خواندن خطبه عقد در محضر | متن خطبه عقد

2.9/5 - (9 امتیاز)

خواندن خطبه عقد در محضر ،معمولا بعد از گذراندن دوره خواستگاری، آشنایی و مراسم بله برون، نوبت به عقد محضری می‌رسد. هرچند رسم و رسوم خانواده‌ها برای عقد کردن متفاوت است. عده‌ای عقد محضری را فقط در شرایطی می‌پذیرند که بلافاصله بعد از آن جشن عروسی باشد.

برخی خانواده‌ها نیز، مشکلی با عقد محضری ندارند. به هرحال، دانستن متن عقدنامه دائم و متن فارسی خطبه عقد برای اکثر ما جالب است. در این مقاله از سالن عقد نقره قصد دارید به جزییات این متن بپردازیم و معنی واقعی نکاح را بررسی کنیم.

خطبه عقد چیست؟

خواندن خطبه عقد در محضر ، اگر مسلمان باشید، قطعا عبارت خطبه عقد و سفره عقد خانگی به گوش‌تان خورده است. برای جاری شدن محرمیت بین دختر و پسری که قصد ازدواج دارند، خطبه‌ای خوانده می‌شود که به آن خطبه عقد گفته می‌شود.

بعد از خواندن این خطبه، دختر و پسر به هم محرم می‌شوند و ارتباط زن و شوهری برای‌شان حلال اعلام می‌شود. در باورهای دینی ما، این خطبه و پیوند ازدواج مقدس است. می‌گویند، خداوند بعد از خوانده شدن خطبه عقد، مهر زن و شوهری را در دل آن‌ها می‌اندازد و زندگی شیرین و دلچسب بعد از این خطبه آغاز می‌شود.

انواع عقد در اسلام

خواندن خطبه عقد در محضر ، همان‌طور که می‌دانید، تشریفات مراسم عقد برای جاری کردن صیغه محرمیت بین خانم‌ و آقا خوانده می‌شود. برای ایجاد محرمیت دائم، خطبه عقد دائم خوانده می‌شود که باید در این خطبه عقد میزان مهریه نیز مشخص می‌شود. در خطبه عقد موقت نیز، شرایط خاصی درنظر گرفته می‌شود که مدت زمان عقد در آن مشخص گردد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن می‌پردازیم.

با متن عقد موقت آشنا شوید

برای محرمیت زن و مرد مسلمان در مدتی موقت و محدود، عقد موقت خوانده می‌شود خطبه عقد موقت نیز معمولا به دو صورت خوانده می‌شود. خواندن خطبه عقد موقت، معمولا توسط  وکیل (عاقد) و یا خود خانم و آقا خوانده می‌شود.

خطبه عقد موقت توسط زن و مرد

توسط خانم گفته می‌شود: «زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم»

توسط آقا گفته می‌شود: «قَبِلْتُ التَّزْویجَ»

خطبه عقد دائم توسط وکیل یا عاقد

توسط وکیل یا عاقد خوانده می‌شود: «زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (فاطمۀ) مُوَکَّلی (علی) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم»

توسط وکیل یا عاقد خوانده می‌شود: «قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (علی) »

معنای خطبه عقد دائم در زبان فارسی را بدانید

دانستن معنای خطبه عقد، به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کنید و حالات و احساسات عمیقی در زمان جاری شدن خطبه عقد تجربه کنید. در زمان خواندن خطبه عقد، خانم می‌فرمایند: خودم را بر طبق مهریه تعیین شده، به همسری تو درآوردم؛ در این زمان مرد بلافاصله می‌گوید: این ازدواج را بر طبق مهریه‌ معین شده، قبول کردم و بعد از آن، زن و شوهر به عقد هم درمی‌آیند.

متن خطبه عقد دائم در اسلام:

خواندن خطبه عقد در محضر ، در دین مبین اسلام برای ثبت ازدواج رسمی و محرمیت زن و مرد به یکدیگر ،لازم است که بین آنها خطبه عقد جاری شود. متن خطبه عقد دائم متنی به زبان عربی است که پیش از خواندن صیغه عقد توسط عاقد چه در سالن عقد یا هر مکان دیگر خوانده می‌شود. مضمون این خطبه بزرگداشت خدا و فلسفه ازدواج است.

متن خطبه عقد دائم به زبان عربی:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدُ ِلله الذی أحَلَّ النِکاحَ و حَرَّمَ السّفاحَ و الزِّنا، و اَلَّفَ بینَ القلوب بعدَ الفِراق و الشِقاق، و آنسَهُم بالرأفه و الصَلاحِ، ثم الصّلوهُ و السلام علی سیدنا محمدٍ و آله البَرَرهِ الکرام.

و قال اللهُ تبارک و تعالی: وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (نور آیه 32) وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21)

و قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏. و قال (ص): مَنْ تَزَوَّج فَقَدْ أَحرَزَ نِصفَ دینِهِ فلیَتّقِ اللهَ فی النِصفِ الباقی.

ترجمه و متن خطبه عقد به زبان فارسی:

ممکن است دوست داشته باشید معنی خطبه عقد به فارسی را بدانید. ترجمه و متن فارسی و معنی خطبه عقد دائم در ادامه آورده شده است:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

ستایش خدایی را که نکاح را حلال و محارم و زنا را حرام کرد و دلها را پس از جدایی و اختلاف به یکدیگر پیوند داد و آنان را به مهربانی و نیکی واداشت، سپس درود و سلام بر سرورمان محمد و خاندان بزرگوارش باد.

و خداوند تبارک و تعالی فرمودند: و البته باید مردان و زنان بی‌همسر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید، اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود و خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و (به احوال بندگان) آگاه است.

و حضرت محمد (ص) فرمودند: ازدواج، سنّت  من است. هر کس از سنّت من رویگرداند از من نیست.

و ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: هر كه ازدواج كند، نصف دینش را حفظ می‌كند، نصف دیگرش را از راه تقوا و پرهیزگاری حفظ کند.

در این مرحله عاقد با ذکر شرایط و مهریه معین، از  عروس خانم میپرسد که آیا می‌خواهد به عقد دائم داماد درآید یا خیر؟ پس از گرفتن بله از زبان عروس، نوبت به پرسیدن این سوال از داماد و گرفتن پاسخ مثبت از او است.

یک نکته حاشیه‌ای که شاید برای شما جذاب باشد: بله گفتن عروس

سپس متن زیر توسط عاقد خوانده می‌شود:

أنکحتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاحَ لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

زوّجت مّوکلتی بمُوکِّلی علی الصداق المعیَّن… قبلتُ الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم

متعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی الصداق المعلوم… قبلتُ التمتیع لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم

أنکحتُ و زوّجتُ مُوکلتی بمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور… قبلتُ النِّکاحَ و الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور

أنکحتُ و زوّجت مُوکلتی من مّوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاحَ و الترویج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

بإذنها و إذن ابیها أنکحتُ و زوّجتُ و متّعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاح و الترویج و لزواج و المتمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

زوّجتُها بإذنها و إذن أبیها مُوکلتی لمُوکِّلی علی الصداق… قبلتُ النِّکاح و الترویج و الزواج و التمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

الحمدالله ربِّ العالمین

دعای پایان عقد که توسط عاقد خوانده می شود:

اللهم انصُرِ الاسلامَ و اهلَه و اخذُلِ الکفرَ و اهلَه و شَتِّت شَملَهم و فَرِّق جمعَهم و قَلِّب تَدبیرَهم. اللهم ألِّف بینَهما کما ألَّفتَ بین آدمَ و حوا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین ابراهیمَ و سارا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین موسی و صَفورا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین محمد و خدیجهَ الکبری، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین علی و فاطمهَ الزهرا علیهما السلام، اللهم طَیِّب نسلَهما واجعَلهما ملازمین لِمحمدٍ و آله الطیبینَ الطاهرینَ و اجعَلهُما ممَّن قُلتَ فیهم : اُدْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ (زخرف ، 70)

اللهم اخلُف لهما ولداً صالحاً و أوسِع فی رزقهما إنک واسع علیم. اللهم انی اُعیذُهما بک و ذریتَهما من الشیطان الرجیم بحق محمدٍ و آله الطاهرین.

 مستحباتی که می‌‌توانید بعد از جاری شدن خطبه عقد انجام دهید:

فراموش نکنید که خودتان هم می‌توانید در زمان خوانده شدن خطبه عقد برای خود و خوشبختیتان دعا کنید و این کار تنها مختص اطرافیان و یا خانواده تان نیست.

خواندن دعاهای زیر بعد از قرائت خطبه عقد از جانب پیامبر اسلام (ص) توصیه شده است:

«بارك الله لك و بارك عليك و جمع بينكما في خير»

«بارك الله فيكم، و بارك عليكم»

عروس خانم یا سایر خانم‌های حاضر در مراسم نیز می‌توانند دعای زیر را بخوانند: «على الخير، و البركة على خير طائر»

خلاصه مطلب

قطعا خواندن عقد در تشریفات عقد محضری ، برای انجام پیوند زناشویی در اسلام ضروری است. اگر علاقه‌مند هستید که به معنای فارسی این خطبه آشنایی پیدا کنید، باید با دقت متن بالا را مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که پیوند زناشویی پیوند مقدسی است و باید برای انجام آن، وکیل یا عاقدی را پیدا کنید که به درستی متن عقد عربی را برای‌تان بخواند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *