آداب و رسوم مراسم عقد محضری | نکات مهمی که باید بدانید!

آداب و رسوم مراسم عقد محضری

5/5 - (4 امتیاز)

آداب و رسوم مراسم عقد محضری مراسم عقدکنان یکی از مراحل ازدواج جوانان ایرانی بوده است؛ که بعد از خواستگاری رسمی و قرارومدارهای بله برون برگزار می‌شود. این مراسم شیرین و دل‌نشین، برای زوجین بسیار خاطره‌انگیز است. اکثر ما خاطرات آن روزبه یادماندنی را از زبان پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان بسیار شنیده‌ایم. جشن عقد نیز مانند همه جشن‌ها و مرا سمات عروسی، دارای رسم و رسومات خاص خود بوده که باید خانواده‌ها به آن توجه داشته باشند و تا حدی آداب‌ورسوم عقد در محضر آن را رعایت کنند.

به اکثریت خانواده‌ها برای برگزاری چنین مراسمانی اطلاعاتی نسبی دارند. ولی باز در این میان همه ما خواهان برگزاری یک مراسم عالی بدون کم و کاستی خواهیم بود. برای محقق شدن چنین امری باید با دوست و آشناهای تازه مزدوج شده مشورت کنیم که باز شاید بتوانند جوابگوی نیازهای شما در این مرا سمات باشند.

ما در این مقاله آداب و رسوم مراسم عقد محضری ریزودرشت هرچه که در مورد عقد کردن و آداب‌ورسوم ارتباط دارد، برای شما گردآوری کرده‌ایم.‌ در ادامه مطلب سالن عقد نقره پاسخ همه سؤالات شمارا در رابطه با مراسم عقدکنان و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نکات مهم در عقد محضری

بر گذاری عقد و نامزدی محضری اکثراً بعد از مراسم بله برون برگزار می‌شود. درواقع، وقتی‌که خانواده عروس و داماد هردو برای برگزاری عقد آمادگی کامل داشته باشند، تاریخ عقد تعیین می‌کنند. اولین نکته برای انجام عقد محضری در دفتر عقد در کرج ، آماده‌سازی مدارک لازم برای عقد محضری و انتخاب سالن عقد بوده است. حتماً در زمان مراجعه به محضر، برنامه‌ریزی مراسم عقد را با آن‌ها در میان بگذارید و مدارک لازم برای مراجعه به مرکز بهداشت جهت انجام آزمایش‌ها قبل از ازدواج را دریافت کنید.

با انجام آزمایش‌ها و گذراندن جلسات مشاوره، مدارک شما مهرشده و برای دفتر عقد و ازدواج ارائه و آماده می‌شود. بعدازاین مرحله چندان دوندگی وجود ندارد و باید با بررسی هزینه محضر ازدواج، هزینه دفترخانه را پرداخت کنید و تاریخ موردنظرتان را که مشخص کردید رزرو کنید.

نکات مهم در عقد محضری

نحوه برگزاری و آداب و رسوم مراسم عقد محضری

تاریخ روز عقد  معمولاً در مراسم بله برون انتخاب می‌شود. اگر برای برگزاری مراسم عقد در روزهای مقارن با اعیاد مذهبی و ملی هستید باید حداقل یک ماه قبل‌تر محضرخانه موردنظر را رزرو کرده. قدم بعدی انتخاب تعداد میهمانان حاضر در محل عقدتان بوده است؛ باید بزرگان هر دو خانواده حضورداشته باشند کافی بوده است. به خاطر داشته باشید که دفترخانه را از تعداد میهمانان مطلع کنید. سعی کنید ساعت تعیین‌شده به محضر مراجعه کنید و‌ رأس ساعت در آنجا حضورداشته باشید تا محل مدنظر ازدحام و بی‌نظمی ایجاد نشود.

برای هزینه‌های عقد در محضر باید بدانید که محضرهای عقد قیمت‌های از قبل مشخص‌شده‌ای دریافت می‌کنند. البته با توجه به خدماتی دیگر مثل اتاق عقد مجزا، سفره عقد، پذیرایی از میهمانان شما، عکاسی و فیلم‌برداری و غیره، هزینه‌های آن تغییر خواهد کرد.

زمان مشخص‌شده محضر برای عقدتان که باید تاریخ و ساعت را از قبل مشخص کرده باشید. مرحله بعدی لازم به ذکر است که آزمایش قبل از ازدواج شامل آزمایش خون، ادرار و ژنتیک است که مانند سایر آزمایش‌های دیگر انجام می‌شود.‌بعد از آزمایش‌های؛ طی چند نوبت جلسات مشاوره که در مباحث روانشناسی، دینی، حقوقی و زناشویی برگزار می‌شوند به پایان خواهند رسید و مدارک مهرشده را تحویل دفترخانه مدنظر خود قرار می‌دهید.

مدارک موردنیاز برای محضر شامل اصل شناسنامه زوجین و فتوکپی آن، کارت ملی زوجین با فتوکپی، عکس ۳*۴، برگ جواب آزمایشگاه مبنی بر جوابیه آزمایشات ازدواج شامل آزمایش اعتیاد، ایدز، تالاسمی، بیماری‌های مقاربتی و فراموش نکنید که جواب آزمایش‌ها یک ماه اعتبار دارد.

درصورتی‌که عروس ازدواج اولش هست شناسنامه یا کارت ملی پدر عروس نیز الزامی است. اگر پدر عروس در قید حیات نباشد برگه فوت آن به‌علاوه شناسنامه جد پدری ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است که حضور پدر یا جد پدری برای ازدواج دختران دوشیزه ضروری بوده است. یا اینکه وکالت‌نامه رسمی به دفتر ثبت ازدواج ارائه شود.

نحوه برگزاری و آداب و رسوم مراسم عقد محضری

عقد محضری و مراحل آن

برای انجام مراسم عقد محضری و ثبت ازدواجتان در دفتر عقد و ازدواج، باید از مهم‌ترین نکات و مراحل تشریفات عقد محضری اطلاع داشته باشید.

1-دریافت مدارک آزمایش‌ها قبل از ازدواج.

2-مراجعه به مرکز بهداشت.

3-آزمایش خون قبل از عقد.

4-آزمایش ادرار قبل از عقد.

5-آزمایش ژنتیک قبل از عقد.

6-واکسن کزاز قبل از ازدواج.

7-کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج.

8-تأییدیه آزمایش‌ها قبل از ازدواج.

مراحل و آداب مراسم عقد در محضر

آداب و رسوم مراسم عقد محضری لیست مهم‌ترین خریدهایی که باید برای عقدکنان در محضر تهیه کنید. برای تهیه لیست خرید عقد محضری فهرست از پیش تعیین‌شده را جمع‌آوری کرده تا چیزی از قلم نیفتد. البته باید اضافه کنیم که لیست خرید عقد محضری باگذشت زمان با تغییرات و تحولات زیادی مراجعه شده است با نمونه‌های از خرید عقد محضری برای شما آماده کرده‌ایم.

لباس مناسب عروس و داماد برای عقد

حلقه ازدواج، استند حلقه، انتخاب و تزیینات سفره عقد، آینه و شمعدان عروس؛ که طبق توصیه بزرگ‌ترها باید برای هر عروس و دامادی اختصاصی باشد. گیفت عقد، جام عسل، کله‌قندهای کوچک تزیین‌شده، دسته‌گل عروس، نقل‌ونبات، شیرینی برای پذیرایی، شیرینی برای محضردار. کارهایی که قبل از آداب روسوم جشن عقد ایرانی حتماً باید انجام‌شده باشد.

 

لباس مناسب عروس و داماد برای عقد

هماهنگ کنیدکه قبل از عقد چه کارهای را باید انجام دهید تا دچار مشکل نشوید شامل مواردی خواهد بود که در این قسمت ذکرشده است:

1-رزرو محضرخانه عقد درخور و مناسب با بودجه و معیارهای شما.

2-کادو سر عقد محضری

کادوی سر عقد توسط خانواده‌ها به عروس و داماد هدیه داده می‌شود. در این هنگام توسط بزرگان هدایایی چون طلا و سکه به عروس و داماد تقدیم می‌شود. مادر عروس به دست داماد ساعتی شیک در حد توان خود می‌بندد. مادر داماد نیز نیم ست یا گردنبند و گوشواره طلا هدیه می‌دهد. خواهر و برادران عروس و داماد پول یا سکه طلا یا طلای سبک مانند انگشتر و زنجیر هدیه می‌کنند.

هدیه دادن سر عقد به عروس و داماد، سنتی قدیمی بوده است که از سالیان قبل تاکنون به قوت خود باقی‌مانده است. این امر پسندیده هم مزیت‌های خود را دارد و هم معایب.

مزایا: مزایای آن دل‌خوش کردن، روحیه دادن و تشویق زوج جوان برای شروع زندگی و پشتوانه مالی آن بوده است.

معایب: معایب آن نیز توقعات بیش‌ازحد و چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها و رسومات غیرمنطقی آن‌ها.

بااین‌حال این رسم به قوت خود باقی‌مانده است.

لباس مناسب عروس و داماد برای عقد

کادو سر عقد در محضر

مراسم عقد اگر در منزل برگزار شود و یا در محضر عقد برگزار شود این هدیه‌ها سر جای خود باقی می‌ماند. پس قبل از مراجعت به محضر باید کادو سر عقد را تهیه‌کرده باشید تا در آنجا دچار مشکل نشوید.

آداب‌ و رسوم زیرلفظی چیست؟

یکی از رسومات و آداب قدیمی ما ایرانیان این است که هنگام بله گفتن عروس خانم به او هدیه‌ای داده می‌شود. به این نوع هدیه به‌طور عامیانه زیرلفظی می‌گویند. هنگامی‌که عاقد خطبه عقد را می‌خواند، برای بار سوم که سؤال پرسیده می‌شود از عروس خانم یکی از نزدیکان عروس معمولاً درخواست زیرلفظی خواهد کرد. در این هنگام داماد یا پدر او هدیه‌ای را که از قبل تدارک دیده‌اند را به‌عنوان زیرلفظی به عروس تقدیم و هدیه می‌دهند.

کادوی زیرلفظی چیست؟

از زمان کهن رسم بر این بوده است که کادو زیرلفظی را از میان طلا و جوهرات انتخاب می‌کردند. اینکه شما چه هدیه‌ای را تحت عنوان زیرلفظی به عروس تقدیم می‌کنید به شرایط مالی و رسومات خودتان بستگی دارد.

ولی معمولاً برای چنین امری که بیشتر برای سرگرمی و شادی مراسم عقد بوده است، یک قطعه طلا را انتخاب می‌کنند. این هدیه معمولاً از میان نیم ست طلا، گوشواره، النگو، انگشتر، ساعت، دستبند، زنجیر و پلاک، سکه، پول نقد و کارت هدیه انتخاب می‌شود. و در بعضی‌اوقات نیز سفر زیارتی یا سیاحتی به‌عنوان زیرلفظی به عروس هدیه داده می‌شود.

کادوهای تزیین‌شده در عقد محضر

زیرلفظی عروس هم که بعد از جاری کردن خطبه سوم برای بله گرفتن از عروس باید داده شود توسط مادر داماد به عروس هدیه داده می‌شود. بزرگان حاضر در تشریفات مراسم عقد مانند عمه و خاله و دایی و عموها نیز هدیه‌ای درخور توان خود خریداری کرده‌اند را هدیه می‌دهند.

 

کادوهای تزیین‌شده در عقد محضر

قند ساییدن

سه خانم جوان که دو نفر توری را بالای سر عروس و داماد نگه می‌دارند و یک خانم جوان و مجرد شروع به ساییدن قندها خواهد کرد. این افراد می‌توانند از هر خانواده‌ای باشند چه خانواده عروس و چه خانواده داماد، فرق چندانی ندارد. مهم این است که این مراسم‌ها به‌خوبی برگزار شود تا خاطره‌های خوبی در مراسم عقد برای عروس و داماد و سایر بستگاه به‌جا بماند.

هزینه‌های عقد محضری به عهده کدام خانواده بوده؟

شاید برای شما هم سؤال شده باشد که هزینه‌های مراسم عقد و پذیرایی آن بر عهده کدام خانواده خواهد بود. هزینه شام عقد محضری معمولاً بر عهده آقای داماد است و هزینه کلیه تشریفات مراسم عقد نیز، به همین صورت است. هرچند کلیه این موضوعات به توافق خانواده‌ها بستگی دارد که کدام خانواده هزینه‌ها رو بر عهده بگیرد.

عکاس و فیلم‌برداری

ثبت عکس‌های جذاب و کلیپ‌های زیبا از لحظه عقد تا چه اندازه اهمیت پیداکرده است. سعی کنید، با یک عکاس و فیلم‌بردار خوش‌ذوق پیداکرده و هماهنگ کنید تا در ساعت برگزاری عقدتان حضورداشته باشند و عکس‌های خاطره‌انگیز و جذابی از شما و همسرتان ثبت کنند. فیلم‌برداری و عکاسی در این مرا سمات باعث ثبت بهترین لحظات زندگی مشترک زوجین بوده است بنابراین سعی کنید که در انتخاب عکاس و فیلم‌بردار بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

عکاس و فیلم‌برداری

مراحل و آداب مراسم عقد در محضر

مراحل و آداب مراسم عقد در محضر به صورت زیر است:

مشخص کردن تاریخ عقد:

اولین گام برای برگزاری مراسم عقد و از آداب مراسم عقد در محضر پس از خواستگاری و توافقات خانواده عروس و داماد در مراسم بله برون این است که، تاریخ برگزاری مراسم عقد مشخص شود. زمانی که تاریخ عقد مشخص شد باید عروس و داماد دو یا سه هفته قبل از تاریخ مشخص شده به محضر موردنظر مراجعه کنند تا مراحل اولیه عقد را انجام دهند که در ادامه تمامی این مراحل بررسی می شود.

 

 دریافت فرم مراجعه به مرکز بهداشت:

همانطور که گفته شد برای دریافت فرم مراجعه به مرکز بهداشت جهت انجام آزمایشات قبل ازدواج باید به دفتر ازدواجی که از قبل مشخص کرده اید مراجعه کنید. پس از دریافت این فرم ها باید به مرکز بهداشت مراجعه کرده و تمام آزمایشات قبل از ازدواج مانند آزمایش ژنتیک، آزمایش خون، و… انجام شود.

در حین انجام آزمایشات ممکن است زوج ها با مشکلاتی مانند کم خونی مواجه باشند که برای رفع این مشکل مدت زمان مشخصی در نظر گرفته می شود و در صورت رفع، دوباره زوج ها باید به مرکز بهداشت مراجعه کنند به همین دلیل توصیه می کنیم چندین هفته پیش از تاریخ مشخص شده برای برگزاری مراسم عقد جهت انجام آزمایش ها اقدام کنید.

 

مراحل و آداب مراسم عقد در محضر

کلاس های مشاوره قبل از ازدواج:

پس از انجام تمام آزمایشات، زوج ها باید چندین جلسه مشاوره که در زمینه های مختلف مانند روانشناسی، حقوقی، زناشویی و دینی مذهبی برگزار می شود را سپری کنند.

 

 تاییدیه آزمایشات انجام شده:

تاییدیه آزمایش انجام شده نیز توسط مرکز بهداشت انجام خواهد شد به این صورت که پس از انجام تمام آزمایشات و گذراندن کلاس های مشاوره فرم ها از سوی مرکز بهداشت مهر و امضا می شود و سپس عروس و داماد با ارائه این مدارک به دفتر ازدواج، می توانند تاریخ مشخصی را برای برگزاری مراسم عقد انتخاب کنند.

 

 تدارک مراسم عقد در محضر عقد:

پس از ارائه تمامی مدارک به محضر عقد نوبت به انتخاب تشریفات عقد در کرج، سفره عقد و… می رسد که تمامی این تدارکات با توجه به سلیقه عروس وداماد و همچنین مراسمی که می خواهند برگزار کنند متفاوت خواهد بود.

سخن پایانی

برگزاری تشریفات عقد محضری آداب و رسوم مراسم عقد محضری ، مراحل گوناگونی را دارد. بامطالعه دقیق این مطلب، می‌توانید بهترین جشن عقد را بدون فراموش کردن نکته‌ای مهم، برگزار کنید. سعی کنید، با برنامه‌ریزی دقیق و منظم، به همه کارهایی که مدنظرتان است، رسیدگی کنید تا دچار مشکل خاصی در مراسم عقد محضری شما نشود و این روزبه یادماندنی در ذهن شما خاطره خوبی هک شده باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *