در مراسم بله برون چگونه پذیرایی کنیم؟ پذیرایی مراسم بله برون

دفتر عقد شیک در کرج

5/5 - (7 امتیاز)

در مراسم بله برون چگونه پذیرایی کنیم؟ مراسم بله برون یکی از مراسم‌های پراسترس‌ برای هر دختر و پسری است؛ که این دو قصد دارند تمام سال‌های باقی عمرشان را باهم تقسیم کرده و در کنار هم زندگی کنند، مراسم بله برون به‌منظور گرفتن بله رسمی از عروس و آشنایی بیشتر بزرگ‌ترهای فامیل عروس و داماد با یکدیگر خواهد بود و همچنین گذاشتن قول و قرارهای ازدواج، برگزار می‌گردد؛ در ادامه این مقاله ما قصد داریم که مراسم بله برون را برای شما شرح دهیم.

همان‌گونه که در مقاله‌های گذشته اشاره کردیم سؤال و جواب درباره مراسم بله برون خواهد بود درواقع مراسم بله برون گرفتن جواب بله از عروس خانم و خانواده این عزیز است. در این مراسم، بزرگان هردو خانواده در منزل پدر عروس جمع می‌شوند و پاسخ بله را از عروس خانم می‌گیرند. مراسم بله برون هم مانند سایر مراسم‌های مربوط به ازدواج عروس و داماد قرار دارد، این مراسم آداب‌ورسوم و برنامه‌های خاص خود را دارد که در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره کرج به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

با ما در این زمینه همراه باشید تا در مورد شرایط برگزاری این مراسم برای شما شرح داده شود. در مراسم بله برون پس از صحبت‌های اولیه، توافقات بر سر مهریه، شیربها، شرایط ضمن عقد، جهیزیه و مقدار آن، تاریخ مراسم عقد و عروسی و به‌طورکلی تمام جنبه‌های متفاوت ازدواج مطرح و بررسی خواهد شد و عروس و داماد و خانواده‌ها بر سر آن‌ها به توافق می‌رسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

مراسم بله برون چگونه برگزار می‌شود؟

در مراسم بله برون چگونه پذیرایی کنیم؟ در مراسم بله برون، خانواده‌های نزدیک آقای داماد و عروس، کنار هم جمع می‌شوند. و پذیرای مانند مراسم خواستگاری برگزار می‌شود. معمولاً رسم در این است که بعد از چای یا نوشیدنی خنک، یکی از اعضای خانواده داماد که معمولاً پدر یا مادر داماد یا یکی از بزرگان فامیل شروع به صحبت کردن می‌کنند که خانواده داماد را معرفی کرده و بعد از آشنایی خانواده عروس خانواده و بستگان را معرفی می‌کنند و به همین طریق سر صحبت باز می‌شود و تمام صحبت‌ها درباره خانواده‌ها و مراسم و رسم و رسومات صحبت می‌شود.

 

دسته گل رز سرخ

تفاوت مراسم خواستگاری با مراسم بله برون

پذیرایی بله برون چیست ؟ فرق مراسم خواستگاری و بله برون با این تفاوت که بله برون شکل و فرمی رسمی‌تر و قالبی مشخص و ثابت دارد که پس از به نتیجه رسیدن مراسم خواستگاری برگزار می‌شود. معمولاً یک یا چند روز پس از خواستگاری، خانواده پسر، اگر دخترخانم را پسندیده باشند، با خانواده دختر تماس می‌گیرند تا نظر آن‌ها را در مورد نتیجه خواستگاری بدانند درزمانی که هردو خانواده موافق این ازدواج و وصلت باشند و حرف‌های نهایی بین آن‌ها زده شود، مراسمی رسمی با میزبانی خانواده عروس به نام بله برون برگزار می‌گردد.

معمولاً بله برون در منزل پدر عروس خانم برگزار می‌شود اما زمانی که محدودیت در فضا داشته باشید یا تفاوت در آداب‌ورسوم باشد، برای برگزاری مراسم بله برون و پذیرایی بله برون می‌توان در رستوران و سالن یا تالارهای کوچک برگزار کرد. بله برون یکی از مراسم‌های رسمی است و تنها بزرگان فامیل و اقوام درجه‌یک عروس و داماد به آن دعوت خواهند شد و همه هزینه‌های برگزاری و پذیرایی، بر عهده پدر عروس است.

 

دسته گل خواستگاری رز قرمز

چه کسانی به مراسم بله برون دعوت خواهند شد؟

اگر بخواهیم بیشتر در مورد مراسم بله برون در دفتر عقد در کرج صحبت کنیم، این مراسم نسبت به مراسم خواستگاری و آشنایی‌های اولیه رسمی‌تر برگزار می‌شود. پذیرایی بله برون در این مراسم افراد بزرگ خانواده‌ها و ریش‌سفیدها که اقوام درجه‌یک هستند را دعوت می‌کنید البته بدونِ حضور بچه، حضور بچه در این مراسمی که قرار است مهریه یا شیربها و تاریخ عقد و عروسی مشخص شود مناسب نخواهد بود. پس بنابراین بزگان در مراسم بله برون حاضر می‌شوند تا بتوانند مراسم را برگزار کنند. اما به‌طورکلی این مراسم را تنها با حضور چند فرد بزرگ از هر دو خانواده عروس و داماد برگزار می‌کنند و از  شلوغ کردن مراسم خودداری می‌کنند.

 

برای فصل زمستان :

در مراسم بله برون راجع به چه مسائلی صحبت میشود؟

همان‌طور که گفتیم، مراسم بله برون در هر خانواده متفاوت است و به سطح فرهنگ و آداب‌ و‌ رسوم آن خانواده بستگی دارد. به‌ همین علت، برای اطلاع از جزئیات همه موضوعاتی که مطرح می‌شود، لازم است تا رسوم خانوادگی خود را بررسی کنید.

معمولا در مراسم بله برون میزان مهریه مشخص می‌شود. صحبت درمورد میزان جهیزیه عروس نیز قسمتی از صحبت‌های شب بله برون در میان عده‌ای از مردم است. معمولا وضعیت شغلی آقای داماد و وضعیت مالی داماد بررسی می‌شود. در نهایت اگر رسم شیربها وجود داشته‌باشد، میزان آن‌ را اعلام می‌کنند و خانواده‌ها باهم توافق می‌کنند. در این مراسم، اگر شروط ضمن عقد مدنظر عروس و داماد باشد، عنوان می‌شود تا درمورد آن توافق شود.

مشخص کردن زمان عقد و عروسی و همچنین سبک برگزاری عروسی و سایر مراسمات نیز از جمله موضوعاتی است که در بله برون مطرح می‌شوند. هریک از خانواده‌ها، رسوم خاصشان را با خانواده مقابل مطرح می‌کنند. دقت کنید که تمام مراحل بعدی ازدواج، تحت شعاع همین مراسم است پس با شفافیت و صداقت تمام نیازها، اهداف، مشکلات و محدودیت‌هایتان را بیان کنید.

 

پذیرایی بله برون چگونه است؟

پذیرایی بله برون معمولاً شب بله برون خانواده عروس خانم با آوردن چای، میوه، شیرینی و یا آب‌میوه و بستنی از مهمانان خود پذیرایی ‌‌می‌کنند. و آجیل و سایر تنقلات و شام و… همگی بستگی به وسع مالی خانواده و فرهنگ پذیرایی آن‌‌‌ها بستگی دارد و به‌هیچ‌عنوان حتمی ‌و لازم نخواهد بود. درواقع اگر در مراسم بله برون شام سرو نشود اتفاق عجیبی نخواهد افتاد، چراکه بله برون به‌صرف چای و شیرینی است و شام جزء حتمی ‌مراسم نیست.

 

در دفتر بله برون چه مطالبی نوشته می‌شود؟

مهم‌ترین بخش مراسم بله برون، نوشتن و امضای دفتر بله برون است که به نحوی، هدف برگزاری مراسم بله برون محسوب می‌شود. در دفتر بله برون تمامی قول و قرار بین دو خانواده نوشته خواهد شد.

در مراسم بله برون پس از صحبت‌های اولیه، در دفتر بله برون توافقات بر سر مهریه از سیر تا پیاز مراسم بله برون شیربها شروط ضمن عقد و بندهای عقدنامه شرایط ضمن عقد، لیست وسایلی که می‌توان از چک‌لیست جهیزیه حذف نمود حذفیات جهیزیه و مقدار آن، تاریخ مراسم عقد و عروسی و به‌طورکلی تمام جنبه‌های متفاوت ازدواج مطرح‌شده و عروس و داماد و خانواده‌ها بر سر آن‌ها به توافق رسیده‌اند و تاریخ عقد و عروسی تعیین‌شده و سپس تمامی این موارد به امضای عروس و داماد و پدرها و مادرها و بزرگان فامیل که در دفتر بله برون ثبت‌شده است.

 

انگشتر نشان

در مراسم بله برون چگونه پذیرایی کنیم؟ انگشتر نشان یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم در مراسم بله برون خواهد بود، انواع حلقه برای نشان، نامزدی و ازدواج که جزو وظايف خانواده داماد در بله برون است و بایدخریداری و تهیه‌شده است انگشتر نشان انواع و اقسام متفاوتی دارد که باسلیقه عروس انتخاب می‌شود و در مراسم بله برون به عروس اهدا خواهد شد. این انگشتر، نشان تعهد دختر و پسر به هم هست که این انگشتر نماد پیوندی رسمی اما بدون عقد است تا دو طرف، سعی کنند تا شناخت عمیق‌تر و کافی نسبت به هم پیدا کنند و به‌طور عاقلانه و عاشقانه‌ای، امکان ساختن یک زندگی مشترک موفق و ایدئال در کنار یکدیگر را بسنجند.

 

۱۰ نکته طلایی در برگزاری مراسم بله برون

1- فقط بزرگ‌ترهای فامیل و اقوام درجه‌یک و کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید را به مراسم بله برون دعوت کنید.

2- سخنگوی خود را قبل از رسیدن خانواده داماد تعیین کنید تا تنها او شرایط شمارا برای عقد بازگو نماید و با افراد بزرگ فامیل مشورت کرده و قبل از رسیدن خانواده داماد به اجماع برسید.

3- تمام مسائل و شرط و شروط خود را از قبل یادداشت کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

4- دفتر بله برون را فراموش نکرده و آن دفتر را خریداری کنید.

5- اگر قبلاً با آقای داماد یا خانواده او بر سر مسائلی مانند مهریه صحبت کرده‌اید، دیگر به‌هیچ‌وجه حرف خود را عوض نکنید.

6- لباس بله برون خود را ساده، پوشیده و در رنگ‌های روشن انتخاب کرده باشید.

7-آرایش و میکاپ بله برون و مدل موها یا حجاب سر را متناسب بافرهنگ خانوادگی خود و داماد انتخاب کنید.

8-اگر برای خواستگاری و درروند دادن پاسخ به خواستگاران و مراحل تحقیقات، کسی از افراد فامیل و آشنایان به شما کمک کرده است، او را نیز برای مراسم بله برون دعوت کنید.

9-قبل از امضای دفتر بله برون، از پدر و مادر خود و داماد اجازه بگیرید

10-اگر قصد پذیرایی شام را ندارید، ساعت شروع مراسم را طوری انتخاب کنید که مراسم تا دیروقت و ساعت‌های پایانی شب به درازا نکشد، زیرا بدرقه میهمانان در این ساعات شب، بدون پذیرایی شام کار جالبی نخواهد بود.

 

مراسم عقد آریایی چیست؟ این مراسم چگونه برگذار می شود؟

لباس مناسب برای مراسم بله برون

در مراسم بله برون چگونه پذیرایی کنیم؟ یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در مراسم مهم و رسمی مانند بله برون به آن توجه ویژه‌ای داشت، انتخاب لباس مناسب  و لباس عقد محضری است. هرچند که معتقدم که باید عروس و داماد باید مانند الماس در مراسم بدرخشند ولی به این هم‌عقیده دارم که داشتن لباس آراسته می‌تواند به دیده شدن بیشتر شما کمک کند.

پس سعی کنید دور لباس‌های پرزرق‌وبرق را خط کشیده باشید و از لباسی که مناسب رسومات و فرهنگ شما است انتخاب کرده و آن را بپوشید. همین‌طور بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که نه آن‌قدر تیره باشند که توی ذوق بزنند و نه آن‌قدر روشن مانند رنگ سفید که برای روز عروسی یا نامزدی استفاده می‌شود. پس سعی کنید در انتخاب لباس خود دقت کافی و لازم را داشته باشید.

 

آداب برگزاری مراسم عقد

 پذیرایی و کیک بله برون

در مراسم بله برون چگونه پذیرایی کنیم؟ پذیرایی از میهمانان در مراسم و الزامات بله برون، معمولاً بر عهده خانواده عروس است مگر در شرایط خاص و یا فرهنگ خاصی در منطقه‌ای از ایران. وگرنه به‌طورمعمول و در ۹۹ درصد مناطق ایران، این مراسم بر عهده خانواده عروس برگزار می‌شود. مراسم بله برون معمولاً به‌صرف چای شیرینی و میوه برگزار می‌شود و خانواده داماد با خریدن هدایایی مانند چادر سفید، حلقه نشان، پارچه‌های مجلسی، سبد گل طبیعی یا مصنوعی و جعبه شیرینی و کله‌قند و دفتر بله برون به منزل پدر عروس خواهند رفت.

خانواده عروس هم با شیرینی، شربت، چای و شیرینی‌ها از آن‌ها پذیرایی ‌کند. در بسیاری از خانواده‌ها که ترجیح می‌دهند تا رسم و رسوم سنتی که کله‌قندی به زیبایی تزئین شده توسط خانواده داماد به منزل عروس برده می‌شود و پس از به توافق رسیدن بر سر مهریه و شرایط ضمن عقد، یکی از بزرگان فامیل، کله‌قند را به نشانه میمنت و شیرینی و مبارکی این پیوند، می‌شکند و مراسم بله برون را به پایان می‌رسانند.

همان‌طور که اشاره کردیم، مراسم بله برون معمولاً به‌صرف شیرینی و چای می‌باشد اما در بعضی از خانواده‌ها، این مراسم به‌صرف شام برگزار می‌گردد و خانواده عروس، خانواده داماد و بزرگان فامیل دو طرف را به‌صرف شام دعوت می‌کنند و این مسئله کاملاً با نوع فرهنگ و سلیقه شخصی خانواده‌ها بستگی دارد.

 

کیک در مراسم بله برون نیز مانند سایر مراسم‌های مرسوم در برنامه‌ریزی‌های ازدواج، جایگاه ویژه‌ای دارد. کیک بله برون در برخی از خانواده‌ها توسط خانواده عروس تهیه و خریداری می‌شود و پس از امضای دفتر بله برون و به دست کردن انگشتر نشان عروس، توسط عروس و داماد بریده خواهد شد و بین میهمانان تقسیم می‌شود اما در برخی دیگر از خانواده‌ها، رسم بر این است که کیک بله برون را، خانواده داماد سفارش می‌دهند و مانند سایر اقلام هدیه برای بله برون، به منزل عروس آورده می‌شود و با آن از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

 

میز پذیرایی بله برون

 

میز پذیرایی بله برون

برای مراسم باید چه هدایایی ببریم؟

طبق رسومات قدیمی که در بیشتر خانواده ها به جای مانده، خود مراسم بله برون در خانه خانواده عروس خانم برگزار می شود. بنابراین خانواده آقای داماد باید برای عروس خانم هدیه، حلقه، کیک و گل مخصوص مراسم بله برون تهیه کنند. اگر مراسم بله برون در پیش دارید و نمی دانید که برای این مراسم چه وسایلی باید آماده کنید ما در مقاله “ لیست خرید وسایل بله برون ” به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم

بستگی به توان مالی و یا طبق توافق بین عروس و داماد هدایا می توانند متفاوت باشند. برای مثال می توانید پارچه، لباس، کفش، کیف و خیلی چیز های دیگر را به عنوان هدیه انتخاب کنید. اما خرید حلقه، کیک و گل مخصوص بله برون واجب بوده و کمتر تغییر می کند و بر عهده خانواده داماد است. حلقه را مادر داماد بر دست عروس می نشاند. گل ها نیز بهتر است به سلیقه عروس خانم بوده و قبلا با او در مورد گل ها صحبت شود. در نهایت یک کیک جذاب می تواند مراسم را زیباتر کند.

 

سخن پایانی

بله برون، جلسه رسمی و خانوادگی است. این مراسم توافق بر سر تمام مسائل که در آینده پیش رو است صحبت خواهد شد و تمام قول و قرارهای که گذاشته‌شده برگزار خواهد شد که مهم‌ترین نتایج در این جلسه خانوادگی گرفته می‌شود. البته توجه داشته باشید که رسم و رسومات در شهرهای مختلف و خانواده‌ها مختلف بوده است و مهم‌ترین نکته، توافقات شناختتان از طرف مقابل است. سعی کنید به‌هیچ‌وجه کم و کاستی‌هایی که به دلیل عدم از آگاهی، تفاوت رسم و رسوم و یا فشار اقتصادی رخ‌داده است را ملاک خوشبختی قرار ندهید تا بتوانید زندگی بدونه مشکلی را شروع کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *