وظايف خانواده داماد در بله برون + آداب و رسومی که خانواده داماد باید دانند

وظايف خانواده داماد در بله برون

4.9/5 - (8 امتیاز)

وظايف خانواده داماد در بله برون، مراسم بله برون مراسمی است که معمولاً بعد از خواستگاری و زمانی که عروس خانم جواب بله را می‌دهد، برگزار خواهد شد. این مراسم مفصل‌تر و پر سر و صداتر از خواستگاری برپا می‌شود . مراسم بله برون اصول اولیه‌ی خودش را دارد و آینده‌ی تمام مراسم‌های آینده و قول و قرارها در آن مشخص خواهد شد.

این مراسم معمولاً به فاصله چند روز بعد خواستگاری برگزار می‌شود. برپای این مراسم مثل خواستگاری بر عهده خانواده عروس است. با این تفاوت که اقوام عروس و داماد، تعداد بیشتری از بستگانشان را به این مراسم دعوت می‌کنند در این مراسم، قول و قرارهای نهایی برنامه عقد و عروسی گذاشته می‌شود. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره کرج با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

روش برگزاری مراسم بله برون

بله برون اصول اولیه خودش را دارد و آینده تمام مراسم‌های آینده و قول و قرارها در آن مشخص می‌شود. برای برپای این مراسم خانواده داماد باید وسایل موردنیاز بله برون را تهیه کند و بعد از گذاشتن تاریخ می‌رود منزل پدر عروس که مراسم را با اقوام بزرگ خانواده‌ها برگزار شود.

 

کادو برای عقد محضری

مراسم بله برون چیست؟

وظايف خانواده داماد در بله برون بله برون مراسمی است که بعد از جلسات خواستگاری و آشنایی دو خانواده برگزار می‌شود، در یک شب خانواده عروس و داماد به همراه بزرگتر‌ها در منزل عروس جمع می‌شوند و ضمن آشنایی بیشتر با یکدیگر به صحبت در مورد مسائلی مانند مهریه، شیربها، تاریخ عقد و عروسی و… می‌پردازند.

البته که امروزه در بسیاری خانواده‌ها این مراسم به صورت کاملا تشریفاتی و بیشتر به منظور آشنایی و حفظ احترام بزرگتر‌های فامیل انجام می‌شود و پیش‌تر عروس و داماد آینده و خانواده‌ها در جلسات خصوصی‌تر خانوادگی‌شان بر سر این مسائل توافق کرده‌اند.

در مراسم بله برون خانواده داماد بنا بر رسم ورسوم ما ایرانی‌ها که از سالیان قبل وجود داشته است، هدایایی به عروس خانم تقدیم می‌کنند. در زمان‌های قدیم، هدایا را در طبق می‌چیدند و با ربان و تور به زیبایی تزیین می‌کردند. ولی در سال‌های اخیر، بیشتر خانواده‌ها بعد از خرید هدایا، آن‌ها را برای گل‌‌آرایی و تزیین، به گل فروشی‌ها می‌سپارند. بعضی از خانواده‌ها نیز، خوش ذوق و با سلیقه هستند و از خودشان خلاقیت به خرج می‌دهند و هدایا را به زیبایی تزیین می کنند تا از جانب همگان مورد تعریف و تمجید قراربگیرند.

 

 در بله برون چه کسانی دعوت هستند؟

وظايف خانواده داماد در بله برون برای این مراسم بهتر است اقوام درجه‌یکتان را دعوت کنید البته بدون بچه‌ها. حضور بچه‌ها در مراسمی که قرار است در آن شیربها، مهریه و تاریخ عقد و عروسی مشخص شود حضور بچه‌ها خیلی مناسب نیست و ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی شود در این مراسم شود.

در این مراسم افرادی مانند عمه‌ها، خاله‌ها، دایی‌ها، عموها، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، برادر و خواهرها با همسرانشان جز مهمان‌های اصلی قرار خواهند گرفت. لزومی ندارد در این مراسم دخترخاله و پسرخاله‌ها را دعوت کنید فقط افراد درجه‌یک و ریش‌سفیدها کافی است.

 

رسومات بله برون تا عروسی  برای تمامی فرهنگ‌ها چیست؟

1-دادن هدیه در مراسم بله برون در سالن عقد کرج

2-بردن گل بله برون به خانه عروس

3-کیک بله برون

4-حلقه بله برون از مهم‌ترین رسومات بله برون تا عروسی

5-در نظر گرفتن تعداد مهمان‌ها برای برگزاری مراسم بله برون

6-در نظر گرفتن بهترین مکان برای مهمانی

7-گل و شیرینی و نشان

8-برای بله برون خانواده داماد باید گل، شیرینی، پارچه چادری و انگشتری به‌عنوان نشان» بخرند. البته تعداد زیادی از خانواده‌ها که قصد عروس گرفتن دارند وسایلی مانند مانتو، پیراهن، روسری و کیف هم برای عروسشان به‌عنوان هدیه می‌برند که البته جز رسوم اصلی نیست.

9-اگر عروس خانم با میزان مهریه، شیربهایی که با توافق طرفین مطرح‌شده است را قبول کند، جواب بله را می‌دهد و در این زمان است که می‌توانید جعبه شیرینی که آقا داماد و خانواده‌اش آورده‌اند را بازکنید و بچرخانید.

10-بعد مادر داماد می‌تواند انگشتر نشان را دست عروس خانم کند و پارچه چادری که برای او آورده‌اند را روی سرش بیندازد.

 

وسایل بله برون چیست ؟

نکات مهم در مراسم بله برون چیست؟

اصولاً توی سنت ما ایرانی‌ها نامزدی رسمی با بله برون آغاز می‌شود اما این مراسم هم مانند ازدواج آداب‌ورسوم و نکته‌هایی دارد که باید آن را رعایت کنید. مانند خرید گل و شیرینی از طرف خانواده داماد، برای حضور در این مراسم ضروری است. حتی بعضی خانواده‌ها رسم دارند که یک انگشتر به‌عنوان «نشان» برای عروس می‌آورند.

انگشتر نشان اولین هدیه‌ای است که از طرف خانواده داماد به عروس خانم داده می‌شود بس زیبای و جذابیت آن بسیار حائز اهمیت است. توی این مراسم‌ها درباره میزان مهریه، شیربها، وضعیت شغل داماد، مسکن و تاریخ عقد و عروسی و جزییات این برنامه‌ها بحث و گفت‌وگو خواهد شد. در این مراسم خوب نیست که پدر و مادرتان یک‌چیز بگویند و شما یک‌چیز دیگر. قبل از این‌که مراسم شروع شود، حرفتان را با بزرگ‌ترها یکی کنید تا در مراسم دچار مشکل نشوید. بیشتر بخوانید: سالن عقد مجلل در کرج

برای تاریخ عقد و عروسی، یک‌زمان بندی داشته باشید. سعی کنید همه برنامه‌ها را در همین شب به اتمام برسانید. مانند این‌که دوست دارید مراسمتان چگونه برگزار شود و مهمان‌ها چه کسانی باشند پذیرایی چه طور باشد در شب بله برون صحبت خواهد شد. جواب‌های شما به سؤال‌های خانواده مقابل، معیار تصمیم‌گیری آن‌ها است. پس دروغ نگویید و هرچه هست را بیان کنید. تمام قول و قرارهای بله برون را در دفتر بله برون ثبت کنید.

 

لیست وسایل بله برون

مهریه مهم‌ترین مسئله‌ای است که در شب بله برون در مراسم خنچه برون درباره‌اش حرف زده خواهد شد. اول به تعداد سکه‌ها فکر کنید و سپس قیمت آن‌ها را توی ذهنتان محاسبه کرده و اینکه پیشنهاد خانواده عروس درباره مهریه شنیده بعد تصمیم بگیرید که آیا در توان مالی شما هست یا نه.

تعداد مهمان‌های بله برون از خواستگاری بیشتر است ولی این دلیل نمی‌شود که برنامه را زیادی رسمی کنید در این مراسم یک پذیرایی ساده شامل میوه و شیرینی و چای، کافی است.

 

رسم و رسومات بله برون

رسم و رسوم چیز دست و پاگیری در مراسم‌ها است؛ اما گاهی وقت‌ها هم نمی‌توان از کنارش به‌سادگی گذشت هر خانواده‌ای برای خودش آداب‌ورسومی دارد که شما مجبور هستید که آن‌ها را رعایت کنید. پس لابه‌لای حرف‌های بله برون درباره رسومات هم‌صحبت کنید. همه جریاناتی که از این به بعد پیش رودارید این اتفاقات ممکن است بیفتد پس تا می‌توانید از رسم و رسومات بپرسید تا دچار اختلاف بین خانواده‌های عروس و داماد پیش نیاید. بیشتر بخوانید: برگزاری مراسم سالگرد ازدواج در کرج

 

فرق بین هدایای بله برون و نامزدی

وظايف خانواده داماد در بله برون فرق مراسم بله برون و نامزدی را می‌تواند ازلحاظ هدایا و زمان اهدای آن‌ها نیز دانست. در روز یا شب بله برون هدایایی از طرف خانواده داماد برای عروس آورده می‌شود که در بالا به‌طور کامل ذکرشده است. بعدازآن معمولاً تا زمان نامزدی و عقد، عروس هدیه‌ای از طرف خانواده داماد دریافت نخواهند کرد؛ اما اگر دختر و پسر نامزد شوند؛ در اکثر خانواده‌های ایرانی رسم بر این است که تا زمان برگزاری مراسم عقد محضری در اکثر مناسبت‌ها به دختر و پسر هدیه داده می‌شود البته میزان هدیه‌های که داده می‌شود بستگی به درآمد خانواده‌ها بستگی دارد.

 

جدیدترین مدل خنچه نامزدی 1401

رسومات رایج دیگر

شما در هر شهری که در آن زندگی می‌کنید سنت‌ها و رسم‌های متفاوت و مختلف است و در حین برگزاری جشن عروسی تقریباً هر خانواده‌ای پایبند به رسومات خودش است را برگزار خواهد کرد.

تعداد زیادی از این رسومات بر عهده خانواده داماد و در حقیقت جزو وظایف آن‌ها خواهد بود. برای مثال خرید سرویس طلا و لباس عقد و نامزدی، هزینه‌های محضر و همچنین سالن عقد با پذیرایی شام عقد بر عهده خانواده داماد یا خود داماد است که بازهم طبق گفته‌های شده این وظایف در دنیای امروز و در بین برگزاری جشن‌های عروسی قابلیت کامل شخصی دارد و همچنین خانواده‌ها می‌توانند در قرارهای آشنایی با یکدیگر ضمن برنامه‌ریزی برای تدارکات جشن و همین‌طور مراسم‌های مدنظر وظایف یکدیگر را نیز به‌طور کامل توضیح داده.

 

 مهریه عروس

همان‌طور که گفتیم مهریه مهم‌ترین چیزی است که در مراسم بله برون درباره‌اش گفت‌وگو و بحث می‌شود. حتماً در میان اطرافیانتان کسانی را دیده یا داستانشان را شنیده‌اید که درگیر همین مهریه هستند. پس این بحث را شوخی نگیرید. هم پسر و هم دختر باید قبل از مراسم بله برون با خانواده درباره مبلغ مهریه به توافق رسیده باشند. درواقع اول بین خودتان میزان مهریه را مشخص کنید که چقدر می‌خواهید مهریه در نظر بگیرید و بعد از نهایی شدن میزان مهریه بعد آن را بازگو کنید.

خانواده داماد باید بدانند که توانایی پرداخت میزان مهریه رادارند و خانواده عروس هم مهریه قابل قبولی را تعین کند چون اگر مشکلی در زندگی مشترک پیش بیاید و کار به طلاق بکشد هر دو طرف بابت این مهریه‌های عجیب دردسر خواهند کشید…بحث درباره مهریه و چانه زدن بر سر آن چندان جالب نخواهد بود و معمولاً دلخوری‌هایی را پیش می‌آید که تا چندین سال حرف آن در هر دعوا و اختلافی بین زن و مرد پیش کشیده خواهد شد. پس رقم قابل قبولی را تعیین کنید. بیشتر بخوانید: دفتر ازدواج با سفره عقد در کرج

بنابراین خانواده‌ای که برای ازدواج انتخاب کرده باشید هم‌سطح خودتان باشند و باهم اختلافات زیاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نداشته باشید که دچار بعضی از مشکلات نشوید، معمولاً میزان مهریه‌ای که در نظر می‌گیرید نزدیک به هم است و اختلاف چندانی نخواهید داشت…

 

چگونگی برگزاری عقد آریایی

تاریخ عقد

در مراسم بله برون در بهترین سالن عقد در کرج معمولاً خانواده‌ها باهم درباره تاریخ عقد و عروسی صحبت خواهند کرد و اگر قرار باشد برای عقد، حنابندان، پاتختی و نامزدی هم مراسم بگیرند همان شب گفت‌وگو می‌کنند و به توافق می‌رسند که هرکدام از مراسم‌ها باید توسط کدام خانواده گرفته شود و تقسیم‌کار صورت می‌گیرد.

در این مراسم خرید قسمتی از وسایل اولیه زندگی مشترک که باید تهیه کنند مثل خانه، ماشین لباس‌شویی، لوستر، تجهیزات صوتی و یک‌تخته فرش و غیره. به انتخاب داماد و خانواده عروس که تعیین چند قلم جنس بوده بر عهده داماد گذاشته می‌شود. البته این‌ها معمولاً در شهرهای مختلف خواهد بود.

و در بعضی از شهرها همه وسایل خانه را آقایان می‌خرند. در این مورد در شب بله برون طبق رسم و رسومی که دارید صحبت کنید تا بعدها دچار اختلافات در این زمینه نشوید.

 

تاریخ عقد

دفترچه بله برون چیست؟

مدتی است دفترچه‌های زیبایی به بازار ارائه‌شده است که اسمشان دفترچه بله برون است. زمانی که در مراسم بله برون صحبت‌هایتان را درباره عقد و عروسی و مهریه و غیره و تقسیم وظایف کردید، بهتر است همه آن‌ها را دفتر بله برون ثبت شود و از بزرگ‌ترهایی که در مراسم هستند بخواهید تا پای آن امضا کنند. بیشتر بخوانید: برگزاری مراسم عقد و نامزدی

نوشتن در این دفتر بله برون این قول‌ها کار اصولی و درستی است که بهتر است در شب بله برون حتماً آن را انجام بدهید تا بعداً کسی فراموش نکند که در این شب چه قول و قرارهایی ردوبدل بینشان صورت گرفته است.

 

وظايف خانواده داماد در بله برون

هدیه از طرف داماد و خانواده داماد

وظايف خانواده داماد در بله برون رسومات برای خانواده‌های ایرانی به تعدادی بی‌شمار است البته این امر متأسفانه برای مردم تمام کشورهای جهان صادق است؛ اما یکی از موضوعاتی که در برگزاری جشن عروسی و عقد عروس و داماد تقریباً در تمام کشورها و همچنین در طول تاریخ بدان پرداخته‌شده تهیه دیدن هدیه‌ای برای عروس بوده است.

این امر رسم‌ها بایدی و حتمی نخواهد بود اما خیلی از خانواده‌ها برای اینکه جشن عروسی به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز را برای فرزندانشان شکل بگیرد رقم می‌زنند هدیه‌ای ویژه را برای عروس در نظر می‌گیرند که یا در جشن عروسی و در حضور همه میهمانان به او پیش کش خواهند کرد و یا در مراسم عقد و داخل محضر به او می‌دهند. این امر برای عروس و داماد بسیار لحظه شیرینی را رقم خواهد زد.

در شب بله برون خانواده داماد برای عروس انگشتر طلای زرد برای نامزدی و چادر و یا پارچه و کله‌قند و دفتر بله برون غیره هدیه می‌دهند. در مراسم بله برون هدیه‌ای به داماد داده نمی‌شود البته در بعضی از خانواده‌ها پیراهن سفید و شلوار به‌عنوان هدیه به داماد از طرف خانواده عروس هدیه داده می‌شود. married ring

 

وظايف خانواده داماد در بله برون

سخن پایانی

فراموش نکنید که جشن بله برون محل ارزش‌گذاری عروس و داماد نیست پس هیچ‌وقت در این مراسم کام خود را تلخ نکنید. در این شب تمام شرایط را به‌خوبی بسنجید و عاقلانه تصمیم بگیرید تا دچار تنش و اختلاف نخورید. در شب بله برون از بزرگ‌ترهای که در مجلس حضور دارند به‌رسم ادب نظرخواهی کرده و در آخر تصمیم آخر و نهایی را اعلام کنید تا در آخر به بهترین شکل تشریفات مراسم عقد  برگزار شود.

 

وسایلی که خانواده داماد برای بله برون بخرد چیست؟

4.9/5 - (8 امتیاز)

در کنار طلا هدیه های دیگری مانند چادر نماز، پارچه، ساعت، کیف و کفش، قرآن و غیره به عروس خانم داده می شود. نکته مهم نحوه هدیه دادن این موارد است. خانواده داماد باید این هدیه ها را در باکس های زیبایی تزئین کنند.

5 دیدگاه

  • بنظرم میتونید سکه بدید
    چون سر عقد هم باید طلا داد اونو گردنبند یا گوشواره بدید ولی زیر لفظی سکه

  • من چندوقت دیگه بله برونمه،میشه بگین هدایای بله برون که خانواده پسر میارن چیا هست؟میدونم که حتما باید یه انگشتر نشون و یه پارچه باشه ولی غیر اینا؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *