تشریفات عقد محضری + 12 نکته مهم که برای برگذاری این مراسم باید بدانید!

تشریفات عقد محضری

4.7/5 - (8 امتیاز)

تشریفات عقد محضری یکی از مراحلی است که بعد از بحث خواستگاری و ازدواج است. معمولاً در چنین شرایطی، عروس و داماد به آرامش کمابیش می‌رسند وزندگی شیرین‌تری از قبل ادامه می‌دهند. اگر شما هم در زمان نزدیکی ازدواج و عقد محضری هستید و می‌خواهید نکاتی را در خصوص تشریفات عقد محضری و نکات مهم مراحل آن را بدانید. حتماً با دقت بیشتری این مطلب سالن عقد نقره را مطالعه کنید.

روزهای قبل از عقد و عروسی روزهایی بسیار شلوغ و پرکاری هستند که هم شمارا بسیار خسته می‌کند هم‌حجم بالای کارها ممکن است باعث فراموشی چیزها و یا کارهای مهمی شوید. این چند توصیه کلیدی که در این مقاله بیان‌شده به شما کمک می‌کند بتوانید مراسم عقد محضری خود را به بهترین شکل برگزار کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

نکات ضروری در تشریفات عقد محضری

محضر عقد شیک در کرج معمولاً بعد از مراسم بله برون برگزار می‌شود. درواقع، وقتی‌که خانواده عروس و داماد هردو برای برگزاری عقد آمادگی داشته باشند، تاریخ عقد محضری مشخص می‌شود. اولین نکته که برای انجام عقد محضری بسیار مهم است آماده‌سازی مدارک لازم برای عقد محضری و انتخاب سالن عقد بوده.

حتماً در زمان مراجعه به محضر، برنامه‌ریزی مراسم عقد را با آن‌ها در میان بگذارید و مدارک لازم برای مراجعه به مرکز بهداشت جهت انجام آزمایش‌ها قبل از ازدواج را دریافت کنید.

با انجام آزمایش‌ها و گذراندن جلسات مشاوره، مدارک شما مهرشده و برای ارائه به دفتر عقد و ازدواج آماده می‌شود. بعدازاین مراحل باید به بررسی هزینه محضر ازدواج در دفترخانه را رسیدگی و هزینه‌ها رو پرداخت کنید و در تاریخ موردنظرتان را رزرو کنید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوعات خواهیم پرداخت.

 

برگذاری مراسم در تشریفات عقد محضری

 

انتخاب محضر  

اولین کار برای برگزاری مراسم عقد، انتخاب محضر و عاقد مراسم خواهد بود. اگر از آن دسته افرادی هستید که انتخاب کردید تا مراسم عقدتان در محضر برگزار شود، حتماً تا یک ماه قبل از مراسم عقدتان، دفترخانه عقد محضری خود را رزرو کرده باشید تا به دلیل شرایطی مثل اعیاد و یا برخی دیگر از تاریخ و مناسبات خاص در لحظه‌ی آخر بدون محضر نمانده باشید. برای مراسم عقد محضری  باید مدارک زیر را حتماً به همراه خود داشته باشید:

1-شناسنامه عروس و داماد و کارت ملی‌ها

2-عکس ۳x۴ جدید از عروس و داماد

3-شناسنامه پدر عروس و کارت ملی او

4-شناسنامه و کارت ملی ۳ نفر شاهد

انتخاب محضر  

 

نکات ضروری برای برگزاری عقد محضری 

این روزها بازار تشریفات مراسم عقد در دفتر ازدواج بسیار زیاد است.زیرا مخارج عروسی، کرایه تالار و هزینه‌های پذیرایی برای خیلی از افراد بسیار زیاد است، که ترجیح می‌دهند به‌جای یک مراسم شلوغ و پرزرق‌وبرق یک عقد محضری ساده داشته باشند.

البته باید گفت که ممکن است زوج‌هایی هم باشند که بین مراسم عقد و عروسی آن‌ها فاصله افتاده است. این زوج‌ها در صورت داشتن توان مالی هم می‌توانند یک مراسم کوچک در سالن عقد و هم مراسم عروسی در تالار برگزار کنند.

در روزهای نزدیک به مراسم خود باید کارهای گوناگونی مانند خرید حلقه، رزرو آرایشگاه، رزرو دفتر ازدواج و سالن عقد، خرید آینه و شمعدان، خرید کت‌وشلوار، خرید لباس عقد، انتخاب گل‌فروشی، رزرو گروه عکاسی، لیست گرفتن مهمان‌ها و دعوت آن‌ها و کارهای دیگر را باید انجام دهید.

بیشتر زوج‌ها روزهای مراسم عقد و عروسی‌شان بسیار خوشحال هستند،ولی اضطراب این مسئله رادارند که همه کارها به‌طور کامل و خوب پیش خواهد رفت؟ با توجه به این توصیه‌های که به شما خواهیم داد می‌توانید با خیال راحت کارهای که از روزهای قبل از مراسم عقد انجام دادید به‌طور کامل از مراسم خود لذت ببرید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

لیست خرید برای برگزاری عقد محضری

همه عروس و دامادها در روزهای نزدیک به جشن کارهای زیاد و گوناگونی نیز دارند که باید آن‌ها را انجام دهند. کارهایی که شما عزیزان باید برای برگزاری جشن عقد محضری خود انجام دهید عبارت‌اند از:

1-خرید حلقه

2-رزرو آرایشگاه

3-رزرو دفتر ازدواج و سالن عقد

4-خرید آینه و شمعدان

5-خرید کت‌وشلوار

6-خرید لباس عقد عروس خانم

7-انتخاب گل‌فروشی

8-رزرو فیلم‌بردار  و عکاس

9-آماده کردن لیست میهمان‌ها و دعوت از آن‌ها

درست است که حجم این کارها زیادی است و ممکن است به شما استرس زیادی هم وارد کند، ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید حجم کارهای خود را کم کنید با یک گروه تشریفات عروسی  صحبت کرده و کارهای مربوط به جشن را به آن گروه بسپارید. در این هنگام استرس شما برای انجام دادن کارها خیلی کمتر خواهد شد و هم‌زمان بیشتری برای رسیدگی به سایر کارهای خودخواهید رسید.

 

زمان رزرو دفترخانه برای عقد محضری

برای راحت شدن خیالتان از بابت اینکه جشن شما همان‌طور که دوست دارید برگزار خواهد شود باید یک ماه قبل از روز جشن برای رزرو دفتر ازدواج اقدام کنید. این احتمال بسیار زیاد است که در تاریخی که شما در نظر گرفته‌اید در این زمان دفترخانه‌ها زمان و تایم خالی نداشته باشند.

زیرا ممکن است تاریخی که شما برای جشن خود انتخاب کرده‌اید یک تاریخ خاصی بوده باشد که بدون شک عروس و دامادهای زیاد دیگری هم دوست دارند در آن روز و تاریخ جشن عقد را برگزار کنند. بنابراین برای انتخاب دفترخانه باید یک ماه قبل رزرو کرده تا دچار مشکل نشوید.

زمان رزرو دفترخانه برای عقد محضری

 

ایده‌هایی برای مراسم عقد

در تشریفات عقد محضری که ساده برگزار می‌شود نیازی نیست برای برگزاری آن زرق‌وبرق دار انجام شود مثلاً برای آرایش عروس نیازی به انتخاب میکاپ غلیظ ندارید؛ یک آرایش ساده و یکدست که ظاهر شمارا زیباتر و شاداب‌تر نشان داده شود کافی است. اگر خودتان در آرایش کردن مهارت خوبی ندارید از دو هفته قبل آرایشگاه خوبی که در کار خود حرفه‌ای هستند را رزرو کرده.

به داماد بگویید که روز عقد حتماً با دسته‌گل بیاید آرایشگاه دنبالتان! چراکه بعضی از خانواده‌ها فکر می‌کنند هرکدام از خانواده‌ها و عروس و داماد باید جداگانه به محضر بروند. در انتخاب مدل لباس عقد محضری وسواس به خرج ندهید چون‌که برای عقد محضری، کت‌وشلوار و لباس‌های رسمی مناسب هستند.

در پایان مراسم عقد محضری در دفتر عقد شیک در کرج و هنگام تبریکات خانواده و نزدیکان؛ به‌رسم یادبود هدایایی به آن‌ها تقدیم کنید. باسلیقه خودتان و وسایل دم‌دستی کادوهایی را به شکل گل، جعبه، جا سوییچی، قاب عکس برای میهمانان تهیه کنید و به‌عنوان یادبود به آنان هدیه دهید.

 

شروط ضمن عقد چیست؟

خرید حلقه و لباس مناسب برای عقد محضری

خرید حلقه و لباس، نشانه‌ی سلیقه و علایقتان در روز عقد خواهد بود.  شما هم برایتان اهمیت دارد که در روز عقدتان که یکی از خاطره‌انگیزترین اتفاقات زندگی‌تان است، پوششی مناسب و زیبا داشته باشید.

هیچ فرهنگ و هیچ سنتی نباید مانع از آن شوند که دختر و پسری در این لحظه‌ی مهم دچار نگرانی و ناراحتی در مورد این مسائل باشند.  انتخاب حلقه، لباس هر چیز دیگری که دوست دارید در روز عقدتان استفاده کنید، باید مختص به شخص شما، روحیه و علایقتان باشد. و این هم در نظر بگیرید که برای این مراسم لباس مناسبی انتخاب کنید که بعد دچار مشکل نشوید.

 

خرید حلقه برای مراسم عقد

انتخاب لباس عقد محضری

35 مدل لباس عقد محضری زیبا و شیک 1401

انتخاب عکاس و فیلم‌بردار حرفه‌ای

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های شما در مراسم عقد محضری، انتخاب عکاسی خوب است.برای منحصربه‌فردترین روز زندگی خود، باید عکاس و فیلم‌برداری را انتخاب کنید که به بهترین شکل خاطرات و لحظه‌های فوق‌العاده شمارا ثبت کند. از جانب دیگر باید عکاس و فیلم‌برداری را برای مراسم خود انتخاب کنید که در حضور او معذب نباشید، بلکه بتوانید به‌راحتی احساس خود را ابراز کنید.

 

لباس مناسب عروس و داماد برای عقد

هزینه‌های جشن عقد  محضری

هزینه‌هایی که برای برگزاری مراسم عقد ایرانی باید خرج کنید را از قبل پیش‌بینی کنید. نوسان قیمت در این روزها بسیار زیادی مشاهده می‌شود . بنابراین شما عزیزان با برنامه‌ریزی مالی درست می‌توانید تمام‌کارهای خود را برای برگزاری جشن عقدتان با راحتی بیشتری انجام دهید.

برای اینکه ازنظر مالی برایتان مشکلی پیش نیاید بهترین کار این است که دو الی سه هفته قبل از برگزاری جشن تمام هزینه‌های ممکن را در نظر بگیرید  و پول آن‌ها را کنار بگذارید تا دچار مشکل ازنظر هزینه‌ها برای شما پیش نیایید.

قرآن مجید در سفره عقد

 

لیست میهمان‌ها

برای خیلی از عروس و دامادهای عزیز این قضیه پیش‌آمده است که بعد از برگزاری جشن خود متوجه شده باشند که برخی از دوستان و اقوام را به جشن خود دعوت نکرده‌اند.

برای به وجود نیامدن این مشکل حتماً قبل از هر کاری آغاز به نوشتن لیست افرادی کنید که دوست دارید در جشن عقد شما حضورداشته باشند. تقریباً 10 روز قبل از برگزاری جشن این لیست را با دقت نوشته و چند بار مرور کنید تا شخصی را از قلم نیانداخته باشید.

البته اگر جشن عقد شما تشریفات عقد محضری و خانوادگی است، بهترین کار، دعوت از بزرگان فامیل بوده است و نیازی نیست تمام اقوام و دوستان را دعوت کنید و در هزینه‌های جانبی هم به‌خوبی توانسته‌اید صرفه‌جویی کنید. پس از انجام خریدها و کارهای شخصی بهتر است حدود ۱۰ الی ۲۰ روز قبل از مراسم مهمانان مهم خود را دعوت کرده.

برای عقد محضری بهتر است تعداد افراد کمتری را به محضر بیایند. با این شرایط می‌توانید علاوه بر افراد نزدیک خود و همسرتان، دوستانی که با آن‌ها احساس صمیمیت می‌کنید و دوست دارید در آن روز و لحظه کنارتان باشند را دعوت کنید.

 

مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد

 

یادآوری مدارک در روز عقد محضری

در روز عقد، به‌اندازه کافی سرتان شلوغ خواهد بود که زمان برای آماده کردن مدارکی که باید در این روزبه دفترخانه ازدواج تحویل دهید ندارید. بهتر است که آن‌ها را از قبل آماده کنید.

ازجمله مدارکی که در روز عقد باید به همراه داشته باشید به شرح زیر می‌باشند.

1-اصل شناسنامه زوجین

2-اصل کارت ملی

3-عکس 3*4

4-برگه آزمایشگاه

5-شناسنامه و کارت ملی پدر عروس(در صورت فوت باید برگه گواهی فوت را ارائه شود)

6-نهایی کردن شروط ضمن عقد

شما باید در جلسه بله برون تمام حرف‌ها را زده باشید و مهریه و شرایط ضمن عقد را نهایی کرده باشید و آن‌ها را در دفتر بله برون به ثبت رسانده باشید. اگر بنا بر هر دلیلی مراسم بله برون نداشتید باید چند روز قبل از عقد به توافقات آخر رسیده باشید.

 

کادو سر عقد محضری

کادوی سر عقد توسط خانواده‌ها به عروس و داماد پیشکش می‌شود. در این زمان توسط بزرگان هدایایی چون طلا و سکه به عروس و داماد تقدیم می‌شود. هرکدام از اعضای خانواده‌های عروس و داماد نسبت به بودجه خود هدایای تقدیم عروس و داماد خواهند کرد.

 

بهترین هدیه و کادو سر عقد محضری شامل چه چیزهای می‌شود؟

 

خطبه‌ی عقد در محضر

خطبه عقد توسط عاقد در محضر و در حضور مهمانان در سکوتی کامل خوانده می‌شود. بعد از امضا کردن تعهدات مشترک، عروس و داماد حلقه‌ها را در انگشتان یکدیگر جای می‌دهند و با عسل کام هم را شیرین می‌‌کنند. پس‌ازآن نوبت به هدیه خانواده داماد و عروس می‌رسد.؛ و در آخر به اتمام رسیدن مراسم می‌رسد و همه مهمانان برای این زوج آرزوی خوشبختی می‌کنند.

 

قرآن مجید در سفره عقد

 

مراسم قند ساییدن

در حضور بزرگان و خانواده‌ها هنگام جاری کردن صیغه عقد، روی سر عروس و داماد قند‌های از پیش تزیین شده ساییده می‌شود. کله قند های تزیینی توسط خانمی جوان و ترجیحاً مجرد ساییده می شوند. فرقی نمی کند از کدام خانواده باشند اما خواهر عروس یا خانمی از خانواده عروس معمولاً زیر لفظی گفتن و عروس رفته گل بچینه را می گوید.

بنا بر دلایل سنتی و خرافه، زنهای مطلقه و بیوه را به پشت سر عروس و داماد راه نمی‌دهند و اغلب به مراسم نیز دعوت نخواهند شد که البته این موضوع از بطن اشتباه و خرافه می‌باشد.

 

دعای قبل از خطبه عقد

سنت است برای میمنت و مبارکی قبل از جاری شدن صیغه عقد دعا و ذکرهایی توسط عروس و داماد خوانده می‌شود که در ادامه آورده شده است. إن الحمدلله  نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له و من يضلل الله فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله». در این دعا زوجین بعد از حمد و ستایش خدا، از خداوند طلب راهنمایی و کمک می کنند. و اینکه خدا آنها را برای دوری از گناه و اعمال زشت، یاری کند و آنها را از گمراهی برهاند، در نهایت با شهادت بر یگانگی خدا و یکتاپرستی ، و شهادت بر پیامبر او حضرت محمد (ص) فرستاده و بنده اوست، دعای خود را به اتمام می رسانند.

 

جاری شدن خطبه عقد

بعد از دعاهای قبل از عقد، عاقد در محضر و در حضور مهمانان خطبه عقد را می خواند و عروس و داماد بعد از امضا کردن تعهدات مشترک، حلقه ها را در انگشتان یکدیگر جای می دهند و با عسل کام هم را شیرین می کنند. البته به یاد داشته باشید که عروس قبل از سومین مرتبه پرسش عاقد، جواب بله را نمی دهد! اینجاست که مادر شوهر باید کادوی زیرلفظی را به عروس خود تقدیم کند!

 

عقد آرایی

این روزها باب شده در کنار عقد شرعی، بخشی از مراسم را به برپایی متن عقد آریایی می پردازند. این عقد که شامل متنی بسیار زیباست در بین عروس و دامادها بسیا رواج پیدا کرده است.

 

سخن پایانی

امیدواریم با رعایت مواردی که گفته شد در این مقاله و چند توصیه برای داشتن یک تشریفات عقد محضری که در اختیارتان قرار داده باشیم به شما عروس و دامادهای عزیز کمک کرده باشیم تا بتوانید  کامل‌ترین و زیباترین جشن عقد محضری را برگزار کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *