگاری و آشنایی دو خانواده برگزار می‌شود، در یک شب خانواده عروس و داماد به همراه بزرگتر‌ها در منزل عروس جمع می‌شوند و ضمن آشنایی بیشتر با یکدیگر به صحبت در مورد مسائلی مانند مهریه، شیربها، تاریخ عقد و عروسی و… می‌پردازند.

البته که امروزه در بسیاری خانواده‌ها این مراسم به صورت کاملا تشریفاتی و بیشتر به منظور آشنایی و حفظ احترام بزرگتر‌های فامیل انجام می‌شود و پیش‌تر عروس و داماد آینده و خانواده‌ها در جلسات خصوصی‌تر خانوادگی‌شان بر سر این مسائل توافق کرده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

الزامات و نکات مراسم بله برون

آداب و الزامات مراسم بله برون ممکن است سوال افراد زیادی باشد مخصوصا افرادی که هیچ تجربه ای در برگزاری مراسم ازدواج ندارند. اما مسئله مهمی که در چنین شرایطی مطرح می شود اجرای مراسم بله برون به صورت صحیح و اصولی با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم هر قوم در ایران است.

مراسم بله برون و وسایل مورد نیاز بله برون جزو مراسم هایی است که از قدیم الایام در ایران برگزار شده است و این رسم در میان اقوام مختلف ایران نسل به نسل منتقل شده است البته لازم به ذکر است که با گذشت زمان این مراسم نیز مانند تمامی مراسم های دیرینه و قدیمی کشورمان دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است.

اما این تغییر و تحولات به هیچ عنوان مانع برگزاری چنین مراسم شیرین و تکرار نشدنی نشده است و همه افرادی که ازدواج کرده اند و یا قصد ازدواج دارند حتما برگزاری چنین مراسمی را تجربه کرده اند و یا در آینده تجربه خواهند کرد زیرا از آن جایی که معمولا قرار مدار های مربوط به ازدواج در آن انجام می شود این مراسم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

حلقه نامزدی

 

محل برگزاری مراسم بله برون:

رسم است که مراسم بله برون در منزل عروس برگزار شود اما امروزه به دلیل مشکلاتی مانند کمبود فضا، بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند که مراسم بله برون را در تالار، سالن و… برگزار کنند. در نتیجه یکی از الزامات مراسم بله برون انتخاب محلی مناسب توسط خانواده عروس برای برگزاری این مراسم است. تشریفات پل آماده ارائه خدمات مجالس در زمینه اجاره سالن برای بله برون و خدمات پذیرایی و دیزاین و گل آرائی است. مقاله برای مراسم نامزدی چی میبرن را مطالعه کنید.

 

میز بله برون و جایگاه عروس و داماد:

همانطور که گفته شد در مراسم بله برون تمامی توافقات مربوط به ازدواج مانند مهریه، شیربها، جهزیه، تقسیم وظایف در برگزاری مراسم های مختلف و… توسط بزرگ تر های فامیل انجام می شود. اما نکته قابل توجه این است که امروزه معمولا تمامی این توافقات در مراسم خواستگاری انجام می شود و مراسم بله برون صرفا برای اطلاع رسانی به اقوام درجه یک و همچنین آشنایی دو خانواده با اقوام یکدیگر است.

به دلیل قطعی شدن همه توافقات پیش از برگزاری مراسم بله برون، در روز مراسم بله برون هدایایی از طرف خانواده داماد برای عروس برده می شود به همین دلیل نیز خانواده عروس باید جایگاه و یا میزی را به عنوان میز بله برون طراحی و تزیین کنند؛ همچنین جایگاه ویژه ای را نیز برای عروس و داماد در نظر بگیرند. شما می توانید اطلاعات کافی در خصوص وظایف خانواده عروس در بله برون کسب کنید.

 

محضر عقد کرج نقره

 

حلقه بله برون:

حلقه بله برون که به حلقه نشان و حلقه نامزدی نیز معروف است پس از انجام تمامی توافقات و گرفتن بله از عروس به دست عروس انداخته می شود در نتیجه باید چنین حلقه ای برای مراسم بله برون از طرف خانواده داماد تهیه شود. لازم به ذکر است که حلقه بله برون با حلقه ازدواج متفاوت است به عنوان مثال حلقه نامزدی بسیار ظریف و دخترانه است و به سلیقه داماد تهیه می شود.

 

انگشتر طلای زرد برای نامزدی

 

دفتر بله برون:

از آنجایی که در این مراسم به صورت رسمی بین بزرگان در مورد تعداد مهریه، میزان شیربها، شرایط ضمن عقد، نکات مربوط به جهیزیه، جزئیات مراسم های دیگر مثل عروسی و عقد و… صحبت می شود دفتر بله برون که تهیه شده و در آن تمام موارد ذکر می شود. در گذشته این موارد را در کاغذی می نوشتند اما امروزه دفتر هایی آماده برای این کار موجود است که خانواده داماد می تواند از آن استفاده کند. البته باید توجه داشت که بعضی از خانواده ها روند این نوشتن دفتر و امضا زدن را توهین قلمداد می کنند پس بهتر است قبل از خرید آن از خانواده مقابل مطمئن شوید تا دچار دلخوری نشود.

 

دفتر بله برون چیست

هدایای مراسم بله برون:

برای مراسم بله برون چی ببریم؟ علاوه بر حلقه از طرف خانواده داماد هدایای دیگری نیز به منزل عروس برده می شود که از جمله این هدایا می توان به یک قواره پارچه پیراهن مجلسی، قرآن، کله قند، مانتو، کفش و کیف اشاره کرد.

 

گل بله برون:

مراسم بله برون بدون سبد گل هیچ لطفی ندارد. در این مراسم داماد بهترین و زیباترین سبد گل را تهیه می کند و معمولا حلقه بله برون نیز در سبد گل تعبیه می شود.

دسته گل خواستگاری لیلیوم اورینتال:


کیک بله برون:

تهیه کیک بله برون نیز یکی دیگر از الزامات مراسم بله برون است که معمولا جایگزین شیرینی است.

 

تعداد مهمان را سوال کنید

همان‌طور که میدانید در این مراسم بزرگ‌ترهای عروس و داماد حضور دارند، پس بنابر احترام باید از خانواده داماد در خصوص تعداد مهمان‌ها سوال کنید تا اسباب پذیرایی بی کم و کاست فراهم باشد.

 

پذیرایی مراسم بله برون

پذیرایی مراسم بله برون اغلب ساده است، پذیرایی اصلی این مراسم با نوشیدنی براساس فصل (چای، قهوه، آبمیوه)، میوه، شیرینی و کیک است، تهیه نوشیدنی، میوه و شیرینی به عهده خانواده عروس و کیک بله برون به عهده خانواده داماد است. پذیرایی شام در مراسم بله برون مرسوم نیست، اما اگر دلتان می‌خواهد می‌توانید مهمان‌هایتان را برای شام دعوت کنید و یا با فینگر فود‌های مختلف پذیرایی مختصری داشته باشید.

 

افراد حاضر در مراسم بله برون چه کسانی هستند؟

پاسخ این سوال بسیار مهم است. از آنجا که بله برون مراسمی خصوصی و خودمانی است باید تعداد مهمانان برای پذیرایی مشخص باشد. در گذشته بیشتر بزرگان فامیل به این مهمانی دعوت می شدند. اما امروزه بسیاری از خانواد ا ترجیح می دهند که مذاکرات پشت درهای بسته و با صرفا با حضور خانواده عروس و خانواده داماد باشد.

گرچه در برخی مواقع به صلاحدید پدر و مادر عروس ممکن است خاله، عمو، عمه و دایی نیز در مراسم حضور داشته باشند. توصیه می کنیم همیشه به پاس احترام از پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها نیز برای شرکت در مراسم دعوت کنید. اما در مجموع بهتر است تلاش کنید تا جمعیت مهمانان کم و قابل کنترل باشد. مقاله وظايف خانواده داماد در بله برون را نیز مطالعه کنید.

 

در مراسم بله برون چه کسانی را باید دعوت کنیم؟

رسم و رسومات مراسم بله برون برای خانواده عروس

اگر خانواده عروس هستید، میزبان این جشن شمایید پس باید به خوبی بدانید که باید چه چیزهایی تدارک ببینید؛ در ادامه مهم‌ترین رسومی که باید به عنوان خانواده عروس برای برگزاری مراسم بله برون بدانید را می‌خوانید.

 

 

3 دیدگاه

  • اين مراسم چه جوريه؟!ميشه بيرون هم گرفت!؟امشب ديدم يكي از دوستام تو رستوران گرفتن
    اون سفره و وسايلي كه ميذارن چيه؟!
    بايد خريدي براش انجام داد؟انگشتر نشون و لباس؟!
    ميشه هرچي ميدونين بگين

  • ما شام میدیم تو خونه و فقط بزرگترای فامیل دعوت میشن

    دامادم نشون نامزدی و دسته گل و لباس و… تزیین میکنه میاره خونه پدرعروس

  • انگشتر، پارچه چادر عروس، کیف و پارچه لباس مجلسی با روسری..
    معمولا خونه بابای عروس میگیرن به صرف میوه و شیرینی..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *