کارهایی که قبل از عقد محضری باید انجام داد!

تشریفات عقد محضری

4.6/5 - (11 امتیاز)

کارهایی که قبل از عقد محضری باید انجام داد! T مراسم عقد محضری در دفتر عقد در کرج به عنوان  یکی از مراحل ازدواج جوانان ایرانی می باشد که اغلب همه ی افراد در طول زندگی خود آن را تجربه خواهند کرد که پس از خواستگاری رسمی و قرار و مدارهای بله برون اجرا می گردد. این مراسم شیرین و دلنشین، برای زوجین بسیار خاطره انگیز خواهد بود. تا جایی که بیشتر ما خاطرات آن روز بیاد ماندنی را از زبان پدربزرگ و مادربزرگ هایمان بسیار خواهیم شنید.

برگذاری عقد و نامزدی نیز همچون دیگر جشن ‌ها و سایر مراسمات عروسی، از رسم و رسومات خاصی برخوردار می باشداست که لازم است تا  خانواده‌ها به آن توجه کنند و تا حدی آداب و رسوم عقد در مراسم تشریفات عقد آن را رعایت کنند. بعد از انتخاب همسر و مراسم خواستگاری و آشنایی دو خانواده و شیرینی خوران، مراسم عقدکنان اجرا می شود. برخی افراد در خانه سفره عقد انداخته و این مراسم را در خانه برگزار می کنند اما برخی دیگر ترجیح می دهند که در محضر عقد کنند.

اگر در شرف ازدواج می باشید لازم است تا جهت انجام تشریفات عقد محضری و ثبت ازدواج تان در دفتر عقد و ازدواج، باید از مهم ترین نکات و مراحل تشریفات عقد محضری آگاهی یابید.

 

کارهایی که قبل از عقد محضری باید انجام داد!

اگر مراسم خواستگاری تان به پایان رسیده، نکات زیر را برای عقد محضری در نظر بگیرید.

 

چگونگی برگزاری عقد آریایی

تعیین تاریخ روز عقد

کارهایی که قبل از عقد محضری باید انجام داد! هر دو خانواده باید تاریخی را برای عقد مشخص کنند. اگر مراسم عقد مقارن با اعیاد مذهبی و ملی باشد ، باید حداقل یک ماه پیش تر محضر خانه مورد نظر را که از قبل عروس و داماد دیده اند را رزرو کنید.

 

توافق بر سر هزینه های عقد

محضرهای عقد نرخ های از قبل تعیین شده ای دریافت می کنند ، پس حتما در این باره با آنها صحبت کنید. هزینه های عقد در محضر با توجه به خدمات اضافه ای چون اتاق عقد مجزا، سفره عقد، پذیرایی از میهمانان، عکاسی و فیلمبرداری ممکن است متغیر باشد. پیشنهاد می کنیم قبل از رزرو محضر، به دسترسی آسان و نزدیک بودن آن به محل زندگی خودتان و امکانات اولیه محضر دقت کنید.

 

چیدن سفره عقد

یکی از مهم‌ ترین و درعین‌حال جذاب‌ترین بخشی که به  آداب ‌و رسوم و تشریفات مراسم عقد ارتباط دارد، چیدن وسایل سفره عقد خانگی می باشد. عروس خانم در این مرحله، با توجه به سلیقه ‌ای که دارد، تم رنگی و ملزومات سفره عقد را از گالری تالار برگزارکننده یا سالن عقد انتخاب یا خود نسبت به تهیه آن‌ ها اقدام می نماید.

اگر شما نیز از آن دسته عروس خانم ‌های باسلیقه و خاص پسند می باشید که علاقمند است تا خودش سفره عقدشان را بچینند، می بایست با نمادهایی که در این سفره خاطره ‌انگیز چیده می ‌شود آشنا باشید و سپس با توجه به رنگ دلخواهتان، آن‌ها را با هم د کنار هم با ترکیب رنگی زیبا بچینید.

 

سالن عقد کرج - سالن عقد نقره

 

دعوت مهمانان

توصیه می کنیم جمعیت زیادی را به همراه خود برای عقد به تشریفات عقد در کرج نبرید و دعوت فامیل های دور را به مراسم عروسی موکول کنید. دفترخانه را از تعداد میهمانان مطلع کنید و ساعت مقرر به محضر مراجعه و رأس ساعت در آنجا حضور داشته باشید تا در مکان مدنظر ازدحام و بی نظمی ایجاد نشود.

 

خرید وسایل عقد

از قبل بودجه ای برای تهیه ملزومات عقد تعیین کنید و با توجه به آن خریدهای خود را انجام دهید. برای رسیدگی به همه کارهای روز عقد و وظایف مربوط به آن، از قبل کامل برنامه ریزی کنید.

با توجه به بودجه خود می توانید لیستی از مهم ترین خریدها مانند لباس عقد محضری ، انتخاب حلقه نامزدی، استند حلقه، آینه و شمعدان عروس، گیفت عقد، جام عسل، کله قند های کوچک تزیین شده، دسته گل عروس، نقل و نبات، شیرینی برای پذیرایی و محضر دار را برای عقدکنان در محضر تهیه کنید.

 

دیزاین خنچه عروس در منزل

 

عکاس و فیلمبردار

قبل از عقد با آتلیه و فیلمبردار برای ثبت روز عقد خود هماهنگ کنید تا این رویداد شگفت انگیز را برای همیشه به ثبت برساند.

 

دریافت فرم قبل از عقد

عروس و داماد 15 روز قبل از تاریخ عقد، باید به دفتر عقد و ازدواج مراجعه کرده و فرم مراجعه به مرکز بهداشت را دریافت کنند. آنها بعد از دریافت این فرم 30 روز فرصت دارند تا مراحل خواسته شده را طی کنند و فرم را با تاییدیه و مهر مرکز بهداشت به دفتر عقد و ازدواج تحویل دهند.

 

مراجعه به مرکز بهداشت

کارهایی که قبل از عقد محضری باید انجام داد! می توانید آدرس نزدیک ترین مرکز بهداشت در اطراف دفترخانه را از دفتر عقد و ازدواج بگیرید و در ابتدای صبح با در دست داشتن مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و شناسنامه پدر عروس به مرکز بهداشت مراجعه کنید، تا فرصت کافی برای طی کردن تمامی مراحل داشته باشید. بعد از طی کردن مرحله پذیرش، برای انجام آزمایش خون نوبتی به شما داده می شود.

 

آزمایش خون، ادرار و ژنتیک

عروس و داماد باید حداقل دو هفته زودتر برای آزمایش اقدام کنند تا در صورت کم خونی و مشکلاتی از این قبیل، مجبور به تغییر تاریخ برگزاری عقد شان نشوند.

آزمایش قبل از ازدواج شامل آزمایش خون، ادرار و ژنتیک است . اگر دچار کم خونی باشید، معمولا فرم شما مهر و تایید نمی شودو یک دوره درمان برای شما درنظر گرفته می شود و با آزمایش مجدد و بهبود کم خونی، این فرم تایید می شود. بعد از آزمایشات و جلسات مشاوره باید مدارک مهر شده را تحویل دفترخانه مدنظر قرار دهید.

بعد از آزمایش خون، نمونه گیری ادرار با حضور یک ناظر انجام می شود. 72 ساعت قبل از آزمایش از مصرف داروهای کدئین دار اجتناب کنید.

مشاوره ژنتیک در مرکز بهداشت سوابق اختلال ژنتیکی در خانواده تان بررسی می کند و اگر سوابقی در خانواده تان مبنی بر هرگونه اختلال ژنتیکی وجود نداشته باشد، نیازی به انجام این آزمایش نخواهید بود و از این مرحله نیز، مهر تایید دریافت می کنید.

 

واکسن کزاز

اگر سابقه تزریق واکسن کزاز دارید، می توانید مدارک آن را به مرکز بهداشت ارائه کنید اما اگر این مدرک را نداشته باشید، باید واکسن کزاز تزریق کنید اما تزریق این واکسن برای آقایانی که از زمان خدمت سربازی شان 10 سال بیشتر نگذشته باشد، لازم نیست.

 

مدارک مورد نیاز برای محضر

اولین نکته برای عقد محضری که باید به آن توجه داشته باشید آماده کردن مدارک لازم برای عقد و رزرو یک سالن عقد خوب است. قبل از رزرواسیون سالن عقد، به دسترسی  آسان و نزدیک بودن آن به محل زندگی خودتان و امکانات اولیه محضر دقت کنید. بعد از مراجعه و رزرو کردن محضر،  فرم لازم برای مراجعه به مرکز بهداشت را جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج دریافت کنید. دفتر عقد در کرج قبل از رزرو شما تمام اطلاعات کامل در این خصوص را  در اختیارتان قرار خواهد داد.

مدارک لازم برای عقد محضری را همراه خود داشته باشید. مدارک مورد نیاز برای محضر شامل اصل شناسنامه زوجین و فتوکپی آن، کارت ملی زوجین با فتوکپی ، عکس 3*4 ، برگ جواب آزمایشگاه مبنی بر جوابیه آزمایشات ازدواج (شامل آزمایش اعتیاد، ایدز، تالاسمی، بیماری های مقاربتی و …) می باشد. اگر ازدواج اول عروس باشد، شناسنامه یا کارت ملی پدر عروس نیز الزامی است.

 

 

اگر پدر عروس در قید حیات نباشد، برگه فوت آن به علاوه شناسنامه جد پدری باید ارائه شود یا اینکه وکالت نامه رسمی به دفتر ثبت ازدواج داده خواهد شد. اگر عروس ازدواج دومش باشد، باید سند طلاق یا گواهی فوت ارائه گردد. به عنوان شهود عقد باید سه نفر مرد بالغ و عاقل به همراه شناسنامه و کارت ملی در محضر حضور یابند.  لازم به ذکر است که حضور پدر یا جد پدری در ازدواج خانم‌های دوشیزه ضروری بوده و یا اینکه باید وکالت‌نامه آن‌ها مبنی بر اجازه ازدواج به دخترخانم، به دفتر ثبت ازدواج ارائه گردد.پیش ازخواندن خطبه عقد مدارکی باید به دفترخانه ارائه شود .شناسنامه عکس‌دار هر یک از زوجین به همراه فتوکپی آن

کارت ملی زوجین به همراه فتوکپی، مدارک را بدون نقصی پیش از شروع مراسم خطبه‌خوانی به دفترخانه تحویل دهید تا مراسمتان دچار تأخیر نشود.

 

کادو سر عقد و زیر لفظی

بهترین هدیه و کادو سر عقد محضری شامل چه چیزهای می‌شود؟  سر سفره عقد کادوهایی به عروس و داماد از طرف خانواده ها اهدا می شود. معمولا مادر داماد پس از جاری کردن خطبه سوم برای بله گرفتن به عروس زیر لفظی اهدا می کند که همه هدایا و نوع آنها به توان مالی و… خانواده ها بستگی دارد.

 

ایده عکس با حلقه ازدواج

 

مراسم قند ساییدن

هنگام جاری شدن خطبه خانم های جوان دو خانواده تور تزئین شده ای را بر روی سر عروس و داماد می گیرند و کله قند های تزیینی توسط خانمی جوان و ترجیحاً مجرد ساییده می شوند. فرقی نمی کند از کدام خانواده باشند اما خواهر عروس یا خانمی از خانواده عروس معمولاً زیر لفظی گفتن و عروس رفته گل بچینه را می گوید.

 

جاری شدن خطبه عقد

کارهایی که قبل از عقد محضری باید انجام داد! عاقد در محضر و در حضور مهمانان خطبه عقد را می خواند و عروس و داماد بعد از امضا کردن تعهدات مشترک، حلقه ها را در انگشتان یکدیگر جای می دهند و با عسل کام هم را شیرین می کنند.

 

قرآن مجید در سفره عقد

 

متناسب با بودجه خود برنامه ریزی کنید

کارهایی که قبل از عقد محضری باید انجام داد! در موارد زیادی مشاهده می شود که مراسم عقد آن‌ چنان فضایی و گران‌قیمت برگزارشده که بودجه برای برگزاری یک مراسم عروسی حتی ساده نیز تمام‌ شده است. لذا توصیه می شود  به بودجه ‌ای که می‌ خواهید به هر دو مراسم عقد و عروسی اختصاص دهید، دقت کنید.پ

در صورتی که خانواده‌ های عروس و داماد نیز با یکدیگر موافق بودند، می ‌توانید هزینه‌ های عقد و عروسی را تقسیم کنید و هر دو مراسم را در قالب یک مراسم باشکوه و آبرومند برگزار نمایید. شما می توانید مراسم تشریفات عقد خود در فضایی متفاوت و با ارائه خدماتی بی نظیر و با کیفیت در دفتر عقد در کرج داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *