چگونگی برگزاری عقد آریایی ; متن کامل + توضیحات دقیق

چگونگی برگزاری عقد آریایی

5/5 - (3 امتیاز)

چگونگی برگزاری عقد آریایی ، چند سالی است که عقد آریایی بین عروس دامادهای جوان بسیار رواج پیدا کرده است و اکثر عروس و دامادها  تمایل دارند که  بعد از عقد عربی حتما عقد آریایی هم خوانده شود تا با جملات فارسی به هم ابراز عشق کنند.این روزها عقد آریایی اتفاق قشنگی است و معمولا اجرا شدن این رسم در مراسم عقد باعث میشود دختر و پسر احساساتی شوند و لحظات زیبایی ثبت شود. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره با ما باشید تا چگونگی برگزاری عقد آریایی را به شما بگوییم.

 

عقد آرایی چیست؟

این روزها برخی از عروس و دامادها دوست دارند که مراسم عقد و عروسی متفاوتی را نسبت به دیگران داشته باشند و به دنبال خاص ترین گزینه ها می باشند. یکی از جدیدترین مراسم هایی که در این روزها تقریبا زیاد شاهد برگزاری آن بوده ایم مراسم عقد آریایی بوده است.

زبان برگزاری این جشن فارسی سلیس می باشد و هیچگونه کلمه یا جمله عربی در آن به کار نرفته است. در ابن نوع جشن عقد میهمان ها همراه با عروس و داماد جملاتی را بیان خواهند کرد. جشن عقد آریایی به این گونه است که عروس و داماد در حضور میهمان ها با بیان جملاتی قسم می خورند که تا آخر عمر کنار یکدیگر زندگی کنند.

این جملات در واقع تعهد دادن جهت وفادار بودن به همسر میباشد که هم عروس و هم داماد باید آن را تکرار کنند. این نوع جشن عقد در هیچ دفترخانه ای ثبت رسمی نمی شود و هزینه ای هم در بر ندارد. اما از آنجایی که در عرف و قانون اسلام چنین عقدی جنبه شرعی ندارد بنابراین رسمیت هم ندارد و عروس و داماد با خواندن این عقد به هم محرم نمی شوند.

 

عقد آرایی چیست؟

 

هزینه برگزاری عقد آریایی چقدر است؟

هزینه برگزاری عقد آریایی معمولا رایگان است و دفاتر ازدواج این کار را به صورت رایگان و تنها به درخواست عروس و داماد انجام می دهند برخی میگویند عقد آریایی، همان عقد شرعی است و تنها بجای کلمات عربی، از کلمات فارسی استفاده می شود البته برای عقد شرعی حتما باید از کلمات عربی استفاده شود تا عقد رسمی باشد.

در بعضی از دفتر خانه های ازدواج نیز، بعد از خواندن عقد شرعی، مجدد همان عقد شرعی را به زبان فارسی برای عروس و داماد با مثال هایی از اشعار حافظ و مولانا می خوانند تا هر دو بهتر متوجه متنی که در عقد خوانده می شود، بشوند.

 

آیا انجام عقد آریایی باعث حلال شدن زن و شوهر می گردد؟

چگونگی برگزاری عقد آریایی عقد آریایی به زبان فارسی تدوین شده و باید بدانید که برخلاف تصور عقد آریایی ریشه تاریخی ندارد و زبان و محتوای آن نشان دهنده مفاهیم امروزی و مدرن است.

کلماتی که در متن عقد آریایی خوانده می شود از نظر ساختار جملات و زبان امروزی بوده و با جا به جایی کلماتی مثل “آیا” در انتهای جملات، حس خوانده شدن متنی با قدمت تاریخی به گوینده و شنونده القا می گردد. این را بدانید که عقد زرتشتیان که آیین ایرانیان باستان بوده با عقد آریایی که امروزه رواج دارد فرق می کند.

متن عقد آریایی برگرفته از فارسی سلیس بوده که مهمانان جشن را نیز با عروس و داماد در بیان جملات همراه می کند. تنها دلیل برگزاری این عقد، سوگند یاد کردن عروس و داماد در حضور جمع می باشد. جمله ‌ای که معمولاً بار‌ها در عقد آریایی تکرار میشود، تعهد دادن برای اعلام وفادار بودن به همسر است که هم عروس و هم داماد باید آن را تکرار کنند.

خوب است سه بانو حاضر در مراسم نمادی از سپندارمذ (الهه مادر زمین)، آناهیتا (الهه آب و نعمت) و میترا (الهه پیمان دوستی و مهر) برای سابیدن قند و بر زبان راندن پیمان، در حالی که یکی کاسه عسل در دست، یکی حلقه‌ی داماد در دست و سومی حلقه عروس در دست دارد، در کنار عروس و داماد حضور داشته باشند.

 

آیا انجام عقد آریایی باعث حلال شدن زن و شوهر می گردد؟

چگونگی برگزاری عقد آریایی

چگونگی برگزاری عقد آریایی طریقه برگزاری مراسم عقدآریایی به این صورت می باشد که عروس و داماد روبروی یکدیگر ایستاده و دستان همدیگر را می گیرند. بعد از آن، عاقد یا پیمان بان خطبه عقد را می خواند. معمولاً جملاتی مانند تعهد و وفاداری به همسر، مکرراً در متون عقد تکرار می‌ شود.

ابتدا عروس و داماد مبنی بر وفادار بودن آنها به زندگی مشترکشان سوگندهایی را یاد می کنند. متنی که به صورت صوتی بایند خوانده شود و سوگندها به صورت زیر است:

متن عقد آریایی

عقد آریایی شامل چندین جمله زیباست که توسط عروس و داماد تکرار می شود تا با یکدیگر عخد زناشویی ببندند. این متن را در ادامه بخوانید:

سوگند پیمان داماد

در نزد انجمن (نام داماد) آیا به طراوت بهاران سوگند یاد میکنی تا همواره آنچه بر خود روا داری بر همسر خویش روا دار داری و آن چه بر خود نمی پسندی بر او نپسندی؟ برای او شویی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟

داماد می‌گوید : سوگند یاد می ‌کنم.

سوگند پیمان عروس

در نزد انجمن (نام عروس) آیا به سر سبزی و باروری تابستان سوگند یاد میکنی تا با همسر مهربان و همدل باشی و غرور و احترام او را همواره به جا آری؟ نیاز او را نیاز خود و در بی نیازی و بی آزی همساز و همگام او باشی؟

عروس می‌گوید : سوگند یاد می ‌کنم.

 

چگونگی برگزاری عقد آریایی

سوگند مجدد داماد

در نزد انجمن (نام داماد) آیا به رنگارنگی پاییز سوگند یاد می ‌کنی تا همواره پشتیبان و یاور او باشی در شادی‌، غم‌، دارا و ناداری‌، تندرستی و بیماری، منزلت بانو خویش را در تنهایی و در میان انجمن چون گوهری یگانه پاس داری؟

داماد می گوید : سوگند یاد می‌ کنم.

سوگند مجدد عروس

در نزد انجمن (نام عروس) آیا به سپیدی وپاکی زمستان سوگند یاد می‌کنی که همواره اجاق گرمی بخش، بختتان را روشن و پر فروغ نگه داری و برای او همسری وفادار و برای فرزندانت مادری دلسوز و مهربان باشی؟ به خانه ات شادی و گرمی بخشیده و آنچه در توان داری را در آذین بندی و پاکی به کار گیری؟

و در ادامه عروس می‌ گوید:

سوگند یاد می ‌کنم.

حالا باید گوینده متن پیمان را یک شعر زیبا و خوش آهنگ است را بخواند و داماد پس از او تکرار کند:

به نام نامی یزدان، تو را برگزیدم از میان این همه خوبان

برای زیستن با تو، میان این همه گواهان

بر لب آرم این سخن با تو، وفادار خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا، پذیرا می‌شوی آیا؟ تو با من این چنین هستی که من با تو؟

پس از آن عروس متن پیمان را به صورت زیر پس از پیمان بان تکرار می کند:

به نام نامی یزدان، پذیرا می ‌شوم، مهر تو را از جان، همین حالا

بازگویم میان انجمن با تو، وفادار تو خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا برای زیستن با تو

تو هم با من چنان با مهر پیمان کن، که من با تو

عروس و داماد جملات زیر را پس از گوینده همزمان تکرار می کنند:

تو چون هم آشیان خواهی شد با من، تمام عمر خواهم بود یک جان در دو بدن با تو

بهشت عشق سازم خانه را، سرشار از مهرو نورو عطرو یاسمن با تو

گواهان این پیوند: همایون باد این پیمان، همایون باد این پیوند

گرامی باد این سوگند، همایون باد، همایون باد، همایون باد

پس از بسته شدن پیمان، پیمان بان نیایش می خواند:

به نام دادار نیک اندیش، پروردگار دانا و توانا، ای یزدان پاک، ای دگرگون ساز دل ها و روشنی بخش چشم ‌ها، ای به آیین گرداننده شبان و روزان، ای سامان بخش نابسامانی ‌ها و ای زداینده‌ پریشانی‌ ها، ای هستی ده و هستی بخش.

تو را سپاس می‌گوییم که به این دو یار مهربان‌، مهر خویش ارزانی داشتی تا زندگی‌شان را با پیوند دست‌ ها و دل های‌شان آغاز نمایند.

ای آگاه ‌ترین آگاهان
سختی ‌ها، ناپاکی ‌ها، ستیز، رنج‌ ها و شکنجه های زمانه را از ایشان دور ساز و دروازه ‌های نیکی، خوشبختی و به زیستی را به رویشان بگشای.

هر روزشان را چون امروز گرم و درخشان و شادمان ساز. سفره‌ی زندگی‌شان را همواره گسترده و پر برکت بدار.

به آنان فرزندانی ببخش تا با نیکی در پندار، کردار و گفتار در بهبود خانواده و جهان خویش کوشا باشند. عشق و مهر این خانواده را به استواری دماوند، به لطافت گل‌ها و روشنایی خورشید، به زلالی دریاها، به طراوت باران، به نسیم بهاری، به سرسبزی جهان همواره استوار و پایدار بدار.

 

چگونگی برگزاری عقد آریایی

پروردگارا
جام عشق، احترام، دوستی، گذشت، پیروی، همدردی، همراهی، همسازی و مهرورزی را میان این دو یار نشکن و آن را همواره لبریز و جاوید نگه دار

پروردگارا
هر روزشان را روزی نو و شب ‌هایشان را پر ستاره و چون مهتاب پاییزی درخشان ساز. طلوع هر بامداد زرین‌ت را به نگاه پر مهرشان ببخش تا با عشق خویش، گرما‌بخش وجود یکدیگر باشند. سال ‌های زیستن‌شان را پایدار و وفاداری به همسر را در نهادشان جاوید و ابدی بدار.

پروردگارا
بخت‌شان را بلندای آبی رنگ آسمان، غرورشان را شکوه ستیغ‌ های بی‌راه البرز، آرامش‌شان را به نرمی گندم‌زار های دشت مغان و مهرشان به یکدیگر را به ژرفای دریای پارس همانند گردان تا در پرواز زندگی هم‌بال یکدیگر چون عقابان تیز پرواز زاگرس، پشتیبان و یکدل باشند و آشیان خویش را از دسترس بدخواهان دور نگه دارند.

پروردگارا
چونان فرمای تا شقایق ‌های خود رویِ دشت‌های دور در هنگامه‌ی رقص با نسیم بهاران قصه‌گوی مهرشان باشند و گل‌های کوهی روییده در کنار سنگ‌های تفته از آفتاب در چشم‌انداز جویبارهای زلال و لغزنده یاد آور پیمان و وفاداری‌شان به یکدیگر گردند.

پروردگارا
کین، ناسازگاری، دروغ و کج اندیشی و اهریمنی را از نهادشان دور ساز و مشعل مهر و راستی، همدلی و خرمی اهورایی را در دل ‌هایشان بیفروز. باشد که چون نیاکام مهر آیین خویش ستایشگر تو باشند و نیکی‌ ها، سپیدی‌ ها، پاکی‌ها و زیبایی ‌هایت را هماره به خاطر سپارند.

 

چرا این روزها عقد آریایی در بین زوج ها رواج پیدا کرده است؟

چگونگی برگزاری عقد آریایی علت اینکه چرا عقد و ازدواج آریایی در بین ایرانیان اینقدر رواج پیدا کرده و روزبروز طرفداران آن زیادتر می شود را جدای از مسأله چشم و هم چشمی و مد شاید بتوان به فضای ضد اسلامی و ضد عربی حاکم بر این روزهای جامعه ایران دانست. البته تعداد کسانی که به دلایل ناسیونالیستی و ضد اسلامی اقدام به عقد آریایی می کنند اندک است.

بیشتر افراد دلیل تمایلشان به اجرای عقد آریایی را فارسی بودن آن می دانند و اینکه متوجه معنی کلماتی که بر زبان می آورند می شوند. بسیاری افراد نیز به دلیل اینکه می خواهند در فیلم عروسی آنها مراسم عقد آریایی که یک مراسم زیبا و خاطره انگیز است وجود داشته باشد اقدام به برگزاری عقد آریایی می نمایند.

البته تمایل خانواده‌های ایرانی به بزرگ نمایی و فربه کردن مناسک های بی‌شمار ازدواج و سایر جشن‌ها هم یکی از عوامل دیگر مد شدن چنین مراسماتی است. چراکه جامعه ایرانی به جشن‌ها و مراسمات و گردهمایی ها علاقه ویژه و توجهی وافر دارند و نسبت به فربه کردن و تنوع بخشیدن به آن از هیچ امری فروگذار نخواهند کرد.

طبق بررسی‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناسی؛ تب چنین مراسمات و عادت‌هایی که یکباره همه گیر می‌شوند و اساس تاریخی و سنتی ندارند زود می‌خوابد و بعد از مدتی فروکش می‌کند، مگر اینکه با واکنش تند مواجه شوند و در قبال آن از خود مقاومت نشان دهند و در اجرای چنین مراسماتی مصمم باشند. ازدواج آریایی از لحاظ قانونی نیز هیچ مشروعیتی ندارد و نمیتوان به آن استناد کرد و قطعا برای رسمیت پیدا کردن ازدواج و احقاق حقوق باید صیغه به زبان عربی جاری شود و در یک دفتر ازدواج ثبت شود.

 

چرا این روزها عقد آریایی در بین زوج ها رواج پیدا کرده است؟

معایب برگزاری جشن عقد آریایی چیست؟

با توجه به این مسئله که این روزها عروس و دامادهای زیادی هستند که دوست دارند مراسم عقد آن ها به صورت عقد آریایی برگزار شود نیاز است که قبل از تصمیم گیری درباره انتخاب ابن نوع مراسم عقد همه چیز درباره عقد آریایی را بخوبی بدانند.

شاید این نوع مراسم عقد جذابیت و مدرن بودن خاص خود را دارا باشد اما معایبی را هم دارد که باید شما به عنوان عروس و داماد از این معایب آگاهی داشته باشید.

از مهم ترین معایب برگزاری جشن عقد آریایی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جشن عقد آریایی در دفتر عقد کرج پذیرش قانونی ندارد
  • از نظر قانونی طرفین تعهدی به یکدیگر ندارند( عدم تعهد طرفین)
  • باعث کم شدن عزت و وقار زن در نزد همسر می شود
  • جملاتی در این عقد بیان می شوند که ریشه تاریخ ایرانی ندارند.

 

تشریفات مورد نیاز عقد آریایی

چگونگی برگزاری عقد آریایی برگزار کردن عقد آریایی در تشریفات عقد کرج نیاز به تشریفات خاصی ندارد. تنها برای برگزاری این مراسم باید فردی که طبع شعر دارد به عنوان راوی برای مدیریت عقد آریایی انتخاب کنید. با توجه به اینکه این مراسم عقد، شرعی نیست و هزینه ای هم نیاز نیست بابت آن پرداخت کنید می توانید از عقد آریایی صوتی استفاده کنید.

 

تشریفات مورد نیاز عقد آریایی

سوالات متداول

 

عقد آریایی چیست؟


عقد آریایی نوعی عقد صوری و تشریفاتی است که چند سال اخیر در بین ایرانیان و زوج های جوان رواج پیدا کرده است. این عقد جنبه غیر رسمی دارد و در دین اسلام قبل از آن باید عقد رسمی و شرعی که به زبان عربی خوانده می شود را انجام داد تا عروس و داماد به همدیگر محرم شوند.

آیا عقد آریایی حلال است؟

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در رابطه با رواج مراسم عقد ایرانی در بین زوج های جوان تاکید کرد: ما در قانون و شرع چیزی به نام عقد آریایی نداریم و دفاتری که این مراسم را اجرا می‌کنند، غیر مجاز هستند.

آیا در عقد آریایی می توان مهریه مشخص نمود؟


نیاکان و پیشینیان ما که برای اولین بار مراسم عقد آریایی را برگزار می‌کردند مهریه خود را عشق و محبت در نظر می‌گرفتند و عقیده داشتند که همین هدیه برای پیمان زناشویی کافی است. البته که این روزها در این مراسم آریایی تعداد سکه‌ها به اندازه سال میلادی به‌عنوان مهریه تعیین می‌شود!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *