متن عقد آریایی چیست؟متن عقد آریایی وفادار تو خواهم بود | متن عقد آریایی

متن عقد آریایی چیست؟

4.9/5 - (10 امتیاز)

این روزها شکل برگزاری مراسم‌های عقد کمی تغییر کرده است، با رسم و رسومات جدیدی روبه‌رو شده‌ایم که طرفداران زیادی پیداکرده است. یکی از همین رسم و رسومات جدید اجرای عقد آریایی و متن عقد آریایی است که مد شده و خیلی از عروس و دامادهای عزیز مشتاقانه از آن استقبال کرده‌اند.

مراسم عقد آریایی ترکیبی از میهن‌پرستی ایرانی، رسم و رسوم و فرهنگ غربی است و به دلیل متن پر از مهری که دارد علاوه بر اجرای عقد شرعی که میان ما مسلمانان رواج دارد، برای به‌یادماندنی‌تر شدن این روز خوانده می‌شود.

دفتر عقدهای زیادی وجود دارد که برای احترام گذاشتن به علایق جوانان آن را جاری می‌کنند و شما می‌توانید از آن برای زیباتر شدن اولین جشن رسمی زندگی مشترکتان و به یادگار گذاشتن خاطرات زیبا کمک بگیرید. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره با ما همراه باشید.

متن عقد آریایی صوتی

 

علت علاقه‌ی عقد آریایی در بین مردم چیست؟

علت اینکه چرا عقد و ازدواج آریایی در بین ایرانیان این‌قدر افزایش پیداکرده و روز بروز طرفداران آن زیادتر می‌شود را جدای از مسئله چشم‌وهم‌چشمی دانست. بیشتر افراد دلیل علاقه به اجرای عقد آریایی را فارسی بودن متن آن می‌دانند و اینکه متوجه معنی کلماتی که بر زبان خود می‌آورند می‌شوند.

افراد زیادی نیز به دلیل اینکه می‌خواهند در فیلم عروسی آن‌ها مراسم عقد آریایی که یک مراسم زیبا و خاطره‌انگیز است وجود داشته باشد اقدام به برگزاری عقد آریایی می‌کنند.

جامعه ایرانی به جشن‌ها و مراسم‌ها و گردهمایی‌ها علاقه ویژه و توجهی بسیار زیادی دارند و نسبت به پربار نشان دادن و تنوع بخشیدن به آن از هیچ امری کوتاهی نخواهند کرد.

قطعاً برای رسمیت پیدا کردن ازدواج و ثبت ازدواج باید صیغه به زبان عربی جاری شود و در یک دفتر ازدواج ثبت شود در غیر این صورت ازدواج آریایی ثبت نخواهد شد فقط این نوع عقد برای زیبای تشریفات مراسم عقد خواهد بود عقد آریای شکل قانونی ندارد.

عقد آریایی چیست؟

متن عقد آریایی چیست ؟ یکی از مواردی که این روزها بسیار مورد استقبال قرارگرفته شده است مراسم عقد آریایی است. متن عقد آریایی از اشعار فریدون مشیری است و تاریخچه‌ای دقیقی وجود ندارد و بیشتر به حالت فرمالیته و به خاطر زیبایی و خاص بودن آن برگزار می‌شود جزو مراسم‌های تشریفاتی بوده است.

 

عقد آریایی چیست؟

متن عقد آریایی وفادار تو خواهم بود

 

متن عقد آریایی وفادار تو خواهم بودمتن عقد آریایی وفادار تو خواهم بود

متن عقد آریایی به نام نامی یزدان

 

متن عقد آریایی به نام نامی یزدان

آیا عقد آریایی زوجین را به یکدیگر حلال می‌کند؟

در شرع و قانون جمهوری اسلامی ایران چیزی به‌عنوان عقد آریایی متن عقد آریایی به نام نامی یزدان ثبت‌نشده است و طبق گفته‌ها دفاتر ازدواج حق ندارند مراسم عقد آریایی را به‌جا آورند. فقط این عمر شکل تجملاتی دارد وگرنه تشریفات عقد کرج زوجین ثبت نخواهد شد.

 

متن عقد آریایی کوتاه

متن عقد آریایی کوتاه

توسط چه کسی عقد آریایی خوانده می‌شود؟

نحوه برگزاری مراسم عقد آریایی به این صورت است که با جملات عاقد شروع و بعد متن عقد آریایی و سوگندها به ترتیب توسط داماد و عروس گفته می‌شود و پس از سوگندها متنی را عروس و داماد باهم می‌خوانند که پس‌ازآن حضار با گفتن همایون باد این پیوند این مراسم متن عقد آریایی وفادار تو خواهم بود زیبا را جشن می‌گیرند عاقد نیز در آخر جمله‌هایی را از متن عقد آریایی تکرار و پس‌ازآن این مراسم به پایان می‌رسد.

نحوه برگزاری عقد باستانی چگونه بوده؟

عروس و داماد در مقابل یکدیگر قرارگرفته و سپس دستان یکدیگر را می‌گیرند. بعدازآن عاقد شروع به گفتن عقد باستانی می‌کند. به‌طور مثال جمله‌هایی مانند عهد و وفاداری نسبت به همسر چندین بار در متن عقد تکرار شده است. در آغاز قسم‌هایی از عروس و داماد شامل وفادار بودن آن‌ها به زندگی مشترکشان اخذ می‌گردد. برگزاری مراسم عقدوعروسی در چه ایامی مناسب نیست؟

کسی که پیمان عقد آریایی رابین عروس و داماد می‌خواند احتیاجی نیست که حتماً فرد خاصی باشد همین‌که قسم‌های این نوع عقد را کاملاً حفظ باشد و قادر به گفتن جملات آن‌ها را برای عروس و داماد بوده کافی خواهد بود. به فردی که در مراسم عقد آریایی را می‌خواند پیمان بان گفته می‌شود. متنی که به شکل صوتی بوده بایستی قرائت شود و قسم‌هایی که به تقلید از پیمان بان عروس و داماد بر روی زبان جاری می‌کنند به‌گونه‌ای بوده است که در ادامه مطالب به‌صورت کلی شرح داده‌ایم.

 

نحوه برگزاری عقد باستانی چگونه بوده؟

متن عقد آریایی کامل چیست؟

این نوع متن عقد آریایی شامل یک سری سوگند بین زن و مرد است که عروس و داماد باید آن‌ها را باید تکرار کنند. در پرسش پیمان بان از داماد برای سوگند اول باید به شکل زیر پاسخگو باشد:

سوگند پیمان بان داماد:

متن عقد آریایی کوتاه در نزد انجمن (نام داماد خوانده می‌شود) آقا رامین آیا به طراوت بهاران سوگند یاد می‌کنی تا همواره آنچه بر خود روا می‌داری بر همسر خویش روا داری و آنچه بر خود نمی‌پسندی بر او نیز نپسندی؟! برای او شوئی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟!

داماد: سوگند یاد می‌کنم.

سوگند پیمان بان عروس:

در نزد انجمن (نام عروس خوانده می‌شود) فرشته خانم آیا به سرسبزی و باروری تابستان سوگند یاد می‌کنی تا با همسر خویش مهربان و همدل باشی و غرور و احترام او را همواره به‌جای آوری؟! نیاز او را نیاز خود و در بی‌نیازی و بی آزی هم سازو همگام وی باشی؟!

عروس: سوگند یاد می‌کنم.

سوگند دوباره داماد

در نزد انجمن (نام آقای داماد خوانده می‌شود) آقا رامین آیا به رنگارنگی پائیز سوگند یاد می‌کنی تا همواره پشتیبان و یاور وی باشی در شادی‌ها، غم‌ها، دارا و نا داری‌ها، تندرستی و بیماری، منزلت بانوی خویش را در تنهائی و در میان انجمن چون گوهری یگانه پاس داری؟!

داماد: سوگند یاد می‌کنم.

 

لباس مناسب عروس و داماد برای عقد

سوگند دوباره عروس

در نزد انجمن (نام عروس خوانده می‌شود) فرشته خانم آیا به سپیدی و پاکی زمستان سوگند یاد می‌کنی که همواره اجاق گرمی‌بخش، بختتان را روشن و پرفروغ نگه‌داری و برای او همسری وفادار و برای فرزندانت مادری دلسوز و مهربان باشی؟! به خانه‌ات شادی و گرمی بخشیده و هر آنچه در توان داری را در آذین‌بندی و پاکی آن به‌کارگیری؟!

عروس: سوگند یاد می‌کنم.

در این هنگام عاقد متن پیمان را که به‌صورت شعری زیبا گفته‌شده است خوانده و داماد بعد از او تکرار می‌کند:

به نام نامی یزدان / تو را من برگزیدم از میان این‌همه خوبان/ برای زیستن با تو، میان این‌همه گواهان/ بر لب آرم این سخن با تو، وفادار خواهم ماند/در هرلحظه، در هر جا، پذیرا می‌شوی آیا؟/ تو با من این‌چنین هستی که من با تو؟

و سپس از عروس می‌خواهند که متن پیمان را به‌صورت زیر بعد از عاقد تکرار کند:

به نام نامی یزدان / پذیرا می‌شوم، مهر تو را از جان، هم‌اکنون/ بازمی‌گویم میان انجمن با تو، وفادار تو خواهم ماند/ در هرلحظه، در هر جا برای زیستن با تو/ تو هم با من چنان با مهر پیمان کن که من با تو

عروس و داماد جملات زیر را بعد از عاقد هم‌زمان باهم تکرار می‌کنند:

تو چون هم‌آشیان خواهی شد با من/ تمام عمر خواهم بود یک جان در دو بدن با تو/ بهشت عشق سازم خانه را/ سرشار از مهرو نور و عطر و یاسمن با تو

بعد خواندن پیمان حال از شاهدان این پیوند باید تکرار کنند:

همایون باد این پیمان/ همایون باد این پیوند/ گرامی باد این سوگند/ همایون باد، همایون باد، همایون باد

پس‌ازآن پیمان بان جمله زیر را بیان می‌کند:

شادباش ما و انجمن را پذیرا باشید

نیایش پیمان زناشویی: عاقد این نیایش را بعد از پیمان می‌خواند.

به نام دادار نیک‌اندیش: پروردگار دانا و توانا…‌ای یزدان پاک،‌ای دگرگون ساز دل‌ها و روشنی‌بخش چشم‌ها،‌ای به آئین گرداننده‌ی شبان و روزان…‌ای سامان‌بخش نابسامانی‌ها و‌ای زداینده‌ی پریشانی‌ها،‌ای هستی ده و هستی‌بخش

تو را سپاس می‌گویم که به این دو یار مهربان، مهر خویش ارزانی داشتی تازندگی‌شان را با پیوند دست‌ها و دل‌هایشان آغاز کنند! ‌ای آگاه‌ترین آگاهان!

سختی‌ها، ناپاکی‌ها، ستیز‌ها، رنج‌ها و شکنج‌های زمانه را از ایشان دور ساز و دروازه‌های نیکی، خوشبختی و به زیستی را به رویشان بگشای!

هرروزشان را، چون امروز گرم و درخشان و شادمان ساز. سفره‌ی زندگی‌شان را همواره گسترده و پربرکت بدار

به آنان فرزندانی ببخش تا با نیکی در پندار، کردار و گفتار در بهبود خانواده و جهان خویش کوشا باشند! عشق و مهر این خانواده را به استواری دماوند، به لطافت گل‌ها و روشنائی خورشید، به زلالی دریا‌ها، به طراوت باران، به نسیم بهاری، به سرسبزی جهان همواره استوار و پایدار بدار!

 

متن پیمان آریایی چیست؟

 

پروردگارا:

جام عشق، احترام، دوستی، گذشت، پیروی، همدردی، همراهی، همسازی و مهرورزی را میان این دو یار نشکن و آن را همواره لبریز و جاوید نگه‌دار…

پروردگارا:

هرروزشان را روزی نو و شب‌هایشان را پرستاره و چون مهتاب پائیزی درخشان ساز! طلوع هر بامداد زرینت را به نگاه پرمهرشان ببخش تا با عشق خویش گرمابخش وجود یکدیگر باشند! سال‌های زیستنشان را پایدار و وفاداری به همسر را در نهادشان جاوید و ابدی بدار…

پروردگارا:

بختشان را بلندای آبی‌رنگ آسمان، غرورشان را شکوه ستیغ‌های بی‌راه البرز، آرامششان را به نرمی گندم‌زارهای دشت مغان و مهرشان به یکدیگر را به ژرفای دریای پارس همانند گردان تا در پرواز زندگی هم بال یکدیگر، چون عقابان تیزپرواز زاگرس پشتیبان و یکدل باشند و آشیان خویش را از دسترس بدخواهان دورنگه دارند…

پروردگارا:

جونان فرمایی تا شقایق‌های خودروی دشت‌های دور در هنگامه‌ی رقص با نسیم بهاران قصه گوی مهرشان باشند و گل‌های کوهی روئیده در کنار سنگ‌های تفته از آفتاب در چشم‌انداز جویبار‌های زلال و لغزنده یادآور پیمان و وفاداری‌شان به یکدیگر گردند…

پروردگارا:

کین، ناسازگاری، دروغ و کج‌اندیشی اهریمنی را از نهادشان دور ساز و مشعل مهر و راستی، همدلی و خرمی اهورائی را در دل‌هایشان بیفروز! باشد که چون نیاکان مهر آئین خویش ستایشگر تو باشند و نیکی‌ها، سپیدی‌ها، پاکی‌ها و زیبایی‌هایت را همواره به خاطر سپارند.

شاهدان این پیوند:

همایون باد این پیمان

همایون باد این پیوند

گرامی باد این سوگند

همایون باد

 

آیا انجام عقد آریایی باعث حلال شدن زن و شوهر می شود؟

متن عقد آریایی کامل به زبان فارسی تدوین شده و باید بدانید که برخلاف تصور عقد آریایی ریشه تاریخی ندارد و زبان و محتوای آن نشان دهنده مفاهیم امروزی و مدرن است.

کلماتی که در متن عقد آریایی خوانده می شود از نظر ساختار جملات و زبان امروزی بوده و با جا به جایی کلماتی مثل “آیا” در انتهای جملات، حس خوانده شدن متنی با قدمت تاریخی به گوینده و شنونده القا می گردد. این را بدانید که عقد زرتشتیان که آیین ایرانیان باستان بوده با عقد آریایی که امروزه رواج دارد فرق می کند.

متن عقد آریایی متن عقد آریایی فریدون مشیری برگرفته از فارسی سلیس بوده که مهمانان جشن را نیز با عروس و داماد در بیان جملات همراه می کند. تنها دلیل برگزاری این عقد، سوگند یاد کردن عروس و داماد در حضور جمع می باشد. جمله ‌ای که معمولاً بار‌ها در عقد آریایی تکرار میشود، تعهد دادن برای اعلام وفادار بودن به همسر است که هم عروس و هم داماد باید آن را تکرار کنند.

متن عقد آریایی عروس خوب است سه بانو حاضر در مراسم نمادی از سپندارمذ (الهه مادر زمین)، آناهیتا (الهه آب و نعمت) و میترا (الهه پیمان دوستی و مهر) برای سابیدن قند و بر زبان راندن پیمان، در حالی که یکی کاسه عسل در دست، یکی حلقه‌ی داماد در دست و سومی حلقه عروس در دست دارد، در کنار عروس و داماد حضور داشته باشند.

 

عکس متن عقد آریایی

عکس متن عقد آریایی
عکس متن عقد آریایی
 

کلام آخر

متن عقد آریایی عروس درواقع نوعی پیمان بین نوشاد و اوروس بوده که به ترتیب به معنی داماد و عروس بوده و از متن و اصول خاصی برخوردار هست که در آن عروس و داماد سوگندهایی را به زبان می‌آورند و بر عهد و وفاداری خود در زندگی مشترک قسم می‌خورند.

عقد آریایی درواقع نوعی عقد صوری و غیررسمی بوده و در جامعه از جنبه قانونی برخوردار نبوده است. این نوع عقد موجب حلال شدن زن و شوهر نخواهد بود و باید قبل از آن برای محرمیت عروس و داماد آداب و رسوم مراسم عقد محضری رسمی و شرعی بین آن‌ها بسته و خوانده شود.

 

مهریه در عقد آریایی چگونه مشخص می شود؟

4.9/5 - (10 امتیاز)

نیاکان و پیشینیان ما که برای اولین بار مراسم عقد آریایی را برگزار می‌کردند مهریه خود را عشق و محبت در نظر می‌گرفتند و عقیده داشتند که همین هدیه برای پیمان زناشویی کافی است. البته که این روزها در این مراسم آریایی تعداد سکه‌ها به اندازه سال میلادی به‌عنوان مهریه تعیین می‌شود!

ایا عقد اریایی حلال است؟

4.9/5 - (10 امتیاز)

از نظر قانونی عقد آریایی غیر مجاز است و با دفاتر ازدواجی که این نوع عقد را انجام می دهند برخورد میکنند. اما به طور کلی عقد آریایی حلال محسوب شده و بایستی بعد از عقد رسمی انجام شود.

متن عقد آریایی چیست ؟

4.9/5 - (10 امتیاز)

در عقد آریایی، ابتدا، شوهر، در پاسخ به این عبارت که :« در نزد انجمن، آیا به طراوت بهاران سوگند یاد می کنی تا همواره آنچه بر خود روا داری، بر همسر خویش روا دار داری و آن چه بر خود نمی پسندی، بر او نپسندی؟ برای او شویی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟ »، سوگند یاد می کند که به همسر خود وفادار باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *