وسایل موردنیاز بله برون چیست؟

وسایل موردنیاز بله برون چیست؟

5/5 - (4 امتیاز)

وسایل موردنیاز بله برون بعضی از لحظه‌ها مثل مراسم بله برون ممکن است تکرار نشدنی باشد و هرکس هرچقدر که تجربه کافی و لازم را داشته باشد بازهم امکان است برخی از موارد را فراموش کنید به‌عنوان‌مثال از لیست خرید وسایل موردنیاز بله برون را شاید تا حدود زیادی همه اطلاع داشته باشند ولی ممکن است برخی از موارد آن فراموش شود.

مراسم و جشن بله برون پس از جلسات پراسترس خواستگاری که هر دو طرف به ازدواج با حضور خانواده‌های درجه‌یک و نزدیک و به میزبانی خانواده عروس برگزار می‌گردد و به‌نوعی برای گرفتن بله نهایی از عروس خانم و ردوبدل کردن نشان هست.

در این مراسم در خانواده‌های سنتی در مورد تعداد مهریه، تاریخ عقد و… صحبت و تصمیم‌گیری می‌کنند اما امروزه بیشتر خانواده‌ها این بحث‌ها را در همان جلسات خواستگاری به‌صورت خصوصی برای حفظ آرامش و سو تفاهم‌ها بیان می‌کنند و فقط در جشن بله برون آن را به‌صورت رسمی اعلام می‌کنند. در انتهای این مقاله از سالن عقد نقره با ما همراه باشید.

در بله برون، هنگامی‌که مهمانان و بزرگ‌ترها وارد منزل شدند، بزرگ‌ترها در بالای مجلس می‌نشینند و صحبت آغاز می‌شود. پس‌ازاینکه اعضای خانواده به یکدیگر معرفی شدند، در مورد مسائل مهم ازدواج مثل مهریه، شیربها، تاریخ عقد، برگذاری مراسم عقد و نامزدی و عروسی اطلاع می‌دهند. در برخی خانواده‌ها بحث در مورد مهریه و شیربها بیشتر است و پس از گفتگوی طولانی به توافق می‌رسند و بزرگ‌ترها تصمیم آخر را می‌گیرند.

البته این مسئله در خانواده‌های سنتی بیشتر بوده ولی امروزه خانواده‌ها برای جلوگیری از بحث، این مسائل را در آرامش و به‌صورت خصوصی قبل از بله برون اعلام می‌کنند و به توافق می‌رسند، سپس در مراسم بله برون فقط آن را به‌طور رسمی اطلاع می‌دهند.

 

وسایل بله برون چیست ؟

مراسم بله برون، معمولا بسیار رسمی برگزار می‌شود. میهمان‌های چنین مراسمی نسبت به مراسم خواستگاری تعدادشان خیلی بیشتر است. مهمانان شامل اقوام درجه یک هر دو خانواده یعنی پدربزرگ، مادر‌بزرگ، خاله، عمو، عمه، دایی و  به ندرت و گاها دوستان نزدیک عروس خانم و آقا داماد هستند.

به همین دلیل، این مراسم از نظر خانواده عروس و داماد بسیار مهم و خاص به حساب می‌آید و پذیرایی از مهمانان به همراه میوه، شیرینی و کیک بله‌برون شیک و تزیین بله برون، توسط خانواده عروس انجام می‌شود.

خانواده عروس، وظیفه دارند که به بهترین شکل از میهمان‌های خود در این مراسم پذیرایی کنند. در این شب هر دو خانواده می‌توانند شناخت بهتری نسبت به آداب و معاشرت‌های هم و طرز برخورد یکدیگر پیدا کنند.

 

وسایل بله برون چیست ؟

شرایط مراسم بله برون

در ابتدا ذکر این نکته لازم است که رسم و رسومات مراسم بله برون و تشریفات مراسم عقد در خانواده‌ها و اقوام گوناگون مختلف است و حتی در شهرهای مختلف نیز مراسم بله برون به گونه‌های مختلفی شکل می‌گیرد. رسومات معمولاً عمومی است و در بیشتر خانواده‌ها به این صورت انجام می‌شود. اگر شما نیز از خانواده داماد هستید و نمی‌دانید که چه هدیه‌های باید برای عروس خانم تهیه کنید.

در روزگاران قدیم هدایایی که برای عروس خریداری می‌شد را در طبق می‌چیدند وسایل موردنیاز بله برونو با تور و روبان تزیین می‌کردند. اما امروزه این تزیینات با تغییر زیادی روبه‌رو شده و مراکزی برای تزیین هدایا تشکیل‌شده. اکثراً گل‌فروشی‌ها این کار را انجام می‌دهند و هدایا را با گل و وسایل دیگر، تزیین می‌کنند. البته در خانواده‌هایی که خوش‌ذوق و سلیقه هستند، خودشان این کار را انجام می‌دهند؛ اما مسئله‌ی مهم این است که وسایل بله برون چیست؟

 

لیست وسایل بله برون

لیست وسایل بله برون برای داماد

هدیه ای که خانواده عروس به داماد در بله برون می دهند، باید چیزی متفاوت از هدیه اصلی عروسی و حتی نامزدی باشد. بهترین هدیه و رایج ترین آن ها، یک دست کت و شلوار است که در مراسم بله برون از سوی خانواده عروس به داماد داده می شود.

البته در سال های اخیر این رسم تا حدودی تغییر کرده و بسیاری از خانواده ها، هدایای دیگری از جمله ساعت مچی، حلقه نامزدی و مانند آن ها را در مراسم بله برون به داماد هدیه می دهند.

البته به نظر می رسد که خرید کت و شلوار به عنوان هدیه ای که از پیش هماهنگی بابت آن با شخص آقای داماد انجام نشده باشد، تا حدود زیادی مشکل خواهد بود. شما احتمالا نمی توانید به راحتی سایز داماد را انتخاب کرده و کمی بزرگ یا کوچک بودن کت و شلوار مساله ساز خواهد شد. شاید همین موضوع سبب شده که طی سال های اخیر، بیشتر خانواده ها علاقه مند به خرید دیگر هدیه ها چون ساعت مچی، زنجیر طلا و مانند آن ها هستند.

شما می توانید یک ساعت برای این مراسم به داماد هدیه دهید که در رده قیمتی مناسب تری قرار داشته و برای خرید ساعت عروسی، بودجه بیشتری در نظر بگیرید.

 

لیست وسایل بله برون برای داماد

لیست وسایل بله برون برای عروس

– حلقه نشان

– پارچه

– چادر

– کفش یا صندل

– روسری

– کله‌قند

– دسته‌گل

– قرآن

– نبات

– آینه

– شال یا روسری

– کیک یا شیرینی

– دفتر بله برون

– لوازم‌آرایش

– لباس

البته بازهم تمامی این وسایل موردنیاز بله برون به آداب‌ورسوم و همچنین سلیقه عروس و داماد بستگی دارد که بخواهید چقدر برای این مراسم هزینه کنید و به‌قول‌معروف سنگ تمام بگذارید. نمونه‌های برای شما توضیح می‌دهیم.

 

کله‌قند برای بله برون

کله‌قند یکی از وسایلی است که در مراسم بله برون باید باشد. کله‌قندهای تزیین‌شده در بازار موجود است که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید؛ اما در صورت نیاز می‌توانید خودتان آن را با تور و روبان رنگی تزیین کنید و با خود به منزل عروس ببرید.

برای کله‌قند یک رسمی رایج است و این رسم که پس از اعلام موافقت عروس و خانواده‌اش، یکی از ریش‌سفیدهای مجلس کله‌قند را در مقابل خود می‌گذارد و جوانان مجلس رو به روی او می‌نشینند. ریش‌سفید پس از آرزوی خوشبختی برای عروس و داماد، کله‌قند را می‌شکند و یکی از جوانان تکه‌ای از کله‌قند را برمی‌دارد و با خود به خانه می‌برد. پس از گذشت چند روز مادر عروس یک هدیه که معمولاً پیراهن یا پارچه است را با خود به خانه‌ی آن جوان می‌برد و کله‌قند را از او می‌گیرد و در مراسمی به نام قند باشی به منزل داماد می‌برد.

 

لیست وسایل بله برون برای عروس | کله‌قند برای بله برون

انگشتر نشان بله برون

اصلی‌ترین قسمت بله برون انگشتر نشان در تشریفات عقد کرج است که به عروس خانم هدیه داده می‌شود. در زمان‌های قدیم برای نشان، دستبند یا گردنبند هم هدیه داده می‌شود اما امروزه بیشتر همان انگشتر به‌عنوان نشان به عروس هدیه می‌دهند. این انگشتر نشان‌دهنده تعهد دختر و پسر به هم است تا قبل از رسمی شدن آن در محضرخانه شناخت بهتری نسبت به هم دیگر پیدا کنند. این حلقه نشان باید ظریف باشد و از خرید انگشترهای بزرگ که بیشتر مناسب حلقه ازدواج هستند بپرهیزید به خاطر اینکه مناسب این مراسم نیستند.

 

انگشتر نشان بله برون

حلقه نشان برای بله برون

خرید وسایل بله برون

خرید وسایل بله برون | لباس مناسب عروس و داماد برای عقد

انتخاب حلقه برای مراسم بله برون

حلقه برای نامزدی، پشت حلقه

پارچه چادری و لباس برای هدیه به عروس در بله برون

یکی از هدایای فراموش‌نشدنی در دفتر عقد در کرج برای وسایل موردنیاز بله برون، چادر سفید است که توسط مادر داماد به عروس هدیه می‌دهد. طبق رسم این پارچه چادری را بر سر عروس خانم می‌اندازند و برای او آرزوی خوشبختی می‌کنند.البته برخی خانواده‌ها بر اساس سلیقه و خواسته خودشان، کیف، کفش و لباس نیز به عروس خانم هدیه مدهند. پس‌ازاینکه پارچه را بر سر عروس انداختند، در همان مراسم پایین پارچه را به سفید بختی برش می‌دهند.

تزئین وسایل بله برون

پارچه چادری و لباس برای هدیه به عروس در بله برون

دفتر بله برون

امروزه یک وسیله‌ی دیگر به هدایای بله برون اضافه‌شده و آن دفتر بله برون است. در قدیم همه‌ی موافقت و قول و قرارها روی یک برگه که معمولاً آن را تزیین می‌کردند، نوشته می‌شد و بزرگ‌ترها آن را امضا می‌کردند.

ولی امروزه دفترهای زیبایی به بازار آمده که در آن قول و قرارها نوشته می‌شود و امضا می‌شود. این دفترها دارای صفحات زیبا و تزیین‌شده است. پس‌ازاینکه هدایا به عروس داده شد و عکس‌های یادگاری گرفته شد، متن بله برون در این دفتر نوشته می‌شود و بزرگ‌ترها آن را امضا می‌کنند.

دفتر بله برون

کیک بله برون

در برخی از خانواده‌ها همراه با هدایا وسایل موردنیاز بله برون ، شیرینی برده می‌شود اما برخی از خانواده‌ها علاقه دارند که کیک ببرند. این کیک را از قبل سفارش می‌دهند تا متناسب با مراسم بله برون تزیین کنند و به منزل عروس می‌برند.

 

کیک بله برون

انتخاب کیک برای مراسم بله برون

کیک بله برون

کیک بله برون

کیک بله برون

انتخاب کیک برای مراسم بله برون

دسته‌گل بله برون

عضو جدانشدنی مراسمت مربوط به عروسی گل است حتماً برای خرید آن و همچنین دیزیان آن فکرها و ایده‌هایی از قبل داشته باشید.

دسته‌گل بله برون

انتخاب دسته‌گل بله برون

دسته‌گل بله برون

دسته گل رز برای مراسم بله برون

دسته‌گل بله برون

هدایای بله برون

هر خانواده با توجه به‌رسم و رسومات خود وسایل موردنیاز بله برون دیگر مثل لباس و تکه‌های پارچه و گرد بند و… هدیه می‌دهند. یکی از هدایایی که داده می‌شود پارچه لباس نامزدی است که از سمت خانواده داماد هدیه شده تا عروس با آن پارچه لباس برای مراسم نامزدی خود را تهیه کند.

 

جذابیت‌های تزیین وسایل برای بله برون

از الزامات جشن بله برون و اجزا سفره عقد اهدای کادوها تزئینات آن است که در زمان قدیم همان‌طور که گفته شد هدیه‌ها بر روی طبق‌های بزرگی از سمت خانواده داماد به سمت منزل خانواده عروس برده می‌شد اما امروزه برای تزئینات هدایا از باکس‌های زیبا و گل‌آرایی یا تکه پارچه و تورهای زینتی بهره می‌برند. در نظر داشته باشید که تمام هدایا حتی نیز باید دارای تزئیناتی باشد.

  • چیدمان میز نامزدی یا بله برون
  • میز بستگی به فضای خانه مخی باشد
  • صندلی: دو صندلی عروس و داماد باید نسبت به صندلی‌های دیگر فرق داشته باشد
  • پارچه سفید یا نباتی که روی تمام میز قرارمی‌گیرد.
  • انواع نقل و شیرینی، برنج، گندم و حنا باعث شیرین‌کامی برکت است استفاده کنید.
  • میوه پیکانه‌ای: از میوه‌های بهشتی مانند انار، انگور وسیع استفاده کنید
  • قرآن، جای حلقه، شمع به ابعاد گوناگون
  • چاقویی تزئین شده با روبان برای برش کیک
  • و درنهایت یک فضای مشخص برای هدایایی که خانواده داماد می‌آورند
  • در جشن بله برون بایدونبایدها
  • حتماً قبل از مراسم مهریه و موارد این‌چنینی با خانواده خود به موافقت رسیده باشید
  • حضور بچه‌ها برگزار کنید
  • در مورد طول مدت نامزدی و تاریخ برگزاری مراسم عروسی به موافقت بین اعضای خانواده رسیده باشید
  • اگر شک و تردیدی در مورد این ازدواج دارید با خانواده و مشاورها صحبتی داشته باشید
  • جشن بله برون جشن شادی است از داشتن موسیقی‌های مناسب اطمینان داشته باشید در مورد رسم و رسومات خانواده مقابل تحقیق کنید تا اختلافی بر سر راه نباشد.

 

کلام پایانی

توجه داشته باشید که این خرید وسایل بله برون و مراسم باوجوداینکه اهمیت دارند اما اهمیت اصلی خوشبختی زوج جوان هست پس لطفاً از چشم‌وهم‌چشمی و تجمل دوری‌کنید و فقط به فکر خوشبختی فرزندانتان باشید. تا بتوانید یک مراسم خوب برای این زوج جوان شکل بگیرد. در این مراسم حتماً تلاش کنید که از بهترین‌ها استفاده کنید تا مراسم شما بدونِ مشکلی برای شما صورت بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *