برگزاری مراسم عقدوعروسی در چه ایامی مناسب نیست؟

برگزاری مراسم عقدوعروسی در چه ایامی مناسب نیست؟

5/5 - (7 امتیاز)

برگزاری مراسم عقدوعروسی در چه ایامی مناسب نیست؟ اولين و مهم‌ترین مرحله در برنامه‌ریزی عروسي، تعيين تاريخ عروسي بوده است. براي تصمیم‌گیری درباره تاريخ اين مراسم عقدوعروسی، مهم‌ترین مواردی که بايد در نظر داشته باشيد. مثلاً در چه روز و يا در چه ماهي مراسم باید برگزار شود. باید در مورد روز عقدوعروسی که چه روزی برگزار می‌شود خیلی دقت باید کرد که روز خوب و خوش‌یمنی باشد. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره با ما همراه باشید.

کارهای خیر در روزهای ماه قمری

روزهایی که برای رفتن به خواستگاری یا قبول کردن خواستگار و ازدواج کردن و برگذاری مراسم عقد در دفتر عقد کرج ، خوب است عبارت‌اند از: روزهای سوم و ششم و هفتم و هشتم و دوازدهم و چهاردهم و پانزدهم و بیست و هفتم و بیست و نهم هرماه بوده است. در روایت دیگری وجود دارد در مورد روزهای که آغاز هر کاری مبارک است این‌گونه فرموده شده است. امام صادق (ع) نقل‌شده است که در روزهای یکم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم و بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم هرماه قمری، آغاز هر کاری مبارک است.

روزهای خوب در ماه‌های قمری برای مراسم عقدوعروسی

شایسته است بنا به سفارش و دستورات دینی در ساعات قمر در عقرب، که جدولش در اینترنت یا تقویم‌های نجومی موجود است. از انجام کارهای اساسی نظیر انعقاد نطفه، عقدوعروسی، افتتاح کسب‌وکار، اسباب‌کشی، تعیین نام و غیره کلاً انجام هر یک از کارهای اساسی پرهیز کنیم.

نکات مهم در عقد محضری

عروسي گرفتن در چه روزهاي صورت بگیرد بهتر است؟

برگزاری مراسم عقدوعروسی در چه ایامی مناسب نیست؟ يادآوري اين نکته لازم است که منظور از روزها، روزهاي قمري است نه شمسي و شما با روزهاي قمري، براي خواستگاري و ازدواج برنامه‌ریزی کرده‌اید. روزهايي که براي رفتن به خواستگاري يا قبول کردن خواستگاری و ازدواج کردن، خوب است روزهای مانند روزهاي سوم و ششم و هفتم و هشتم و دوازدهم و چهاردهم و پانزدهم و بيست و هفتم و بيست و نهم هرماه. به‌صورت خلاصه بايد گفت:

دختر و پسر دم بخت براي اینکه از نعمت ازدواج مناسب برخوردار شوند، بايد مواردی را رعايت کنند که يکي از آن موارد، انتخاب روز شايسته براي أمر آداب و رسوم مراسم عقد محضری و ازدواج است. همچنين عقد و انجام هر يک از کارهاي اساسي در روزهاي قمر در عقرب هم ازنظر ديني و هم ازنظر منجمين، باید شکل نگیرد پس خوب است هنگام عقد، قمر در عقرب نباشد. از امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیان‌شده است که روز جمعه براى خواستگارى و نکاح خوب است. مراسم ازدواج را در ايام مبارک و چه‌بهتر که در روزهاي تولد معصومین انجام دهيد و نيت خود را در ازدواج پاک‌کنید. خوب است هنگام عقد، قمر در عقرب نباشد.

 

عروسي گرفتن در چه روزهاي صورت بگیرد بهتر است؟

 

و در آخر: رسول اکرم (ص) فرمودند: هر کس بر خدا توکل کند و هیچ‌گاه ملاحظه سعادت و نحوست روزها را ننمايد خداوند او را ياري خواهد نمود و عهده‌دار او خواهد شد به‌ویژه اينکه صدقه نيز دادن بسیار خوب است زيرا صدقه نحوست را از بين می‌برد؛ اما ازدواج روز شنبه يا يکشنبه مشکلي ندارد، ولي در روايات روز شروع کارها را براي شروع خوب، یک‌شنبه و چهارشنبه بوده است.

البته ذکر اين حديث ان قدر در اينجا موجب هدايت و باعث آرامش است که راه‌هایی براي بر حذر بودن از نحوست ايام نيز وجود دارد. راه‌های که اهل‌بیت (ع) براي اين امر عرضه کرده است صدقه دادن بوده است. روايات فراواني از حضرات معصومين (ع) بیان‌شده که ايام با صدقه دادن برطرف می‌شود. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع): مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ إِذَا أَصْبَحَ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِکَ الْيوْم‏.» هر کس صبح صدقه دهد خدا نحوست آن روز را از بلاء دفع خواهد کرد.

مراسم عقدوعروسی در محرم و سفر

محرم و سفر دو ماه قمری هست در بین شیعیان از اهمیت فراوانی برخورد دار است و مردم در این دو ماه که ماهای حزن و اندوه اهل‌بیت هستند. از برگزاری مراسم سرور و شادی اجتناب می‌کنند. یکی از این مراسم‌های شادی و سرور برگزاری جشن عروسی و نامزدی است.

درست است که ازدواج سنت پسندیده‌ای است که رسول اکرم درباره‌ی آن سفارش‌ها فراوانی کرده است اما بهتر است مراسمت ازدواج، عقد و نامزدی و عروسی را در دو ماه محرم و سفر انجام ندهید و هتک حرمت نکنیم.

 

مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد

عقدوعروسی در ماه‌های محرم و سفر حرام است؟

برگزاری مراسم عقدوعروسی در چه ایامی مناسب نیست؟ حرام نیست و اگر موجب معصیت و هتک حرمت امام حسین ویارانش نشود مانعی ندارد ولی بهتر است زمانی را برای این کارها در نظر بگیرید که با روزهای عزاداری و اندوه تلاقی نداشته باشد و در صورت امکان این مراسم به تعبیق بی اندازند و بعدازاین دو ماه برگزار کنند زیرا هیچ نوع برکتی در آن نیست.

مسئله اول درباره‌ی تأخیر انداختن ازدواج در دو ماه محرم و سفر این است که ممکن است تأخیر ازدواج سبب شودکه دو جوان دچار گناه شوند و نتوانند تحمل کنند. در این صورت بهتر است یک عقد محرمیت بین آن‌ها خوانده شود و بعدازاین دو ماه مراسم خود را برگزار کنند.

دومین مسئله این است که ازدواج را در این ماه به تعلیق بی اندازیم ممکن است بعدازاین دو ماه نیز به علت فوت بستگان ازدواج تا مدت‌ها به تأخیر بیافتد درصورتی‌که اقواممان پشت سر هم از دنیا بروند ممکن است. بتوانند مراسم ازدواج را بعد از سال‌ها برگزار کنید اما در این مورد بازهم بهتر است محرمیت صورت گیرد.

 

عقدوعروسی در ماه‌های محرم و سفر حرام است؟

جشن مراسم عقدوعروسی در رمضان مشکل دارد؟

خیلی از زوج‌های جوان به علت نزدیک شدن ماه رمضان در برنامه‌ریزی‌های خود برای برگزاری عقد و نامزدی زمان برگزاری آن را عقب می‌اندازند و به یاور خود محدودیت‌های عروسی در ماه رمضان ممکن است که خدشه‌ای به عقد و عروس ایشان وارد کنند. البته خیلی دیگر عروس و دامادها اتفاقاً موعد جشن عقدوعروسی خود را به این ماه موکول می‌کنند و این کار دلیل خاص خود را دارد که در ادامه به همیِ جنبه‌های آن می‌پردازیم.

متأسفانه بسیاری از مردم بر این باور هستند که برپای جشن عقدوعروسی در ماه رمضان به علت روزه‌داری و مراقبه از انجام بعضی واجبات انجام این عمل در این ماه درست نیست و حتی در برخی موارد آن را حرام می‌دانند.

پرداختن به بحث تخصصی انواع احکام و نحوه‌های برگزاری مراسم عروسی در این ماه مبارک از حوصله‌ی این مقاله خارج بوده است. اما لازم است طبق تحقیقات زیادی که از مراجع و مرج های قابل‌اعتماد و واجد شرایط صورت گرفته شود، برگزاری مراسم و جشن عقدوعروسی در ماه رمضان هیچ‌گونه مشکل شرعی و عرفی نداشته است و اتفاقاً به دلایل زیادی توسعه شده است.

ایام شهادت برای عقدوعروسی

روزهایی که در مناسبت‌های مذهبی و شرعی از روزهای نامناسب برای روز عقدوعروسی به شمار می‌آید توصیه نمی‌شود. در مناسبت‌هایی مانند شهادت امام و روزهای محرم و صفر برپای برگزاری مراسم نخواهد صورت گرفت.

همچنین در ایام و روزهای مشخصی که در ماه قمری مشخص‌شده است و ایام منحوسِ که به‌روزهای نحس گفته‌شده است، در این روزها برگزاری عقد توصیه نخواهد شد. این روزها سوم پنجم و شانزدهم و بیست و چهارم و بیست و پنجم ماه‌های قمری است. بهتر است اگر خیلی مقید لحاظ شرعی هستید، در این روزها مراسم عقدوعروسی نگیرید.

در پاسخ به اینکه چه روزهایی برای عقد مناسب نیست، ایام محاق گفته می‌شود. این ایام به‌روز بیست و هشتم تا روز آخر ماه قمری گفته می‌شود که مناسب برای شروع زندگی و جاری کردن خطبه عقد نیست.

 

برگزاری مراسم عقدوعروسی در ایام فاطمیه مناسب است؟

چندی است که ایام مابین دو تاریخ شهادت حضرت صدیقه کبرا به ایام فاطمیه و ایام عزا معروف شده است. برگزاری مراسم عقدوعروسی در ایام فاطمیه اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (س) نباشد، اشکال نخواهد داشت؛ اما برای مؤمنان سزاوار است که حرمت این ایام را نگه‌دارند و از انجام کارهای شادی‌آفرین دوری کنند. ضمن اینکه یادآوری می‌شود در احادیث هم گفته‌شده شیعیان ماکسانی هستند که در شادی ما شادند و در حزن ما محزون‌اند.

ایام سوگواری و عزاداری حضرت فاطمه زهرا روزهای حرمت نهادن به مقام و جایگاه دردانه رسول‌الله (ص) است.

یکی از افراد از مرجع تقلید در مورد مراسم در ایام فاطمیه

آیت‌الله مکارم شیرازی به سؤال‌هایی درباره برگزاری مراسم عقدوعروسی، حدود ایام فاطمیه پاسخ داده‌اند.

اینکه سه دهه فاطمیه داریم آیا بر اساس سندهای شیعی بوده است یا خیر؟ معیار شروع دهه فاطمیه چه زمانی است؟ قبل از شهادت یا بعد از روز شهادت شروع می‌شود؟

در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم ص(به شهادت رسیدند که می‌شود 13 جمادی‌الاول و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می‌شود 3 جمادی‌الثانی و طول این 20 روز را ایام فاطمیه نام‌گذاری شده است.

 

برگزاری مراسم عقدوعروسی در ایام فاطمیه مناسب است؟

حکم مراسم عقدوعروسی در ایام فاطمیه

برگزاری مراسم عقدوعروسی در چه ایامی مناسب نیست؟ احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان مشخص و همچنین برگزاری و تشریفات مراسم عقد در ایام فاطمیه چگونه برگزار شود.سه روز 13 و 14 و 15 جمادی‌الاول و سه روز 1 و 2 و 3 جمادی‌الثانی بنابرمعمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقدوعروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی وجود ندارد.

برگزاری مراسم عقدوعروسی درایام نامناسب

برخي ايام هستند كه براي برپايي چنين برنامه‌هایی مناسب نيستند و عاقبت‌به‌خیری و خوشبختي را به ارمغان نمی‌آورد. بلكه باعث میشِ كه با انجام يك عمل صحيح در وقت نامناسب به گناه و فساد و از طرف درد آوردن دل محزون اهل‌بیت علیهم‌السلام در آن زمان خاص شود؛ و وقتي دعاي پدر مهربان پشت سر آدم نباشِ هيچ اميدي به عاقبت‌به‌خیری و … نيست. پس دقت كنيم تا در انتخاب زمان براي برپاي جشن‌ها ضرر نكنيم و ديگران را هم دچار خسران بيشتر نكنيم.

 

سخن پایانی

برگزاری مراسم عقدوعروسی در چه ایامی مناسب نیست؟ برای برپای مراسم عقدوعروسی حتماً به تاریخ برگزاری مراسم عقدوعروسی دقت داشته باشید که در روزهای خوب باشد تا زندگی خود را در روزهای خوب و شاد شروع کنید تا در زندگی خود عاقبت‌به‌خیر شویم.

روزهای مناسب برای عقد چه روزهایی هستند؟

5/5 - (7 امتیاز)

توصیه شده است که برای خواندن عقد بهتر است از روز های سوم، پنجم، سیزدهم، شانزدهم، بیست‌ویکم، بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم ماه قمری برای خواندن عقد انتخاب نشود و اگر کسی مجبور شد که در این ایام عقد بخواند بهتر است صدقه دهند و حتما آیت الکرسی و حمد و معوذتین را بخواند و بعد صیغه عقد را جاری کنند .

بهترین فصل برای عروسی و عقد کی است؟

5/5 - (7 امتیاز)

یکی از پرطرفدارترین فصل های سال برای برگزاری جشن عروسی فصل تابستان می باشد. خب، این فصل هم می تواند به عنوان مناسب ترین زمان برای تعیین تاریخ عروسی شما باشد و هم میتواند مناسب نباشد.

چه ساعتی برای عقد خوب است؟

5/5 - (7 امتیاز)

درباره‌ی ساعات شبانه‌روز، از انجام عقد در ساعات گرمای اواسط روز، اجتناب شود (وسائل‌الشیعة ج۲۰ ص۹۳) و اگر میسر است عقد را در شب جاری کنند که مستحب دانسته شده است. در بین ماه ها بهترین ماه برای خواندن عقد شوال می باشد که زمان مناسبی برای خواندن عقد می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *