ویژگی های سفره عقد مدرن و کلاسیک و سنتی

چیدمان کلی سفره های عقد

5/5 - (2 امتیاز)

چیدن سفره عقد در مقابل عروس و داماد، هنگام جاری شدن خطبه عقد یکی از سنت های زیبای ایرانیان است. استفاده از سفره عقد مدرن و کلاسیک و نوع چیدمان آن بستگی به فرهنگ و قومیت در هر شهر دارد. بر روی سفره عقد وسایل سفره عقد و خوراکی های مختلفی استفاده می شود که هر کدام معنی و مفهوم خاصی دارند.

داخل انواع سفره عقد بایستی از لوازم و تجهیزات ضروری استفاده کرد تا سفره عقد در عین زیبایی و خاص بودن، ساده و جذاب نیز باشد. در انتخاب سفره عقد مهمترین عاملی که باید مورد توجه قرار گیرد نوع و سبک آن است که دارای دو سبک مدرن و سنتی می باشد.

سفره عقد نیز مانند سفره هفت سین دارای ویژگی های مختلفی بوده و تشریفات عقد  متنوعی دارد. بسیاری از سالن های عقد و یا محضرخانه ها دارای سفره عقد آماده هستند. اما در صورت تمایل عروس و داماد می توانند متناسب با سلیقه خود چیدمان سفره عقد را انتخاب کنند. برای دیزاین سفره عقد می توان از افراد فعال در این زمینه استفاده کرد تا بهترین سفره عقد مدرن و کلاسیک را به سلیقه خودتان در مکان مورد نظر دیزاین کنند. تا انتهای این مقاله از سالن عقد نقره با ما باشید.

 

چیدمان کلی سفره های عقد

سفره های عقد چه به صورت مدرن باشند و یا به شکل کلاسیک و سنتی، به صورت کلی دارای چیدمان خاصی هستند و بایستی در آنها از اجزا سفره عقد مختلفی استفاده کرد. انتخاب رنگ سفره عقد مدرن و کلاسیک، یکی از نکات مهمی است که بایستی با اجزای داخل سفره هماهنگ باشد.

در واقع جز اصلی و همیشگی مراسم های عروسی، سفره عقد و نوع چیدمان و تزیین آن است. انواع سبک های سفره های عقد دارای یک چیدمان کلی هستند که شامل مواردی مانند؛

قرآن، که وجود آن در انواع سفره عقد مدرن و کلاسیک و سنتی ضروری است و نشانه مورد تایید بودن وصلت از طرف خداوند است و معمولا در بالاترین قسمت سفره و روبروی آینه قرار می گیرد. آینه نیز که نماد صافی و زلالی است در قسمت بالای سفره و روبروی عروس و داماد قرار می گیرد.

چیدمان کلی سفره های عقد

 

دو عدد شمعدان نیز که در دو طرف آینه قرار می گیرند، نشانه امید به روشنایی و گرمی میان عروس و داماد هستند. در برخی از سفره های عقد از جانماز و مهر و تسبیح به نشانه پایبندی عروس و داماد به دین اسلام استفاده می شود.

وجود تخم مرغ در سفره عقد نیز یک رسم دیرینه و کهنه در ایران است که نماد تداوم نسل و تولد است. فندق، گردو و بادام نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده انواع سفره عقد است که نوعی از میوه های بهشتی هستند و به منظور ایجاد برکت و توانمندی عروس و داماد در سفره استفاده می شوند.

اجزای دیگری مانند کاسه نبات، نقل، نان و پنیر، عسل، کله قند، گل، شیرینی، و میوه نیز در سفره عقد مدرن و سنتی به کار برده می شوند که هر کدام نماد و نشانه های خاصی دارند.

 

سفره عقد کلاسیک

سفره های عقد کلاسیک ویژگی های خاص خود را داشتند. وسایل سفره به صورت عادی و با تزیینات معمولی چیده می شدند. یکی از این ویژگی ها وجود آینه و شعمدان است. جلوی آینه و شعمدان سجاده و قرآن پهن می کنند. سجاده با مهر و جانمازی که جلوی آینه و شمعدان پهن می شود، معمولا از جنس ترمه است. نبات را زعفرانی و اصل انتخاب می کنند.

نقل و سکه را در جام هایی اطراف آینه و شمعدان قرار می دهند. وقتی خطبه عقد جاری شد آن را بر سر عروس و داماد می ریزند. سکه ها غالبا به صورت جنس های پلاستیکی است و نمادی از روزی و پر پولی است. نقل هم برای شادکامی و شیرین کامی است.

 

چیدمان کلی سفره های عقد

 

برخی اجزای سفره عقد کلاسیک

در سفره های عقد 5 یا 14 یا 12 تخم مرغ قرار داده می شود. تخم مرغ نماد نسل و باروری است. امروزه نان و پنیر و سبزی را جدای از هم نمی گذارند و به صورت لقمه های کوچک تزیین شده در می آورند.

عسل برای مهر و محبت و نماد اولین تماس پس از جاری شدن صیغه عقد است. بدین ترتیب که خواهر داماد طرف عسل را به شکل آیینی دست عروس و داماد می دهند. آن دو با انگشت اشاره عسل را دهان هم می گذارند و به نوعی اولین برخورد فیزیکی با مهر و محبت میانشان انجام می شود.

سفره عقد مدرن

دیزاین کردن سفره عقد مدرن توسط طراحان مدرن انجام می شود؛ چون طرز چیدمان بسیار مهم است. گل آرایی، تنوع رنگ، نورپردازی و وسایل لوکس در سفره مدرن موجب زیبایی خیره کننده آن می شود. حلقه و جا حلقه ای هم باید در سفره قرار داده شود. آب و آینه نقش مهمی در این سفره ها دارند. شمع و گلبرگ، گل های زینتی نیز دیگر وسایلی است که طراحان مدرن از آن استفاده می کنند. سفره های عقد آکواریومی نیز جزو مدل های مدرن و جدید هستند.

در سفره عقد و عروسی چه وسایلی میگذارند دلیل آن چیست؟

 

ویژگی های سفره عقد مدرن

اجزای سفره عقد مدرن مانند اجزای سفره های کلاسیک هستند، با این تفاوت که در چیدمانی مدرن تر قرار می گیرند. مثلا میوه را در سبد حصیری دسته دار یا ظروف کریستالی قرار می دهند. لازم نیست که میوه داخل سفره را برای پذیرایی از مهمانان قرار دهیم. بدانیم که سبد صرفا تزیینی است و بهتر است تنوع آن از میوه های پذیرایی بالاتر باشد. آناناس با کاکل بلندش در وسط سبد و اطراف آن به ترتیب بزرگی انبه و موز و نارگیل و سیب و پرتقال و گلابی باشد. بهتر است اطراف آن را با خیار تزیین کنیم.

آینه و شمعدان غالبا از جنس نقره و برنز است. جای آن باید به گونه ای تعبیه شود که درست روبروی عروس و داماد باشد. عروس و داماد باید بتوانند خود را در آینه ببینند. جاهای خالی سفره را می توان با گل هایی که هارمونی رنگ را حفظ کند پر می کنند. بهتر است از گل سرخ یا رز استفاده کنیم. رز یا گل سرخ در همه کشورها نماد عشق است. معمولا در سفره های مدرن اکلیل زرد یا قرمز رنگ می زنند.

که در این میان اکلیل زرد طرفداران بیشتری دارد. فندق و گردو و بادام را به صورت خوشه هایی با اکلیل رنگ می زنند. البته رنگ نقره ای نیز طرفداران خودش را دارد و بی شک کسانی هم هستند که دوست دارند آن را به رنگ نچرال خود سر سفره داشته باشند.

 

قرآن مجید در سفره عقد
 شیرینی را در جعبه های کادویی مخروطی شکل تزیین می کنند. حداقل دو طبق از این جعبه های مخروطی باید وجود داشته باشد. در این جعبه ها باید شیرینی خشک قرار بگیرد. شیرینی تر برای پذیرایی مهمانان است و برای تزیین سفره ماندگاری ندارد و اصلا توصیه نمی شود و یا شاخه نبات که به عنوان نماد شیرین کامی در ازدواج قرار داده می شود، تزیین می شود و آن را به اشکال مختلف درمی آورند.

در سفره عقد مدرن در سالن عقد در کرج جانماز را با تور و ساتن درست می کنند. در گذشته اما بیشتر ترمه یا مخمل بوده است. تزیین تور و مروارید معمولا برای آن بکار می رود. برای داشتن مراسم عقدی زیبا و مدرن باید از طراحان مجرب برای سفره عقد مدرن استفاده کنید.

 

اجزای تشکیل دهنده سفره عقد مدرن و کلاسیک

سفره عقدها دارای دو سبک متفاوت بوده و به صورت مدرن و کلاسیک یا سنتی هستند که هر کدام زیبایی و جذابیت خاصی داشته و به شکل های متنوعی چیده می شوند.

افرادی که طرفدار اصالت و سنت های ایرانی هستند معمولا از سفره عقد کلاسیک استفاده می کنند. این نوع سفره عقد دفتر عقد کرج بر روی زمین قرار می گیرد. اما سفره عقد مدرن نیز سبک جذاب دیگری است که طرفداران زیادی دارد و دیزاین و چیدمان خاص خود را دارد. اقلام موجود در هر دو سبک تا حدودی شبیه به هم است و تفاوت این دو سبک در واقع نوع چیدمان و دیزاین آنها می باشد.

انتخاب سفره، در سفره عقد مدرن و کلاسیک متفاوت است. در سفره عقد های کلاسیک و سنتی می توان از پارچه های ترمه، سوزن دوزی و قلم کاری استفاده کرد. در حالی که در سفره های مدرن پارچه های دانتل و یا تورهای سفید و رنگی که به صورت خشک و حجم دار هستند، به کار برده می شوند. پارچه سفره بایستی متناسب با ظروف موجود در آن باشد و طوری انتخاب شود که زمانی که ظرف ها در سفره قرار می گیرند، زیبایی سفره چند برابر شود.

ظرف های موجود در سفره نیز متناسب با سبک سفره عقد انتخاب می شوند. در صورتی که سفره عقد دارای سبک کلاسیک و سنتی باشد، می توان در آن از ظروف مسی، فلزی، برنزی، سفالی، سرامیکی، سنگی و… استفاده کرد. برای سفره های مدرن نیز ظروف کریستال، گیلاسی، حباب های شیشه ای و… به کار می برند.

 

وسایل سفره عقد خانگی

 

در سفره عقدهای مدرن می توان از مجسمه های زیبا، شمع های شیک، نورپردازی های ویژه، گل آرایی و میوه آرایی استفاده کرد. ترکیب رنگی و تعداد رنگ های مورد استفاده در این سفره ها کم بوده و معمولا از دو رنگ برای دیزاین سفره عقد مدرن استفاده می شود.

به طور کلی در انواع سفره عقد مدرن و کلاسیک، چیدمان سفره حرف اول را می زند. چیدمان سفره های عقد نباید به گونه ای باشد که بخشی از سفره پر از اشیا مختلف بوده و بخشی دیگر خالی باشد. این چیدمان باید طوری باشد که افراد مختلف از دیدن آن لذت ببرند و عیبی در آن وجود نداشته باشد.

 

پس زمینه جشن عقد و سفره عقد

در بسیاری از جشن و مراسم‌های عقد دیده می‌شود که هیچ ارتباطی بین سفره عقد چیده شده و همچنین تم و پس زمینه کلی جشن عروسی و عقد وجود ندارد و صرفا برای این که همه چیز زیبا به نظر برسد خرج‌های هنگفت و زیادی برای آن صورت گرفته.

اما عروس و دامادها و در کل همه زوج‌های جوان باید در نظر داشته باشند که برای این که بتوانند یک سفره عقد خوب و مناسب و همچنین زیبا برای جشن و مراسم عقد و عروسی خود انتخاب کنند باید در ابتدا به پس زمینه‌ای که در حین برگزاری مراسم قرار است وجود داشته باشد فکر کنند.

این موضوع باعث می‌شود وقتی پس زمینه مورد نظرتان را از بین پس زمینه‌ها و استایل‌ها و تم‌های مختلف و متفاوت انتخاب کردید بتوانید سفره عقدی را حال چه سفره عقد مدرن و یا چه سفره عقد سنتی را از بین انواع و اقسام سفره عقد محضر عقد در جهانشهر کرج ها برگزینید که هماهنگی بیشتر و زیادی را با جشن و مراسم عقد و عروسی شما شامل شود و آن را زیباتر و به یادماندنی‌تر کند.

 

سخن پایانی

امروزه انواع و اقسام و همچنین طرح‌های مختلفی از سفره عقدها چیدمان و طراحی می‌شوند اما عروس و دامادها و زوج‌های جوان باید در نظر داشته باشند با انتخاب یک سفره عقد سنتی و یا سفره عقد مدرن می‌توانند جشن عقد  خود را دوچندان زیباتر کنند ولی باید پس زمینه و تم برگذاری عقد و نامزدی که در ذهن دارند هم به خصوص در نظر داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *