سر سفره عقد چه دعای بخوانیم؟ (متن خط+ خطبه عقد در کدام سوره است)

 قرآن و سجاده در سفره عقد

4.1/5 - (14 امتیاز)

سر سفره عقد چه دعای بخوانیم؟ خواندن دعای قبل از خطبه عقد و بعدازآن یکی از مستحباتی است که در مراسم عقد بهتر است خوانده شود. دعای قبل از خطبه عقد باعث حس آرامش بیشتر در زوجین خواهد شد.

ازدواج یکی از پسندیده‌ترین کارها است و با خواندن خطبه عقد پیوندی عمیق بین دختر و پسر برقرار خواهد شد؛ اما قبل از خواندن خطبه عقد، مستحب است که دعای قبل از خطبه عقد اعمال شود. عروس و داماد قبل از خواندن خطبه عقد دعا و اعمالی را انجام دهند تا هم ثواب آن بهره‌مند شوند و هم‌دل‌هایشان بیشتر به هم نزدیک‌تر شود. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره  09201612463 تماس بگیرید.

آدرس ما: جهانشهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

دعای قبل از خطبه عقد به چه منظور است؟

کمتر کسی است که در مورد دعای قبل از خطبه عقد و یا دعای بعد از خطبه عقد را دفتر عقد کرج شنیده باشد. این دعاها مستحبی هستند یعنی جز واجب مراسم ازدواج و ادای خطبه عقد نیست اما اگر این دعا توسط دختر و پسرخوانده شود، بر طبق روایات ثواب بسیاری دارد و دل‌های زوجین را بیشتر به هم نزدیک کرده و برکت و خیر برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

 

دعای قبل از خطبه عقد به چه منظور است؟

سر سفره عقد چه دعای بخوانیم؟

هنگام خواندن خطبه عقد چه سوره ای بخوانیم ؟ قبل از خواندن خطبه تشریفات مراسم عقد شما می‌توانید دعاهایی بخوانید که جز مستحبات این مراسم است. مستحب یعنی کاری که انجام آن الزامی نیست اما می‌تواند منجر به خیروبرکت و ثواب برای شما خواهد شد.

از بهترین دعاهای قبل از خطبه عقد می‌توان به دعای کوتاه (الحمدالله و الصلاة والسلام علی رسول‌الله) اشاره کرد. در این دعا شما به حمد و ستایش خداوند و پیامبر او می‌پردازید و از آن‌ها برای داشتن یک زندگی شاد و خوب درخواست کمک و یاری می‌کنید. تا همیشه بتوانید در کنار هم یه زندگی خوبی را داشته باشید.

از دیگر دعاهای بسیار پر خیروبرکت قبل از خواندن خطبه عقد این است: (اللَّهُمَّ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ اللَّهُمَّ فَقَدِّرْ لِي مِنَ النِّسَاءِ أَحْسَنَهُنَّ خُلْقاً وَ خَلْقاً وَ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِي فِي نَفْسِهَا وَ مَالِي وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَكَةً وَ قَيِّضْ لِي مِنْهَا وَلَداً طَيِّباً تَجْعَلُهُ لِي خَلَفاً صَالِحاً فِي حَيَاتِي وَ بَعْدَ مَوْتِي) که خوانده می شود با خواندن این دعاها زندگی شاد و خوبی را از خداوند بلندمرتبه درخواست خواهید کرد.

در این دعای زیبا شما هرچه در زندگی مشترک دوست دارید از خدا طلب می‌کنید. از خداوند می‌خواهید که همسری که انتخاب کرده‌اید پاک و باحیا باشد، پیوند ازدواج شمارا مبارک و پر خیروبرکت قرار دهد، ثروت و دارای شمارا حفظ کند و آن‌ها را افزایش دهد، فرزندانی نیکو به شما عطا کند که ادامه‌دهنده راه شما باشند وزندگی بعد از مرگی آسان داشته باشید. خواندن این دعای کوتاه قبل از عقد، زندگی شمارا پر از خیروبرکت می‌کند. می‌توانید دعا را قبل از خواندن خطبه آن را از روی تلفن همراه یا یادداشت در کاغذ بخوانید.

 

قرآن مجید در سفره عقد

خواندن نماز قبل از خطبه عقد

یکی از کارهای قبل از خطبه عقد بنا بر سفارش امام صادق (ع) این است که زوجین دو رکعت نماز به بخوانند و بعد این دعا را که در قسمت بالا نوشته‌شده است را بخوانند:

دعای سفارش شده قبل از خطبه عقد توسط، امام علی (ع)، این است که دو رکعت نماز به پادارند که در رکعت اول بعد از خواندن سوره حمد، سوره توحید را بخوانند و در رکعت دوم بعد از حمد سوره یاسین را بخوانند. بعد از نماز هم این دعا جاری شود:

(اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَكُوراً قَنُوعاً غَیوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَكَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَكَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِیتُ ذَكَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَیهَا سُرَّتْ وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِی وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَیهَا أَبَرَّتْ قَسَمِی وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَیهَا أَرْضَتْنِی یا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ هَبْ لِی ذَلِكَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُكَ وَ لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ لِی فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ) که این دعا هم به شکر و سپاس از خدا پرداخته و از او طلب برکت و روزی و سلامتی وزندگی آرامی را می‌کند.

 

خطبه نیاز و حاجت

یکی دیگر از اعمال و دعاهایی که قبل از خطبه اجزا سفره عقد سفارش می‌شود است چه دختر و چه پسر آن را برپا دارند، خطبه نیاز و حاجت است. متن این دعا به این صورت است: (إن الحمدلله  نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل الله فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله.

(در این دعا زوجین بعد از حمد و ستایش خدا، از خدا طلب راهنمایی و کمک می‌کنند و خدا به آن‌ها برای دوری از گناه و اعمال زشت یاری کند و آن‌ها را از گمراهی دوری کند در آخر با شهادت بر اینکه خدا یگانه و یکتا است و پیامبر او حضرت محمد (ص) فرستاده و بنده اوست، دعای خود را به پایان می‌رساند.

بعد از برگزاری خطبه نماز و خطبه نیاز و حاجت توصیه می‌شود که آیاتی که در بخش‌های قبل گفته شد خوانده شود تا خیروبرکت این دعاها پشتوانه مسیر زندگی زوجین باشد تا زندگی خوب و آرامی را برایشان از خداوند بزرگ درخواست می‌کنیم.

 

مستحبات قبل از خواندن خطبه عقد

دعای قبل از قرائت خطبه عقد:

یک دعای ساده و کوتاه، دعای «الحمدلله و الصلاة والسلام على رسول الله» است که مضمون آن سلام و ستایش خدا و درود فرستادن بر رسول اکرم است و مستحب است که قبل از قرائت خطبه عقد خوانده شود.

خواندن خطبه نماز (خطبه تشهد) قبل از خطبه عقد:

خطبه نماز یا خطبه تشهد یکی از دعاهای توصیه شده  قبل از جاری شدن صیغه عقد است که باید قبل از هر دعای دیگری خوانده شود. در ادامه متن عربی این خطبه و ترجمه فارسی آن آورده شده است:

“التحيات لله والصلوات و الطيبات. السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته. السلام علينا و على عباد الله الصالحين. أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا عبده و رسوله”

ترجمه فارسی خطبه نماز: ” با سلام و درود بر خدا و دعا و کردار نیک. سلام بر تو ای پیامبر و رحمت و برکات خدا بر تو باد. درود برما و بندگان صالح خدا. شهادت می‌دهم که پروردگاری جز خدای یکتا وجود ندارد و شهادت می‌دهم که محمد بنده و فرستاده اوست”.

 

 

خواندن خطبه نیاز قبل از خواندن خطبه عقد:

یکی از اعمال مستحب سفارش شده قبل از جاری شدن خطبه عقد، قرائت خطبه نیاز است. متن این خطبه بدین شرح است: ” إن الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له و من يضلل الله فلا هادي له و أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله”

در این دعا عروس و داماد خدا را ستایش می‌کنند و از او طلب یاری می‌کنند تا از گناه و اعمال زشت مصون بمانند و از گمراهی رهانیده شوند. ترجمه دقیق و کامل  فارسی این خطبه در ادامه آورده شد است:

“ستایش خدایی را که او را می‌ستاییم، از او یاری می‌جوییم و طلب مغفرت می‌کنیم و از شر وسوسه‌های نفس خویش و بدی‌های اعمالمان به او پناه می‌بریم. هر کسی که خدا هدایتش کند، کسی نمی‌تواند گمراهش کند و هر کسی را که خدا گمراه کند، هیچ هدایتگری نخواهد داشت و شهادت می‌دهم که جز خداوند یکتا، خدای دیگری نیست و شهادت می‌دهم که محمد بنده و فرستاده اوست”

 

مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد

قرائت قرآن کریم در حین جاری شدن خطبه عقد:

یک از مستحبات خطبه عقد که تقریباً همه عروس خانم‌ها و آقا دامادها انجام می‌دهند، خواندن آیاتی از قرآن در حین قرائت خطبه عقد است. اگر تمرکز کافی برای خواندن صحیح آیات قرآن ندارید، کافی است تنها به آیات نگاه کنید. آیات توصیه شده برای این منظور آیه 120 سوره آل عمران، آیه 71 سوره احزاب و آیه اول سوره نسا است.

وضو داشتن در زمان قرائت خطبه عقد:

به منظور داشتن آرامش بیشتر و احساس معنوی‌تر، مستحب است که عروس و داماد هنگام قرائت خطبه و صیغه عقد، در محضر و سالن عقد کرج با وضو حاضر شوند.

 

مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد

اعمال مستحبی که قبل از خطبه عقد چیست؟

سر سفره عقد چه دعای بخوانیم؟ بعدازاینکه دعای قبل از خطبه عقد خوانده شد دختر و پسر می‌توانند برای جاری شدن خطبه عقد آماده شوند و مراحل آن را انجام دهند؛ اما اعمالی نیز قبل از خطبه عقد نیز توصیه‌شده که خوشایند است که انجام بگیرد. چون این اعمال مستحب هستند. اجباری در انجام آن دعا وجود ندارد و اگر انجام نشود و صرفاً خطبه عقد جاری شود، مراسم به‌طور کامل شکل‌گرفته است، اما اگر این اعمال انجام شود همان‌طور که گفته شد خوشایند است و برکت و محبت بیشتری را برای زوجین جاری می‌شود.

 

سوره‌هایی که قبل از خطبه عقد بهتر است خوانده شود؟

به‌جز دعاهایی که در بالا با آن‌ها اشاره کردیم، شما می‌توانید قبل از خواندن خطبه عقد، از سوره‌های قرآن نیز خوانده و از خدا برای داشتن یک زندگی پر خیروبرکت کمک بخواهید. هرکدام از سوره‌های قرآن مقدس بوده و شما می‌توانید تنها با خواندن یک آیه از هرکدام از سوره‌های قرآن زندگی خود را با کلام مقدس خدا شروع کنید؛ اما از سوره‌ها و آیاتی که قبل از خواندن خطبه عقد به آن‌ها اشاره‌شده می‌توان به آیه 120 سوره آل‌عمران، آیه 71 سوره احزاب و آیه اول سوره نسا اشاره کرد که خواندن آن بسیار مفید بوده تا لطف پروردگار زندگی خوبی را آغاز کنید.

 

دعای هنگام خواندن خطبه عقد

با دعاها و سوره‌هایی که قبل از خواندن خطبه عقد خوانده می‌شود آشنا شدیم، در لحظه‌ای که عاقد در حال خواندن خطبه عقد است چه دعایی را بخوانیم؟ بسیاری از عروس خانم‌ها و دامادها می‌گویند که در این لحظه آن‌قدر احساس‌های گوناگونی از اضطراب تا شادی را تجربه می‌کنند که گاهی خواندن دعا یا سوره قرآن را در این لحظه مهم از زندگی خود فراموش می‌کنند.

ما به شما این پیشنهاد را می‌دهیم که حتی اگر به خاطر احساسات فراوان خود نمی‌توانید دعای را بخوانید، قرآن کلام زیبای خداوند را بازکرده و به آیات زیبای آن نگاه کنید. نگاه کردن به آیات قرآن هنگامی‌که می‌خواهید مهم‌ترین بله زندگی خود را بگوئید به شما آرامش و برکت خواهد داد. در این شرایط با نگاه کردن به قران هم به شما آرامش می‌دهد و از خداوند بخواهید که زندگی خوب و آرامش بخشی را به شما ببخشد.

 

چه سوره هایی از قرآن را باز کنیم و آیاتی از آن را بخوانیم؟

سر سفره عقد چه دعای بخوانیم؟ تمامی سوره‌های قران مقدس و پربرکت هستند اما در زمان خواندن خطبه عقد شما می‌توانید سوره یاسین که قلب قرآن است، سوره الرحمن که عروس قران است را قرائت کنید. همچنین شما می‌توانید سوره کوثر را سوره مخصوص حضرت فاطمه زهرا است را تلاوت کرده و از ایشان طلب یک زندگی پر خیروبرکت و عاقبت‌به‌خیر شدن خود را درخواست کنید.

همچنین هنگام خواندن خطبه عقد می‌توانید سوره‌های مریم و یا نور و آیات آن را بخوانید. خواندن این سوره‌های قرآن نیز هنگام خطبه عقد توصیه می‌شود. زوج‌های جوان بسیاری نیز به‌جای آن‌که یک سوره از قبل تعیین‌شده را باز کنند، نیت کرده نیک سوره از قرآن را باز می‌کنند.

حضرت علی بیان کرده‌اند که بهتر است عقد در روز جمعه خوانده‌شده و زمان قمر در عقرب نباشد. همچنین زوج‌های جوان معمولاً یکی از مناسبت‌های مذهبی مانند ولادت معصومین را برای روز عقد خود انتخاب می‌کنند تا در این روزهای خوب زندگی خوبی را آغاز کنند.

 

دعاهایی را بعد از خواندن خطبه عقد

بعد از بله گفتن و خواندن خطبه عقد عروس و داماد قرآن را بسته و به تبریک گفتن‌ها و کارهای دیگر رسیدگی می‌کنند وسایل سفره عقد خانگی . خواندن دعا بعد از خطبه عقد نیز از مستحباتی است که شما می‌توانید با انجام آن شروع زندگی خود را پربرکت‌تر کنید. می‌توانید تنها زمان کوتاه چنددقیقه‌ای بعد از عقد نیز به خواندن دعا بپردازید.

از متن این دعاها می‌توان به دعاهایی مانند (بارک‌الله لك وبارك عليك وجمع بينكما في خير) و (بارک‌الله فيكم، وبارك عليكم) و (على الخير، والبركة على خير طائر) اشاره کرد. در این دعاها عروس و داماد از خداوند می‌خواهند که این پیوند بین آن‌ها را پر خیروبرکت و مبارک گرداند؛ و از خداوند درخواست یه زندگی خوب و با آرامش درخواست می‌کنند.

خواندن دعای قبل از خطبه عقد و بعدازآن یکی از مستحباتی است که در مراسم عقد بهتر است انجام شود. دعای قبل از خطبه عقد باعث حس آرامش بیشتر در زوجین خواهد شد.

 

دعاهایی را بعد از خواندن خطبه عقد

 

کلام آخر

سر سفره عقد چه دعای بخوانیم؟ ویژگی‌های تشریفات نامزدی خوب با خواندن دعاها قبل و بعد از عقد نشانه این است که زندگی خوب و آرامش پر از رزق و روزی فراوان و فرزندان صالح وزندگی پر از برکت برای شما زوجین از خداوند بلندمرتبه درخواست می‌کنید. با خواندن دعاها احساس آرامش را کاملاً حس میگید؛ و ما هم برای شما زوجین آرزوی زندگی آرامی را آرزو می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *