یلدایی عروس چیست ؟ شب یلدا برای عروس چی میبرن (لیست کامل یلدایی عروس)

شب یلدا برای عروس چی میبرن

4.8/5 - (5 امتیاز)

یلدایی عروس چیست ؟ یلدا از دیرباز همراه ایرانیان بوده؛ واژه «یلدا» به معنای زایش و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند. شب یلدا یکی از پرخاطره ترین و زیباترین شب‌ها برای عروس‌ و دامادهایی است که در دوران نامزدی خود به سر می برند.

شب یلدا یا شب چله آخرین روز فصل پاییز، شب اول زمستان و بلندترین شب سال است. یکی از آداب و رسوم جشن عقد ایرانی ها شب یلداست که همه با سنت های این شب به خوبی آشنا هستیم اما شب یلدا برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده اند یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می برند، حال و هوای دیگری دارد.

 

 

رسم شب یلدایی عروس ریشه‌ مشترک دارد. به همین خاطر کلیات آن معمولا یکسان است. بسته به فرهنگ هر منطقه گاهی هدایایی اضافه می‌شوند. هدیه‌ها شامل موارد زیر است: چند نوع آجیل و میوه‌های تزئین شده که پای ثابت طبق هدیه است.

نقل، شیرینی و کله قند که نماد برکت و شیرین کامی است حتما جای خود را در طبق دارد. یک قواره پارچه خوش‌رنگ و شاد هم جز این هدایا ست. لباسی زمستانی، کفش و کیف در این هدایا پیش‌کش عروس می‌شود. قطعه‌ای طلا هم به منظور هدیه به عروس در طبق قرار می‌دهند.

گاهی یک دیوان حافظ در بین طبق چله‌ای عروس قرار می‌دهند. تزئین هدیه شب یلدای عروس، نکته مهم و غیر قابل چشم‌پوشی ست.

قطعا ذوقی که در تزئین این هدایا به کار رفته از خود هدایا چیزی کم ندارد و نشانه مهر و محبتی ست که بین دو خانواده وجود دارد. از ابزار این تزئینات توری‌ها و پارچه‌های رنگارنگ و روبان‌ها ست. رنگ قرمز که نمادی از یلدا ست نقش پر‌رنگی در این تزئینات دارد.

 

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن

 

هدایایی که در شب یلدا برای عروس عروس می برند

یلدایی عروس چیست ؟ در بسیاری از شهرها رسم است که در شب چله برای تازه عروس هدایایی از طرف خانواده داماد برده می شود و به این شبک شب چله عروس یا شب یلدا می‌گویند. کلیه این مواردی که در ادامه اشاره می شود بصورت تشریفاتی برای هدایای شب یلدای عروس است و لزومی بر اجرای آن توسط خانواده ها نیست و عدم رعایت هر یک از آنها نباید باعث دلخوری و یا توقع از سوی طرفی شود.

  • انواع آجیل
  • کله قند تزیین شده
  • سبد میوه همراه با تزئینات مانند هندوانه تزیین شده، انار، لبو، آناناس، کدوتنبل، موز و …
  • پالتو یا لباس زمتسانی و یا پارچه
  • طلا یا هدیه نقدی
  • انواع نقل و پشمک و شیرینی جات
  • دیوان حافظ

نکته: برای خانواده هایی که فرصت خرید کادو ندارند، یا مطمئن نیستند هدیه مورد پسند عروس خانم باشد هدیه ی نقدی می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

یلدایی عروس چیست ؟ توجه کنید هدایای یلدایی عروس جنبه ی تشریفاتی دارد و اگر خانواده ای شرایط انجام این تشریفات را ندارد نباید موجب دلخوری خانواده ی عروس شود. اخیرا این سنت پسندیده که به هدف باهم بودن پدیده آمده حالت تجملاتی به خود گرفته و با چشم و هم چشمی آمیخته شده است، که موجب می شود داماد هزینه ی هنگفتی را متحمل شود. در حالیکه نباید هدف اصلی این سنت که شادی و کنارهم بودن است را فراموش کرد.

اما آنچه که در سفره آرائی شب یلدا از اهمیت برخوردار است، تزئین هنداونه و انار در این سفره است. معمولا در همه خانواده ها رسم است که علاوه بر گذاشتن یک ظرف پر و تزئین شده انار، انارها را نیز دانه کرده و در ظرف های زیبا در اطراف سفره قرار می دهند تا مهمانان با افزودن نمک و گلپر به آن، به راحتی از آن تناول کنند.

حکاکی هندوانه، لبو و میوه های رایج فصل پاییز مانند پرتقال، کیوی، سیب و… نیز یکی از مواردی است که به هر چه زیباتر شدن سفره شب یلدا کمک می کند و امروزه بسیار متداول شده است.

 

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن

 

بردن آجیل، میوه و شیرینی برای عروس در شب یلدا

یلدایی عروس چیست ؟ هر خانواده با هر فرهنگی که باشد، حتماً در شب یلدا برای عروس آجیل، میوه‌های تزئین شده، لباس زمستانی پارچه و یا هدیه نقدی، کله قند تزیین شده و نقل و شیرینی می‌برند. اما به طور کل آجیل و میوه ها تزئین شده پای ثابت شب چله ای است. چیزی که مشخص است این است که هزینه خرید تمام هدیه های شب یلدا بسیار زیاد است.

با این حال می توانید تمام این موارد را بر حسب بودجه خود تنظیم کنید. مثلاً می توانید آجیل را فقط در دو یا سه نوع خریداری کنید و به جای خرید طلا هدیه نقدی تقسیم کنید. وجود میوه های تزئین شده بسیار زیبا جلوه می کند. برای این کار می توانید از هندوانه، انار، کدو تنبل، موز و آناناس استفاده کنید. تزیین این میوه ها بسیار راحت است و خودتان هم به آسانی می توانید این میوه ها را تزیین کنید.

البته بعضی از خانواده ها در کنار این هدایا دیوان حافظ هم قرار می دهند چرا که گرفتن فال حافظ از جمله رسم هایی است که در این شب انجام می شود. از آن جایی که خرید طلا و سکه بسیار هزینه ‌بر است، می توانید به جای آن برای عروس لباس هدیه بگیرید و چون شب یلدا در زمستان است، خرید پالتو، بوت، شال زمستانی، کلاه و شال گردن و لباس های بافتنی گزینه های بسیار مناسبی هستند.

لباس مجلسی و کفش پاشنه بلند هم می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. چراکه عروس در جای مناسب و یا یکی از تشریفات مراسم عقد آن ها استفاده می کند و این موجب صرفه جویی در هزینه های داماد است. البته همه این ها در صورتی است که از سلیقه ای عروس خانم آگاه باشید. در غیر این صورت بهتر است مبلغ آن را پرداخت کنید تا هدایا بنا به سلیقه خود عروس خریداری شود.

 

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن

آجیل برای شب یلدایی عروس

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن

شیرینی برا مراسم شب یلدا

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن

 

میوه آرایی، میوه هایی که می برید

یلدایی عروس چیست ؟ میوه‌آرایی سفره عقد یکی از المان‌های تزیین هدیه و وسایل شب یلدای عروس است که جلوه‌ای باشکوه و زیبا به این مراسم می‌بخشد. مهم ترین نکته در سفره آرایی این شب، تزئینات انار و هندوانه است. معمولا در همه خانواده ها رسم است که علاوه بر گذاشتن یک ظرف پر و تزئین شده انار، انارها را نیز دانه کرده و در ظرف های زیبا در اطراف سفره قرار می دهند تا مهمانان با افزودن نمک و گلپر به آن، به راحتی از آن تناول کنند.

حکاکی هندوانه، کدو حلوایی، لبو و تزئینات انار و… امروزه بسیار متداول است که آنها را یا خود خانواده های خوش ذوق و هنرمند انجام می دهند و یا تزیین هدایای عروس را با پرداخت مبلغ نسبتاً زیادی و دادن ایده مورد نظر، به افراد باتجربه ای مانند افرادی که کار طراحی و تزیین سفره عقد در تالارهای عروسی و گل آرایی دسته گل خواستگاری مجالس و باغ تالارها را انجام می‌دهند، می‌سپارند.

 

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن
میوه آرایی، میوه هایی که می برید
میوه آرایی، میوه هایی که می برید
میوه آرایی، میوه هایی که می برید

هدایایی که برای عروس می برند

لباس و پارچه‌ها

در مورد کادو‌های مربوط به لباس عقد محضری از کیسه‌های تزیین شده توری و کنفی می‌توان استفاده کرد. در غیر این صورت از کاغذ کادو‌‌های ساده یا با طرح‌های دلخواه که روی آن‌ها روبان‌هایی با رنگ قرمز چسبانده یا گره زده شده باشد، استفاده می‌شود. همچنین جعبه‌های مقوایی یا پاکت‌های دسته‌دار مخصوص هدیه که با روبان تزیین شده‌اند، گزینه‌های مناسبی برای تزیین کادو عروس برای شب یلدا هستند.

لباس و پارچه‌ها

 کفش

در صورتی که یکی از انواع کفش مراسم عقد را هدیه می‌برید، بهتر است آن را در جعبه‌های مخصوص کفش بگذارید و خود جعبه را با کاغذ کادویی، بپیچید و تزیین کنید. می‌توانید از همان جعبه‌های مقوایی مخصوص کادو هم کمک بگیرید.

 

 کفش

کله قند

تا همین چند سال پیش، برای کادو دادن به عروس، از کله‌ قندهای بزرگ استفاده می‌شود ولی امروز معمولا کله‌ قندهای تزیینی کوچک که با پارچه‌‌های ساتن، روبان، تور و مروارید تزیین شده‌اند، هدیه داده می‌شوند. این کله‌ قندها عموما در هنگام خرید به صورت تزیین شده هستند و نیاز به تزیین دوباره نیست.

اما اگر می‌خواهید سلیقه خودتان را در آن دخیل کنید، می‌توانید کله‌ قندهای تزیین نشده بخرید و آن‌ها را خودتان تزیین کنید. در میان کادوهای شب یلدای عروس، معمولا از ۲ عدد کله قند کوچک یا یک عدد کله قند بزرگ استفاده می‌شود.

 طلا

برای تزیین طلا کافی است تکه طلایی را که اقدام به خرید آن کرده‌اید، در جعبه زیبا و مخصوص بگذارید. بنا بر نوع طلایی که می‌خرید، می‌توانید جعبه‌ای را هم خریداری کنید. روی جعبه را خودتان می‌توانید تزیین کنید ولی بهتر است جعبه ساده و شیک باشد.

معمولا جعبه‌های حاوی طلا، در یک سبد گل قرار داده می‌شوند و هنگام باز کردن هدیه‌ها، درب جعبه را هم باز می‌کنند. خرید طلا، به عنوان کادوهای شب چله عروس به‌ویژه در سال‌های اخیر، الزامی نیست و تنها افرادی اقدام به خرید آن می‌کنند که وسع مالی دارند.

 

گردنبند  طلا

زنچیر طلای ظریف و زیبا برای هدیه شب یلدایی عروس

دستبند طلا

تزیین کادوهای عروس در شب یلدا

یکی از مهم‌ترین موارد در هدایای شب یلدای عروس تزیین آن است که خیلی از خانواده‌ها به آن توجه می‌کنند. خانواده‌های خوش‌ذوق و خوش‌سلیقه کادوهای شب چله ای را با ربان قرمز و تورهای رنگارنگ تزیین می‌کنند که زیبایی کادوها را دوچندان می‌کند. همچنین وجود این ربان ها در کنار قرمزی هندوانه و انار ترکیب رنگی بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند.

برای تزیین کادو عروس می‌توانید از موارد بسیار زیادی استفاده کنید. یکی از این موارد ژله تزیین‌شده است که هم درست کردن آن راحت است و هم هزینه بسیار کمی دارد. طرز تهیه ژله‌ها و مدل‌های متفاوت آن در اینترنت بسیار زیاد است. پس می‌توانید به‌راحتی به جستجوی آن‌ها بپردازید و یکی از زیباترین ژله‌ها را درست کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم ازآنجایی‌که این تزیین برای شب یلداست، از طراحی‌های مخصوص شب یلدا استفاده کنید.

برای مثال می‌توانید ژله لایه‌ای درست کنید و لایه‌های آن را سبز و قرمز کنید. در این صورت با نگاه کردن به آن حس شب یلدا به همه منتقل می‌شود. وجود انواع شکلات و شیرینی هم لذت این شب را دوچندان کرده و هم زیبایی کادوهای شب چله ای را چندین برابر می‌کند. همچنین شکلات ازجمله خوراکی‌هایی است که بیشتر افراد به آن علاقه دارند و البته خرید آن هزینه زیادی را به آقا داماد متحمل نمی‌کند.

 

تاریخچه شب یلدا

شب یلدا را با نام‌هایی همچون شب چله، خورشید شکست‌ناپذیر، میلاد مهر و… نیز می‌شناسند که به آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال گفته می‌شود. برگزاری مراسم شب یلدا بین ایرانی‌ها قدمتی بالغ بر هفت هزار سال دارد؛ در واقع، نیاکان ما دریافته بودند که اولین شب زمستان، بلندترین شب سال است. با اینکه در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران، حکومت‌ها لزومی بر برگزاری این شب نمی‌دیدند؛ ایرانیان از دیرباز یلدا را پاس داشته‌اند.

مردم دوران کهن به دام‌داری و کشاورزی اشتغال داشتند و زندگی خود را بر اساس طبیعت تنظیم می‌کردند؛ به‌طوری که تغییر فصل و کوتاهی یا بلندی شب و روز تاثیری بسزایی بر زندگی آن‌ها داشت. از همین رو، اهمیت ویژه‌ای برای نور، گرما و بلندی روزها قائل بودند و آن را نیک و پسندیده می‌دانستند؛ اما زمستان، سرما و شب‌های بلند آن خیلی خوشایند آن‌ها نبود.

در آیین مهر، آخرین شب پاییز به‌عنوان شب تولد خورشید به شمار می‌رود؛ زمانی که ایزدمهر درست در سیاهی شبی بلند و سرد، از غاری در کوه‌های البرز پدیدار می‌شود و خورشید نورافزا را به ارمغان می‌آورد. شب چله در واقع شب تولد و ظهور خورشید محسوب می‌شود. در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» به نقل از دکتر مهرداد بهار آمده است:

شب یلدا، تولد مهر یا میترا نیست؛ بلکه تولد خورشید است. مهر با خورشید تفاوت‌هایی دارد. طبق تقویم مردم ایران باستان نیز چله مصادف با شب تولد خورشید است و با وجودی که خورشید و مهر ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، یکی نیستند. پس از آنکه ایرانیان به آیین زرتشت گرویدند، آداب آیین مهر به بخشی از آیین زرتشت تبدیل شد.

 

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن

طبق آنچه در کتاب آثار الباقیه آمده است، زرتشتیان روز اول دی را «خور‌روز» یا همان روز خورشید می‌دانستند و به جشنی که در این روز برگزار می‌شد، «نودروز» می‌گفتند؛ زیرا بازه زمانی شب یلدا تا عید نوروز ۹۰ روز بود. طبق مطالب کتاب قانون مسعودی، اولین روز از دی‌ ماه، «خره‌روز» یا «خرم‌روز» نام داشت و منتسب به اهورامزدا بود. زمانی که در عصر ساسانیان، دین زرتشت دین رسمی کشور معرفی شد، اهمیت آیین مهر در نهادهای حکومتی و در زندگی مردم همچنان بارز بود؛ امری که در نقوش به‌جامانده از این عصر به‌ روشنی نمایان است.

بر اساس سنتی دیرینه در آیین مهر، شاهان ایرانی با فرارسیدن روز اول دی‌ تاج و تخت شاهی را رها می‌کردند، با پوشیدن جامه‌ای سپید راهی صحرا می‌شدند و بر فرشی سپید می‌نشستند. نگهبان‌های کاخ و خدمتکاران در این روز آزاد بودند و مثل دیگران زندگی می‌کردند.

به این ترتیب همه از پادشاه تا مردم عادی، مقامی یکسان داشتند و هیچ‌کس حق دستوردادن به دیگران را نداشت. علاوه بر این، در چنین روزی ریختن خون حتی گوسفند و مرغ و همین طور جنگیدن ممنوع بود. نیروهای دشمن ایران نیز که به این موضوع واقف بودند، به‌صورت موقت دست از جنگ و کشتار برمی‌داشتند که گاهی اوقات به صلح طولانی می‌انجامید.

مردم ایران باستان به احترام «اهورامزدا» و «مهر» دور هم جمع می‌شدند و به خوردن، نوشیدن و شادمانی می‌پرداختند. سفره‌ای به نام «میَزد» (به‌معنای میزبانی) در این شب پهن می‌کردند که در آن میوه‌های فصل و خشکبار و آجیل وجود داشت که در اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» (Lork) گفته می‌شود. وسایل نیایش نظیر بخوردان، آتشدان، عطردان و… نیز در این سفره قرار می‌گرفت.

پس از اشاعه آیین مهر در اروپا، مراسم شب یلدا یا شب‌ چله به مناسبت روز زایش مهر و نور برگزار می‌شد و حتی پس از رواج مسیحیت، آداب‌ورسوم این آیین در زندگی مردم و بین رومیان همچنان باقی ماند. فرقه‌های مختلف مسیحیت تا سال ٣۵٠ میلادی به این نتیجه رسیدند که روز ششم ژانویه را روز میلاد مسیح (ع) معرفی کنند؛ اما با توجه به نفوذ آیین مهر، کلیسای روم مجبور شد تا روز تولد عیسی مسیح (ع) را در همان روز تولد میترا یا مهر قرار دهد تا با این کار جشن آیین مهر به فراموشی سپرده شود.

 

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن

 

گل آرائی و تزیین هدایای شب یلدا

به همان قدر که خرید خود هدایا از اهمیت بالایی برخوردار است ذوقی که قرار است در تزیین این هدایا به کار رود بسیار نکته مهم و غیر قابل چشم پوشی است. چرا که هرچقدر ذوق و سلیقه در چیدمان این هدایا به کار رفته باشد همانقدر مهر و محبت بین دو خانواده را نشان می دهد و این تزیینات با ابزار های رنگارنگ توری و روبان های مخصوص قرمز رنگ که نمادی از یلداست صورت می گیرد.

البته اگر از آن دسته افرادی هستید که مشغله زیادی دارید و از طرفی تا به حال تجربه چنین کاری را ندارید. هیچ نگران نباشید و این کار را به کسانی که با تجربه و خلاق هستند , در گل آرایی و تزئین دست ماهری دارند بسپارید و اگر نمونه کاری از آن ها دارید حتما گلچین کرده و یک کار جذاب را برحسب سلیقه خود انتخاب کرده و سفارش دهید.

تا با توجه به درخواست شما اقدام به گل آرایی کرده و طرح مورد نظر شما را اجرا کنند . همچنین می توانید میوه های خود را تحویل کسانی که میوه آرایی میکنند دهید , چرا که امروزه با تنوع بالای میوه آرایی و برش های مختلف روی میوه ها طبق هدایای عروس به زیبا ترین شکل خود نمایی می کند.

 

شب یلدا برای عروس چی میبرن | برای شب یلدا برای عروس چی میبرن | واسه شب یلدا برای عروس چی میبرن

کلام آخر

یلدا پر از رسم و رسوم زیبا و سنتی است. رسم کادو شب یلدا برای عروس هم یکی از این رسوم زیبا و نمادین است که خانواده تازه ‌داماد و تازه عروس برای اولین یلدایی که یک عضو جدید به خانواده‌شان اضافه شده است، به نشان شادی و برکت، هدایایی را در نظر می‌گیرند.

البته فراموش نکنید که خرید و تزیین این هدیه‌ها نباید به بستری برای چشم و هم‌چشمی و ایجاد سوء تفاهم و دلخوری تبدیل شود. این مراسم تنها برای گذراندن اوقاتی شاد بین خانواده تازه عروس و تازه داماد است. پس سعی کنید آن را در نهایت سادگی و صمیمیت برگزار کنید و از طولانی‌ترین شب سال لذت ببرید.

5 دیدگاه

  • رسم ها اگر به اندازه توان افراد باشه خیلی هم خوب دخترو پسری که همدیگر انتخاب کردن از اول پس وضعیت مالی همدیگر دیدن باید درحد همون وضعیت توقع داشته باشن نه غیر منطقی قبل از بله گفتن تصمیم تون بگیرید خدا شکر از اول تفاهم داشتیم بهش گفتم به جا اوردن رسم برام خوشایند ولی در توان خودت حتی اگرم داری ولخرجی نکن شب چله ما اندازه توان همسرم بود از نظر من عالی بود خیلی از خرج های بی خود خودم جلوش گرفتن به جاش انتخاب های درست با قیمت مناسب در خرید کردیم وفقط هم خانواده خودش وخانواده ما بودن فک وفامیل چه صیغه ی هست وقتی رسومات ورداشته بشه واسان به دست بیاد ازدواج ممکن برای برخی افراد سو تفاهم بشه از طرفی هم کاری نکنید جشن زهر مار تون شه بدترین اتفاق تصمیمات تون عاقلانه بگیرید

    • به عنوان کادو شب چله‌ای، بخشیدن هدایایی مثل لباس و کفش زمستانی و یک تکه طلا مرسوم است. در کنار این‌ها، شیرینی، آجیل و میوه‌های تزیین شده مخصوص شب یلدا هم هدیه داده می‌شوند.

    • رسم شب چله‌ای از قدیم برای آشنایی هر چه بیشتر خانواده‌ها و عروس و داماد بوده است. همچنین برای خوشامدگویی و ابراز خرسندی و علاقه به عروس، از طرف خانواده داماد، هدایایی را به مناسبت اولین شب یلدا به عروس هدیه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *