وسایل سفره عقد خانگی 1401; وسایل سفره عقد خانگی ساده (سنتی و مدرن)

وسایل سفره عقد خانگی

4.7/5 - (27 امتیاز)

وسایل سفره عقد خانگی طبق رسم‌های که از زمان‌‌های قدیم در ایران وجود داشته است، بعد از برگزاری مراسم خواستگاری و بله برون، برای محرم شدن عروس و داماد، در مراسم بله برون زمانی را تعیین می‌کنند تا برای برگزاری مراسم عقد و نامزدی محضری یا عقد خانگی انجام شود. انجام این نوع مراسم در محضر با پهن کردن سفره عقد آماده صورت می‌گیرد. عقد خانگی معمولاً با کرایه لوازم سفره عقد و درست کردن لوازم سفره عقد در منزل انجام می‌شود.

در این نوع مراسم با خواندن خطبه عقد، عروس و داماد به هم محرم می‌شوند وزندگی زناشویی را شروع می‌کنند. البته بعضی  خانواده‌ها مراسم عروسی را زود برگزارمی‌کنند، زمان قبل از مراسم عروسی به اتاق عقد می‌روند و مراسم عقد را انجام می‌دهند. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره با ما باشید تا وسایل سفره عقد خانگی را برای شما بگوییم.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره  09201612463 تماس بگیرید و با مشاورین ما در تماس باشید.

آدرس ما: جهان شهر بلوار جمهورى بعد از پارك فاتح نبش كوچه جديدى پلاك ٤ واحد ٦ طبقه سوم

 

مراسم عقد ایرانی چیست؟

از زمان ایران باستان و آیین زرتشت، پیوند زناشویی بین زن و مرد( دست در دست یکدیگر)  وجود داشته است و عروس و داماد باید جملاتی که عاقد می خواند را، بعد از او تکرار می کردند و قول به تعهد داشتن  و  وفاداری به یکدیگر در جلوی چشم حضار می دادند.
امروزه نیز در بعضی از دفترخانه ها،  مراسم عقد آریایی مرسوم شده است که تفاوت چندانی با عقد شرعی ندارد و تنها نکته ی آن، این است که در عقد آریایی به زبان فارسی خطبه خوانده می شود و عروس و داماد باید سوگند یاد کنند که وفادار  و همراه و همگام، خواهند ماند.
خطبه ی عقد، چه به زبان عربی خوانده شود، چه به زبان فارسی، عروس و داماد به عقد یکدیگر در می آیند و رسما زن و شوهر میشوند و می توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند و یا بعد از مراسم عقد، با توافق طرفین مهلتی داشته باشند برای کارهای باقیمانده تا زمان جشن عروسی خود و بعد از آن به زیر یک سقف بروند.

 

سفره عقد

سفره عقد یکی از سفره های سنتی ایرانی و نمادی از عناصر زندگی بخش و تعالی بخش است که پشتوانه ای غنی دارد. در گذشته خانواده ی داماد سفره ی عقد را تهیه و در مراسم بله برون به منزل عروس می بردند و خانواده ی عروس وظیفه چیدن آن را بر عهده داشتند. امروزه این سفره که نماد شکل گرفتن خانواده است، را در مراسم عقد می گسترانند و عروس و داماد بر سر آن می نشینند و به خطبه عقد گوش فرا می دهند.

 

وسایل سفره عقد خانگی قدیمی

در زمان های قدیم بر سر سفره عقد، شش ظرف قرار می دادند که محتویات هر یک از آن ها، نشانگر یک آرزو برای زوجی بود که راهی خانه بخت می شد. درون این شش ظرف را با نان، نبات، بادام، گردو، تخم مرغ و فندوق پر می کردند. البته ظرف های دیگری از جام های عسل و ماست، ظرف های نان، پنیر و سبزی و همچنین شیرینی قرار می دادند که هر یک از آن ها نمادی از برکت، رزق و روزی و باروری محسوب می شد. جالب است بدانید که هم اکنون هم در شهرهای مختلفی در ایران مراسم چیدمان سفره عقد به این شیوه، صورت می گیرد.

وسایل سفره عقد خانگی ساده چیست؟

در تشریفات عقد کرج ، معمولاً قبل از شروع این نوع مراسم باید درکنار سفره عقد بنشینید تا عکس‌های خود را ثبت کنید. پس آشکار است که جذابیت و زیبایی سفره عقد، خیلی به عکس‌های شما زیبایی می‌بخشد. معمولاً تزیین وسایل سفره عقد خانگی ساده که از زمان قدیم رسم بوده،  با پهن کردن یکپارچه سفید بزرگی شروع می‌شود و سپس تمام لوازم موردنیاز مراسم عقد بر روی این سفره با تزیین زیبا و چیدمان مناسب قرارمی‌گیرد.

جذابیت این مراسم به سفره عقد است. که باعث زیبای و جذابیت عکستان خواهد بود. اگر بخواهید خودتان تزیین سفره عقد خانگی را به عهده بگیرید، باید تمام وسایل سفره عقد را تهیه‌کرده و باحوصله تزیین کنید. که این لوازم شامل موارد زیراست:

جانماز در سفره عقد

جانماز از جنس پارچه‌های گل‌دوزی شده و نمد ‌دوزی شده زیبا باشد، یکی از وسیله‌های سفره عقد است. بعضی افراد وجود جانماز در سفره عقد را دوست دارند. وجود جانماز در چیدمان سفره عقد، نشانه‌ی پایبندی به دین و آیین اسلام است و کاملاً سلیقه‌ای است.

آینه و شمعدان در سفره عقد

حتماً شماها خیلی مشاهده کردید که عروس و داماد برای اولین خرید‌های عروسی، سراغ آینه و شمعدان می‌روند. هرچند امروزه بسیاری از عروس دامادها آینه و شمعدان را خریداری نمی‌کنند و فقط یک آیینه و یک جفت شمعدان را برای سفره عقد اجاره می‌کنند. معمولاً جنس آینه از جنس برنز و نقره است. آینه و شمعدان‌ها باید درست روبه‌روی صورت عروس و داماد باشد. وجود آینه و شمعدان در سفره عقد نشانه صداقت، صافی زلالی در زندگی مشترکان زوج است.

وسایل سفره عقد

قرآن مجید در سفره عقد

قران مجید یکی از تزیین‌های مهم در سفره عقد است که در عقد اسلامی وجود دارد و معمولاً. قران مجید روبه‌روی آیینه قرارمی‌گیرد و قران نشانگر این است که خداوند حافظ و نگهداریان دو زوج در تمام مراحل زندگی است. بعضی عروس و دامادها قرآن نقره و تزیین‌شده‌ای را برای سفره عقد تهیه و از آن در عکاسی‌ عقد استفاده می‌کنند. بیشتر بخوانید: الزامات مراسم بله برون

 

قرآن مجید در سفره عقد

تخم‌مرغ در سفره عقد

تخم‌مرغ  نیز یکی از وسایل سفره عقد خانگی است. معمولاً تخم‌مرغ‌ها را با اسپری طلایی و نقره‌ای  رنگ می‌کنند. و یا گاهی نیز، تخم‌مرغ‌ها با مروارید، اکلیل و صدف تزیین می‌کنند.  این تخم‌مرغ‌ها در ظرفی زیبا و پایه‌دار قرارمی‌گیرد. تعدادی تخم‌مرغ‌ها را درون ظرفی زیبا بگذارید و از زیبایی آن درون سفره عقد لذت کامل را ببرید. تخم‌مرغ‌ها با نیت بارور شدن دو زوج در زندگی مشترک، درون سفره عقد قرارمی‌گیرد.

نقل و سکه درون سفره عقد

نقل و سکه‌ها را درون ظروف تزیین‌شده زیبا قرارمی دهند. معمولاً برای تزیین نقل  و سکه سفره عقد، باید نقل‌ها را داخل  تور سفید ریخته و با روبان توری نقل‌ها را تزیین کنید. باید گفت که نقل هاراباید بسیار شیک تزیین کرد چون بخش مهمی از زیبای از اجزا سفره عقد به زیبای بسته‌بندی‌ها است که شکل بسته‌بندی نقل‌ها، بخش مهمی از زیبایی سفره عقد است. شماها می‌توانید ظرف مخصوصی انتخاب کنید که سکه‌ها را درون آن ریخته و تزیین شیکی را انجام دهید. نقل و سکه در وسایل سفره عقد خانگی ساده، نشانه شیرینی زندگی و رزق و روزی فراوان است.

نان پنیر درون سفره عقد

نان و پنیر و سبزی، غذایی سالم و اصیل ایرانی‌ها است. وجود نان درون سفره عقد، نشانه از برکت و روزی زوج‌ها است؛ و پنیر نشانه‌ی سپید بختی است و سبزی‌خوردن، نشانه‌ی سبزی وخرمی است. با تزیین نان پنیر سبزی، حس و حال جذابی به سفره عقد خواهید داد و همین حس و حال، زیبایی عکس‌ها را بیشترمی کند.

 کله‌قند سفره عقد

کله‌قند یکی دیگر از وسایل مهم در لوازم تزیین وسایل سفره عقد خانگی است. دو عدد کله‌قند تزیین‌شده به یک اندازه، یکی ازاصلی ترین وسایل در سفره عقد است. از این کله‌قندها در زمان برگزاری خطبه عقد مورداستفاده است. می‌توانید کله‌قندهای کوچکتان را با گل‌های طبیعی یا مصنوعی تزیین کنیدوزیبای آن کله‌قند هارا جند برابر کنید. بیشتر بخوانید: زیباترین سالن عقد در کرج

 

 کله‌قند سفره عقد

پارچه مخصوص سفره عقد

شماها حتماً در زمان عقد نزدیکانتان دیده‌اید که پارچه سفید زیبا و شیک تزیین‌شده بالاسر عروس و داماد هنگام خواندن خطبه عقد استفاده می‌کنند. در زمان خواندن عقد، یکی از نزدیکان عروس کله‌قند تزیین‌شده را بالای سر عروس و داماد می‌سابد. این کار نماد این است که زندگی شیرینی را تجربه کنند. درواقع، بارش شیرینی بر سر عروس و داماد، اصلی‌ترین علتی است که روی پارچه سفید قند سابیده می‌شود.

 

نبات و شیرینی وسایل سفره عقد خانگی ساده

یکی از لوازم سفره عقد که با تزیینات متنوعی در سفره عقد قرارداد، نبات و شیرینی است. معمولاً نبات را به شکل زیبا تزیین می‌کنند  و شیرینی‌های کوچک خشک یا تر را، برای سفره عقد قرار می‌دهند. تزیین نبات در داخل ظروف پایه‌دار بسیار زیبا است. گاهی نیز، می‌توان نبات‌ها را روی توپ‌های یونولیتی چسباند تا زیباتر شود.

نبات و شیرینی سفره عقد

میوه‌آرایی سفره عقد خانگی

معمولاً میوه‌های رنگارنگ را داخل ظروف زیبا و متناسب با سفره عقد قرار می‌دهند تا جذابیت بسیار بالای را داشته باشد. این میوه‌ها معمولاً شامل سیب، انار، آناناس و انگوراست وجود میوه‌ها در سفره عقد نشانه اینکه این دو زوج، از نعمت‌های طبیعی و مختلف خداوند در زندگی مشترکشان نصیب آن زوج شود.

میوه‌آرایی سفره عقد

جام عسل و گلاب در سفره عقد خانگی شیک

جام عسل و گلاب یکی از وسایل جذابی است که در وسایل سفره عقد خانگی قرارداد تا پس از پایان خطبه عقد و گفتن بله داماد و عروس، جام عسل در اختیار آن زوج قرارمی‌گیرد. عروس و داماد هر دو عسل را با انگشت برداشته و داخل دهان یکدیگر می‌گذارند. این کار با نیت شیرین‌کام شدن  انجام می‌گیرد.  بوی گلاب نیزنشان از عطر خوش زندگی آن زوج است. بیشتر بخوانید: نکات مهم در انتخاب دسته گل عروس 2023

 

جام عسل و گلاب در سفره عقد

فندق گردو و بادام در وسایل سفره عقد خانگی

حتماً در سفره‌های عقد ظروف پر از فندق، گردو و بادام که به شکل‌های مختلفی تزیین‌شده و داخل سفره قرارگرفته است دیدید به نیت اینکه درخت گردو دارای عمری طولانی است حضور این نوع خش بار در سفره عقد نیزنشان خواستار بودن عمر طولانی برای عروس و داماد است. بیشتر بخوانید: هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون

فندق گردو و بادام در سفره عقد

جا حلقه‌ای در سفره عقد خانگی شیک

جا حلقه‌ای یکی از وسایل جذابی است که با تنوع فوق‌العاده زیادی در سفره عقد قرارمی‌گیرد و برای عکاسی عقد نیز مورداستفاده قرارمی‌گیرد. جا حلقه‌ای یکی از ضروری‌ترین وسایل سفره عقد مدرن و کلاسیک محسوب می‌شود که باید به زیبایی تزیین آن توجه شود. معمولاً بعد از عقد، عروس و داماد حلقه‌های ازدواج را از داخل جا حلقه‌ای برداشته و به دست یکدیگر می‌کنندتااین زوج حلقه عشق را در وجودشان حفظ کنند.

جا حلقه‌ای در سفره عقد

ظرف اسپند در سفره عقد خانگی ساده

ظروف اسپند، با تزیینات متفاوت در سفره عقد خانگی ساده قرارمی‌گیرد نشانه‌ای از دور کردن چشم بد از عروس و داماد است. وجود اسپند برای به دور شدن شر چشم حسود از خانواده‌ها، و یکی از رسم و رسومات قدیمی در ایران بوده و همچنان ادامه دارد. بیشتر بخوانید: در دوران نامزدی در مورد چه مسائلی باید صحبت کنیم ؟

 

ظرف اسپند در سفره عقد

معنی ملزومات تزیین سفره عقد خانگی:

قرآن مهم‌ترین جز سفره عقد ایرانی اسلامی است و همچنین یکی از موارد اساسی مهریه عروس خانم‌ها است؛ قرآن معمولاً اولین چیزی است که عروس و داماد برای خود قبل از عقد خریداری می‌کنند.

تخم‌مرغ در سفره عقد نمادی است برای باروری و زایش فرزند است

نبات برای شیرین‌کامی و آرزوی یک زندگی پیوسته شیرین توأم با شادی را بری آن‌ها بیان می‌کند.

آینه‌شمعدان نشان از گرمی قلب‌ها و زلال و صادق بودن طرفین در این ازدواج است.

جانماز در سفره قرار داده می‌شود، تا یادآور شکرگزاری نعمت‌های خداوند به است.

سکه نشان از رونق اقتصادی و آرزو برای افزایش روزی زندگی آن زوج است.

آجیل‌هایی مانند گردو، بادام و فندق که نشان‌دهنده‌ی آرزوی سلامتی و گسترده بودن  طول عمر برای آن زوج است.

نان و پنیر به نشانه‌ی برکت روزی و سپید بختی زوج است،  سبزی نیز نشانه‌ی سلامتی و سرسبزی زندگی آن زوج است.

اسپند برای دور کردن چشم بد از زندگی جدید در سفره قرارمی‌گیرد.

نخ و سوزن و قیچی که در برخی مناطق در سفره عقد قرارمی‌گیرد و نشان از آرزوی حل‌وفصل مشکلات زندگی به دست صاحبان آن زندگی است

بعضی انار و سیب می‌گزارند. سمبل میوه‌های بهشتی و تندرستی و شادابی زندگی‌شان خواهد بود.

رنگ سفره عقد

رنگ سفره عقد در زمان های گذشته بنابر آیین زرتشت سبز و نشان دهنده حیات و جاودانگی بوده است؛ اما امروز سفره عقد به رنگ سفید پهن می شود که نشانه پاکی و خلوص است.

معانی نمادهای سفره عقد

قرآن، آینه و شمعدان، سکه و آب در تزیین سفره عقد خانگی

قران باید روی رهل و به خاطر تحکیم ازدواج بر سر سفره قرار بگیرد.

آیینه به منظور دیدن عروس و داماد و  همچنین برای این است که دل های آن دو نسبت به هم مانند آیینه صاف و زلال باشد.

شمع ها نیز به دلیل وجود گرما و روشنایی در خانه آن ها، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سکه هم برای رونق کسب و کار و آب نیز به این دلیل که برای زندگی انسان ها بسیار حیاتی است، بر سر سفره می آید.

معنی اسم برای سفره عقد چیست؟

وسایل سفره عقد به عهده کیست، به شکل‌های گوناگونی در مکان‌های مختلف چیده می‌شود. هرکدام از مدل‌های سفره عقد به اسم خاصی شناخته می‌شود، به همین دلیل سفره به اسم‌های متفاوتی نام‌گذاری شده است. سفره عقد لاک چری، سفره عقد مدرن، سفره عقد جدید، سفره عقد ساده از رایج‌ترین انواع سفره عقد است. برای تزیین سفره عقد کوچک معمولاً از تزیین سفره عقد با بادکنک استفاده می‌شود. سفره عقد مذهبی، سفره عقد دست‌ساز و سفره عقد بلوره. نیز از انواع دیگری است که در فضاهای مختلف باسلیقه‌های مختلفی کاربرد دارد.

دلیل استفاده از میوه های متنوع در سفره عقد

استفاده از انار و سیب سرخ برروی سفره ریشه در بهره مندی عروس و داماد از نعمت های خداوند دارد؛ اما از دیگر میوه نیز تنها برای زیبایی بیش تر استفاده می شود. بیشتر بخوانید: بهترین محضر عقد کرج

 

خلاصه مطلب

اگر دوست دارید که سفره عقدتان را خودتان تزیین کنید، کافی است با نگاهی دقیق‌تر به ایده‌های ناب و جذاب از تزیین سفره عقد، شروع به این کارکنید. اول سبک موردعلاقه‌تان را بدانید و بعد برای تزیین آن لوازم موردنیازتان را تهیه کنید و از سفره عقد خانگی سادهدست‌سازتان لذت ببریدوبرای شما آرزوی خوشبختی می‌کنیم.

3 دیدگاه

  • سفره عقد یکی از سفره‌های سنتی ایرانی است که در مراسم عقد و یا هنگام عروسی پهن می‌شود و عروس و داماد بر سر آن می‌نشینند و به خطبه عقد گوش فرا می‌دهند. سفره عقد در اکثر شهرهای ایران رواج دارد و در آن شش ظرف که هرکدام محتوی چیزی است که بیانگر آرزویی برای عروس داماد است، قرار دارد این ظروف معمولاً شامل : گردو، بادام، فندق، نان و نبات و تخم مرغ می‌باشند. در میان اینها ظرف هایی از شیرینی و نان پنیر وسبزی، جام هایی از عسل و ماست که کنایه‌ای از شیرینی و ترشی در کنار هم در زندگی مشترک می‌باشند قرار دارد . تخم مرغ نمادی است برای باروری و زایش اولاد توسط عروس ونان نمادی برای برکت ورزق ورورزی است.نبات برای شیرین

  • کلا مراسم عقد تو خونهه خیلی بهتره . من ۶ سال پیش همین کارو کردم. یه سفره عقد کرایه کردیم و خیلی هم خوب بود استرس عجله ای بودن هم نداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *