برای مراسم نامزدی چی میبرن (لیست کامل از هدایای مراسم نامزدی )

تزیین خنچه عقد در خانه چگونه است؟

4/5 - (15 امتیاز)

برای مراسم نامزدی چی میبرن ، مراسم نامزدی در شهرهای مختلف با آیین ها و رسومات متفاوتی انجام میشود. خانواده داماد بنا بر رسوم خود و با در نظر گرفتن رسوم خانواده عروس، برای مراسم نامزدی، تدارکاتی انجام می دهند و برای عروس آماده میکنند. موارد نام برده جز مواردی است که تقریبا در هر خانواده مرسوم است. در این نوشته خواهیم گفت برای جشن نامزدی چی میبرن. پس تا انتهای این مقاله از سالن نقره در کرج با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

 

خرید نامزدی چیست؟

همان‌طور که همه شما عزیزان تا حدودی در جریان این جشن‌ها و رسم و رسوم‌ها در بهترین سالن عقد در کرج هستید، بعد از خواستگاری مراسم بله برون برگزار می‌شود، در این مراسم هر دو خانواده در رابطه با برگزاری جشن‌هایی که بعد از این برای عروس و داماد می‌گیرند، تصمیم گیری کرده و به یک نتیجه کلی می‌رسند. برنامه ریزی خرید نامزدی و لوازم موردنیاز برای فراهم کردن مقدمات عقد و عروسی در همین زمان صورت می‌گیرد.

اولین تصمیم خانواده‌ها، تعیین زمان مناسب برای عقد و نامزدی است. خرید عروسی با خرید عقد (نامزدی) چندان فرقی نمی‌کند. این خرید به‌عنوان اولین خرید عروس و داماد در اولین قدم زندگیشان، شناخته می‌شود. بهترین کار برای سرعت بخشیدن و برنامه‌ریزی دقیق، تهیه یک لیست خرید عقد برای عروس و داماد است تا بتوانید به راحتی شیرین‌ترین لحظات را در کنارهم برای خرید کردن داشته باشید و هیچ وسیله‌ موردنیازی از قلم نیفتد.

 

ایده برای مدل خنچه نامزدی

 

 

برگذاری مراسم بله برون از گذشته تا امروز

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این رسم شیرین ازدواج در تشریفات عقد کرج چقدر قدمت داشته و در گذشته به چه شکلی انجام می شده است. برخلاف این روزها، مراسم بله برون در گذشته یک مراسم کاملا مردانه بوده است. بعد از مراسم خواستگاری و گرفتن بله اولیه، خانواده داماد یک روز را مشخص می کردند تا برای مهر برون به منزل عروس بروند.

خانواده عروس معمولا روز تعیین شده توسط خانواده داماد را چند روز به تعویق می انداختند تا نشان دهند عجله ای برای ازدواج دخترشان ندارند! در این مراسم مردانه، راجع به شیربها، مهریه و موارد دیگر صحبت شده و تاریخ عروسی نیز تعیین می شده است.

 

 

هدایایی که می توانید برای بله برون ببرید

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این هدایا متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه متفاوت است، اما در حالت کلی در کنار انگشتر نامزدی در محضر عقد شیک در جهانشهر کرج اگر داماد توانایی مالی کافی داشته باشد می تواند یک دستبند یا گردن بند و یا نیم ست نیز به عروس خانم هدیه دهد. در کنار طلا هدیه های دیگری مانندچادر نماز، پارچه، ساعت، کیف و کفش، قرآن و غیره  به عروس خانم داده می شود. نکته مهم نحوه هدیه دادن این موارد است. خانواده داماد باید این هدیه ها را در باکس های زیبایی تزئین کنند.

 

ایده برای مدل های شیک و تزیین زیبا خنچه عروس

 

رسوم کادو دادن در مراسم نامزدی

در مراسم نامزدی کادو فقط یک رقم نمی باشد و معمولا” همراه هایی دارد. کادوی منتخب نامزدی، چادر نماز، پارچه ی اعلا، قران و آینه ی کوچک، کفش ساعت، گیر مو و… جز وسایلی هستند که باید کادو کنید و برای عروس ببرید. دقت کنید این که چه کادویی با چه قیمتی خریداری کرده اید مهم است، اما مهمتر طرز تزیین و آرایش میز می باشد. باید تمام هدایا را درون باکس های کادویی زیبا بگذارید، امروزه باکس های شیشه ای بسیار رایج می باشد، می توانید از این باکس ها یا جعبه کادو های کاغذی استفاده کنید، حتما باکس ها را گل آرایی کنید و با روبان مناسب و یک رنگ تزئین کنید.

می توانید شلف های آماده خریداری نمایید و برای تزئین استفاده کنید. حتما در لیست کادو های عروس گل را لحاظ کنید و یک دسته گل زیبا برای وی تهیه کنید. بهترین هدایای مراسم نامزدی، هدایایی هستند که با دقت و وسواس تزیین شده باشند.

 

برای مراسم نامزدی چی میبرن

 با آرزوی خوشبختی برای عروس داماد، مواردی که هنگام مراسم نامزدی برده میشود به شرح زیر است:

 

قرآن

قرآن اولین چیزی است که برای خرید نامزدی تهیه میشود. قرآن و شاخه نبات تزئین شده یکی از مهمترین مواردی است که برای عروس خریداری میشود.

 

 

کله قند

یکی از مواردی که به عنوان هدیه نامزدی برای عروس برده میشود و در لیست هدایای بله برون برای عروس قرار دارد، کله قند است. از کله قند های تریین شده برای مراسم نامزدی یا بله برون استفاده می شود. در صورت تمایل میتوانید کله قند را خودتان با وسایلی که با سلیقه شما جور است تریین کنید و به منزل عروس ببرید .

یکی از مراسمات سنتی قدیمی بردن کله قند برای شیرینی و خوش یمنی است. خانواده داماد بعد از گرفتن جواب مثبت از خانواده عروس کله قند تهیه میکنند که به وسیله یکی از بزرگان مجلس شکسته میشود. بدین صورت که بزرگ مجلس کله قند را روبروی خود می گذارد و در برخی از شه ها رسم بر این است که جوانان مجردی که در مجلس حضور دارند رو به روی بزرگ مجلس می نشینند.

بعد از این که بزرگ مجلس یرای عروس و داماد آرزوی خوشبختی کرد کله قند را میشکند. در برخی از شهر ها رسم بر این است که یکی از جوانان از کله قند های خرد شده یک تکه بر می دارد و بعد از پایان جشن به خانه خود می برد. بعد از چند روز که از مراسم گذشت مادر عروس برای آن جوانی که تکه ای از کله قند را برداشته هدیه ای می خرد و برای آن جوان می برد و آن تکه کله قند را از او پس می گیرد و طی مراسمی که به آن قند باشی می گویند به منزل داماد می برند.

 

کله‌قند برای بله برون

 

حلقه نشان

یکی از مهم ترین هدایایی که برای عروس به خانه عروس می برند حلقه نشان یا نامزدی است. بعد از این که خانواده عروس و عروس جواب مثبت دادند با اجازه خانواده عروس و بزرگان مجلس حلقه را دست عروس می کنند. اصولا برای حلقه نشان یا نامزدی یک انگشتر ظریف و دخترانه انتخاب می شود. اصلا نباید سراغ انگشترهای بزرگ رفت.

یکی از بهترین حس ها این است که قبل از بله برون عروس حلقه را ندیده باشد و به سلیقه داماد خریداری شده باشد. معمولا این حلقه توسط مادر داماد به دست عروس انداخته می شود.

 

 

 پارچه چادری

یکی از هدایایی که می توان گفت جز موارد مهم است که باید خریداری شود، چادر سفید می باشد که طبق سنت ها توسط مادر داماد به عروس داده می شود. رسم بر این است که چادر به وسیله مادر داماد یا یکی از خانم های مجلس بر سر عروس انداخته می شود و در همان مراسم پارچه چادر را به نشانه خوشبختی می برند.

در برخی موارد بعضی از خانواده ها بر اساس سلیقه و خواسته خودشان برای عروس وسایلی مانند کیف، کفش و لباس هدیه می گیرند و به عروس هدیه می دهند.

 

 

پارچه نامزدی برای هدیه بله برون

رسم بر این است که یک پارچه لباس مجلسی به عروس در مراسم بله برون هدیه می دهند. بعضی از خانواده ها ترجیح می دهند که به جای پارچه لباس نامزدی هدیه بگیرند و می توان عروس یا داماد لباس نامزدی را به سلیقه خود انتخاب کنند. در برخی موارد دیده شده است که این پارچه ها یا لباس نامزدی توسط گل فروش ها تزیین می شود یا در سبد یا جعبه های تزیینی قرار می دهند و آنها را با گل یا تور تزیین می کنند.

 

 

دفتر بله برون

یکی دیگر از وسایلی که به عنوان هدیه به خانه عروس یرده می شود و جدیدا اضافه شده است دفتر بله برون است. که در ایام گذشته رسم بر این بوده است که تمام توافق هایی که دو خانواده عروس و داماد در طی مراسمات و گفتگوهایی که قبلا انجام شده بود بر روی یک دفتر یا کاغذ می نوشتند و بزرگترها زیر آن را امضا می کردند.

اما امروزه دفتر هایی به نام دفتر بله برون رایج شده است که در آن همه قول و قرار ها و توافق هایی که بین دو خانواده شده است در آن دفتر نوشته می شود. این دفتر ها متنوع و زیبا و تزیین شده هستند و متن بله برون در آن نوشته شده است و بزرگترها زیر آن را امضا می کنند و بعد ار این که تمامی هدایا به عروس داده شد و در آخر مجلس عکس های یادگاری گرفته می شود.

 

 

 کیک مراسم بله برون

به طور معمول بردن شیرینی برای مراسم بله برون، همراه هدایا به خانه عروس یک اکر عادی است. بنا بر سلیقه افراد گاهی برای این مراسم کیک را جایگزین شیرینی میکنند.

 

کیک بله برون

 

گل بله برون

یکی دیگر از موارد مهمی که باید برای وسایل مورد نیاز بله برون تهیه می شود گل می باشد که گل فروش ها دسته یا سبد گل های مخصوصی را برای این روز به خصوص آماده می کنند.

 

 

ست حلقه ازدواج و نامزدی

در این نوشته به طور کلی گفتیم که برای نامزدی چی میبرن . لیست هدایایی که در مراسم خنچه برون یا نامزدی برای عروس می برند کاملا بستگی به رسم ورسوم شما دارد. اما رعایت برخی سنت ها زیباست و بهتر است آن ها را پاس بداریم.

 

 

 

باید و نباید ها در بر گذاری جشن بله برون

 

  • حتما از قبل در مورد تعداد مهریه و موارد این چنینی با خانواده خود به توافق رسیده باشید
  • مراسم بله برون را بدون حضور بچه ها برگزار کنید
  • در مورد طول مدت نامزدی و تاریخ برگزاری مراسم عروسی به توافق بین اعضای خانوادتان رسیده باشید
  • اگر شک و تردیدی در مورد این ازدواج دارید حتماً با خانواده و مشاورها صحبتی داشته باشید
  • جشن بله برون جشن شادی است از داشتن موسیقی‌های مناسب اطمینان حاصل کنید
  • در مورد رسم و رسومات خانواده مقابل تحقیق کنید تا اختلافی بر سر راه نباشد

 

 

هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون

هدیه ای که خانواده عروس به داماد در بله برون می دهند، باید چیزی متفاوت از هدیه اصلی عروسی و حتی نامزدی باشد. بهترین هدیه و رایج ترین آن ها، یک دست کت و شلوار است که در مراسم بله برون از سوی خانواده عروس به داماد داده می شود.

البته در سال های اخیر این رسم تا حدودی تغییر کرده و بسیاری از خانواده ها، هدایای دیگری از جمله ساعت مچی، حلقه نامزدی و مانند آن ها را در مراسم بله برون به داماد هدیه می دهند.

البته به نظر می رسد که خرید کت و شلوار به عنوان هدیه ای که از پیش هماهنگی بابت آن با شخص آقای داماد انجام نشده باشد، تا حدود زیادی مشکل خواهد بود. شما احتمالا نمی توانید به راحتی سایز داماد را انتخاب کرده و کمی بزرگ یا کوچک بودن کت و شلوار مساله ساز خواهد شد. شاید همین موضوع سبب شده که طی سال های اخیر، بیشتر خانواده ها علاقه مند به خرید دیگر هدیه ها چون ساعت مچی، زنجیر طلا و مانند آن ها هستند.

شما می توانید یک ساعت برای این مراسم به داماد هدیه دهید که در رده قیمتی مناسب تری قرار داشته و برای خرید ساعت عروسی، بودجه بیشتری در نظر بگیرید.

 

لیست وسایل بله برون برای داماد

 

لیست وسایل نامزدی برای داماد

حلقه :

اولین گزینه در لیست خرید داماد حلقه است . این مورد که معمولا قبل از عقد رسمی به سلیقه خود عروس وداماد تهیه میشود،هزینه حلقه داماد را خانواده عروس خانم پرداخت میکنند. این حقه ها میتواند حلقه ست عروس و داماد باشد یا حلقه و انگشتر مردانه ، خیلی از داماد ها به جای حلقه طلا انگشتر نقره انتخاب میکنند.

ساعت:

ساعت هم خیلی وقت ها از طرف خانواده عروس به عنوان کادو سر عقد یا کادو پاگشا تهیه میشود و در همان روزهای اولیه به آقا داماد هدیه داده میشود. قیمت و مارک و بند فلزی و چرم بودن ساعت برای داماد میتواند بسته به وسع خانواده ها و بودجه های که برای این موضوع در نظر گرفته شده تغییر کند.

کت و شلوار :

کت و شلوار هم معمولا جزء خرید های ثابت خانواده عروس برای آقا داماد و مهم ترین های لیست خرید داماد است ، البته بعضی خانواده ها رسم دارند که هم برای عقد و هم برای عروسی ۲ دست کت و شلوار تهیه میکنند امام معمول آن همان یک دست است ، البته همراه کت و شلوار معمولا یک پیراهن مردانه مجلسی برای زیر کت ، کمر بند ، دکمه سردست و گاها کراوات و گیره کراوات هم خریداری میشود.

لباس بیرون و خانه :

بجز کت و شلوار لباس های مردانه دیگری نیز معمولا برای آقا داماد تهیه میشود که شامل این موراد است : تی شرت ،شلوار خانگی (اسلش یا پارچه ای برای داماد و برای مهمان ) لباس ورزشی (ست گرمکن و شلوار) ، ربدوشامبر یا لباس خواب (سلیقه ای) لباس مهمانی و مجلسی ، لباس گرم (پولیور یا سوئی شرت) و همچنین لباس زیر شامل شورت و زیر پوش و در نهایت جوراب . البته خرید همه اینها لازم و واجب نیست ، میتوانید به رسم و روسم شهر و خانواده خود نگاه کرده و فقط ضروری تر ها را خریداری کنید.

وسایل برقی :

ریش تراش ، سشوار ، اتو مو مردانه از جمله وسایل برقی هستند که در لیست خرید داماد دیده میشود و به عنوان خرید عقد یا هدایایی به مناسبت عید و یلدا برای داماد خریداری میشود . مارک های معروف این وسایل مثل فیلیپس ، پرومکس ، برون ، بوش ، پاناسونیک و … است . بهتر است قبل از خرید این وسایل با آقاداماد مشورت کنید شاید خودش این وسایل را قبل داشته باشد ،به هر حال هیچ کس به دو دست سشوار و اتو مو احتیاج ندارد . و اینکه خوب است در مورد مارک این وسایل با آدم های خبره مشورت کنید تا یک مارک عمری و به درد بخور پیدا کنید.

عطر و ادکلن ، اسپری و مام رول و دئودورانت :

استفاده از عطر و کلا بوی خوش هم ریشه در فرهنگ ایرانی و هم فرهنگ اسلامی ما دارد ، این است که خرید عطر میتواند یک خرید خاص و دوست داشتنی برای هر کسی از جمله آقا داماد باشد ، اما بهتر است قبل از خرید عطر و ادوکلن در مورد سلیقه آقا داماد که عطر شیرین دوست دارد یا تلخ ، خنک یا گرم ، ملایم یا تند مطمئن شوید. مام و دئودورانت (خوش بو کننده زیر بقل ) هم میتوانید به دلخواه ضمیمه این خرید کنید.

ریش تراش ، خمیر ریش و افتر شیو : 

ست ریش ترش یا ماشین اصلاح ، خیر ریش تراشی و افتر شیو یک گزینه دلخواه برای خرید آقا داماد است ، مثلا اگر داماد کلا اهل تراشیدن ریش نیست این موارد آخری به دردش نخواهد خورد ، در مورد افتر شیو ( خوش بو کننده بعد از اصلاح که باعث جلوگیری از جوش و حساسیت هم میشود ) مارک های مختلفی در بازار وجود دارد که میتوانید در مورد آن با افراد خبره مشورت کنید.

ست حمام :

ست حمام که از قدیم و ندیم هم جزء خرید آقا داماد بود ولی هی مفصل و مفصل تر شد شامل این موارد است : شامپو سر و شامپو بدن ،صابون و نرم کننده  لیف، کیسه، سنگ پا، سفید آب و البته حوله که خودش شامل حوله دست وصورت ، حوله حمام یا تن پوش و حوله استخری میشود.(معمولا این روزها حوله به صورت ست حوله عروس و داماد فروخته میشود که میتواند گزینه خوبی باشد.) ژیلت و دمپایی حمام را هم اضافه کنید و تمام.

کفش و دمپایی :

کفش مجلسی مردانه یا همان کفش دامادی که قرار است با کت و شلوار پوشیده شود هم معمولا جزء خرید های آقا داماد است امام میتوانید به دلخواه یک کفش کتانی ورزشی و چند دمپایی مثل دمپایی روفرشی ، دمپایی بیرون و دمپایی حموم و سرویش بهداشتی را هم اضافه کنید.

مهر و جانماز :

این هم از معنوی ترین قسمت لیست خرید آقا داماد : مهر و جانماز و سجاده ، تسبیح و البته یک جلد قرآن میتواند به خرید آقا داماد و شروع زندگی مشترک معنویت و برکت بدهد. مثل ایام قدیم که معمولا خانواده ها در سفرهای زیارتی مشهد و کربلا و مکه سجاده های نفیسی میخریدند و برای روزی که عروس دار یا داماد دار میشدند نگه میداشتند .

 

کلام آخر

توجه داشته باشید که این خرید وسایل بله برون و الزامات لازم مراسم با وجود اینکه اهمیت دارند اما اهمیت اصلی خوشبختی زوج جوان و تاز شکل گرفته پس لطفاً از چشم و هم چشمی و تجمل دوری کنید و فقط به فکر خوشبختی فرزندانتان باشید. هدیه خانواده عروس و داماد در بله برون و بالعکس چه در مراسم بله برون چه در سالن عقد نقره در کرج و … همگی در جهت شروع زندگی‌ای زیبا و پر از خیر و شادی می‌باشد،‌ تجمل‌گرایی موضوع آسیب دهنده‌ای می‌باشد که می‌تواند در ابتدای زندگی رابطه زوجین را دچار مشکل کند، از این رو بهتر است تمام طول این مراسم را به دور از تجمل‌گرایی تنها در جهت خوش بختی عروس و داماد تلاش کنید.

برای نشون عروس چی میبرن؟

4/5 - (15 امتیاز)

انگشتر نشون، کله قند، چادر، دفتر بله برون، گل و شیرینی از جمله مهم ترین هدایایی است که در این مراسم به عروس داده می شود. خوب است بدانید که برخی دیگر از افراد دوست دارند هدایای جذاب دیگری را نیز در این روز به عروس خود تقدیم کنند.

2 دیدگاه

  • سلام ما برای زنداداشم یه انگشتر نامزدی یه گردنبند، چادر و یه شال و شومیز خیلی شیک گرفتیم. یه کیک سفارش میدیم، یه سبد گل، یه کله قند تزئین شده، دیگه چیا لازمه؟

  • پارچه مجلس
    انگشتر نشون
    روسری
    شال
    کله قند
    قندساب بالای پارچه عقد
    اون پارچه که میگیرن رو سر عروس دوماد واسه عقد

    جوراب

    قرآن

    شمع
    قندشکن
    قیچی
    واسه من اینا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *