آداب روسوم جشن عقد ایرانی چیست؟

آداب روسوم جشن عقد ایرانی چیست؟

5/5 - (17 امتیاز)

آداب روسوم جشن عقد ایرانی ،مراسم عقد یکی از مهم‌ترین مراسمی است که پس از بله برون و قبل از عروسی برگزار می‌شود. برگزاری این مراسم در شهرهای مختلف ایران با رسوم متفاوتی همراه است. برگزاری این مراسم از زمان ایران باستان و آئین زرتشت بوده و پس از مراسم بله برون و آشنایی هر دو خانواده باهم، آن‌ها به برگزاری جشن عقدکنان می‌پردازند. برای برگزاری عقدکنان می‌توان از دفتر عقد یا منزل و… استفاده کرد که بستگی به سلیقه خودتان دارد، که این مراسم را چگونه بخواهید برگزار کنید.

معمولاً برگزاری این آداب روسوم جشن عقد ایرانی به عهده خانواده عروس است بوده، آقا داماد همراه خانواده با کیک یا شیرینی و گل به مراسم می‌روند. به دلیل مخارج بالای برگزاری مراسم‌های گوناگون و خرید وسایل و کالاهای موردنیاز عروس و دامادها، درگذشته خانواده‌ها سعی می‌کردند با خرید کادو یا هدیه‌های نقدی به عروس و داماد در شروع زندگی مشترکشان کمک کنند و یا بخشی از وسایل موردنیاز آن‌ها را تهیه کنند.

البته امروزه با بیشتر شدن قدرت خرید مردم برای مراسم‌ها افراد بسیاری پیش از ازدواج از وسایل لوکس یا ضروری که موردنیازشان است استفاده می‌کنند و بهترین‌ها را تهیه می‌کنند و شاید نداشتن برخی وسایل برای مدت کوتاهی آن‌چنان برایشان مهم نبوده باشد. بااین‌حال این مراسم همچنان در ایران برپا هست و باید به نکات مهمی برای برگزاری و آداب رسوم مراسم عقدکنان توجه داشته باشید تا به بهترین شکل این مراسم هارا برگزار کنید.

 

مراسم عقد ایرانی چیست؟

از زمان ایران باستان و آیین زرتشت، پیوند زناشویی بین زن و مرد( دست در دست یکدیگر)  وجود داشته است و عروس و داماد باید جملاتی که عاقد می خواند را، بعد از او تکرار می کردند و قول به تعهد داشتن  و  وفاداری به یکدیگر در جلوی چشم حضار می دادند.
امروزه نیز در بعضی از دفترخانه ها،  مراسم عقد آریایی مرسوم شده است که تفاوت چندانی با عقد شرعی ندارد و تنها نکته ی آن، این است که در عقد آریایی به زبان فارسی خطبه خوانده می شود و عروس و داماد باید سوگند یاد کنند که وفادار  و همراه و همگام، خواهند ماند.
خطبه ی عقد، چه به زبان عربی خوانده شود، چه به زبان فارسی، عروس و داماد به عقد یکدیگر در می آیند و رسما زن و شوهر میشوند و می توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند و یا بعد از مراسم عقد، با توافق طرفین مهلتی داشته باشند برای کارهای باقیمانده تا زمان جشن عروسی خود و بعد از آن به زیر یک سقف بروند.

 

از خواستگاری تا ازدواج

معرفی مختصری از مراحل ازدواج از خواستگاری تا پاگشا توضیح خواهیم داد. این راهنمای‌ها بیشتر مناسب افرادی است که قصد ازدواج دارند. آشکار است که تنوع این مراسم در شهرهای مختلف بسیار زیاد بوده است، ما در این مقاله به مراسمی می‌پردازیم که عموماً در اکثر نقاط ایران برگزار می‌شود.

مراسم عقدوعروسی ایرانی شامل مراحل خواستگاری، بله برون، عقدکنان، پاگشا، جهیزیه و خرید عروسی، مراسم حنابندان، جشن عروسی، رفتن به ماه‌عسل، مراسم پاتختی و مادرزن سلام است که برای افرادی که قصد ازدواج دارن این‌گونه مراسم‌ها بوده و باید این مراسم هارو انجام دهند وسعی کنند قبل از هرگونه مراسمی اول قبل از آن مراسم باید برنامه‌ریزی گرده که چه چیزهای لازم است و چه‌کارهای باید انجام دهند به‌صورت چک نویس تهیه‌کرده تا چیزی یا کاری جا نماند. تا انتهای این مقاله از سالن عقد نقره با ما باشید.

از خواستگاری تا ازدواج

آداب روسوم مراسم عقد ایرانی

تشریفات عقد کرج دارای آداب‌ورسومی تقریباً یکسان بوده که در بیشتر اقوام ایرانی هست. در ادامه این مطالب با این آداب‌ورسوم بیشتر آشنا خواهیم شد. مثال: سفره عقد در مراسم عقد پهن می‌شود و عروس و داماد بر سر آن می‌نشینند و به خطبه عقد گوش فرا می‌دهند. معمولاً شامل پارچه ترمه‌ای است که به روی یکپارچه سفید پهن می‌شود و تمامی اجزا بر روی آن قرار می‌گیرند که مراسم‌ها را با این سفره‌های زیبا به‌صورت سنتی و مدرن برگزارمی‌کنند.

جشن عقد ایرانی چیست؟

آداب روسوم مراسم عقد ایرانی جشن عقد ایرانی در منزل عروس یا محضر و یا باغ با حضور مهمانانی برگزار می‌شود. برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم عقد می‌توان از خدمات بهترین برگزارکننده مراسمات کمک گرفت. در برخی مناطق این مراسم را خانواده تازه‌عروس برگزارمی‌کنند و در مناطق دیگر نیز خانواده‌های عروس و داماد به کمک یکدیگر برگذاری مراسم عقد و نامزدی را برگزار کرده و رسم و رسوماتی را انجام می‌دهند که ازجمله آن می‌توان به تهیه شام و برخی از کالاهای موردنیاز توسط خانواده داماد اشاره کرد.

روش سومی نیز برای برپایی جشن دفتر عقد کرج وجود دارد که بیشتر در شمال ایران رواج دارد. در این روش خانواده‌های عروس و داماد مراسمی متفاوت را برگزارمی‌کنند و در روز پایانی با آشنا شدن یکدیگرمی پردازند.

 

آداب عقد در محضر

بعد از اینکه دختر و پسر یکدیگر را پسند کردند باید جهت برگزاری مراسم عقد ایرانی در اولین فرصت جهت رزرو محضر اقدام کنند و بهتر است نزدیک ترین محضر به محل زندگیشان را انتخاب نمایند. مدارک لازم جهت ارائه به محضر نیز شناسنامه و کارت ملی زوجین با فتوکپی ها، شناسنامه و کارت ملی پدر عروس، جواب آزمایش های خون، اگر پدر عروس فوت شده می بایست فوت نامه و شناسنامه و کارت ملی جد پدری عروس ارائه شود. اگر عروس ازدواج دومش است نیازی به اجازه پدر نخواهد داشت و ارائه طلاق نامه اجباری است.

تعداد میهمانان نیز باید به محضردار داده شود. شاید در محضر انواع سفره عقد موجود باشد که عروس و داماد باید بر اساس سلیقه خود مدل مورد نظر را انتخاب کنند.

 

سفره عقد در مراسم عقد ایرانی

سفره عقد در مراسم عقد ایرانی بايد به روي زمين چيده شده باشد و عروس و داماد در پائين سفره می‌نشینند. عقد در خانه پدر عروس برگزار می‌گردد. عروس زماني وارد مجلس خود می‌شود که تمامي مهمان‌ها آماده باشند و داماد بايد در طرف راست عروس بنشيند که اين نيز بازمی‌گردد به آئيني زرتشتی‌ها.

پارچه عقد

براي چیدن سفره عقد معمولاً از یک‌تکه ترمه قديمي که نسل‌اندرنسل به خانواده عروس رسيده استفاده می‌کنند. معمولاً ترمه در وسط یکپارچه سفيد قرارگرفته که وسايل تشریفات مراسم عقد بر روي آن چيده می‌شود.

آینه و شمعدان

آینه در بالای سفره، روبه‌روی عروس و داماد قرارمی‌گیرد تا آن‌ها یکدیگر را در آینه ببینند تا دل‌هایشان نسبت به هم مانند آینه صاف و زلال باشد و یک جفت شمعدان که در دو طرف آینه قرار می‌گیرند که شمع‌های روشن شمعدان‌ها نمایانگر روشنایی و گرمی پیوند عقد بین عروس و داماد است. وسایل سفره عقد به عهده کیست؟

وسایل سفره عقد خانگی

قرآن مجید و جانماز:

قرآن مجید در مراسم عقد ایرانی در محضر نشانه‌ای از تائید وصلت از سوی خدا و جانماز گواهی برای پایبند بودن عروس و داماد به اصول دینی خواهد بود.

قرآن مجید در سفره عقد

نبات:

نبات در سفره عقد نماد شیرینی زندگی است و با تور و روبان تزئین می‌شود که ظاهر زیبای به خود بگیرد و سفره عقد را زیباتر نشان دهد.

عسل:

در دو جام جداگانه عسل روی اجزا سفره عقد قرار داده می‌شود. عروس و داماد بعد از خواندن خطبه عقد، به دهان هم عسل می‌گذارند. عسل نماد شیرین‌کامی و پایداری پیوند آن دو است. که زندگی‌شان همیشه شیرین باشد.

عسل در سفره عقد

بادام:

بنا به اعتقادات قدیمی، تعداد زیاد بادام در سفره عقد، نشان از داشتن تعداد زیادی نوادگان خواهد بود که خداوند به آن‌ها فرزندان زیادی بدهد.

گردو:

ازآنجایی‌که گردو درختی با عمری طولانی دارد، گذاشتن آن در سفره عقد باعث طولانی شدن عمر عروس و داماد می‌شود که این نماد بسیار زیبا تزیین می‌کنند و در سفره عقد قرار می‌دهند.

نان و پنیر و سبز:

لقمه‌های نان و پنیر و سبزی توسط تشریفات عروسی در مراسم عقد ایرانی در محضر تزیین می‌شود که نماد برکت و سلامتی این زوج خوشبخت می‌شود.

نان و پنیر و سبزی در سفره‌ی عقد

تخم‌مرغ:

گذاشتن تخم‌مرغ‌های رنگی و تزئین شده که بسیار زیبا تهیه‌شده در سفره عقد نماد تولیدمثل و تداوم نسل آن‌ها خواهد بود.

سکه:

سکه‌های طلا یا پول در سفره عقد خانگی نماد بیشتر شدن رزق و روزی عروس و داماد بوده این سکه‌ها در دورنگ نقره‌ای و طلای بوده که در ظرف‌های مخصوص سفره ریخته و تزیین می‌کنند و در سفره عقد قرار می‌دهند.

گل:

تزئین کردن گوشه و کنارهای سفره عقد با گل آرایی ، به‌خصوص رزهای سفید و قرمز که زیبای این سفره عقد را چندین برابر می‌کند، نشان عشق و محبت بین عروس و داماد است. تا عشقشان مانند گل زیبا باشد.

ویژگی‌های تشریفات عروسی خوب چیست؟

حلقه:

سینی حلقه به بهترین شکل ممکن تزئین شده و در سفره عقد می‌گذارند، شامل حلقه عروس و داماد است که بعد از خواندن عقد به انگشت دست چپ هم دیگر می‌کنند تا نماد عشق بین این دو همیشه در دستشان باشد و عشقشان پایدار شود.

میوه:

قرار دادن این میوه‌ها مانند سیب و انار در سفره عقد در جهت برخورداری عروس و داماد از همه نعمت‌های الهی در انواع گوناگونی است و رنگ‌های آن‌ها نیز با متنوع کردن سفره عقد، باعث زیبایی بیشتر در سفره عقد می‌شود.

سابیدن قند بر سر عروس و داماد

آداب روسوم جشن عقد ایرانی در مراسم عقد ایرانی در محضر خطبه عقد در حضور بزرگان خانواده خوانده می‌شود، در سفره عقد دو عدد کله‌قند توسط میهمانان مجالس تزیین‌شده و یکپارچه سفیدرنگ در بالاسر عروس و داماد در هنگام خواندن خطبه قند سابیده می‌شود. این کار نماد پاشیدن شادی و شیرینی می‌شود و بعدازآن گفتن بله حلقه‌ها ردوبدل می‌شود.

عروس و داماد با انگشت دردهان یکدیگر عسل می‌گذارند. بعدازآن مهمانان نزدیک خانواده به عروس و داماد جواهرات و سکه‌های طلا هدیه‌های مختلفی می‌دهند. در آخر عروس و داماد به‌رسم یادگاری تحفه‌ای ناقابل به شما هدیه می‌دهند. مقداری نقل رنگی، سکه طلایی‌رنگ و حتی قندهای مخروطی شکل داخل بسته‌های کوچک که با تورها و شکوفه‌های زیبا تزیین‌شده‌اند به شما هدیه می‌دهند.

 

جاری شدن خطبه عقد آداب روسوم جشن عقد ایرانی

سر سفره عقد چه دعای بخوانیم؟ خطبه عقد کلماتی هستند که با گفتن آن‌ها زن و مرد به همسری هم درمی‌آیند. به نظر بسیاری از فقیهانِ شیعه، صیغه ازدواج باید به عربی و به‌صورت صحیح خوانده شود.(الحمدالله الذی رفع السمآء فبناها، وبسط الارض فدحاها، وأثبتها بالجبال فأرسیها، أخرج منها ماءها و مرعیها، الذی تعاظم عن صفات الواصفین…أیها الناس إنما الانبیاء حجج الله فی أرضه، الناطقون بکتابه، العاملون بوحیه، إن الله عزوجل أمرنی أن ازوج کریمتی فاطمة بأخی وابن عمی و أولی الناس بی علی بن أبی‌طالب و [أن] قد زوجه فی السماء بشهادة الملائکة، وأمرنی أن ازوجه واشهدکم علی ذلک)

) سپاس از آنِ خدایی است که آسمان را ساخت و بر افراست و زمین را پهن کرد و گستراند و با کوه‌های میخ آسا استوارش کرد و از آن آب و چراگاه‌هایش را بیرون آورد همان خدایی که از صفاتی از وصف کنندگان در وصف او می‌گویند، برتر است … ای مردم پیامبران حجت‌های خدا در زمین او و گویندگان از کتاب او و عمل‌کنندگان به وحی اویند خداوند عزوجل به من دستور داده که فاطمه را به ازدواج برادرم و پسرعمویم و نزدیک‌ترین مردمان به من یعنی علی بن ابی‌طالب درآورم خداوند بلندمرتبه او را در آسمان به همسری فاطمه درآورد و فرشتگان را بر آن گواه گرفت و به من دستور داد که در زمین نیز او را به ازدواج فاطمه درآورم و شمارا بر آن گواه گیرم)

 

کلام آخر

آداب روسوم مراسم عقد ایرانی در محضر برای برگزاری مراسم عقد باید به تمام نکات توجه داشته باشید که به شکل ممکن بهترین باشد از سفره عقد تا پذیرای مکان برگزاری این مراسم توجه کامل را داشته باشید تا این مراسم برای شما بهترین خاطره‌ها رو به‌جا بگذارد جشن عقد ایرانی، پدر، مادر و بزرگ‌ترهای خانواده به‌عنوان چشم‌روشنی به عروس و داماد هدایایی را تقدیم می‌کنند. که این هدیه‌ها در مراسم عقد بعد گفتن بله صورت می‌گیرد. امیدواریم که در این مقاله از سالن عقد نقره برای شما به‌صورت کامل توضیح داده باشیم تا بتوانید بهترین و ماندگارترین مراسم‌ها رو داشته باشید.

جشن عقد با کدام خانواده است؟

5/5 - (17 امتیاز)

با اینکه رسم و رسومات هر یک از مناطق مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است ولی به طور کلی، برگزاری مراسم عقد بر عهده خانواده عروس بوده و خانواده داماد نیز وظیفه برگزاری جشن عروسی را دارند.

وظایف خانواده داماد در مراسم عقد چیست؟

5/5 - (17 امتیاز)

وظایف خانواده داماد در مراسم عقد شامل خرید حلقه نامزدی، خرید هدیه از طرف داماد و خانواده داماد، خرید سرویس طلا و لباس عقد و نامزدی، هزینه های محضر و شام عقد می شود، که باز این وظایف نیز می تواند با توجه به صحبت دو خانواده و رسم و رسومات دچار تغییر شود.

برای عقد محضری چی ببریم؟

5/5 - (17 امتیاز)

از ابتدایی ترین نیازهای عقد محضری برای عروس و داماد، می توان به کت و شلوار، پیراهن عروس، حلقه های ازدواج اشاره کرد که باید در اولین فرصت تهیه شوند. تهیه کردن لیست خرید، از مهمترین برنامه ریزی‌های عقد و ازدواج محسوب می شود که باید برای آن خودتان را آماده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *