وسایل سفره عقد به عهده کیست ؟ معرفی 12 وسیله مهم در سفره عقد

وسایل سفره عقد

4.4/5 - (14 امتیاز)

وسایل سفره عقد به عهده کیست ؟ وسایل سفره عقد یکی از سفره های سنتی ایرانی و نمادی از عناصر زندگی بخش و تعالی بخش است که پشتوانه ای غنی دارد. در گذشته خانواده ی داماد سفره ی عقد را تهیه و در مراسم بله برون به منزل عروس می بردند و خانواده ی عروس وظیفه چیدن آن را بر عهده داشتند.

امروزه این سفره که نماد شکل گرفتن خانواده است ، را در مراسم عقد می گسترانند و عروس و داماد بر سر آن می نشینند و به خطبه عقد گوش فرا می دهند. اجزای سفره عقد هریک معنایی ویژه و زیبا دارند. در این مقاله از سالن عقد نقره می خواهیم در خصوص وسایل سفره عقد با شما صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله با ما باشید.

سفره عقد

وسایل سفره عقد به عهده کیست ؟معرفی اجزا سفره عقد بايد به روي زمين چيده شود و عروس و داماد در پائين سفره مي نشينند . عقد درخانه پدر عروس برگزار مي شود . عروس زماني وارد مجلس مي شود که تمامي مهمانها آمده باشند و داماد بايد در طرف راست عروس بنشيند که اين نيز بازمي گردد به آئيني زرتشتي. براي سفره عقد معمولا از يک تکه ترمه قديمي که نسل اندر نسل به خانواده عروس رسيده استفاده مي شود. معمولا ترمه در وسط يک پارچه سفيد قرار مي گيرد که وسايل عقدبر روي آن چيده مي شود.

معرفی وسایل سفره عقد

1- شمعدان سفره عقد

شمعدان ها در دو طرف آینه قرار می گیرند و شمعهای آن ها زمان جاری شدن صیغه عقد ، نشانی از آرزوی روشنایی و صمیمت در پیوند عروس و داماد می باشد . جنس شمعدان با قاب آینه یکی و به طور معمول نقره برنز یا بلورین میباشد.

2- قرآن ، مهر و جانماز سفره عقد

قرآن کریم به نشانه ی مورد تایید قرار داشتن وصلت از سمت خدای بزرگ و درخواست خوشبختی و برکات الهی جلو آینه قرار میگیرد. آینه همچنان که در خرید عروسی آینه در سر لوحه و پس از قرآن مجید قرار دارد ، در سفره عقد رو به رو به عروس و داماد قرار میگیرد تا با نگاه کردن در آن دل هایشان نسبت به یکدیگر مثل آینه صاف و یک دست باشد .

جانماز کنار آینه قرار میگیرد و روی آن مهر و تسبیحی زیبا می گذارند تا گواهی بر پایبندی زوج به اسلام باشد و برکت آن همراه عروس و داماد باشد. این سجاده و زیر مهری کوچک روی آن یا از جنس ترمه قدیمی بجا مانده در خانواده با آستر ساتن خوش رنگی مثل زرشکی و … میباشد یا آن را برای عروس از مخمل سفید تهیه می کنند.

3- کاسه نبات سفره عقد

کاسه نبات را در طرفی بالای سفره تشریفات مراسم عقد به شکلی زیبا قرار می‌ گیرد. نبات نشانگر شیرینی پیوند عروس و داماد بوده که به طور معمول آن را از نبات اعلای زعفرانی درست می‌ کنند.

کاسه نبات سفره عقد

4- نقل و سکه سفره عقد

نقل به معنی شیرینی کام و سکه مخصوص افزایش روزی عروس و داماد سر سفره عقد گذاشته میشود . امروز مخلوطی از نقل سه مروارید و پولک را در بسته بندی های کوچک یا اشکال مختلف و جدید قرار میدهند واین تورها را با شکوفه و روبان تزیین میکنند.

نقل و سکه سفره عقد

5- فندق گردو و بادام در سفره عقد

این خوراکیهای مفید و پرمایه الهی را نیز به نمایندگی گسترده بودن سفره خوراک عروس و داماد و توانمندی آن ها سر سفره عقد میگذارند. نان و پنیر نان را به نشانه برکت خداوند و پنیر را با نیت وسعت روزی و سپید بختی بر سر سفره عقد مینشانند. مطلب تزیین گردو، بادام و فندوق سفره عقد را برای دیدن جدیدترین تزیینات گردو، بادام و فندق سفره عقد را از دست ندهید!

فندق گردو و بادام در سفره عقد

6- تخم مرغ

از اجزای سفره عقد تخم مرغ میباشد. تخم مرغ سفره عقد نماد تولد، باروری و تداوم نسل هاست، از این رو پیداست که گذاشتن آن برسر سفره ی عقد به نیت ادامه نسل زن و مرد و باروری ازدواج آن دو است. اصولا برای تبرک ، تعداد تخم مرغها را پنج یا دوازده میگذارند آن هم به نیت پنج تن دوازده امام (ع)‌ و چهارده معصوم (ع)‌ انتخاب میکنند.

تخم مرغ سفره عقد

7- گل در سفره عقد

گل نماد شناخته شده عشق در سراسر دنیاست . گل سرخ یا هر گل دیگری در سفره عقد به نماد عشق میان عروس و داماد شناخته می شود.

گل در سفره عقد

8-  میوه سفره عقد

وسایل سفره عقد به عهده کیست ؟ قرار دادن  میوه های رنگی بر سر سفره عقد به معنی برخورداری عروس و داماد از نعمت های رنگارنگ و طبیعی خداوند می باشد.

میوه سفره عقد

9- عسل سفره عقد

مراسم عسل در دهان هم دیگر گذاشتن پس از جاری شدن صیغه عقد به منظور آن که عروس داماد در روزهای آینده دلیل شیرین کامی و دلارامی یک دیگر باشند.

عسل سفره عقد

10- جا حلقه ای سفره عقد

حلقه ی ازدواج  در زیباترین سالن عقد در کرج زوج معمول شبیه به هم بوده و در جعبه های مخصوص از طلا فروش ها خریداری می گردد . این حلقه را بر جایگاهی خاص و شیک پیش پای عروس و داماد گداشته می شوند. تا بعد از جاری شدن صیغه عقد آن ها را در انگشت هم قرار دهند.

جا حلقه ای سفره عقد

11- خنچه نان و اسپند

خونچه یعنی سفره کوچک و در اصطلاح به طبقهایی میگفتند که در آن وسایل عقد را قرار میدادند. در گذشته نان سر سفره عقد سنگک بود اما اکنون هر نوع نانی را میتوان به این منظور مورداستفاده قرار داد. علاوه بر دود کردن اسپند در آغاز هر یک از مراسم و جشنهای مربوط به ازدواج از جمله عقد به نیت دور داشتن چشم بد از وصلت و جان عروس و داماد ، ساییدن کله قندهای هم شکل و هم اندازه روی پارچه ای بر سر عروس و داماد به نیت فرو باریدن شادی و شیرینی برسر آن ها طی زندگی مشترک شکل میگیرد.

خنچه نان و اسپند

12- کله قند

هنگام خوانده شدن خطبه عقد در محضر عقد شیک در کرج بر سر عروس و داماد توری حریر و مستطیل شکل و سپید رنگ گرفته می شود و فردی با نیت خوشبختی عروس و داماد بر روی این تور یک جفت کله قند هم شکل و هم اندازه را بر سر عروس و داماد می سابد تا آنها در زندگی همیشه شادی و شیرینی را تجربه نمایند.

کله قند

هزینه وسایل سفره عقد به عهده کیست؟

هزینه برگذاری عقد و نامزدی در کرج را می‌توان جزو یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها برای برگزاری مراسم عقد و عروسی و همچنین در کنار بله برون دانست زیرا در حقیقت در این مراسم است که عروس و داماد به طور رسمی زن و شوهر اعلام می‌شوند.

عروس و داماد و در کل زوج‌های جوان باید در نظر داشته باشند اگر اطلاعات جامع و درستی از چگونگی برگزاری چنین مراسم‌هایی نداشته باشند ممکن است که در خلال برگزاری مراسم‌های مختلف مثل جشن عروسی و مراسم عقد و بله برون مشکلاتی پیش بیاید.

از منابع گوناگون و مختلفی می‌توان راجع به تقبل انواع هزینه‌های برگزاری مراسم عروسی اطلاعات زیادی کسب کرد که ما هم به نوبه خود در ادامه مقاله به موضوع مهم هزینه عقد با کیست و چه خانواده‌ای از عروس  و داماد باید آن را متقبل شوند خواهیم پرداخت.

باید گفت که هیچ  قانون نوشته و نانوشته‌ای دال بر این که هزینه عقد بر عهده کدام یک از خانواده‌های عروس و داماد است و در واقع کدام خانواده از عروس و داماد باید آن را متقبل شده و در مجموع پرداخت کند در دست نیست.

وسایل سفره عقد به عهده کیست ؟ اما باید در نظر داشت که در مناطق بسیاری از ایران و همچنین شهرهای مختلف و متعدد در در نواحی ایران خانواده عروس این هزینه را به عهده می‌گیرند و هزینه عقد بر دوش خانواده عروس  می‌افتد اما در طرف مقابل نیز در تعداد زیادی از شهرهای مختلف ایران خانواده داماد هزینه عقد را متحمل می‌شوند.

همچنین با گذشت زمان و با توجه به شرایط اقتصادی بد جامعه که بسیاری از خانواده‌ها از جهات زیادی برای برگزاری مراسم‌هایی نظیر و جشن عقد و عروسی در تنگناهای زیادی قرار می‌گیرند و به نوعی می‌توان گفت فشارهای اقتصادی از هر طرف آن ها را احاطه کرده است؛ تعداد زیاد و بسیاری از خانواده‌ها تصمیم بر این موضوع می‌گیرند که متناسب با توانایی‌های مالی خود هزینه عقد و سایر هزینه‌های برگزاری مراسم عقد و عروسی و بله برون را بین خود تقسیم کنند.

 

برای عقد محضری چه چیزهایی نیاز است؟

اگر مراسم خواستگاری تان به پایان رسیده، نکات زیر را برای عقد محضری در نظر بگیرید.

تعیین تاریخ روز عقد

هر دو خانواده باید تاریخی را برای سالن عقد در کرج مشخص کنند. اگر مراسم عقد مقارن با اعیاد مذهبی و ملی باشد ، باید حداقل یک ماه پیش تر محضر خانه مورد نظر را که از قبل عروس و داماد دیده اند را رزرو کنید.

توافق بر سر هزینه های عقد

محضرهای عقد نرخ های از قبل تعیین شده ای دریافت می کنند ، پس حتما در این باره با آنها صحبت کنید. هزینه های عقد در محضر با توجه به خدمات اضافه ای چون اتاق عقد مجزا، سفره عقد، پذیرایی از میهمانان، عکاسی و فیلمبرداری ممکن است متغیر باشد. پیشنهاد می کنیم قبل از رزرو محضر، به دسترسی آسان و نزدیک بودن آن به محل زندگی خودتان و امکانات اولیه محضر دقت کنید.

دعوت مهمانان

توصیه می کنیم جمعیت زیادی را به همراه خود برای عقد به محضر نبرید و دعوت فامیل های دور را به مراسم عروسی موکول کنید. دفترخانه را از تعداد میهمانان مطلع کنید و ساعت مقرر به محضر مراجعه و رأس ساعت در آنجا حضور داشته باشید تا در مکان مدنظر ازدحام و بی نظمی ایجاد نشود.

خرید وسایل عقد

از قبل بودجه ای برای تهیه ملزومات عقد تعیین کنید و با توجه به آن خریدهای خود را انجام دهید. برای رسیدگی به همه کارهای روز عقد و وظایف مربوط به آن، از قبل کامل برنامه ریزی کنید.

با توجه به بودجه خود می توانید لیستی از مهم ترین خریدها مانند لباس، حلقه ازدواج، استند حلقه، آینه و شمعدان عروس، گیفت عقد، جام عسل، کله قند های کوچک تزیین شده، دسته گل عروس، نقل و نبات، شیرینی برای پذیرایی و محضر دار را برای عقدکنان در محضر تهیه کنید.

عکاس و فیلمبردار

قبل از عقد با آتلیه و فیلمبردار برای ثبت روز عقد خود هماهنگ کنید تا این رویداد شگفت انگیز را برای همیشه به ثبت برساند.

دریافت فرم قبل از عقد

عروس و داماد 15 روز قبل از تاریخ عقد، باید به دفتر عقد و ازدواج مراجعه کرده و فرم مراجعه به مرکز بهداشت را دریافت کنند. آنها بعد از دریافت این فرم 30 روز فرصت دارند تا مراحل خواسته شده را طی کنند و فرم را با تاییدیه و مهر مرکز بهداشت به دفتر عقد و ازدواج تحویل دهند.

کادو سر عقد و زیر لفظی

سر سفره عقد کادوهایی به عروس و داماد از طرف خانواده ها اهدا می شود. معمولا مادر داماد پس از جاری کردن خطبه سوم برای بله گرفتن به عروس زیر لفظی اهدا می کند که همه هدایا و نوع آنها به توان مالی و… خانواده ها بستگی دارد.

مراسم قند ساییدن

هنگام جاری شدن خطبه خانم های جوان دو خانواده تور تزئین شده ای را بر روی سر عروس و داماد می گیرند و کله قند های تزیینی توسط خانمی جوان و ترجیحاً مجرد ساییده می شوند. فرقی نمی کند از کدام خانواده باشند اما خواهر عروس یا خانمی از خانواده عروس معمولاً زیر لفظی گفتن و عروس رفته گل بچینه را می گوید.

نون پنیر سبزی سفره عقد با کیه

نی که به این منظور استفاده می‌شود نان سنگک می‌باشد. سبزی سر سفره عقد نیز سبزی خوردن است که شامل ریحان، پیازچه، شاهی، تره و تربچه است. تدارک و تزیین این سینی معمولا بر عهده خواهر داماد است.

 

کلام آخر

آخر کلام باید اضافه کنیم که در کل برای تعیین میزان پرداختی خرجی مراسمات، هیچ قانونی وضع نشده است. اما آنچه که مسلم است این است که خانواده‌ها باید از قبل با هم هماهنگی داشته باشند. به عبارتی باید از قبل و در مجلس بله برون راجع به تمامی موضوعات منجمله تمامی خرج‌ها و ریز هزینه‌های مراسمات به طور جدی با هم به توافق برسند و هزینه‌ها را با هم تقسیم نمایند.

فلسفه نون و پنیر سفره عقد چیست؟

4.4/5 - (14 امتیاز)

نان و پنیر نان را به نشانهٔ برکت خداوند و پنیر را با نیت وسعت روزی و سپید بختی بر سر سفره عقد می‌نشانند. امروز نان و پنیر را به صورت لقمه‌های کوچک درمی‌آورند و با نایلون محافظ غذا می‌پوشانند. سبزی را به نشانهٔ سلامتی سرسبزی و خرمی در سفره عقد می‌گذارند.

نون پنیر سبزی عقد با کیه؟

4.4/5 - (14 امتیاز)

سبزی سر سفره عقد نیز سبزی خوردن است که شامل ریحان، پیازچه، شاهی، تره و تربچه است. تدارک و تزیین این سینی معمولا بر عهده خواهر داماد است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *