چه نکاتی را برای چیدمان خنچه عقد را باید در نظر داشته باشیم؟

چه نکاتی را برای چیدمان خنچه عقد را باید در نظر داشته باشیم؟

4/5 - (2 امتیاز)

چیدمان خنچه عقد ازجمله مراسم سنتی ایرانیان در روز عقد است. خنچه عقد سفره‌ای است که به هنگام عقد پهن می‌شود و دارای مواد و اجزایی خاص است. در روز عقد عروس و داماد بر سر سفره عقد می‌نشینند و خطبه عقد بین آن‌ها جاری می‌شود.

امروزه بااینکه تشریفات مراسم عقد به‌روزتر از قبل شده است، اما بازهم چیدمان خنچه عقد یکی از مواردی است که تاکنون از مراسم عقد حذف نشده و در همه‌جا پهن می‌شود، اگرچه که از حالت قدیمی خارج‌شده و رنگ و بوی جدید به خود گرفته. حتی برخی از زوج‌ها که علاقه داشته باشند عقد خود را در محضر برگزارمی‌کنند که بر سر خنچه عقدی که در محضر پهن‌شده است خواهند نشست.

 سفره عقد مدرن و سنتی چه تفاوت‌های دارند؟

اگر تصمیم گرفتید که سفره‌ی عقدتان را خودتان ویژگی های سفره عقد مدرن و کلاسیک و سنتی دیزاین کنید، قبل از هر چیزی جزئیات سفره را بدانید. سفره عقد هم مثل سفره‌ی هفت‌سین یک سری وسایل کلی دارد که میان بیشتر اقوام و فرهنگ‌ها ایرانی یکسان است و پیش‌نیازهای جزئی که ممکن است تفاوت‌های کوچکی را میان سفره عقدهای گوناگون ایجاد کند. معمولاً وسایل سفره عقد شامل قرآن، آیینه،‌ شمعدان،‌نبات، نقل و سکه، تخم‌مرغ، فندق و گردو و بادام، نان و پنیر، گل،‌میوه، عسل و کله‌قند است درحالی‌که بسته به سلیقه و یا رسم و رسومات خانوادگی اجزای دیگری مانند اسفند، گلاب، دانه‌های خشخاش، برنج، نمک، رازیانه، چای کن دورهم به سفره عقد اضافه می‌شود.

در سفره عقد چه چیزهایی لازم است؟ 

 می‌خواهیم عقد کنیم، همه‌ی جا سفره عقد را دیده‌ایم اما دقیقاً این سفره شامل چه چیزهایی می‌شود؟ هرکدام از وسایل سفره عقد چه معنایی دارند؟ امروز از 0 تا 100 برای شما توضیح خواهیم داد که اجزا سفره عقد چیست و چه چیزهایی برای سفره عقد لازم است و معنی و مفهوم هرکدام از محتویات چه چیزی هستند.

عناصر مشخص و گوناگونی تشکیل‌شده است که هر یک از آن‌ها نشانه‌ی نمادی از زندگی است. در این مراسم عروس و داماد در مقابل این سفره زیبا می‌نشینند، به خطبه عقد گوش می‌دهند و در پایان خطبه عقد با یکدیگر پیوند زناشویی می‌بندند. مراسم زیبایی هم بر سر سفره عقد وجود دارد ازجمله ساییدن قند بر روی سفره‌ای که بر روی سر عروس و داماد و همین‌طور گذاشتن عسل دردهان یکدیگرشان است.

 امروزه سفره‌های عقد با انواع‌ گل‌آرایی‌ها و شمع آرایی و تزئیناتی که برحسب ذوق و سلیقه عروس و داماد انتخاب می‌شوند، بسیار متنوع و زیبا شده‌اند ولی از مدل سنتی یا مدرن و یا ساده یا تجملی بودن آن، همه‌ی سفره‌های عقد از عناصر مشخص و خاصی تشکیل‌شده‌اند:

وسایل خنچه عقد و محل چیدمان آن‌ها

 قرآن و سجاده در سفره عقد

شاید بتوان گفت اولین وسایل از چیدمان خنچه عقد قرآن و سجاده نماز است. قرآن و جانماز نشانه پایبندی ایرانیان به دین مقدس اسلام و تأکید بر عقیده و ایمانشان است. درواقع با گذاشتن آن بر خنچه عقد می‌خواهند ابتدای زندگی خود را بانام و یاد پروردگار یکتا شروع کنند و با تائید پیوندشان از جانب خداوند، نعمت‌های الهی را نصیب خود گردانند. قرآن و سجاده جلوی آینه بر روی سفره عقد قرارمی‌گیرد.

 قرآن و سجاده در سفره عقد

آينه و شمعدان در سفره عقد

آینه و شمعدان یکی از اجزای اصلی سفره عقد است که آن را در بالای سفره، روبه‌روی محل نشستن عروس و داماد قرار داده می‌شود تا عروس و داماد چهره یکدیگر را هنگام خواندن خطبه عقد در آن ببینند و هم‌چنین آینه نمادی از روشنایی، صافی و صداقت است. شمعدان‌ها را در دو طرف آینه قرار می‌دهند که سمبل روشنایی و گرم شدن پیوند عروس و داماد هستند.

برای آینه و شمعدان مدل‌های متنوعی از سنتی و مدرن وجود دارد و همین‌طور جنس‌های گوناگونی مثل طلا، نقره، بلوره، چینی، برنز، چوب و انواع فلزهایی که با آب‌طلا و نقره آبکاری می‌شوند وجود دارد. شمعدان‌ها دارای انواع مختلفی از برقی و غیر برقی، تک شعله و یا چند شعله هستند که به سلیقه عروس و داماد بستگی دارد و انتخاب می‌شود.

آينه و شمعدان در سفره عقد

گلاب در سفره عقد

برای ظروف گلاب می‌توانید از یک تنگ شیشه‌ای با طراحی سنتی و یا یک گلاب‌پاش سفالی استفاده کرد. در ظروفی که برای گلاب انتخاب می‌کنید مهم این است که نشانه‌های سنتی دیده شود و رنگ آن با ظروف دیگر سفره هماهنگی لازم را داشته باشد.

نان و پنیر و سبزی در سفره عقد

نان و پنیر در چیدمان خنچه عقد نماد برکت و رزق و روزی است و سبزی آن نماد سلامتی و سبزی و خرمی است. معمولاً نان و پنیر سبزی را به اشکال گوناگونی تزئین می‌کنند و بر سر سفره عقد قرار می‌دهند. گاهی نان و پنیر را به‌صورت لقمه‌های کوچک تزیین کرده و پس از خوانده شدن خطبه عقد به‌عنوان شگون و برکت بین مهمانان حاضر پخش می‌شود.

نان و پنیر و سبزی در سفره عقد

میوه در سفره عقد

برای ظروف میوه‌تان ازهر میوه‌ای که دوست داشتید، استفاده کنید. ولی آنچه بیشتر از سایر میوه‌ها در سفره عقدهای سنتی استفاده می‌شود انار و سیب سرخ است. البته اگر می‌خواهید از این دو میوه استفاده کنید بهتر است یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و در ظروف بچینید چون هر دو میوه ازلحاظ فرم و رنگ تقریباً شبیه هم هستند. در چیدمان امروزی معمولاً انواع میوه‌ها را می‌چینند که موز و آناناس یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.

عسل در سفره عقد

 زندگی شیرین و به یمن آغاز زندگی برای عروس و دامادها، آن‌ها عسل دردهان یکدیگر می‌گذارند که یکی از رسوم زیبا پس از خوانده شدن خطبه عقد است.

عسل در سفره عقد

گل در سفره عقد

گل‌آرایی که این روزها خیلی به آن توجه می‌شود. ممکن است بخواهید سفره را پرکنید از گلدان‌های گل در انواع و اقسام گوناگون، اما پیشنهاد ما به شما این است که تعادل را در استفاده از گل حفظ شود و اجازه بدهید تا بقیه‌ی اجزای سفره هم به‌اندازه‌ی خودشان دیده شوند. در چیدمان‌های سنتی می‌توانید دو گلدان زیبا که می‌توان گل شمعدانی باشد و یا هر گلی که باب سلیقه‌ی شماست را در گوشه‌های سفره قرار دهید. در چیدمان مدرن و امروزی بهتر است گل‌ها را در سطحی بالاتر از سفره قرار بگیرد و ازگل‌های آویزی یا آبشاری استفاده کنید. اگر می‌خواهید گل‌آرایی سفره‌تان زیادتر باشد، یک کلک کوچولو هم بزنید و علاوه بر گل‌های طبیعی ازگل‌های مصنوعی هم استفاده کنید تا پرتر دیده شود.

حلقه و جا حلقه‌ای در سفره عقد

نکات لازم در مورد جشن نامزدی حلقه جز مواردی جدانشدنی است که عروس و داماد برای یکدیگر تهیه می‌کنند و نمادی از وفاداری و حلقه‌به‌گوش بودن زوج برای یکدیگر است. جای حلقه و جا حلقه جلوی عروس و داماد و در دسترس آن‌ها است که پس از خوانده شدن خطبه عقد، حلقه را به انگشت حلقه یکدیگر می‌کنند.

حلقه و جا حلقه‌ای در سفره عقد

شاخه نبات در سفره عقد

کاسه‌نبات یا شاخه نبات یک نبات به شکل کاسه‌ای و یا شاخه‌ای هست که به‌طور زیبایی آراسته می‌شود. کاسه‌نبات نمادی از ادامه زندگی همراه با شیرینی و اتفاقات خوب و خوشبختی عروس و داماد است.

سکه در سفره عقد

سکه نمادی از افزایش روزی و زیادشدن رزق است. سکه‌هایی در سفره عقد گذاشته می‌شوند که مزین به نام یا مهدی هستند و یا بر روی آن‌ها مبارک باد نوشته‌شده است.

تخم‌مرغ در سفره عقد

به جزئیات خیلی توجه کنید و یادتان نرود که تخم‌مرغ‌ها را رنگ کنید و یابِ وسیله‌ی اکلیل و منجوق آن‌ها را تزیین کنید تا سفره عقد شما زیبا و شیک باشد.

تخم‌مرغ در سفره عقد

گردو، بادام و فندق در سفره عقد

درخت گردو به دلیل عمر طولاني كه دارد، نماد افزايش طول عمر عروس و داماد است. بادام و فندق هرکدام ميوه‌های بهشتي هستند كه نماد تداوم نسل و نوه‌دار شدن است.

آجیل در سفره عقد

اگر سفره عقدتان خلوت است، فندق، گردو و بادام را در ظرف‌های جداگانه‌ای قرار دهید؛ اما اگر سفره‌تان شلوغ شده و در تعداد ظرف‌ها هم با کمبود رو به هستید همه را در یک ظرف بچینید و در میان آن‌ها هم نقل‌های رنگی بپاشید تا زیبا دیده شود.

اسپند در سفره عقد

از دیرباز تا همین امروز اسپند برای دفع بلا و دور شدن چشم‌زخم دود می‌شود. در چیدمان خنچه عقد نیز اسپند جایگاه بالایی دارد که مرتب دور سر عروس و داماد دود داده‌شده به این امید که بلا و اتفاقات تلخ از زندگی‌شان دور شود.

اسپند در سفره عقد

انتخاب محضر عقد یکی از مهم‌ترین نکات در عقد

زمان عقد را می‌توان از بین عیدها و وقایع مهم تقویم تعیین کرد. برای انتخاب مکان عقد درصورتی‌که قصد ندارید سفره عقد را در منزل پهن کنید باید به دنبال محضر مناسب باشید. در انتخاب محضر توجه به چند نکته مهم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 مکان برگزاری مراسم عقد و تم سالن عقد، سفره‌ی عقد و صندلی‌ها و سایر وسایل آرایه‌گری بسیار مهم است. ازآنجاکه همه افراد اغلب علاقه دارند که مهم‌ترین لحظات زندگی خود با عکس و فیلم ثبت کنند و شما به‌عنوان عروس و داماد نیز از این قضیه جدا نیستند، بهتر است محضری یا سالن شیکی انتخاب کنید تا بیش از هر چیز مراسم را در مکانی رؤیایی برگزار کنید و هم خروجی عکس و فیلم شما زیبا باشد.

انتخاب محضر عقد یکی از مهم‌ترین نکات در عقد

برنامه ارتباط با مهمانان در جشن عقد

مهم نیست که تعداد مهمان‌های شما چند نفر باشد، درهرصورت به یک برنامه ارتباطی با آن‌ها نیاز دارید. تا بتوانید در آن روز بهترین هارو برای مهمانان خود در نظر بگیرید.

سخن آخر

توضیحاتی که دادیم تنها بخشی از نکاتی است که شما باید به آن‌ها توجه کنید در حقیقت این جزئیات و ریزه‌کاری‌ها هستند که در زیبایی و چشم‌گیر شدن سفره عقدتان تأثیرمی گذارند. فراموش نکنید که مهم‌ترین ویژگی سفره عقدی که خودتان می‌چینید این است که قسمتی از وجودتان را که شامل علایق و سلیقه‌ی شما هم می‌شود در آن به نمایش می‌گذارید.

پس فقط به آنچه مد هست و یا نیست توجه نکنید. اگر این موضوع خوشحالتان می‌کند بهتر است بدانید که هزینه‌ای که برای چیدن سفره‌ی عقد با دستان خودتان انجام دهید بسیار کم‌تر از هزینه‌ای است که باید برای سفره عقدهای آماده و تکراری، پرداخت کنید پس در این روز مهم سعی کنید بهترین هارو برای خود فراهم کنید تا لذت کامل را در این روز مهم ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *