دفتر بله برون چیست و چه چیزهای در آن نوشته میشود؟

دفتر بله برون چیست

4.1/5 - (10 امتیاز)

دفتر بله برون چیست امروزه به‌عنوان یکی از پایه‌های مهم در مراسم بله برون شناخته‌شده است.  بعدازآنکه مراسم خواستگاری به اتمام رسید و دو خانواده با همدیگر معرفی و آشنا شدند، در مورد سازش آن‌ها در مورد مقدار مهریه، شیربها و … صحبت خواهند کرد. درگذشته این موافقت‌ها بر روی کاغذی ساده نوشته می‌شد ولی امروزه این موافقت‌ها در دفتر بله برون نوشته می‌شود که به‌جز زیبا و چشم‌نواز بودن، برای عروس و داماد هم به‌عنوان یادگاری خواهد ماند. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره با ما همراه باشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

مراسم بله برون چیست؟

بله برون، یکی از مراسم‌های قبل از عقد است. در این مراسم، میزبان، خانواده عروس خانم است. اگر در شرف ازدواج هستید، لازم است با دقت زیاد این مقاله را مطالعه کنید تا با رسومات این شب هیجان‌انگیز آشنا شوید.

در مراسم بله برون، خانواده‌های نزدیک آقای داماد و عروس، کنار هم جمع می‌شوند. پذیرایی، مشابه پذیرایی مراسم خواستگاری است. معمولا رسم بر این است که، بعد از پذیرایی چای یا نوشیدنی خنک، یکی از اعضای خانواده داماد (معمولا پدر، مادر یا یکی از بزرگان فامیل) سر صحبت را باز می‌کند و اقوام آقای داماد را معرفی می‌کند؛ در این شرایط اکثرا نسبت این افراد با داماد، گفته می‌شود. بعد از آشنایی نسبی با خانواده داماد، نوبت انجام همین‌ کار توسط خانواده عروس است. برای این معارفه اصلا عجله نکنید، هول نشوید و همه‌چیز را یک شب قبل از بله برون با خانواده مرور کنید.

بعد از معرفی و آشنایی اقوام جدید با یکدیگر، زمان مناسب برای صحبت‌های جدی در خصوص، میزان مهریه، شغل آقای داماد، میزان درآمد و محل زندگی آن‌ها است. در گذشته، نیمی از بله برون‌ها، با بحث‌های اینچنینی به‌هم میخورد! اما این روزها، با افزایش سطح شعور و فرهنگ مردم، خانواده عروس و داماد، در جلسه‌ای خصوصی‌تر، درمورد تمام این مسائل صحبت می‌کنند و بعد از، به ‌نتیجه رسیدن، مراسم بله برون رسمی را برنامه‌ریزی می‌کنند. با این‌کار، احتمال هر گونه بحث و ناراحتی ازبین می‌رود.

 

رسومات مراسم بله برون برای خانواده داماد

اگر بخواهیم در خصوص رسومات این جشن صحبت کنیم، باید سری به فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف بزنیم، چرا که هریک آداب و رسومات خاص خود را دارند، اما از آن‌جایی که این‌کار ممکن نیست؛ در ادامه به رایج ترین و عمومی‌ترین رسومات مراسم بله برون که باید خانواده داماد بدانند می‌پردازیم.

 

هدایای بله برون

یکی از رسومات مراسم بله برون، بردن هدیه به خانه خانواده عروس است، هدیه بله برون اغلب شامل یک قواره پارچه پیراهن مجلسی برای عروس (بنا بر تمایل عروس و داماد، می‌توان به جای پارچه، لباس آماده مجلسی نیز هدیه برد)، چادر عروس، یک جلد قرآن مجید، انگشتر نشان بله برون و کله قند است؛ اگر دلتان خواست می‌توانید در کنار دیگر هدایا کیف، کفش و یا مانتو نیز قرار دهید.

 

هدایای بله برون

 

گل بله برون

یکی از ارکان جدایی ناپذیراین جشن، دسته گل عروس برای گل بله برون است، شما باید یکی از زیباترین سبد گل‌ها را انتخاب کنید و برای این مراسم به خانه عروس ببرید، قطعا تا به امروز،  بیشتر با سلیقه یکدیگر آشنا شده‌اید و این اولین مراسمی است که می‌توانید سبد گل را با سلیقه خود و عروستان انتخاب کنید. همچنین می‌توانید سبد گل را به گونه ای تزئین کنید که بتوان حلقه بله برون را میان گل‌ها جاسازی کرد. در ادامه چند نمونه از زیباترین ایده ها برای سفارش سبد گل بله برون را خواهید دید.

 

گل بله برون

حلقه بله برون

همان‌طور که می‌دانید، در مراسم بله‌ برون بعد از توافق و گرفتن بله از عروس خانم، باید با اجازه از پدر عروس، حلقه نشان یا انتخاب انگشتر طلای زرد برای نامزدی را به دست عروستان کنید. حلقه نشان اغلب دخترانه و ظریف است؛ بهتر است این حلقه به سلیقه داماد تهیه شده باشد و عروس قبل از مراسم آن را ندیده باشد. چند نمونه مدل انگشتر نشان بله برون را در ادامه می‌بینید که می‌تواند ایده خوبی برای حلقه بله برون شما باشد.

 

حلقه بله برون

پذیرایی مراسم بله برون

پذیرایی مراسم بله برون اغلب ساده است، پذیرایی اصلی این مراسم با نوشیدنی براساس فصل (چای، قهوه، آبمیوه)، میوه، شیرینی و کیک است، تهیه نوشیدنی، میوه و شیرینی به عهده خانواده عروس و کیک بله برون به عهده خانواده داماد است.

پذیرایی شام در مراسم بله برون مرسوم نیست، اما اگر دلتان می‌خواهد می‌توانید مهمان‌هایتان را برای شام دعوت کنید و یا با فینگر فود‌های مختلف پذیرایی مختصری داشته باشید.

از سیر تا پیاز مراسم بله برون

دفتر بله برون چیست در ازدواج‌‌های سنتی، قراردادی بین هر دو خانواده نوشته می‌شود که شامل مواردی است که در این مقاله به آن‌‌ها پرداخته‌شده است. این قراردادها معمولاً در دفتری به‌عنوان دفتر ‌‌بله‌بران نوشته می‌شود و به امضای هر دو خانواده و شاهدها درمی‌آید.

چه متن‌های در دفتر بله برون نوشته می‌شود؟

در متن دفتر بله برون چیست اول متنی از قرآن و بعدازآن متن اصلی دفتر بله برون نوشته می‌شود که شامل مهریه و تمام موافقت‌ها بوده است که بین دو خانواده شکل‌گرفته است و هر دو خانواده باید به این مطالب نوشته‌شده در دفتر بله برون پایبند باشند. لیست دفتر بله برون با این شیوه آغاز می‌شود وبرتری موارد نوشته‌شده در برگه به این شکل هست.

مهریه: مهم‌ترین موضوع در جلسه که موردبحث قرار می‌گیرد مهریه است. که در دفتر بله برون میزان و دریافت مهریه پس از موافقت‌ها در دفتر توضیح خواهد شد.

۲ -جهیزیه: اشاره به‌اندازه و نمونه‌های جهیزیه‌ای که خانواده عروس برای زوج جوان در نظر گرفته‌اند و میزان هزینه‌های تقریبی تهیه کردن جهیزیه گفته می‌شود و در دفتر ثبت می‌شود. در بعضی از نواحی ایران داماد برای تهیه کردن چندتکه از جهیزیه را بر عهده خواهد داشت، نوع و قیمت تقریبی آن نیز در دفتر بله برون نوشته خواهد شد.

۳ -تقاضای حق طلاق: از طرف زوجه و توافق‌های نظیر حق طلاق عروس و اجازه کار و ادامه تحصیل نیز از شرط‌های مهمی هستند که باید در قسمت برتری لیست قرار داده شود.

۴ -مسکن داماد: وضعیت مسکن و مکان زندگی مشترک عروس و داماد در حضور بزرگان فامیل در دفتر بله برون نوشته می‌شود. برنامه آن‌ها برای زندگی مستقل آن زوج، خرید خانه یا اجاره منزل در همان دفتر ذکر خواهد شد و به امضای بزرگان هر دو خانواده خواهد رسید.

۵ -تاریخ برگزاری مراسم‌های نامزدی: عقد و عروسی ذکر زمان و تاریخ و مکان برگزاری مراسم‌های در دفتر ذکر خواهد شد و هزینه‌های محضر عقد کرج که بر عهده کدام طرف است نیز خواهند پرداخت.

رسومات و سنت‌های خانوادگی برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ها و مشکلات بعد از تشریفات عقد کرج و عروسی، در همان جلسات بله برون در مورد رسم و رسومات خانوادگی خود اشاره‌کنید و کارهای عروسی را تقسیم کنید و ضمن درج در دفتر به امضای بزرگان و فامیل طرفین برسانید.

۷ -مشخصات قابل‌ذکر عروس و داماد در دفتر بله برون: علاوه بر نام شناسنامه‌ای و نام خانوادگی عروس و داماد، نام پدر و مادر، شماره شناسنامه و تاریخ تولد و غیره نیز در متن قرارداد آورده می‌شود.

۸ -شیربها: طبق برخی رسوم‌های خانوادگی و فرهنگ بعضی از نقاط ایران هنوز رسم شیربها برداشته نشده است. طبق توافقات انجام‌شده از طرف خانواده داماد مقداری پول نقد یا هدیه‌ای نفیس برای خانواده عروس در نظر گرفته می‌شود. بیشتر اوقات خانواده عروس بخشی از جهیزیه را تحت عنوان شیربها از خانواده داماد دریافت می‌کنند. این بند از توافقات نیز در دفتر بله برون توضیح خواهد داده شد.

لازم به یادآوری است که توافقات نوشته‌شده و به امضاء رسیده در دفتر بله برون بعداً به‌صورت قانونی در سند ازدواج ثبت می‌شود و مواردی که در شروط ضمن عقد نوشته می‌شود لازم‌الاجرا خواهد بود.

چه متن‌های در دفتر بله برون نوشته می‌شود؟

 

متنی که در دفتر بله برون نوشته می‌شود چیست؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم مورخه: (تاریخ روز (هوالمئلف بین القلوب بین الذی بحق محمدا واله طاهرین

انکاح به اذن و رضا عالیشائن هو الجناب (داماد) …. ابن … المتولد…. به شماره شناسنامه…… المقیم مدینه…….

والمنکوحه به اذنها ورضائتها وعصمتها وعفوتها وپناها بالغا وحی المسات بانوی باکره رشیده …… …. بنت

صدق…. المتولد…. به شماره شناسنامه……المقیم مدینه … به مهریه المعلوم القدر وصداق ………سکه مبارکه

جمهوری اسلامی ایران رایج در خزانه کشور یک جلد کلام‌الله مجید به‌منزله صداقت زندگی یک شاخه نبات

سبز به‌منزله خرمی زندگی یک عدد آینه روشن به‌منزله روشنی زندگی که زوجه از مال زوج خود عندالمطالبه دریافت بنماید. الوکیل فی مجانب طرفین زوج و زوجه مقدس القاب و فهام جناب آخوند عاقل و عاقد و فصیح الکلام

در کلام اله مجید درهر بلادی از مسلمین که بوده باشد. ازن صحیح و شرعی از زبان طرفین به عرصه ظهور

رسیده را جمع دارد صیغه دائمی و قائمی مهر مذکور موافق شریعت غراء مصطفوی و ملت بیضاء مرتضوی با

لفظ گهربار خود جاری فرموده.

در اول دفتر بله برون ابتدا آیات مبارکی از قرآن کریم مانند:

وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً
(و ازجمله نشانه‌های او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت تا نسل بشر را تداوم بخشد. ظ آیه ۲۱-سوره روم(

نوشته می‌شود و بعد صورت‌جلسه اصلی دفتر بله برون نوشته‌شده که به‌صورت نوشته‌های زیر است:

 

نمونه‌های از متن در دفتر بله برون

1- متن ادبی و زیبای دفتر بله برون

به نام آن‌که میثاق را آفرید؛ و نهال عشق و محبت را در وجود انسان‌ها کاشت؛  و آن را از دریای رحمت و لطف و مهربانی خود سیراب نمود خدایا ما را یاری ده تا آغاز کنیم زندگی را و باهم یکی شدن را و پرواز دهیم پیوستگی را همچون پروانه در پیله؛ پیله‌ای به نام زندگی. از این رهگذر شرایط پیوند و شکوفایی غنچه‌های گلستان زندگی‌مان:

آقای………………………

و دوشیزه…………………

را در بوستان حضرت احدیت بدین قرار مقرر می‌داریم:

۱- یک جلد کلام‌الله مجید

۲- چند شاخه نبات و آینه و شمعدان و …

۳-تمامی توافق‌های صورت گرفته بین دو خانواده

4-امضاء داماد

5-امضاء عروس

6-گواهان خانواده داماد

7-گواهان خانواده عروس

سپس در پایان این بندها متن زیر در انتهای آن نوشته می‌شود:

خدایا ما را یاری ده تا در زیباترین روز هستی آغاز کنیم یکی شدن را و پرواز دهیم پیوستگی را همچون دو پروانه در یک پیله

اینک مقدمات پیوند مقدس آقای … و دوشیزه …که تبسـم گل‌ها و لحظه‌های روییدن را نوید می‌دهد مقدر می‌داریم، با استعانت از درگاه الهی و با آرزوی بهترین‌ها برای عزیزانمان؛

مِهـر را ممهور می‌کنیم به یک جلد کلام حق، تجلی مهرشان در یک جام آینـه و گواه روشن زندگی‌شان یک جفت شمعدان.

شیرینی زندگی‌شان به (تعداد مشخص‌شده ) شاخه نبـات و گلستان زندگی‌شان مـزین به (تعداد مشخص‌شده ) شاخه گل مریم به‌رسم روزگار یک سرویس طلا و جواهـر، به خواست ماه داماد  ( تعداد مشخص‌شده ) شاخه گل لاله و یک سفر حج و به مهـر سنت نبوی (تعداد مشخص‌شده ) عدد سکه طلا تمام بهار.

 

نمونه‌های از متن در دفتر بله برون

2-نمونه‌ی دیگر از متن آماده بله برون

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ستایش پروردگار را سزاست که هستی و بقای بشر را به ازدواج محکم ساخت و درود بی‌کران بر حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی (ص) که این سنت پسندیده و الهی را تشویق و توصیه فرمود.
 
در تاریخ …………مراسم خواستگاری/بله برون از دوشیزه …………… فرزند ………………شماره شناسنامه …………متولد ……………… به طرفت آقای ………………. فرزند …………شماره شناسنامه ………………متولد سال ………… به عمل آمد
 
و پس از بحث و تبادل‌نظر بحمدالله و به مبارکی و میمنت گفتگو به نتیجه مثبت رسید
و میزان مهریه و شیربها و سایر شرایط به شرح ذیل تعیین و مقبول طرفین واقع شد
 
الف (میزان مهریه ) یک جلو کلام‌الله مجید و یک شاخه نبات و آینه‌شمعدان مهر السنه حضرت فاطمه زهرا (س) بانضمام تعداد…………سکه بهار آزادی و مبلغ ……………تومان …………… و…. دانگ از ساختمان ابتیاعی داماد
 
ب (میزان جهیزیه ) وسایل کلی از قبیل………………………………………………………………………………………………………………بر عهده خانواده عروس خانم و چندتکه از وسایل جهیزیه شامل …………… و ……………… و ………………؛ و ……………… بر عهده آقا داماد است.
 
ج (مبلغ شیربها) مبلغ ………………تومان بانضمام سایر زیورآلات شامل ……………. طلا و سایر البسه طبق عرف و توافق
 
د (تهیه مسکن ) تهیه مسکنی به متراژ تقریبی ……………… به‌صورت اجاره / ملکی ………… به عهده آقا داماد با این توضیح ……………………………………………… هست.

سایر شرایط دربندهای بعد به ترتیب ذکر شود و به امضای عروس، داماد و بزرگان دو خانواده برسد.

3-نمونه‌ی دیگر متن آماده بله برون

به نام خالق هستی
در پیروی از طریقت و اجرای سنت رسول اکرم «ص» و با استعانت از پروردگار که تقدیر و آرامش انسان‌ها را در زوج بودنشان قرارداد، انشالله سرسبزترین برگ حیات را به امید برخورداری از بحر فضل و کرمش به شرح زیر مرقوم می‌نماییم:
1-به امید منور نمودن خانه دل‌ها و تن‌ها یک جلد کلام‌الله مجید
2-یک جام آینه و شمعدان نیک شاخه نبات
3-اگر منزل بخواهد پشت قباله باشد نوشته شود n دانگ از خانه مسکونی
4- سکه تمام بهار آزادی
 5-مثقال طلا

6-اگر سفر حج بخواهد نوشته شود.

 

نکاتی گرداگرد تهیه دفتر ‌‌بله برون

دفتر بله برون چیست مراسم بله برون را می‌توانید خودتان درست کنید یا از بازار تهیه کنید. برای تزئین دفتر ‌‌بله برون می‌توانید از انواع تور و ربان طبق سلیقه خود انتخاب و تهیه کنید، اما نکته‌ای که بیش از ظاهر آن اهمیت دارد متن دفتر ‌‌بله برون است که باید به زیبایی نوشته شود. شاید این دفتر جهت متن یک قرارداد باشد ولی فراموش نکنید این قرارداد بین عروس و داماد نوشته خواهد شد، بهتر است دفتر بله برون‌متن زیبایی داشته باشد و لحن خشن و تند نداشته باشد. متن‌های رمانتیک و زیبا می‌تواند در بین اعداد و ارقام و شروط ذکرشده قرارداد را به سمت و سویی زیباتر کشانیده شود.

اگر دفتر ‌‌بله برون را از بیرون تهیه می‌کنید، متن‌‌های آن آماده است و شما می‌توانید طبق سلیقه خود یکی از این دفترها را انتخاب کرده و تنها کاری که باید انجام دهید این است که در بین اعضای خانواده یک فرد خوش‌خط را برای پر کردن جاهای خالی قرارداد انتخاب کنید.

 

نکاتی که باید قبل از نوشتن در دفتر توجه کرد

دفتر بله برون چیست قبل از مراسم بله برون تمامی شرایط خود را روی کاغذی بنویسید که در هنگام نوشتن دفتر، چیزی را فراموش نکنید. بعضی از عروس خانم‌ها و آقا دامادها از گفتن خواسته‌ها و شرایط خود در دفتر خجالت می‌کشند یا نمی‌توانند در آن موقعیت بیان کنید که این کار کاملاً به ضرر خودشان خواهد بود!

پس بهتر است از قبل با یکی از بزرگان فامیل این خواسته‌ها را بگویید که در دفتر بله‌بران نوشته شود یا به خود شهامت دهند که در هنگام نوشتن شرایط، خواسته‌های خود را بیان کنید.

 

نکاتی که باید قبل از نوشتن در دفتر توجه کرد

 

سخن پایانی

مراسم بله برون، از رسم‌های مهم و به‌یادماندنی در زندگی زوجین خواهد بود. تلاش داشته باشید که این مراسم‌ها محضر عقد شیک در کرج به‌خوبی برگزار شود و خاطره‌ای خوبی را برای شما به یادگار بماند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *